Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Katniss

Katniss

03-01-2014 om 19:19

Hoe zou het verder gaan met de winter?

Of eigenlijk: wanneer zou de winter beginnen? De afgelopen jaren hebben we toch regelmatig half december al sneeuw gehad, of in ieder geval in de kerstvakantie. Volgens mij is het nu zelfs nog niet onder de 0 graden geweest deze 'winter'.
Van mij hoeft het niet, maar mijn dochter vind het echt heel jammer dat we nog geen sneeuw hebben gehad (als ik juist een keertje ruim op tijd snow boots heb gekocht). Dus misschien nog wat pittige sneeuwbuien in januari, en dan vanaf maart beginnen aan de lente, dat lijkt me wel wat.
Denken jullie dat het nog wat wordt met de winter?


Knurf

Knurf

03-01-2014 om 19:31

maart

we hebben wel vaker sneeuw in maart gehad, dus dat kan nu toch ook?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2014 om 20:55

Vergeet niet

Dat het nog maar kort echt winter is. Vanaf 21 december is het de 'kalender'-winter. Metereologisch gezien is het al een maand winter. Hoe dan ook, we krijgen nog twee hele maanden winter en dat zijn de koudste wintermaanden. Afwachten dus maar.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-01-2014 om 22:57

volgens mij

gaat het rond 15 januari vriezen. Heb ik ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar.
Van mij mag het ook nog wel even flink winterweer worden. Ik kom hier buiten nog muggen tegen en zelfs een dikke hommel. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

De weervrouw

De weervrouw

04-01-2014 om 00:22

het kan vriezen en het kan dooien

We hebben in november en begin december al wat vorst gehad. Ook hebben we plaatselijk een heel klein beetje sneeuw gehad op 20 november. Nou valt november nog buiten de meteorologische winter, die loopt van 1 december tot 1 maart, dus je kan inderdaad wel zeggen dat de winter tot nu toe zeer zacht verloopt.

Hoe het verder gaat met de winter? Dat kan geen mens je vertellen. Het zou zo maar om kunnen slaan, zoals in 2012, toen het ook zo nat en onstuimig was en er in januari al narcissen bloeiden. In februari ging het vriezen en sneeuwen en half februari vroor het plaatselijk meer dan twintig graden. Omdat de knoppen van de bomen al zo ver ontwikkeld waren, mislukte op veel plaatsen de fruitoogst van dat jaar.

En even goed blijft het zacht tot in het voorjaar, zoals in 1975, 1989 en 2007. Met wat pech, en helaas is die kans redelijk aanwezig, komen er gemene nachtvorsten in het voorjaar, en die kun je wel tot in mei, in een enkel geval zelfs juni, krijgen. Met de nodige schade in tuin en natuur.

Sneeuw is mogelijk tot in mei, al is het dan meestal wel natte sneeuw. De laatste mogelijke datum tot nu toe was ergens half mei, alweer jaren geleden.

In 2005 hadden we onverwacht een flinke winterinval met met name in de noordelijke helft van het land 30-50 cm sneeuw!

"Als de dagen lengen, gaat de winter strengen", vaak is dat zo, en dat heeft te maken met het zeeklimaat. Vaak gaat dat op, maar niet altijd.

Wat de insekten betreft: zacht, nat weer schijnt schadelijker te zijn omdat ze dan te lijden kunnen hebben onder schimmels en andere problemen.

Overigens is de hoogste temperatuur die in januari is gemeten rond de 17 graden geweest, dat gebeurde in Limburg in 1947. Wie in de klimaatboeken gaat kijken zal echter zien dat 1947 één van de strengste winters van de eeuw had! Dat klopt, alleen was er even een korte, maar zeer heftige dooiperiode.

In februari is de temperatuur een enkele keer al boven de 20 graden uitgekomen, ik weet even niet uit mijn hoofd wanneer dat was.

De laagste januaritemperatuur is -27,4 in Winterswijk, tijdens de zeer strenge winter van 1942. In februari 1956 werd het -26,8 in het Groningse Uithuizermeeden. De winter was tot dan toe niet veel waard: een zeer zachte december en een natte januari, maar februari 1956 werd de koudste februarimaand sinds 1901.

In de jaren zeventig hadden we zo'n zeven te zachte winters achter elkaar met niet veel sneeuw (ja, wat nat geflodder, en een onverwacht pak van 15 centimeter in april 1978). Maar de winter van 1979 maakte een boel goed met een krakend koud oud en nieuw, diverse sneeuwstormen (de mensen in Groningen en Friesland weten het misschien nog wel, die zaten tot het dak in de sneeuwduinen), zulke ijzelaanvallen dat je op straat kon schaatsen en eigenlijk beter thuis kon vallen, en kou tot in mei. De dooi viel regelmatig in maar dan vroor de hele blubberboel weer op, met een laagje ijzel er op. De gipskamers en schadebedrijven draaiden overuren.
De winter van 2010 leek er wel een beetje op.

Lang verhaal kort: we kunnen nog alle kanten op

Dankbaar gespreksonderwerp

Het weer

Niemand heeft er invloed op en er is altijd wel wat te melden.

wizzer

wizzer

04-01-2014 om 15:47

kouder

In de tiendaagse verwachting van de KNMI gaat de temperatuur vanaf a.s. maandag in een rechte lijn naar beneden, om een week later uit te komen op overdag 4 graden en 's nachts nul graden. Als die daling zo doorzet kan het best nog eens winter worden midden januari.

http://knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/ensemble.html

Katniss

Katniss

04-01-2014 om 15:52

2005

"In 2005 hadden we onverwacht een flinke winterinval met met name in de noordelijke helft van het land 30-50 cm sneeuw!"
Ja, toen liep ik door een halve meter sneeuw met mijn maxi cosi met daarin mijn dochter van een week oud. Om er vervolgens achter te komen dat alle deuren van de auto dicht gevroren waren en ik dus alleen maar door het linker achterportier naar binnen kon. Mooie tijd

2005

Ik kan het me ook nog levendig herinneren. Mijn partner is eind februari jarig en precies op zijn verjaardag bleek dat ik in verwachting was van oudste. Temperatuur rond het vriespunt en een beetje sneeuw. Een paar dagen later - begin maart - een dik pak.

Het is wel zonde van de net aangeschafte sneeuwlaarzen voor de kinderen, maar wat mij betreft mag het dit weer blijven tot maart, en dan langzaam opwarmen. Maar ik ben er pas echt gerust op als het ook werkelijk maart is.

Inderdaad: zie 2012. Er stonden in de buurt al narcissen in bloei, onderaan een klein heuveltje in een parkje. Enige tijd later waren al die narcissen kapotgesleed. Nee, nogmaals: pas als het maart is durf ik echt opgelucht adem te halen.

Groeten,

Temet

moet nog wel winteren hoor denk ik, zo eind januari

ik liep met Kerst over de dijk achter ons huis, met mn jas half open, geen handschoenen of zo aan en..de katjesboom had al echt flinke katjes!. Erg rare ervaring

Dalarna

Dalarna

05-01-2014 om 00:03

Vorige winter

Vorig jaar begon het ook pas met echte kou vanaf 10 januari maar we hadden inderdaad rond sinterklaas al kou gehad: http://www.knmi.nl/klimatologie/maand_en_seizoensoverzichten/maand/jan13.html

Maar vorig jaar hadden we dus een koudere pasen dan de kerst en dat was een paar jaar eerder ook al eens zo weet ik nog.

Tink

Tink

05-01-2014 om 00:57

Langs de sloot

... ontdekte mijn dochter een eend die al een aantal dagen op een nest met eieren zat. Tja. Als dat wat wordt en het gaat inderdaad vriezen, overleven de kuikentjes het niet.
Klein beetje in de war, die eend.

Ik denk ook dat er nog wel wat zal komen. In mijn herinnering is februari om de een of andere reden altijd veel kouder dan januari.

Oh, 2010 ja... dat was ploegen, met de kinderwagen door die lagen sneeuw

februari klopt

http://sport.infonu.nl/geschiedenis/29741-100-jaar-elfstedentocht.html
De meeste Elfstedentochten werden gehouden in februari.

Hoe het verder gaat?

Geen flauw idee, maar ik weet wel dat ik nog nooit zoveel fietstochten heb gemaakt in een kerstvakantie als dit jaar. Heerlijk hoor. Als het dan toch geen witte kerst is, dan maar zacht!

wizzer

wizzer

05-01-2014 om 18:41

' t mag van mij wel wat kouder

Nu fietsen geeft namelijk hooikoortsklachten, normaal heb ik die op zijn vroegst eind februari.

Rafelkap

Rafelkap

06-01-2014 om 12:35

best

Ik vind het helemaal best zo (koukleum) Ik zou het ook zonde vinden dat de sneeuwklokjes e.d. weer doodvriezen.
Dat van de hooikoortsklachten klopt, mijn man heeft daar nu ook last van.

Hopelijk niet zoals in Amerika

Die kou is wel heel heftig. De voorspelde horrorwinter heeft daar nu wel toegeslagen...
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/140106_vs_canada_kou

De weervrouw

De weervrouw

06-01-2014 om 21:49

iets minder zacht

De lange termijn lijkt minder zacht te worden. Normaal januariweer, met 's nachts misschien een graadje vorst. En vandaag was een recordwarme 6e januari met 14,5 graden in De Bilt!

Fiorucci

Fiorucci

08-01-2014 om 12:21

sneeuwklokjes

Sneeuwklokjes vriezen niet dood, die kunnen tegen kou.

Ik hoop dat we een keertje overslaan

Laat maar lekker doorkwakkelen zo. Dan kan ik buiten nog wat klussen doen waar het anders te koud voor is en houden we dit jaar de stookkosten lekker laag. Doen we het volgende winter weer een keer goed, met een goed pak sneeuw en schaatsijs.

skik

Monique D*

Monique D*

17-01-2014 om 15:29

Heerlijk, geen winter!

Men had wel verwacht dat het kouder zou worden, maar de wind wil maar niet uit het oosten komen! Ik blij, kan dan normaal auto rijden en op straat lopen zonder te slippen of te glibberen! En niet meer rillen bij de bushalte.

Nadeel is wel dat in de zomer meer insecten zullen komen, ze overleven helaas deze zachte winter.

Monique D*

Monique D*

17-01-2014 om 15:30

In de stookkosten..

..zijn lekker laag. Vorige keer moest ik een behoorlijk bedrag aan stookkosten bijbetalen aan de energiemaatschappij.

Meesjes en madeliefjes

Mijn gras is onwaarschijnlijk groen, er groeien madeliefjes in, mijn geraniums bloeien ook nog steeds en er hopt een koppeltje meesjes de mezenkast in en uit. Mijn zoon loopt nog op AllStars, ik wil niet nu nog stevige winterschoenen gaan kopen. Nu nog winter doen kan echt niet hoor, da's een gepasseerd station.

skik

het enige nadeel

Het enige nadeel, behalve die mogelijke insecten in de zomer, is dat die gloednieuwe sneeuwlaarzen die ik maar alvast voor de kinderen had gekocht volgend jaar natuurlijk te klein zijn.

Maar ik heb het er graag voor over.

Als het zo blijft. We hebben nog zes weken te gaan voor we echt uit de gevarenzone zijn (en zelfs dan kan het nog sneeuwen of vriezen, maar dat houdt dan meestal niet aan).

Wat ik trouwens raar vind is dat de sneeuwklokjes helemaal niet vroeg zijn. De narcissen trouwens ook niet, die heb ik hier in de buurt volgens mij echt wel eens eerder in bloei gezien.

Wel zag ik vandaag bloeiende smeerwortel. Maar die bloeide waarschijnlijk nog in plaats van al.

En dat getjilp en gekwinkeleer overal... een lust voor het oor!

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

18-01-2014 om 17:31

inderdaad, die snowboots . . .

mijn jongste wilde zo ontzettend graag snowboots dat we speciaal naar de Decathlon zijn gegaan met de trein naar de Arena in oktober . . en nu komt er geen sneeuw!! Hij mag ze van mij ook nu aan, maar hij wil niet dat ze vies worden van modder of regen
gr Angela

Brianna F

Brianna F

19-01-2014 om 09:33

Waardeloos

Ik vind het waardeloos, mijn seizoen is de winter, met veel sneeuw en strenge vorst. Ik woon in het verkeerde land, denk dat ik maar emigreer naar Lapland.

Fiorucci

Fiorucci

19-01-2014 om 10:51

Brianna

Het Oosten van de Verenigde Staten is ook een optie, daar woont een goede vriendin van mij. Een en al sneeuwstorm, en nu een dik pak sneeuw wat wel blijft liggen tot eind februari.

Brianna F

Brianna F

19-01-2014 om 13:42

Fiorucci

Vrienden van ons wonen in Minnesota, Mwah, -48 gevoelstemperatuur en winter van eind oktober tot half mei is dan wel weer het andere uiterste. Maar een paar weken een dik pak sneeuw is wel zo fijn en ik heb nog steeds alle hoop. "It aint over till the fat lady sings" of zo.

Fiorucci

Fiorucci

20-01-2014 om 08:42

Brianna

Ja en nee. Ik zie de charme wel hoor, van drie weken een dik pak sneeuw, maar ik vind het zo'n gemieter voor twee kinderen die op de fiets naar school moeten, en zoon die elke dag naar Amsterdam moet voor stage.

Brianna F

Brianna F

20-01-2014 om 08:52

Dromen mag

Ik weet ook wel dat mensen in de problemen komen door sneeuw, inclusief ondergetekende. Ik zie me 2 jaar geleden nog elke keer naar de winkel lopen omdat ik niet durf te fietsen als het glad is. Dochter (ook in Amsterdam) bleef noodgedwongen in een hostel overnachten, treinen reden amper. MeneerF werkte thuis omdat er geen doorkomen aan was, maar toch, wat was het mooi, zo'n dik pak sneeuw.
Gr. Brianna (droomt nog even verder)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.