Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dalarna

Dalarna

27-11-2013 om 10:08

Hoe maak ik van karton makkelijk een mooi bord als surprise?

Hoe maak ik van karton makkelijk een bord met zo'n randje wat iets opstaat van karton voor een surprise?

Hanne.

Hanne.

27-11-2013 om 11:06

dik of dun karton

Wat voor soort karton hebben we het over? Dik golfkarton (van een doos) of dun karton (dik papier zeg maar)

Misschien kan je iets ronds in het midden zetten en dan de randjes voorzichtig een beetje omhoog vouwen?

Wat

Wat

27-11-2013 om 12:01

zo?

neem een ontbijtbord en trek het om op karton.
neem een groter bord en knip het verschil in grootte uit (dus alleen de buitenste ring van bv 3 a 4 cm.
Trek met een prikpen/naald een cirkel langs de rand van het kleine bord.
Vouw dat iets om (knip desnoods in)naar buiten.
Plak de grote rand erop (op de buitenste lijn van het kleine bord dat omhoog staat. Voila. Je bord is klaar.

Wat

Wat

27-11-2013 om 12:03

foutje in beschrijving

in het kleine bord 2 x een cirkel langs de buitenrand met de prikpen maken. Een keer om het omhoog te vouwen en bij de tweede cirkel om het naar achteren te vouwen zodat dat de plakrand wordt voor de losse cirkel

Katniss

Katniss

27-11-2013 om 13:01

Anders

Ik zou het maken van papier maché. Met karton krijg je nooit een mooi afgerond resultaat.

Wat

Wat

27-11-2013 om 13:38

tuurlijk wel

met karton kun je "retestrak" vouw/snij/plakwerk maken. Ik heb het dan over fotokarton, 220 grams tot 300 grams.Papier maché is niet strak, maar kan uiteraard ook

Dalarna

Dalarna

27-11-2013 om 15:04

No way papier machee!

No way dat ik voor een surprise ga papiermacheeën, wie dat bedacht heeft Voor het eerst verven we wat (het bord moet wit) maar het gaat er toch om wat er op het bord komt te liggen.

Ik begreep niet helemaal wat WAT bedoelde maar het inspireerde wel. Gewoon een hele grote cirkel en daarboven op een hele grote ring die groter was dan de cirkel en op de cirkel geplakt kan worden.

Het grootste probleem nu is dat het karton krom trekt van de verf. De onderkant hebben we al geverfd en we hebben het bord op zijn kop gelegd en plat gedrukt maar nu moet de andere kant nog geverfd worden en ik weer niet of we er dan nog wat op kunnen leggen maar we zien wel morgen.

Bedankt

Druif

Druif

27-11-2013 om 15:09

Hihi

No way papier machee. Die houd ik erin Dalarna.

Ik heb er ook geen goede ervaring mee. Veel gedoe, veel moeite, veel geknoei. Het wordt wel mooi meestal, maar dat staat niet in verhouding tot de inspanning.

rey

rey

27-11-2013 om 16:31

alu

Moet het perse wit, anders kun je het nog bekleden met aluminiumfolie

Wat

Wat

27-11-2013 om 18:18

nat/krom

als je het, als de verf droog is, aan 1 kant ietssss vochtig maakt en daarna tussen 2 telefoonboeken klemt, dan blijft het recht. Daarna hooguit iets bijtippen met wat verf, als dat eraf gaat, maar dat denk ik niet want telefoonboekenkaft is glad (zonder met water te vermengen)

Wat je beschreef bedoelde ik ook (teveel hersengekronkel vandaag dus onduidelijk geschreven). Mocht je de onderrand omhoog willen krijgen dan dus nog een kleiner bord op de cirkel leggen en even omtrekken met een scherp iets, waarna je het makkelijk kunt omvouwen. Daarna met lijmpistool de grote ring erop plakken en voila je (soep)bord is geboren

Katniss

Katniss

27-11-2013 om 19:56

Naja

Wat is er mis met papier maché. Ik vind dat echt veel makkelijker dan geklooi met karton. Het duurt even voor het droog is, maar het is echt zo gemaakt.

Dalarna

Dalarna

27-11-2013 om 20:43

katniss

Ach ik roep dat al jaren hier: als het met karton en plakband kan zou ik echt niet weten waarom ik het met papier mache zou doen, wat een gekledder en daarna nog verven en dan durf jij te zeggen dat het zo gemaakt is? Hmm mij niet gezien. Ik ben ook niet opgegroeid met dat soort surprises moet ik zeggen.

Maar goed het bord was niet het hoofdkado, er moet eten op en daar zitten de kadootjes in.

Wat

Wat

27-11-2013 om 21:16

wat voor eten

(vroeg ze nieuwsgierig), er is bv ook een mal van een taartpunt die, als je de zijkanten evenredig inkort, ook als pizzapunt kan dienen.
Dan is het hol en kan er ook een kadootje in.

Niks mis met papier maché katniss, werk er zelf ook vaak mee. Ik reageerde enkel omdat je zei dat je met karton geen mooi afgerond resultaat krijgt en met dát stukje was ik het als (ooit prof)kartonknutselaar niet eens

Dalarna

Dalarna

28-11-2013 om 11:35

Wat

Ik had er al een draadje over geopend onder een andere naam: sushi!
De eerste twee rolletjes met mooi glanzend zwart papier en aan de zijkanten van dat losse piepschuim van Dalarnamans werk en wat gekleurd papier er tussen en het lijkt perfect.

Nu moet ik nog iets anders (vanwege de maat van het derde kadootje) en ik wilt iets als die twee onderaan: http://15pictures.com/wp-content/gallery/15-pictures-sushi/sushi-7.jpg maar geen idee hoe ik dat roze/oranje zo maak dat het herkenbaar is. Ik zie deze ook wel eens met een zwart randje er omheen zoals hier: http://www.animaatjes.nl/eten-en-drinken/sushi/animaatjes-sushi-08560-198003/ maar ik weet niet wat het meest herkenbaar is (en wordt gezien mijn invaliditeit in knutselen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.