Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

30-09-2015 om 10:58

Hoe zit het nou met circussen met dieren?

Ik was toch echt in de veronderstelling dat circus met dieren nu verboden is maar nu zie ik hier een enorme circustent staan met op het grasveld ernaast een hele kudde kamelen? Mag dat dan toch weer wel? Ik vroeg het me zomaar even af.

Christel

Christel

30-09-2015 om 11:04

Wilde dieren

Wilde dieren mogen niet meer gebruikt worden. Kamelen zijn gewoon tamme, gedomesticeerde dieren. Waarom zouden die geen kunstjes mogen doen in het circus?

bieb63

bieb63

02-10-2015 om 13:55

klopt Mark

Maar ik begrijp niet zo goed waarom een kameel het wel leuk of oke vindt om kunstjes te doen en een tijger of leeuw niet.

Wat begrijp je niet?

Gedomesticeerde dieren bestaan juist om te voldoen aan de behoeften van de mens.Ze kunnen vaak niet eens goed voor zichzelfzorgen, ze zijnvan ons afhankelijk en in ruil daarvoor doen ze w

Gedomesticeerde dieren zijnn dus ook heel makkelijk te trainen, wilde dieren meoten echt gedwongen worden.Die doen de kunstjes uit angst.

bieb63

bieb63

02-10-2015 om 16:31

ja maar mark

Een leeuw in gevangenschap is toch ook gedomesticeerd? En een kameel in het wild in de woestijn is dat niet. Een leeuw die bij een circus 'woont' kan zich waarschijnlijk ook niet meer redden in vrijheid. Net als een kameel die 'woont' in een circus. Beiden kunnen zich prima redden in de vrije natuur als ze daar waren gebleven en zijn niet van origine 'gemaakt' om in een circus te leven. Hetzelfde geldt voor een hond, kat, konijn, kanarie. Dus ik zie nog steeds niet het verschil.

+ Brunette +

+ Brunette +

02-10-2015 om 22:08

Bieb63, je hebt gelijk.

Gedomesticeerd is een eufemisme voor tot slaaf gemaakt. Natuurlijk raken dieren bepaalde handigheden kwijt die je nodig hebt om in de natuur te overleven als ze in gevangenschap opgroeien. Maar dat komt in een paar generaties goed als je ze vrijlaat. Mijn maag draait zich om bij zinsneden als "gedomesticeerde dieren bestaan juist om te voldoen aan de behoeften van de mens". Het doet me denken aan die obsene reclameborden bij slagerijen waarop een lachend varken zichzelf aanprijst als eetwaar, alsof het zich vrijwillig aan de mensheid beschikbaar stelt.

bieb63

bieb63

02-10-2015 om 23:44

Brunette

Precies. Is blijkbaar een kronkel in vele hersens. Of gewoonte...

mirreke

mirreke

03-10-2015 om 08:57

Wat niet wegneemt

dat een dier dat zijn hele leven bij de mens heeft doorgebracht, dat als 'normaal' is gaan zien. Dat kan in generaties misschien wel weer terugkomen, maar voor dat ene dier kan het behoorlijk wreed zijn om hem op straat te zetten.

Eergisteren hier (in Duitsland) een item op de radio over een circusolifant van een circus in Limburg (de naam heb ik niet onthouden). Aan het woord was de eigenaresse van de olifant, die in tranen was, want waar moet die olifant nou naartoe? Hiaat in de wet: dieren mogen niet meer met ingang van eergisteren of zo, maar waar ze naartoe moeten, eh, zoek dat zelf maar uit. En 's lands wijs, 's lands eer, in sommige landen zijn olifanten ook gedomesticeerd, dus wat willen we nou. Ik zie in Nederland geen gedomesticeerde kamelen rondwandelen, behalve dan in circussen. Waarom mag een kameel dan wel, en een olifant dan niet? Wie bepaalt dat en op welke gronden?

In het radioprogramma probeerde de Duitse tv-zender in Duitsland mensen te vinden die de olifant wilden/konden huisvesten.

Een rusthuis voor ex-circusdieren is blijkbaar niet in de wet voorzien.

Ik ben het ermee eens dat je dieren niet onmenselijk moet behandelen, maar dit abrupte einde had mijns inziens anders aangepakt moeten worden... Ik denk trouwens, dat het voor een olifant, die ook aan zijn mensen went en behoorlijk intelligent is, vrij traumatiserend zal zijn om zo abrupt naar een compleet andere omgeving te moeten.

Bovendien begrijp ik niet waarom bijvoorbeeld het Dolfinarium wel nog mag. Dat is net zo en misschien nog wel meer afgrijselijk. En van een dolfijn kun je volgens mij echt niet zeggen dat ze gedomesticeerd zijn...

abrupt..

Zo abrupt was het ook weer niet, in elk geval in Nederland stond het in het regeringsakkoord en was er ruim een jaar om dit voor te bereiden. Wat ook gebeurd is o.a. Stichting Aap heeft geholopen met de opvang van circusdieren.
Ik ben het er overigens helemaal mee eens dat ook kamelen in circussen en dolfijnen in dolfinaria geen kunstjes horen te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.