Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MerelR

MerelR

13-10-2016 om 08:22

Hoe buikspieren aanspannen?

Van de ene trainer op de sportschool leer ik dat ik mijn buikspieren moet aanspannen door mijn navel in te trekken, van de ander leer ik juist dat ik mijn buik bol moet maken. Ze vinden allebei dat ze gelijk hebben.
Wie kan mij vertellen hoe het precies zit?

Triva

Triva

13-10-2016 om 08:45

mij is het volgende geleerd

Ik had er altijd erg veel moeite mee totdat er een slimme fysio op mij af kwam, plots deed alsof hij mij in de onderbuik wilde stompen en de spieren die je DAN aantrekt zijn de goede dus dat wat je doet om zo'n stomp te ontwijken zonder dat je naar achteren stapt.

Triva

Triva

13-10-2016 om 08:46

overigens

denk ik dat door te doen wat ik hierboven beschreef en daarna de buik bol te maken je met dezelfde spieren bezig bent. Je kunt heel snel de buik hol en bol maken als je een beetje oefent.

Triva

Triva

13-10-2016 om 08:48

o en

als ze allebei vinden dat ze gelijk hebben dan zeg je dat ze het eerst samen maar moeten uitvechten!

Taruh

Taruh

13-10-2016 om 10:35

trainer

wij trainen bij een trainings center en bij een gewone club, en de trainer van het training center zegt aan het begin van elk seizoen:

"Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Als de ene trainer dit vindt en de andere trainer dat, dan kies je gewoon de methode die voor jou het beste voelt. En dat zeg je dan tegen je trainers. Een goede trainer accepteerd dat."

Triva

Triva

13-10-2016 om 16:41

Taruh

Als twee trainers zo verschillend denken over het aanspannen van een bepaalde spier is dat toch wel heel anders dan wat jij bedoelt. Ik vermoed dat het in jouw voorbeeld meer gaat over verschil in duur, intensiteit of iets dergelijks, langzaam of snel opbouwen etc.

Taruh

Taruh

13-10-2016 om 18:47

Nee

geldt voor alles volgens onze trainer.

Wat oudere kinderen gaan wel in discussie of vragen de trainers te overleggen (wereldje is klein, dus alle trainers in de regio kennen elkaar).

angel3

angel3

13-10-2016 om 18:55

Bij pilates leer ik mijn core (corset) steviger te maken. Om buikspieren te trainen zonder je rug te belasten leer je daar dus navel in en op. Dus navel intrekken alsof je hem met drukker aan je ruggengraat wil klikken en dan iets omhoog trekken richting je ribben zeg maar. En dan op zo'n manier dat het nog comfortabel voelt en niet overdreven ingetrokken. En dan oefeningen.

Triva

Triva

13-10-2016 om 19:03

kom op taruh

'Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Als de ene trainer dit vindt en de andere trainer dat, dan kies je gewoon de methode die voor jou het beste voelt'

Sorry hoor maar nee als we het hebben over hoe je je buikspieren moet aanspannen zijn daar geen meerdere wegen naar Rome en is dat ook geen kwestie van wat men 'vindt'. Het verschil tussen buik bol maken en navel intrekken is te groot.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-10-2016 om 21:05

Navel intrekken?

Als je je navel intrekt span je je buikspieren toch niet aan? Tenminste, niet op de manier dat je er een stomp op zou kunnen geven. Best manier om erachter te komen hoe het werkt is om crunches te maken, dat lukt niet zonder je buikspieren aan te spannen.

Triva

Triva

13-10-2016 om 21:07

Vesper

Het gaat er ook niet om dat je er een stomp OP moet geven, het gaat erom dat je je buik intrekt om de stomp te ontwijken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-10-2016 om 21:11

Waarom?

Wat is het nut van je navel intrekken? Daar krijg je heus geen sterke buikspieren van?

Triva

Triva

13-10-2016 om 21:16

Vesper

Er is een verschil tussen buikspieroefeningen om die spieren sterker te maken en alleen buikspieren aanspannen vanwege een bepaalde oefening bijv krachttraining.

Je spant je buikspieren aan als je lacht bijv.

Misschien hebben jullie hier wat aan:


https://www.youtube.com/watch?v=2MzSvnQr5HM

Amelie

Amelie

13-10-2016 om 23:32

Buik intrekken

Ik heb in elk geval van mijn trainer gehoord dat als je buikspieroefeningen doet, je navel ingetrokken moet zijn. Als je buik bol is terwijl je buikspieroefeningen doet, kan je echt een bolletje trainen. En dat willen de meeste mensen niet --

dochter

in de turnselectie leert om de buikspieren aan te spannen door de navel richting rug te 'trekken'. (trainer prikt in de rug waar de navel 'heen' moet).

Anne m

Anne m

14-10-2016 om 14:40

buikspier

Door je navel in te trekken span je de diepere buikspieren en rugspieren aan. Behalve dat je dus meer spieren gebruikt, bescherm je daarmee ook je rug omdat deze beter gestabiliseerd wordt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-10-2016 om 17:09

Navel intrekken

Vandaag voor het eerst weer geschaatst en toen bedacht ik me dat je navel intrekken ook nodig is voor je stabiliteit. Je zwaartepunt gaat dan automatisch naar beneden. Eigenlijk zou je altijd je navel ingetrokken moeten hebben. Navel naar binnen en bekken kantelen, dat voorkomt rugproblemen (en je lijkt slanker).

Ely

Ely

15-10-2016 om 01:29

Bol maken?

Ik heb nog nooit gehoord van je buik bol maken als manier om je buikspieren aan te spannen. Al zijn er vast wel spieren in je buik die je daarvoor moet gebruiken . Vraag lijkt me dus met welk doeleinde je spieren in je buik zou willen aanspannen. Als je slanker wilt lijken of een sterkere core wil hebben is intrekken volgens mij een redelijk onomstreden methode. Uitzetten is wellicht ook ergens goed voor?

bol=niet goed

Wat Anne m zegt klopt: door voor je gevoel de navel in te trekken span je de diepere buikspieren (dwarse buikspier, transversus abdominis) aan. Voordat je je buikspieren gaat trainen door bijvoorbeeld een oefening als crunches te doen, moet je eerst een bepaalde basisspanning in de buik hebben. Dit is voor de stabiliteit en ter bescherming van je lage rug. Geldt trouwens voor alle oefeningen die je doet.

Als ik even door ga met het crunch voorbeeld:

Lig op je rug met de voeten heupbreedte op de grond. Trek voor je gevoel de navel in richting de ruggengraat en voel dat je onderrug wat meer naar de vloer komt. Vanuit deze positie kom je omhoog door je buik nog meer in te trekken. Adem uit als je opkomt om de buik nog meer naar binnen te trekken.

Het is ook logisch dat je je buik intrekt om die spieren aan te spannen. Stel je maar 2 kabels voor tussen je onderste rib en je heupen. Om omhoog te komen moeten de kabels korter worden, dus samentrekken.

Bekken kantelen

Zorgt ervoor dat je automatisch je je navel intrekt.
Dus als je twijfelt of de navel voldoende is ingetrokken om de buikspieren aan te spannen, kantel je als eerste stap je bekken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.