Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

passiebloem

passiebloem

30-09-2016 om 22:44

hij begint weer de zwarte pieten discussie, wordt er moe van.....


lieverdje

lieverdje

25-10-2016 om 10:19

RTL-piet wel heel herkenbaar!

...hm. Ik hoop toch echt dat dat ook weer niet de trend wordt.... De pruik die weg is lijkt me prima, maar het gezicht is zo herkenbaar.... zo heb je nauwelijks een gedaanteverandering meer. Als de pieten die hier op school komen zo weinig zwart zijn, worden er gegarandeerd een aantal door veel kinderen ontmaskerd. Het zijn namelijk mensen die in het dagelijks leven al bij scouting-sportclub-onderwijsgerelateerde organisaties zitten en heel veel met kinderen omgaan. Logisch ook, want wie wil er zwarte piet spelen...? Juist, mensen die toch al graag in het bijzijn van kinderen zijn.

Dan ben ik toch meer voor een 'schmutzli' achtig type... wel tamelijk zwart (onherkenbaar, 'zwart als de nacht') maar ontdaan van raciale kenmerken.

Triva

Triva

25-10-2016 om 10:22

'Het ging me niet om jou, maar om het Sinterklaasjournaal. Echt schokkend vond ik het en het deed me denken aan de verhalen van vroeger van Surinamers die in Nederland kwamen en dat mensen dan over hun arm wreven om te kijken of ze afgaven.
Onvoorstelbaar dat een kinderprogramma vuil als uitleg gaf voor zwart zijn.'

Ik dacht ik reageer niet, er zal heus wel iemand anders op reageren maar blijkbaar ben ik toch de enige die mij hieraan ergert.

Target

Target

25-10-2016 om 10:44

och

feit dat mensen niet reageren zegt niets of juist misschien alles over de mate van ergeren aan uitspraken en nog een aantal dingen.

lieverdje

lieverdje

25-10-2016 om 12:12

ik snap het niet helemaal

waar erger je je aan?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2016 om 12:25

Lieverdje

Ik vind problemen rond die herkenbaarheid altijd zo getuigen van weinig fantasie. Voor wie moet het feestje vooral leuk zijn? Voor de kinderen. Dus waarom zouden scholen en verenigingen dan niet samen kunnen werken en bij elkaar gaan Pieten? Oké, dan zie je niet het blije snoetje van je eigen kind, als dat je doel is bij het spelen van Zwarte Piet, maar als je de gedachte dat het vooral voor de kinderen leuk moet zijn vast kunt houden, dan is zo'n uitwisseling van Piet-spelers best acceptabel.

mieke

mieke

25-10-2016 om 12:26

zoon

Mijn zoon van net zeven jaar heb ik gisteren maar even het plaatje van de nieuwe Piet laten zien. Zijn reactie was"ze zijn de schminck vergeten".

En hij gelooft nog steeds. Hij ziet dus wel dat het geschminckte mensen zijn en niet echte, rare mensen. Hij had het er ook over dat op school de pieten er niet zo uit zien maar allemaal verschillende kleuren hebben.

Ik denk eigenlijk niet het kinderen iets uitmaakt. Kleding, pepernoten, snoep daar gaat het bij mijn zoon om. Sinterklaas vindt hij totaal niet interessant. Hij gaat weg zodra die eraan komt. Veel te saai.

Het zijn de volwassenen die ontzettend moeilijk doen over het wijzigen van Zwarte Piet. Maar er zijn ook genoeg mensen bij wie niks goed genoeg is.

Een masker zou ik nou weer niks vinden en mijn kinderen ook niet. Mijn kinderen vonden en vinden van die lopende knuffelpoppen doodeng. Dat verpestte vroeger voor ons regelmatig een leuk uitstapje. Zo'n masker is net zoiets. Ze zien dan geen gezicht meer en dat vinden ze eng.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2016 om 12:47

Mieke

Kun je zien, hè! Ik heb in 9 van de 10 gevallen ook de indruk dat het totaal niet om de kinderen gaat, maar om de volwassenen rond die kinderen. Zij kunnen niet omgaan met een verandering, zij halen hun eigen jeugdsentiment erbij en kunnen het gewoon niet aan dat sommige opvattingen van vroeger niet meer thuishoren in het hier en nu.

mieke

mieke

25-10-2016 om 13:31

kaaskopje

Klopt. Ik heb het wel eens aan iemand gevraagd die dan zo'n Piet moet blijven bericht op Facebook plaatste.

Vind je kind het dan echt zo'n probleem? Maar dan krijg je iets over principes en een Nederland moet Nederland blijven reactie.

Kinderen maakt het niks uit. Zo'n 8 jaar geleden waren er opeens regenboog pieten, twee jaar geleden clown pieten (ieks) en mijn kinderen accepteerden alles. Als ze maar een bakje kruidnootjes krijgen voor de tv, bij de intocht snoep krijgen, een schoen mogen zetten en op pakjesavond cadeautjes krijgen.

Daar gaat het bij mijn kinderen om. Het uiterlijk van de pieten is van ondergeschikt belang. Maar ze moeten er wel zijn.

lieverdje

lieverdje

25-10-2016 om 13:42

over herkenbaarheid

Ik zit hier in de sint-commissie dus ik ken hier de sint is en de pietjes. De pietjes zijn jeugdtrainer bij de voetbal, scoutingleiding, een meisje dat veel oppast als bijbaan, manegejuf en ze wonen hier allemaal in het dorp (nouja...dorp, middelgrote stad). Het zijn geen ouders van de jonge kinderen, maar wel trainer van, buurjongen van, etc. Die zouden, als ze als onherkenbare piet door te het willen gaan, nu naar een andere woonplaats moeten, want op elke school zouden ze worden herkend door een aantal kinderen. Ik denk eerlijk gezegd dat dat overal zo gaat, want op de vorige school van de kinderen was dat ook zo dat er kennissen uit de omgeving werden gevraagd. Op zich kun je, als je voor piet wil spelen ook best ergens doen waar je niemand kent, maar het is denk ik (momenteel tenminste nog) zo dat die 'functies' worden verdeeld binnen het lokale netwerk. Op onze school zijn de pieten al geregeld (elk jaar ongeveer dezelfde pieten) en ik weet niet of we die nog kunnen inruilen op korte termijn.

Het zal de kinderen niet uitmaken hoe de piet eruit ziet, maar als ze zien dat buurman Jaap en de muziekjuf ineens piet zijn geworden zal de magie een stuk minder zijn.... denk je niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2016 om 13:51

Lieverdje

Nou oké in een kleinere gemeenschap zal het lastiger zijn. Maar dan is er vast wel een andere invulling aan te geven. Dan zijn alle schoorsteen-pieten bezet, maar gelúkkig heeft Sint wel hulp van al die mensen die jij noemde gekregen en kan het toch nog doorgaan! Zet ze een vrolijke muts op en het feest kan beginnen. De Sinterklaasverhalen hangen al járen aan elkaar van 'oeps, hoe moeten we ons dáár nu weer uit redden', dus dit kan er ook nog wel bij.

Juno

Juno

25-10-2016 om 13:55

Triva

Waar erger je je dan aan? Het ging niet om een uitspraak van jou.

mieke

mieke

25-10-2016 om 14:29

andere kleur

Maar moet het perse zwart zijn? op de school van mijn kinderen lopen al jaren regenboogpieten rond. Ik begrijp heel goed dat die roetveegpieten niet overal zo handig zijn. Inderdaad ivm de herkenbaarheid. Op tv maak dat niks uit want kindeten kennen die mensen toch niet.

Li

Li

25-10-2016 om 14:44

andere kleuren

zijn veel te eng, dat hadden mijn kinderen absoluut niet getrokken. Het moet wel leuk blijven voor kinderen natuurlijk.

Triva

Triva

25-10-2016 om 15:40

Juno

Ik vind het enorm schokkend dat je de vergelijking durft te maken met Nederlanders die Surinamers over de arm wreven om te kijken of ze afgaven en dat je het onvoorstelbaar vindt dat een kinderprogramma vuil als uitleg geeft voor zwart zijn. Al jaren roepen en zingen we dat ze zwart zijn door de schoorsteen (en ja ik weet dat dat oorspronkelijk niet zo was) maar als ze dat gebruiken mag het opeens niet.

Triva

Triva

25-10-2016 om 15:43

zojuist op facebook

Ik had niet gedacht dat mijn kennissen en vrienden weer tegen rtl aan het schoppen raken maar zojuist kreeg ik dit te lezen en ik vind het zo erg. Zoveel onwaarheden ook en men gaat voorbij aan al die kinderen met een andere huidskleur die hier gewoon geboren zijn.

Gelezen op Pietitie door iemand (Rina Jans) die groot gelijk heeft. Briljant geschreven:

Sinds de jaren zestig komt er vreemd volk naar ons land dat eigen religies, tradities, zeden en gewoonten wil behouden. In dit vrije land krijgt men daar ook alle ruimte voor. Zaken als onverdoofd slachten, in boerka lopen en vanuit religie oproepen tot geweld jegens anders-geaarden, het mag allemaal.
Sterker nog: ons land past zich zelfs aan. Geen kerstbomen meer in gemeentehuizen, speciale zwemuurtjes voor vrouwen, geen holocaust onderwijs in onze scholen en een Koran in de Tweede Kamer. Ook wijn op tafel en handen schudden laten we indien geëist maar achterwege.

Stel je daar - als oorspronkelijk Nederlander - vraagtekens bij, dan word je al snel voor extreem rechts figuur annex racist uitgemaakt. Vermoord zelfs! Nee, je moet alles maar goedvinden, want al die nieuwe culturen 'verrijken' ons land… zo spreekt immers de politieke correctheid.

Nou, dat zal dan wel zo zijn, maar nu willen wij oorspronkelijke Nederlanders zélf weer eens een eeuwenoude traditie vieren. En mag dat ineens niet? Dan zijn we ineens racisten?

Ik kan maar één conclusie trekken: wij Nederlanders worden achtergesteld in eigen land. En wij zijn het zát!

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2016 om 15:45

Gekkigheid

Zwarte Piet is toch niet bedacht om ooms, opa's, vaders, neven, en de vrouwelijke varianten daarvan, in de gelegenheid te stellen om anoniem pepernoten rond te kunnen strooien?

Ik weet niet of dit filmpje hier wel eens is neergezet, maar bij deze:
http://www.welingelichtekringen.nl/opinie/376007/opzienbarende-video-de-intocht-van-de-sint-in-1935-geen-zwarte-piet-te-bekennen-wel-veel-witte-pieten.html

lieverdje

lieverdje

25-10-2016 om 15:48

Krampus

...moet je eens googelen op Krampus, de helper van Sinterklaas in Midden-Europa, die is pas eng

ik denk dat het zwart moet blijven omdat er dan niet veel verandert (dat is fijn voor de meeste mensen), maar het raciale principe er wel af is. En daar gaat het tenslotte toch om? Zwart heeft ook nog een historische basis, vanuit het boemanverleden van de helper van Sinterklaas. En je kunt de liedjes ook houden zoals ze zijn...

Persoonlijk heb ik iets tegen pieten allerlei kleuren, omdat ik dat wat geforceerds vind hebben en niet goed onderbouwd, want welke kleur neem je dan. maar goed, dat is mijn voorkeur.

Triva

Triva

25-10-2016 om 16:06

Ik ben onderhand op het punt:

whatever als die discussie maar stopt maar dat is onmogelijk. Halbe Zijlstra heeft er gisteren ook weinig goed aan gedaan.

Ik weet echt niet meer hoe het verder moet nu.

Juno

Juno

25-10-2016 om 16:11

Triva

Ho stop, ík maak die vergelijking niet! Er ging een blank mens in en er kwam een zwarte Piet mét kroeshaar en rode lippen uit. En dat vind ík racistisch omdat er dan een parallel getrokken wordt die er niet is. Wanneer een mens door de schoorsteen gaat en hij komt er zwart van het vuil uit, met zijn eigen haar of dat nu stijl is, met krullen of met kroes, met vieze lippen en vieze kleding dan hoor je me niet. Wat dat kinderprogramma deed, deed me denken aan Nederland op zijn smalst.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar zo op het scherm langs elkaar heen praten.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2016 om 16:26

Triva

Ik ben de discussie op zich niet zat. Praten om tot een oplossing te komen kan nooit kwaad, maar vanuit mijn belevingswereld is het feit dat volwassen mensen zo weinig begrip tonen voor de gevoelens van gekleurde medeburgers iets waar ik oprecht van schrik. Diezelfde ouders zullen niet zo laconiek reageren als hun eigen kind voor rotte vis wordt uitgemaakt, maar kinderen die gepest worden vanwege hun kleur of cultuur moeten maar snappen dat het niet rot bedoeld is als ze voor zwarte piet worden uitgemaakt.

Maar om terug te komen op wat jij zegt, ben ik er door het gebrek aan bereidwilligheid van 'de andere kant' ondertussen wel zo klaar mee, dat Sinterklaas van mij op zijn boot mag blijven en weer terug naar Spanje vaart. Wie weet wordt ik dan om een andere reden weer uitgemaakt voor linkse fascist (tja, dat (kennis-)niveau is normaal), maar dat moet dan maar.

Triva

Triva

25-10-2016 om 16:32

ik word er gewoon verdrietig van

en ben blij dat ik geen jonge kinderen heb nu en ook geen kleinkinderen. Het hele feest wordt verpest en niet door de antipieten maar door de propieten.

Ik word verdrietig van de vrienden en kennissen op facebook die zo verschrikkelijk propiet zijn, die geen stapje willen opschuiven, geen water bij de wijn doen en met allerlei smerige argumenten komen.

Juno: ik zou het filmpje wel willen zien wat jij bedoelt. In mijn beleving legden ze uit waarom piet zwart is en dat deden ze door witte pieten en zwarte pieten en roetveegpieten te gebruiken in alle gradaties. Volgens mij was er geen witte piet die de schoorsteen in ging en er zwart uit kwam maar als jij dat hebt gezien zal het wel.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-10-2016 om 16:37

Triva

Ik ben het helemaal met je eens.

Als we nou met elkaar in gesprek waren gegaan. Luisterden naar elkaar. In overleg gaan hoe we e.e.a. kunnen oplossen. En misschien was het al voldoende geweest voor de antigroep als ze zich gehoord hadden gevoeld.

Ik heb veel meer problemen met de agressieve autochtonen en de Rina Jansjes die in een "aggut wij arm Nederlands volkje"-slachtofferrol schieten. Vaak met de kinderen aan de hand, als excuus voor de Boze Buitenlander. Want oh wee als je eens naar het verhaal van de ander gaat luisteren, dan lopen we morgen allemaal in een burka (is ook al een excuus dat ik ergens heb gehoord).

Hou toch alsjeblieft op, wat een stelletje stumpers!

Van mij mag de hele Sint-toestand per vandaag gestopt worden. Ik ben allang blij dat mijn kinderen volwassen zijn.

Triva

Triva

25-10-2016 om 16:48

ja maar

'Van mij mag de hele Sint-toestand per vandaag gestopt worden. Ik ben allang blij dat mijn kinderen volwassen zijn.'

Ik kom er dichtbij maar dat zou ik nooit kunnen roepen, ja het is óns feest maar ja het kan ook anders en ik wil niet dat zoveel kinderen dit feest niet meer meekrijgen of over moeten op de volslanke kerstman met kaboutertjes en dat allemaal omdat de autochotonepropiet het verpest terwijl ze denken dat de antipieten het verpesten. De wereld op z'n kop.

Li

Li

25-10-2016 om 16:55

nou lieverdje

ik heb gekeken en ik ben heus niet racistisch, maar die Krampus mogen ze wat mij betreft direct weer over de grens schoppen, zeg. Heremijntijd!

Li

Li

25-10-2016 om 16:58

Krampus

Wel grappig dat hoewel Krampus er heel anders uitziet (understatement), hij ook een roe heeft en stoute kinderen meeneemt in een zak.

rode krullenbol

rode krullenbol

25-10-2016 om 17:17

Ik voor mij persoonlijk ...

heb bij ons thuis eigenhandig, zonder boze opzet overigens, het paasfeest verpest. Mijn moeder had paaseieren verstopt in de achtertuin en haar kinderen naar buiten gestuurd om die te vinden. Proactief als ik als kind reeds was (kennelijk), vroeg ik haar: "Maar hoe weten we nu, of we ze allemaal hebben?" Waarop zij verklaarde, dat zij ons dat wel zou vertellen. "Maar hoe weet jij dat dan?", vroeg ik vervolgens. En toen was het gebeurd. Nooit weer zouden mijn broers, zussen en ik paaseieren zoeken ...

De moraal van dit verhaal: wat doet die schuldvraag in de discussie over Zwarte Piet, anders dan nodeloos polariseren?

Rode krullenbol

Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-10-2016 om 21:17

Facebook

Ik heb me op Facebook in wat discussies gemengd. Best grappig en de reacties vielen mee. Ik heb een aantal keren bijval gehad en slechts eenmaal de suggestie om naar bed te gaan met Sylvana Simons De meeste propieters zijn trouwens (dik) vijftigplussers die niet kunnen spellen. En maar roepen dat ze voor de kinderen opkomen, terwijl het alleen maar eigen angst is.

bieb63

bieb63

26-10-2016 om 22:14

ben i.i.g. blij dat mijn kind allang uit het 'geloof' is. Fijn voor mij, maar ik realiseer me dat als je nu kleuters hebt, je er anders in staat.

M.i. is de enige en beste oplossing de roetpieten (schoorsteenverhaal). Ik denk dat elk kind dat prima kan handelen. Enige 'probleem' is bekenden die zich als roetpiet verkleden ivm de herkenbaarheid. Dat snap ik, maar dat is niet anders. Dan maar geen oom die voor Piet speelt, en als oom dat tóch graag wil, dan naar mensen (kinderen) die oom niet kennen. Dat stukje is misschien jammer, maar dat is maar een KLEIN stukje. Belangrijker dat alle kinderen die roetpieten prima vinden, en geloofwaardig in het verhaal.

Pirata

Pirata

27-10-2016 om 09:01

ook een bijdrage van mij

Vanuit het standpunt van mijn nog steeds gelovende 9-jarige gezien:
Piet is een beroep. Mijn zoon wilde het ooit ook zelf worden. Er zijn ook Pieten die het hele jaar in Nederland wonen en het beroep als bijbaan hebben om Sinterklaas te helpen. Er zijn Pieten die het hele jaar in Spanje wonen (ze hebben het goed bekeken). Iedereen kan Piet worden, je moet wel lenig genoeg zijn en het uniform aantrekken. Die kleur is gewoon schminck, dus dat zou hem geen bal uitmaken of die erop blijft of niet. Het maakt ook niet uit of Kees de scoutingleider dit jaar Piet is of wie dan ook. Die heeft het goed bekeken met zijn bijbaan!
Geen speld tussen te krijgen.

lieverdje

lieverdje

27-10-2016 om 10:22

dat is een goeie

Vroeger had ik ook wel door dat Piet geschminkt was, dus hoe die eruit ziet maakt wat dat betreft niet uit. Mijn kinderen zijn zelf ook wel geschminkt (hebben zelf los van de discussie ook wel eens voor andere kleurtjes gekozen. Maar ze zijn ook best slim, en weten dan weer wel dat de scoutingleider ook in de plaatselijke snackbar werkt. Die heeft geen tijd om 's nachts schoenen te vullen... Maar misschien maakt het ook wel niks uit en verzint het overtuigde kind er wel weer wat op!

Ik had hier een kind van bijna 9 dat geloofde in een geheim netwerk dat vanaf september in Nederland was om inkopen te doen, want sinterklaas zou dat nooit rondkrijgen in de 3 weken tijd dat hij hier is Maar hij geloofde echt niet dat wij die kado's kochten, zelfs niet toen we het hem vertelden...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.