Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hij wilt

Ik lees dit regelmatig op dit forum, terwijl ik altijd "hij wil" zeg, terwijl ik wel "jij wilt" zeg.

Wat is correct ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

"hij wil" is correct

en "jij wilt" ook. Je doet het gewoon goed.

Onze taal

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/hij-wil-hij-wilt
Hij/zij wil: is een uitzondering op de taalregel stam+t.
Maar het zou me niets verbazen als het er definitief insluipt, ik hoor het ook steeds meer mensen zeggen en niet alleen uit Amsterdam West.
Taal verandert.

Regionaal dingetje

Misschien zijn het Rotterdammers die dit doen? Was mij niet zo opgevallen eigenlijk.

Ander raar taaldingetje

Ik hoor tot mijn verbazing dat Gerard Joling zo blij is met zijn lintje, dat hij het "hilarisch" vindt. Hilárisch? Wat een vreemde kwalificatie...

Kaaskopje

Kaaskopje

26-04-2013 om 22:20

dat kwam vast omdat hij een beetje hysterisch was op dat moment.

krin

krin

26-04-2013 om 23:25

Hilarisch

Het is ook hilarisch dat hij een lintje krijgt. Om te gieren is het. Van het lachen of het huilen, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Shonagh43

Shonagh43

26-04-2013 om 23:50 Topicstarter

Wat een opluchting

dat ik het toch goed doe :o)

Mea Proefrok

Mea Proefrok

27-04-2013 om 08:10

Krin

Precies. Het zou natuurlijk kunnen dat Joling zich al dertig jaar 50 IQ-punten dommer voordoet dan hij is en zich heeft versproken omdat hij het zelf inderdaad hilarisch vindt.

mix

mix

27-04-2013 om 10:41

Nee, t zijn de goede doelen

waar hij zich (zonder teveel ophef naar de buitenwereld) voor inzet.
"De televisiepresentator zet zich ook in voor vele goede doelen, zoals onder meer de stichting Doen, Unicef en Ronald McDonald kinderfonds. Hij komt regelmatig in actie bij speciale inzamelingsacties en bezoekt kinderen in ziekenhuizen, laat het Kapittel voor de Civiele Orden weten."

Dat is niet zo hilarisch als hij zich doet voorkomen toch?

Precies mix

De reden dat hij dat lintje heeft gekregen, vind ik allesbehalve "hilarisch". Je kunt er allerlei positieve kwalificaties aan geven, maar uitgerekend hilarisch is hier wel heel eh... verrassend gekozen. Maar ja, misschien wist hij niet precies van wie hij het kreeg, want ik hoorde hem elders zeggen: "Hoogheid, van harte bedankt". En Beatrix is nu toch nog Majesteit

mix

mix

27-04-2013 om 15:09

Genista

hij had zelfs Mevrouw mogen zeggen maar ach daar ligt ze vast niet wakker van als ze het al gehoord heeft. Hij was waarschijnlijk zo overdonderd dat hij gewoon zijn stopwoordje gebruikte, ook daar ligt vast niemand echt wakker van. Ik in elk geval niet en ik had er vast iets ergers uitgefloept van schrik

Hombre

Hombre

27-04-2013 om 15:49

Niks regionaal

In heel Nederland zie je het. Ook in Rotterdam. De typisch Rotterdamse 'fout' is "ik doet".

Ik moet het er echt (bwvs) bijna uitslaan bij mijn kids, maar ouders in mijn buurt (academisch opgeleide nog wel) interesseert het blijkbaar geen zier.

Het is een vorm van hypercorrectie (wat niet wil zeggen dat het correct is).

Hombre

Hombre

27-04-2013 om 15:52

Shonagh43

"dat ik het toch goed doe :o)"

Dat overkomt de kids van vandaag ook. Ze horen zoveel mensen 'hij wilt' zeggen dat ze gaan denken dat het fout staat in al die boeken en kranten die ze (hopelijk) lezen.

En da's wel weer een vraag aan jou. Hoe kun je denken dat je het verkeerd doet? Lees je geen boeken e.d. of begint het daar ook al door te sijpelen?

Shonagh43

Shonagh43

27-04-2013 om 17:12 Topicstarter

Hombre

Ik woon al ruim 15 jaar in het buitenland, dus mijn aanbod van het Nederlands is nogal beperkt :o)

Herken het echt niet

Midden van het land hier.

Berber.

Berber.

28-04-2013 om 09:03

De mythe van de rotterdamse t

Rotterdammers zetten echt niet overal een t achter. Ik hoor hier nooit hij wilt. Ja, bij jonge kinderen maar die zeggen ook gekoopt ipv gekocht. Die zijn nog aan het leren en uitproberen.

Het is: hij wil en hij heb (bijvoorbeeld). Die verkeerde t hoor je vooral vooral in de ik-vorm. Ik doet, ik gaat. "Ik gaat op de brommert." Niks mis mee.

Berber.

Berber.

28-04-2013 om 09:19

O wacht effe

Ik vergeet de gebiedende wijs: Pleurt op.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

28-04-2013 om 11:19

Nou, hier wel hoor

Zo onder de rook van Rotterdam. Mèn, wat doet dat een pijn aan me ore.

Rosa van der Zanden

Shonagh43

Shonagh43

28-04-2013 om 11:30 Topicstarter

Hij heb?

Ik dacht dat het "hij heeft" is of mag hij heb ook ?

Berber.

Berber.

28-04-2013 om 11:45

Shonagh43

'Ik dacht dat het "hij heeft" is'

Ik zou bijna zeggen: Oowjajoh?

Het ging over het Rotterdams. Niet over wat mag, moet of hoort.

Berber.

Berber.

28-04-2013 om 11:49

En rosa

Ik denk dat die wilt-fout niet per se door Rotterdammers alleen gemaakt wordt. Dat wou ik maar zeggen.

Shonagh43

Shonagh43

28-04-2013 om 11:51 Topicstarter

Berber

Oh ik snap het :o)

Gelderland

Hier in Gelderland wordt ook soms hij wilt gezegd. Ik vind dat erg lelijk. Ik gaat hoor ik hier nooit.
Ik hoop niet dat het ooit als 'normaal' Nederlands beschouwd wordt, ik vind het zo dom klinken.(nou zal half OOL wel over me heen vallen)

Stenna

Stenna

28-04-2013 om 23:10

En hun hebben

Misschien ook al vaker hier genoemd (ik heb niet in het archief gezocht) maar ik krijg wat van dat allom gehoorde "hun" in plaats van zij. Hun hebben dit gedaan, hun zijn daarheen gereden, etc. Mensen weten niet eens meer dat het eigenlijk zij moet zijn.

Ja die ook

Hun hebben en hij heb, die zijn ook lelijk.
Hoe zou het komen dat zulke fouten ingeburgerd raken. Waarom maken mensen sowieso zulke fouten, je leest het toch ook nergens, en het op school leer je toch ook gewoon ABN?

Naartoe

Vroeger corrigeerde ik mijn kinders wel eens als ze zeiden: "ik kijk daar naartoe." Je kijkt of luistert ergens naar en niet er naartoe. Het gaat in deze zin tenslotte niet over een beweging van het onderwerp van de zin. Maar ik hoor in de media nu toch ook geregeld iemand beweren dat hij ergens naartoe luistert. Het blijft vreemd klinken, vind ik.

Marjolein

Marjolein

10-05-2013 om 18:14

@karin

"Waarom maken mensen sowieso zulke fouten, je leest het toch ook nergens, en het op school leer je toch ook gewoon ABN?"
Tja, dat had ik een jaar of 10 geleden ook kunnen zeggen
Sinds ik nu een jaar of tien om ga met inmiddels 3 dyslecten, verbaas ik me nergens meer over...
Hoezo lezen?? Dat doet niemand hier in huis, behalve ik. Taal leert de jeugd (niet alleen die van mij) niet uit boeken, maar van elkaar, dus met alle taalfouten erbij cadeau. Met een leuk internet sausje erover.
Enne, op school ABN?? Nou, hier niet. Ik ontmoet heel veel leerkrachten en docenten die verre van ABN spreken. Dat is dan ook weer een bron van vermaak, dat kunnen ze goed nadoen: leuk al die typetjes..!

Dyslexie

Bij dyslexie gaat het toch over moeilijkheden met lezen en spellen, en niet over fouten als hij wilt, hij heb enzovoorts?

Nou karin

Mijn dochter had een juf die uitspraken deed als: hij wilt groter als jouwn vader zijn. Dat neemt een kind zo over, zeker als de juf het werkwoord 'willen' verkeerd vervoegd op het schoolbord schrijft en ondanks opmerkingen van ouders er bij blijft dat het echt 'hij wilt' is, want het is ook 'hij loopt'. En zo moest het ook in het schriftje van de leerlingen komen te staan.

skik

P

P

10-05-2013 om 21:30

Karin

Ten eerste is het al een jaar of 43 géén ABN meer maar AN en vervolgens is het al een jaar of 8 geen AN meer maar standaardnederlands... Waarom maken mensen sowieso zulke fouten, je leest het toch ook nergens meer dat ABN en op school heeft niemand het over ABN.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands

Verder maak ik mij bij mijn dyslectische zoon absoluut niet druk om hij wilt en hun zijn. Ik ben al blij als hij het woord bed niet met een T schrijft zoals vorige week nog en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat hij niet kan klokkijken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.