Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Annet

Annet

16-08-2015 om 19:06

hondje gezocht

Voor mijn man (niet aangeboren hersenletsel) en voor de rest van ons als gezin (moeder en drie grotere kinderen)zoek ik een hondje. Liefst niet ouder dan 2 jaar. Zo'n beetje kniehoogte. Een echt maatje dat overal mee naar toe kan maar ook best soms even alleen kan zijn. Een makkelijk hondje dat niet héél lange wandelingen nodig heeft (hoewel we dat wel regelmatig kan door de rest van het gezin). Een hondje dat misschien niet mee kan na een scheiding? Of ineens niet past in het gezin?
Het hondje zal worden 'getest' door een bekwaam iemand. Juist omdat we niet 'zomaar' een hondje zoeken.
Liefst provincie Groningen of Drenthe.
Vragen? Stel ze vooral!!


Annet

Annet

16-08-2015 om 19:11

Oh (hondjes uit buitenland)

Ik ben al langere tijd op zoek. En het aanbod uit het buitenland is best groot.
Met nadruk is een hondje uit Spanje, Roemenië of een ander land geen optie. Wij zoeken namelijk een hondje zonder zgn. rugzakje.

Amare

Amare

16-08-2015 om 21:03

asiel

kijk in het asiel.

Hortensia

Hortensia

16-08-2015 om 21:22

asiel, of...

...vraag het om je heen, zet het bijv. op je facebook. Zo ben ik ook aan mijn hond en kat gekomen. Er is altijd wel iemand, al dan niet via via, die door omstandigheden niet meer voor zijn dier kan zorgen (ziekte bijvoorbeeld) en graag wil weten waar het dier terecht komt.

Bennikki

Bennikki

16-08-2015 om 22:16

Hondenforum

Daar zitten veel mensen die opvanghonden hebben of in een asiel werken ( of voor een buitenlandse stichting- deze honden hebben lang niet altijd een rugzakje, zijn vaak juist erg sociaal)
Je moet even lid worden, maar ik weet zeker dat je veel reacties krijgt als je je vraag zo stelt als je hierboven hebt gedaan.. Www.hondenforum.nl

Jamie

Jamie

16-08-2015 om 22:39

bennikki

Veel reacties verwacht jij? Serieus? Wie wil er nu het perfecte hondje kwijt en als je dat al wil heb je dat zo voor elkaar.

En dan: als Annet die hondje vindt, wat dan als het toch allemaal niet perfect blijkt te zijn? Wat een eisen zeg.

Ely

Ely

16-08-2015 om 22:45

Wat is dat?

Zomaar een hondje?

Hortensia

Hortensia

16-08-2015 om 23:17

jamie

Wat een onzin. Ik hen "tweedehands" dieren die voor mij perfect zijn! Mijn kat was al 13 toen hij kwam, maar hij was snel gewend, en ontzettend knuffel, perfect zindelijk.
Mijn hondje was jonger en hechtte zich snel aan me. Soms ziet hij zijn oude baas nog, hij herkent hem, altijd weer feest, maar hij ziet mij nu als zijn baasje.

Beide dieren komen van mensen die door omstandigheden niet meer voor ze konden zorgen en met veel verdriet afstand moesten doen.

En zo gek veel moeite hoefde ik niet te doen, want mensen denken dat volwassen huisdieren alleen maar ellende geven.

Katniss

Katniss

16-08-2015 om 23:18

Gewoon een fokker?

Bij asiels hebben ze vaak een wachtlijst voor 'kleine leuke gezinshondjes', en met de bakbeesten met of zonder gedragsproblemen blijven ze vaak zitten. Hondjes uit het buitenland hebben juist wel vaak sociale problemen, of in ieder geval zijn ze niet opgevoed. Ik zou eens informeren bij fokkers of ze geen herplaatsers hebben, of een nestje verwachten.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2015 om 01:47

wij hebben twee buitenlanders

En even los van dat de oudste een angstprobleem heeft zijn het twee geweldige honden. Bij de stichting van onze tweede hond zijn regelmatig puppies, die al heel jong opgevangen worden door mensen die er verstand van hebben. Maar goed, die optie doet niet mee begrijp ik. Wij zijn overigens ook weer aan een hond begonnen nadat mijn man een herseninfarct heeft gehad en niet meer kon werken. Een hond verplicht je naar buiten te gaan en in beweging te blijven en het is gezellig.

Als ik de eisen zo eens lees, ben ik bang dat je veel geduld moet hebben. Asiels bemiddelen bij het vinden van het juiste hondje, maar die moet er dan wel zijn. Rasverenigingen hebben soms hetplaatsers. Maar of die zonder rugzakje zijn weet je ook niet. Naar mijn idee blijft over dat jullie een pup nemen van een ras die qua karakter en vachtverzorging bij jullie past. Geen jack russell. Leuk formaat maar wel een pittig karakter. Door onderschatting van dat karakter komen ze regelmatig in het asiel.

Jamie

Jamie

17-08-2015 om 06:11

hortensia

Lees de eisen nog eens en dan vooral de leeftijd en het feit dat het hondje getest gaat worden. Die hondjes staan niet klaar in rijen van zes!

Astrid

Astrid

17-08-2015 om 07:43

In feite

Je zoekt in feite een hond die past bij de vaardigheden van je man (als ik het goed begrijp), niet te groot is (vaak dan wel akelig snel), die weinig beweging nodig heeft en af en toe een lange wandeling krijgt en eigenlijk (gezien je voorkeur voor de leeftijd), minder vaak uit hoeft en al opgevoed is.

Het wordt een soort hond op therapeutische basis? Pubers moet je weinig rekening mee houden, het zal aankomen op jou en je man met uitlaten en dan wil ik je 1 ding meegeven: elke hond, groot of klein heeft beweging nodig. Veel.
Niet alleen een plasje doen, maar ook spelen, rennen, snuffelen, trainen.
Anders worden ze dik, stijf en vervelend. Een groot deel van de honden die je buiten ziet lopen is te dik, met alle lichamelijke gevolgen van dien.
Ik denk dat je met deze eisen opgetrokken wenkbrauwen van fokkers zou krijgen en dat het asiel ook niet staat te springen je een hond mee te geven.

Daarbij zijn honden vanaf 11 maanden tot 2.5/4 jaar in hun tweede pubertijd en dat lijkt me niet zo geschikt om dan met een lijst van verwachtingen aan te komen.
Voordat ik honden kreeg heb ik gelezen, gelezen, gelezen, gelezen. Elk boek dat ik over hondengedrag/hondentaal kon krijgen heb ik van voren naar achteren gelezen. Daarnaast ben ik cursussen gaan doen, 3 stuks van puppy aan, waarvan ik de laatste in de tweede pubertijd nog eens herhaald heb.

Ik gun je best een hondje, maar neem dan een heel ouwetje die niet zoveel meer nodig heeft en bij jullie nog een paar rustige jaren heeft.
Tenzij je hier "te weinig" informatie geeft natuurlijk en één en ander logischer lijkt als die informatie er wel was geweest.

Hondenuitlaatcentrum

Je zoekt een heel speciaal hondje.
Ik had er een. Een fox terriër (hij rust in vrede). Maar ik zou niemand met een verzoek als het jouwe een fox terriër adviseren. Normaal gesproken zijn dat lastige hondjes.

Ik zou als ik jou was je speurtocht anders aanpakken. Neem contact op met mensen van de hondenuitlaatcentra en leg je vraag voor. Doe hetzelfde met dierenartsen. Het hondje kan misschien aanvankelijk logeren. Als het klikt dan kan ie blijven.

Zo hebben mijn ouders (>80) de meest ideale hond gevonden die ze ooit gehad hebben.

Het begon als oppashond. Maar toen het zo goed klikte wilden mijn ouders het beest graag houden en besloot de eigenaar dat dat een goed idee was.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-08-2015 om 11:07

Waarom geen pup?

Waarom zoek je niet een leuk nest? Een boomertje past vast leuk in jullie gezin.
Wel uitkijken dat je niet met een broodfokker te maken hebt, maar daar kan een dierenarts misschien bij helpen. Misschien weten zij nog ergens een leuk nest.

Jamie

Jamie

17-08-2015 om 11:44

Pup

Nee, absoluut geen pup, heel slecht advies. Het is duidelijk dat ze een 'af' hondje willen en dan moet je al helemaal niet beginnen met een pup, dat is zeker een jaar lang streng opvoeden en dan heb je nog problemen als je niet consequent bent. Ik denk dat TS weet dat ze niet kán opvoeden en dat ze daarom zoiets zoekt.

Mijn advies: laat in ieder geval die leeftijdsgrens varen, dat zal het grootste probleem zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-08-2015 om 12:18

Tjongejonge Jamie

Jij ziet het wel heel donker in.

Ik heb al jaren kleine hondjes. Eerst een maltezer, nu een vuilnisbak en een Lhasa Apso.
Hoezo streng opvoeden? Dat werkt echt niet bij iedere hond. Zeker een Apso hoor je niet streng op te voeden. En onze vuilnisbak is van nature een makkelijker dier.

Een Jack Russell zou ik niet adviseren, teckel of terrier ook niet. Maar een klein harig ding past misschien heel goed in het gezin van de TS. Makkelijk op te voeden, neemt weinig ruimte in, houdt van een flinke wandeling maar kan zijn behoefte ook best 's ochtends in de tuin kwijt en is makkelijk bij familie of vrienden te parkeren als het nodig is.

Alleen vinden meer mensen dit en moet je dus wel even zoeken naar een betrouwbaar nest. Dat je iig niet bij een broodfokker koopt.

Jamie

Jamie

17-08-2015 om 12:59

nou ja

Iemand die weet dat die geen pup wil moet je al helemaal geen pup aanraden. Heel dom. Een pup vergt heel veel tijd en aandacht en die moet je nog maar leren om alleen te zijn en te luisteren. Ze willen een hond die helemaal af is en dan is het mij een raadsel waarom je zo iemand aan een pup wil hebben.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-08-2015 om 13:14

Jamie

Ik heb nergens gelezen dat ze perse geen pup willen. Ze willen geen hond met rugzak en die zijn lastig te vinden. Voor makkelijke honden die niet meer bij de oude baas kunnen blijven wordt meestal wel onderdak bij familie of bekenden gevonden.

En ik raadde het ook niet aan. Ik vroeg waarom ze geen pup willen. Misschien heeft ze daar wel een hele goede reden voor. Misschien is haar man niet in staat om een pup vaak buiten te zetten ofzo. Ik weet niet hoe erg die hersenbeschadiging is.
Misschien ziet ze de opvoeding van een pup wel heel somber in. En daarom schreef ik dat een zogenaamd boomertje misschien best in hun gezin kan passen.

Hortensia

Hortensia

17-08-2015 om 13:32

Jamie en Dendy Pearson

Ik heb ook een eisenpakket m.b.t. een hond. Een eisenpakket dat redelijk overeenkomt (niet te oud of te jong, niet te groot, geen doorblaffer, geen rugzakje of gedoe, moet alleen kunnen zijn) met die van TS. Alleen deed ik niet aan testen (ik snap dat eerlijk gezegd ook niet zo goed, maar oké, dat is verder mijn zaak niet).

En ik heb het zonder veel problemen voor elkaar gekregen. Bij iemand die al langere tijd op zoek was naar een nieuw baasje voor zijn hond.

Dandy, jij zegt dat mensen die elders onderdak zoeken voor hun dier dat vaak binnen hun eigen kringetje kunnen doen. In werkelijkheid valt dat bitter tegen. En dan gaat het echt niet alleen maar over ouwetjes of dieren met problemen, maar ook om dieren die voldoen aan de wensen van TS. Mijn hond was weliswaar 4 (iets te oud vermoed ik, hoewel... Nooit spijt van gehad!) maar ook voor hem werd al een tijdje naar een nieuw baasje gezocht. Tevergeefs. Tot iemand me (nadat ik op facebook vertelde dat ik een hondje zocht maar wel met een eisenpakket) in contact bracht met die mensen. Dezelfde avond hadden we al een afspraak gemaakt. We zijn nu drie jaar verder en het is echt een gouden match. Inclusief eisenpakket.

Ook ben ik een tijd geleden driftig aan het bemiddelen geweest voor herplaatsing van een aantal huisdieren van een ongeneeslijk ziek iemand. Sommige dieren hadden wat extra aandacht nodig wegens ziekte of gedrag, ik begrijp dat die echt moeilijk een plek konden vinden, maar ook de leuke, kerngezonde en tamelijk jonge dieren konden we amper kwijt. Uiteindelijk zijn we ongeveer een jaar bezig geweest en heb ik zelfs een paar dieren naar de andere kant van het land gereden omdat er in de eigen regio geen mens te vinden was.

Dus zo makkelijk gaat het echt niet altijd.

En het eisenpakket van TS vind ik niet echt raar, al snap ik dat testen niet helemaal.

Hortensia

Hortensia

17-08-2015 om 13:37

geen pup

Ik wil liever ook geen pup. Ik heb namelijk geen zin in het opvoeden, het zindelijk maken, het vernielen door puberpups en alle energie die ze vragen. Dan vang ik veel liever een volwassen hond op die goed opgevoed is maar waar niet meer voor gezorgd kan worden. Ik ga wel naar de hondensportschool, is erg goed om de band tussen hond en nieuwe baas te verstevigen, maar de basisopvoeding is niet mijn ding. Sorry

Ik heb inmiddels al een aantal honden "versleten", allemaal op volwassen leeftijd gekregen (hoewel eentje nog op de rand van de puberteit zat). De band met de hond was er echt niet minder om

Als je eenmaal een bepaald ras in gedachten hebt

kijk dan eens op de site van de esbetreffende rasvereniging. Daar worden ook wel honden ter herplaatsing aangeboden.

Dees

Dees

17-08-2015 om 16:03

ras

Leuke verwachtingen. Maar lees je even in in welke rassen er zijn, daar horen karaktereigenschappen bij en geef dan aan aan welk ras je zit te denken. En honden hebben nu eenmaal beweging nodig, elke dag een flinke wandeling, tenzij je een oude hond wilt.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

17-08-2015 om 17:15

nou sorry hoor

Maar iemand die nu al aangeeft eigenlijk geen zin te hebben in wandelen raad ik sowieso een hond of hondje helemaal af! Feit dat een hondje klein is, wil beslist niet zeggen dat het niet de energie kwijt moet.
Je berichtje klinkt heel erg alsof het hondje zich helemaal moet aanpassen aan jullie wensen en bezigheden en dat er niet tot weinig ruimte gemaakt gaat worden.
Kun je geen poes nemen?

voor iedere vraag een passend aanbod

Er schijnen wel degelijk honden te zijn die met minder beweging toekunnen. Bassets, had ik ooit eens gelezen (niet wat je je voorstelt bij 'hondje' trouwens) en inderdaad:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/82053-luie-hondenrassen.html

En Stunnie, wat is er mis mee als mensen een hond willen die zich naar hun eisenpakket voegt? Of het realistisch is, is wat anders, maar er is op zich toch niks mis mee om te zeggen 'wij willen een hond onder deze voorwaarden en anders niet'? Zo voorkom je juist dat je na een jaar het beest alsnog naar het asiel moet brengen, of na een tijdje met een volledig gefrustreerde en/of verknipte hond zit.

Groeten,

Temet

overigens

Overigens zag ik in de lijst met luiaards al een paar rassen waarvan zelfs ik als niet-hondenmens weet dat die zo hun eigen problemen hebben. Te grote ogen in een te kleine schedel bijvoorbeeld (King Charles, Chihuahua). Maar goed, je kan je over die verschillende rassen inlezen en dan gericht op zoek gaan. Was wel verbaasd te lezen dat ook een greyhound vrij lui is - dat ze goed kunnen rennen wil kennelijk niet zeggen dat ze dat ook graag doen.

Groeten,

Temet

Astrid

Astrid

17-08-2015 om 18:20

ja maar toekunnen

of behoefte aan hebben is wat anders als gezond. Als mens kun je best met minder beweging toe, maar als je niet beweegt word je stijf en als je daarnaast nog teveel eet, dan word je dik. Dikke honden bewegen nog weer minder, krijgen last van gewrichten en noem maar op.

Er is niets mis met een eisenpakket, maar je weet van te voren niet waar je aan begint, net zoals met kinderen (. Het is inderdaad niet realistisch omdat je niet van te voren kunt zeggen of een hond echt aan die eisen voldoet.

Mijn buurvrouw heeft trouwens op haar hoge leeftijd een ouder hondje in huis gehaald na een logeerpartij die van beide kanten goed beviel. Het hondje mocht blijven. Zoiets zou misschien ook beter zijn voor dit gezin, maar ik denk dat er informatie ontbreekt. Ik ben ook wel benieuwd wat voor persoon de hond gaat testen, of dat een gedragsdeskundige is of niet en waarop de hond op wat voor manier wordt getest. Maar wellicht gaat me dat gewoon niets aan

Astrid

Astrid

17-08-2015 om 18:22

Wat ik nog wilde zeggen: het voorkomt dus niet dat je de hond na een jaar kwijt wilt, het verkleint hooguit de kans een beetje. Maar ook dat ligt weer aan de hond, de training, levensomstandigheden van de mens/gezin enz.

Jaina

Jaina

17-08-2015 om 18:33

Eisen

Het zijn inderdaad wel veel eisen, zeker in combinatie met de gewenste jonge leeftijd van het hondje. Want de rest van de eisen (rustig, hoeft niet veel te wandelen) passen dan weer veel beter bij een oudere hond.
Maar er is natuurlijk niks mis met eisen hebben. Het kan alleen langer duren voordat je een hond gevonden hebt.
Overigens komen de meeste honden er veel te weinig uit. Jonge gezonde 2 jarige honden moeten gewoon hun energie kwijt kunnen en elke dag volop kunnen wandelen en rennen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2015 om 01:18

Nogmaals gelezen

Ik heb het eerste bericht nog eens gelezen en ik zit toch met de vraag waarom het een hondje moet zijn die al twee jaar is. Op zich niets mis met die wens, maar het zou een misvatting kunnen zijn dat zo'n hond "klaar" is. De opvoeding van de eerste eigenaar zit er in en de hond zal zich moeten leren aanpassen naar de nieuwe situatie. Als deze "eis" er ligt omdat het cva het moeilijk maakt om een hond op te voeden, kan ik zeggen dat je samen heel ver komt. Maar je moet misschien rekening houden met dat je man ook bij een oudere hond wel eens tegen situaties aan kan lopen die inlevingsvermogen vragen en te maken krijgt met een hond die niet alles meteen snapt. Het is misschien handig om ons te vertellen wat wel en niet mogelijk is voor je man, zodat we een beeld hebben.

Aan een hond beginnen en al weten dat deze niet altijd voldoende beweging zal kunnen krijgen, vind ik dubieus. Ik ben dol op honden, maar ik ken mezelf, ik heb niet elke dag zin in een flinke wandeling. Samen met mijn man gaat het perfect. In mijn eentje moet ik er niet aan beginnen. Een dag overslaan overleeft een hond wel, maar de volgende dag moet je weer gaan. Doe je dat te lang niet, dan zie je dat terug in een hond die in huis afleiding en avontuur gaat zoeken en jou als baas kan gaan uitdagen. Het formaat doet er niet toe. Ook een chihuahua moet gewoon zijn energie kwijt kunnen.

Paddington

Paddington

18-08-2015 om 07:22

Waar staat dat de hond niet genoeg beweging zou krijgen?

Niet al te lange wandelingen geeft niets aan over de hoeveelheid beweging in mijn ogen. Wat verstaat iemand onder een lange wandeling? Ik zie een lange wandeling als eentje van minimaal 2 uur. Sorry voor mijn honden, dat doe ik niet dagelijks.

Wat er wel gebeurt is elke dag meerdere keren een wandeling van rond de 20 minuten en bijna dagelijks de ruimte om een half uur achter de bal aan te rennen.

Verder vind ik de eisen begrijpelijk. Ik heb op dit moment 2 harige dames rondlopen, beide gekregen op de leeftijd van ongeveer 9 maanden.

Persoonlijk denk ik dat TS niet zozeer naar de leeftijd moet kijken, maar echt naar het karakter. In asiels zitten vaak honden met een moeilijker karakter, in mijn ogen dus geen mogelijkheid.

Ik denk dat er genoeg te vinden is voor TS. Kijk ook eens op marktplaats, daar zijn genoeg leuke honden te vinden tussen de buitenlanders. Ik heb mijn meiden daar ook beide vandaan. De oude dame van een vrouw die het huis uitgezet was omdat haar ex-man al hun geld had vergokt, de tweede omdat ze tot bloedens toe vocht met haar zus die in hetzelfde gezin woonde. De eerste dame is echt een zenuwpees en drukte maker. De tweede dame is de rust zelfe en zeer evenwichtig.

Mijn advies is dan ook: rustig blijven zoeken. Als je een hond vindt die je aanspreekt, maak dan eerst een afspraak om te kijken en kennis te maken. Kijk hoe de hond reageert. Wellicht met het bekwame persoon overleggen over hoe je een hond kunt 'lezen'.

Annet

Annet

18-08-2015 om 07:34

even ter geruststelling

Met hondje zal heel veel gelopen worden! Maar van iemand kreeg ik de opmerking "er komt al veel op jou neer, het zou goed zijn een hond te vinden die niet perse altijd 2 uur per dag moet rennen".
Verder zoek ik al meer dan een jaar met tussenpozen, júist om niet over 1 nacht ijs te gaan.
En dan praat je met veel mensen en krijg je veel adviezen. En raak je de draad kwijt. En zet je (ná FB oproepje, neerleggen in je netwerk, vele avonden googlen) ook een kort berichtje op OO.
Pup wordt aangeraden én afgeraden.
Buitenlandse hond werd afgeraden.
Test is door een trainer die met ons aan het werk gaat. Niks engs hoor, gewoon kijken hoe aan de riem loopt, hoe reageert op buitenwereld. Caesar Milan maar dan anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.