Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Postbezorger

Postbezorger

13-09-2016 om 22:08

hitte-index van verleden weer

http://www.weerplaza.nl/actueel/hitte-index/

Op deze pagina zie je de hitte-index van dit moment. Kan ik ergens de hitte-index van 'verleden weer' bekijken? Dus van vanmiddag of vorige week?

postbezorger

postbezorger

13-09-2016 om 22:40

dat

lijkt me niet de goede link?

Kies de datum

Klik op 2016 en dan de datum in de maand die je zoekt? Niet wat je bedoelt? Dan krijg je een weeroverzicht van die dag.

postbezorger

postbezorger

14-09-2016 om 06:33

nou

het is een hele vreemde link (kijk maar halverwege https) en ik vroeg naar de hitte-index. Niet het gewone weer.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-09-2016 om 08:27

google

Als jij de relatieve vochtigheid (rh) en actuele temperatuur van dat moment kunt achterhalen, kun je een tool googlen om de index te berekenen.
Het is even zoeken, maar het KNMI heeft flink wat metingen online van de belangrijkste meetstations.

Is er een speciaal moment waarvan je de gegevens wilt hebben?

postbezorger

postbezorger

14-09-2016 om 08:33

tool

Die tool heb ik maar daar gaat het niet om. Ik vind die hitte-index heel fijn om landelijk te zien waar het mis gaat maar ik wil dus terug kunnen kijken over de dag en liefst de hele zomer. Ik wil dit gebruiken als opzet om postnl te overtuigen dat ze betere afspraken maken voor wat betreft werken op dit soort dagen. De hitte-index geeft dan nog de temperatuur aan in de schaduw, wij werken het grootste deel van onze tijd in de zon, dus nog veel hogere waarden.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-09-2016 om 08:42

postbezorger

Ik vermoedde al zoiets. Post NL kennende is dit een kansloze missie. Ik heb er jaren geleden een tijd gewerkt en weet dat de toen al starre cultuur er nog steeds is.

Misschien via een vakbond?

Sterkte! Ik heb respect voor iedereen die in deze hitte moet doorbuffelen zonder tropenrooster e.d.

Postbezorger

Postbezorger

14-09-2016 om 09:41

dat gaat wel lukken hoor, ik ben al bezig via vakbond en or.

Het gaat er alleen maar om dat ik niet wist dat hier 'kaartjes' van bestonden. Ideaal, maar nu moet ik helaas thuis zijn om ze op te slaan en kan ik ze niet terughalen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-09-2016 om 11:28

Postbezorger

Ik wens je oprecht heel veel succes toe! En wat de kaartjes betreft, misschien kan het KNMI, Weeronline, Meteogroup (weer.nl) of Weerplaza je verder helpen en hebben ze ergens een archief waarin ook die gegevens staan (mogelijk tegen betaling).

Postbezorger

Postbezorger

14-09-2016 om 14:52

vraag

Heb jij enig idee wat het verschil in temperatuur is tussen deze schaduwmetingen en in de volle zon? Op dit moment valt een groot deel van NL in het oranje gebied maar ja dat is volgens mij gemeten in de schaduw?

Overigens bedoelde ik niet dat ik denk dat Postnl zomaar mee gaat maar ik zie het niet als kansloze missie. Ik wil alleen dat Postnl weet wat een hitte-index is en ik wil antwoord op de vraag waarom zij willen dat wij nu moeten werken terwijl de arbo dat ten zeerste afraadt als je kijkt naar bijv: http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/fysisch/klimaat/calculator-wbgt.htm ook wil ik dat ze de kledingvoorschriften los laten en dat ze de bezorgtijden verruimen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-09-2016 om 17:35

metingen

Het verschil tussen officiële metingen en de volle zon kan flink verschillen. Als De Bilt meldt dat er vanmiddag 31,4 g.Celcius gemeten is, was dat wel op een veldje in de palle zon, maar de meetsensor zelf zit in een wit sensorhutje (http://tinyurl.com/z22y27b). Een postbode niet. Zet maar eens een digitale thermometersensor in de palle zon op datzelfde veldje, zonder zo'n sensorhutje. Dan kom je wel verder dan 31,4. Dat krijg jij ook op je lijf. Hebben jullie nog steeds die deels zwarte shirts die het zonlicht nog eens even extra versterken?

Postbode

Postbode

14-09-2016 om 18:29

shirt

De shirts zijn oranje/donkerblauw maar zijn wel nog een keer vervangen door iets minder kunststof. Nu is het half katoen half synthetisch geloof ik, helpt nog steeds niet genoeg. We snakken naar katoenen blousjes ofzo.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-09-2016 om 18:35

handdoek

Je kent de truuk van de natte handdoek in je nek die je telkens nat maakt uit een flesje?

Postbode

Postbode

14-09-2016 om 19:11

natuurlijk

zonder had ik gisteren niet overleefd.

Suze

Suze

15-09-2016 om 07:51

sterkte

Postbode, nog een dagje.... Veel sterkte als je vandaag werkt.

Puck

Puck

21-09-2016 om 08:42

Postbode

Gelukkig kun je weer zonder te smelten je werk doen maar je zegt:

"Ik wil dit gebruiken als opzet om postnl te overtuigen dat ze betere afspraken maken voor wat betreft werken op dit soort dagen. De hitte-index geeft dan nog de temperatuur aan in de schaduw, wij werken het grootste deel van onze tijd in de zon, dus nog veel hogere waarden."

Ik heb werkelijk geen idee wat voor afspraken er nu zijn. En wat voor afspraken zit jij dan aan te denken. Gewoon ter beeldvorming, ben erg nieuwsgierig en kan me er niets bij voorstellen. Hoe moet ik dit zien?

Postbode

Postbode

21-09-2016 om 09:07

uitleg

Vorig jaar mochten sommige postbezorgers opeens 's avonds bezorgen als ze dat wilden. Dat kan natuurlijk niet iedereen en niet iedereen vond dat ook prettig maar het kan soms wat lucht geven. Ik wil naar heldere afspraken, zodat bij een bepaalde hitte-index die dan ook 'los' komen. We hebben nu de grootste moeite om afspraken over het hele land gelijk te laten zijn, overal werken ze anders en doordat we in dit digitale tijdperk meer contact hebben met elkaar zie je dat ook.

Afspraken kunnen zijn: eigen luchtige kleding dragen (mag soms wel en soms niet), meer pbz inzetten en halve wijken lopen, 's avonds mogen lopen, meer moeite doen om wijken eerder klaar te hebben staan op het depot en de mogelijkheid om de ochtend erna te mogen lopen. Dat laatste is het grootste probleem omdat er geen post op een depot mag blijven staan in de nacht maar het kon wel toen het ijzelde begin dit jaar. Ik wil vooral dat ze binnen bij hun airco en waterapparaat gaan inzien dat ze zich niet meer kunnen afmaken met zeggen dat we een petje (donkerblauw) op moeten, veel moeten drinken en zoveel mogelijk in de schaduw moeten lopen. Met die mededeling neem je je werknemers niet serieus.

die mensen op kantoor die van alles verzinnen

zouden vaker op piekmomenten moeten meelopen met de mensen die het werk daadwerkelijk doen! Dat geldt niet alleen voor postbezorgers natuurlijk.

MerelR

MerelR

21-09-2016 om 10:07

Deze misschien

https://dutch.wunderground.com
Als je verder klikt kun je allerlei info tevoorschijn toveren maar weet niet of er bij zit wat je bedoelt.

Puck

Puck

21-09-2016 om 10:47

top postbode

Dat is een mooie heldere uitleg. Veel succes in je strijd tegen deze bierkaai. Wat mij betreft mag je met extreem weer best de post op een afwijkende tijd bezorgen hoor en als je dat in je eigen luchtige kleding doet dan zal me dat ook verder worst zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2016 om 14:59

Lijkt mij prima

Als het vriest ligt ook alles stil. Dus waarom zou het dan niet mogelijk zijn om op die paar dagen dat het 30+ graden is de post in de avonduren te bezorgen?

Als we dat met zn allen weten kun je daar toch ook op inspelen.

Postbode

Postbode

21-09-2016 om 16:43

Alle mensen die mij aanspraken tijdens de hitte van vorige week zeiden dat het ze niets zou uitmaken als de post 's avonds of de volgende ochtend vroeg zou komen. Men heeft bijna geen post meer wat echt verwacht wordt op een dag en het komt ook weer niet zo vaak voor. Op woe en vr is het een daldag, dan is er veel minder post dus dan kun je het wel weer inlopen. Vooral als die wijken dan beter verdeeld worden. Ik loop op de andere dagen 4-5 uur en op de daldagen maar 1 uur. Er zijn mensen die dan ook 4 of 5 uur werk hebben maar we kunnen het dan dus wel verdelen om op de daldagen weer wat post meer weg te werken.

De kleding is een ander probleem. Het is echt hele dikke donkere stof. Er zijn sportshirts die je krijgt als je bijv mee doet met een sportwedstrijd via Postnl maar die mogen we niet dragen. Sommige leidinggevenden staan het wel toe, anderen niet. Als ik gewoon toestemming krijg om op hete dagen zelf te besluiten wat ik aantrek zolang ik maar een petje draag van Postnl zou het ook al heel wat schelen maar die pet is dan ook weer donkerblauw. We willen een witte.

Dan zijn er nog scooterbezorgers die een donkere helm kregen van Postnl, ook veel te heet.

Lastig allemaal.

Niki73

Niki73

22-09-2016 om 14:06

Burgerlijke ongehoorzaamheid?

Is het niet mogelijk op hete dagen je post wel op tijd te gaan afhalen in het depot, maar (zonder dat je dat de baas vertelt) pas later je wijk te lopen? Dus pas 's avonds of de volgende ochtend vroeg?

Postbode

Postbode

22-09-2016 om 21:22

Nee

Toevallig deed een invaller dat in mijn vaste wijk en dan komen er meteen klachten, ik neem absoluut dat risico niet, je bent zo je baan kwijt. Hij heeft het toen gered met een discutabele smoes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.