Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jip

Jip

07-06-2014 om 23:14

Herrie van de buren.


Ixje

Ixje

10-06-2014 om 10:41

Wederzijds begrip hier

Wij wonen in een hoekhuis dus dat scheelt directe herrie. Onze directe buren hebben een gezin met een twee pubers en een net kleuter-af kind. Wij een puber en een prepuber.
En wij hebben een lawaaivogel als huisdier. Gelukkig zeggen de buren die nooit te horen. Onze kinderen zijn erg braaf (gelukkig)en niet erg lawaaierig. Dat is mazzel en de herrie kan nog komen.

Wij horen hun wel kinderen zeer regelmatig. Jongste schopt 's nachts nogal eens herrie als hij niet kan slapen (wordt wel minder). Is ook zo'n driftkikker. Veel ruzie tussen broer en zus hiernaast ook.
Puber 1 is behoorlijk luidruchtig als hij boos is (gooit met deuren). En de buurman kan onwijs hard schelden op hem. Oudste houdt ook van harde muziek (hard in de vorm van volume). Ik hoor ook dat hij daar regelmatig in gecorrigeerd wordt. Dat gaat ook hard ("kan die kleremuziek gvd wat zachter!!!")
Naar mijn idee zijn dit toch wel de redelijk normale gezinsgeluiden die je gewoon moet accepteren als je direct naast (of onder/boven) iemand woont. Een beetje rekening houden met elkaar is dan ook wel aan te raden. Dat werkt, heb ik gemerkt echt twee kanten op. Ik heb wel eens aan de buurvrouw uitgelegd dat we bepaalde dingen gewoon heel goed horen. Dat ze zich er gewoon bewust van zijn. En dat heeft enorm geholpen hier. Zij hoort bepaalde dingen van ons ook heel goed. Zo kan haar dochter ons heel goed horen als er in een bepaalde ruimte wordt gepraat. Ik deed nogal eens uitgebreide telefoontjes daar, dus nu niet meer als ik weet dat ze thuis is.
Zo zetten wij geen muziek op met de tuindeuren open. En een buitenfeest is gewoon na 22 uur (weekend) of stil, of naar binnen!
En de buren doen dit nu ook niet meer.
Mijn kinderen mogen na het eten niet meer op straat luidruchtig spelen. Mogen anderen hier soms wel, maar dat is dan jammer voor mijn kinderen.
Om die tijd proberen er al kleintjes te slapen, waar deze buurt er veel van heeft, dus vind ik het niet meer dan normaal als je dan je kinderen een beetje minder laat gillen. Ik zeg er ook wel wat van als andere kinderen buiten erg lawaaiig zijn. En dat helpt ook nog. Niet meteen boos doen, maar gewoon uitleggen waarom dat gegil niet leuk is.
Wat mij zo opvalt in dit soort discussies is dat de ergernis vaak zo snel opkomt. het helpt echt als je gewoon eerst een gezellig praatje aanknoopt en dan voorzichtig zegt "goh als jullie in de tuin zitten horen we dat heel goed". Mijn ervaring (met 3 buren) is dat ze er echt op letten. Het helpt ook als ze weten dat je letterlijk kunt meeluisteren . Ik moet ook wel toegeven dat ik het tot nu toe erg met de buren heb getroffen. Al drie keer.

Tuurlijk hoor ik mijn buren 's nachts wel eens. Zeker nu buurjongen ook wel eens gaat stappen en laat thuiskomt en zijn vrienden gedag zegt die met hem zijn meegereden.
Ook wordt er met dit mooie weer regelmatig tot laat in de tuintjes gekletst en gebarbecued enz. Maar dat heb je als je met zijn allen zo op elkaar woont. Zelf maak ik helaas ook wel eens herrie. Hier worden ook door iedereen oordopjes gebruikt.

Tango

Tango

10-06-2014 om 14:31

Vuurwerk

Het toppunt van ergernis hier was wel het vuurwerk dat buurjongen van een jaar of 20 vorig jaar zomer om 21.00 u. af stak omdat hij voor een jaar naar het buitenland ging. Dit gebeurde op het pleintje voor ons huis dus bij ons en ook bij vele buurtbewoners zaten de kinderen rechtop in bed. Vervolgens liep de hele straat uit, allemaal boze ouders e.d. Vader van de buurjongen wist van 'niets'. Tja, dat geloofde ik dus niet. Maar dat gebeurt ook vaker. Hij weet ook nooit dat zijn zoons elk jaar met oud en nieuw de vuilnisbak beneden op datzelfde pleintje slopen met hun vuurwerk. Zelfs al staan mijn kinderen erbij als ze het doen, gelooft hij dat niet.
Verder is het een aardig man hoor. Zoon is nu overigens weer terug uit het buitenland en had laatst een feestje met vrienden in de tuin. Werden we weer vergast door hun gas-barbecue. Ging ook niet helemaal goed. Maar gelukkig was dit niet zo lang. Daarna wat jaren 80-muziek, gelukkig niet te hard. Was dan wel weer grappig.

Vorig jaar op een camping trouwens ook nog zo'n ervaring gehad met een groep jongeren die op een gezinsveldje werden gezet en tot diep in de nacht muziek aan hadden of 's nachts luid schreeuwend terugkwamen van een avondje stappen (en dan de volgende dag zeiden dat zij dat echt niet waren). Na twee keer klagen bij de campingbeheerder gingen ze gelukkig, wel onder luid protest, naar een andere plek. Het ergste was nog dat een van hun ouders die een vaste plek hadden op de camping, nog tegen ons iets riep over zeikerds. Lekker voorbeeld dus. De jongens liepen overdag ook flink te vloeken en schelden. Fijn op een veldje met verder vooral jonge kinderen.

vermijdbaar en onvermijdbaar

Ik heb nogal wat ellende gehad met buren. Het huis is nogal gehorig, dus het is niet te vermijden dat je dingen van elkaar hoort. In acht jaar tijd heb ik vijf verschillende buren gehad. Drie prima en twee verschrikkelijk. In al die jaren ben ik er we achter gekomen dat de gewone woongeluiden me totaal niet storen. Het zijn de geluiden als harde muziek op late tijdstippen, gesmijt met de deuren midden in de nacht, dronken gelal na het uitgaan (en dan de sleutel niet in het slot kunnen krijgen en dan maar op de deur gaan beuken) waar ik totaal niet tegen kan. Het zijn helaas vaak jonge mensen die totaal geen rekening houden met buren (en de kinderen van de buren). En die ons dan een stel zeikerds vinden. De vorige buren, twee meiden van 20, zijn weggegaan omdat ze ik ze belemmerde in hun levensstijl. Hoera. Nu heb ik een buurman die hetzelfde ritme heeft als wij. Die hoor ik ook best eens, maar 's nachts kan ik lekker slapen. Maar de buurman gaat verhuizen. Ik houd mijn hart vast...

Gewone woongeluiden

Gewone woongeluiden storen mij ook niet, een stofzuiger een wasmachine die danst met centrifugeren dat doen we allemaal. Luide muziek om 03.00 uur in de ochtend, een buurjongentje van ruim 3 met een driftbui om 04.00 in de ochtend of tijdens een feestje buiten roken en doorlallen dat vind ik ook het meest irritant. Aan een kant het derde buren koppel, 2 keer niet mee te praten 1 keer wel. Denk nog vaak van woonden zij er nog maar. 1 keer vertellen dat wij hun wasmachine goed hoorden centrifugeren midden in de nacht als ze hem pas om 23.00 aanzette was voldoende. Ze snapte zelf dat 21.00 een betere tijd was.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2014 om 20:25

Stoepkrijt

Is er een reden dat het buurhuis zo'n doorgangshuis is? Het lijkt me helemaal niet leuk om steeds nieuwe buren te krijgen.

Kaaskopje

Ja, de eigenaar van het huis wil er toch maar niet zelf wonen en verhuurt het. Tegelijk staat het te koop. De mensen die het huren worden het zat dat ze steeds een makelaar met kijkers langs krijgen of ze krijgen iets via de woningbouw, wat veel goedkoper is. Ik hoop dat iemand het uiteindelijk koopt en er rustig in gaat wonen. Dit is inderdaad niks.

Jip

Jip

10-06-2014 om 23:01

Ik ben ook blij dat het lange weekend over is, iedereen weer aan het werk jippie! Ik stoor me ook niet aan gewone geluiden maar wel aan de radio die in de tuin aanstaat. Of als de buren hun rolluiken in een klap laten zakken, man dan zit ik rechtop in mijn bed. Dat kan toch ook zachter?

An/nA

An/nA

10-06-2014 om 23:52

verhuist

heb zelf 2 kinderen en laat ik voorop stellen ik ben geen kinderhater. Aan 1 kant hadden we leuke buurkinderen, lachen, gespeel, gezellige geluiden die horen bij een rijtjeshuis, bij kinderen. Ook 2 deuren verder leuke kids, maar aan de andere kant....zowel binnen als buiten altijd herrie; stampen, gillen, huilen, van 's-ochtends vroeg tot -s-avonds best laat door 2 jonge kinderen. Uitslapen was er niet bij, heerlijk in de tuin zitten was er niet bij. Praten erover werd niet begrepen of wilde men niet begrijpen....ik ben nu verhuist en dolgelukkig. Ik kan weer in de tuin zitten. Geen directe buren meer, ik merk dat de stress langzaam van me afgegleden is. Ik heb nooit ruzie met hen gemaakt. Het blijven toch je buren, was bang dat het dan alleen maar erger zou worden. Zo is het beter....

Nils

Nils

11-06-2014 om 12:31

Nooit meer weg...

Hier in de buurt is er veel tolerantie. De dove achterbuurman, de rokende buurman, de barbecueminnende buurman, de buurman die binnenkort weer een enorme tent in de tuin heeft staan gevuld met vreemd uitgedoste vrienden, familie en buren, het is allemaal oké. Leven en laten leven. Toen mijn peuter een moeilijke fase met driftbuien doorging met een hysterisch wordende moeder die het antwoord ook niet direct voor handen had, heb ik ook geen last gehad van buurvrouwen met opgeheven vingertjes. Wel veel herkenning, tips en aanbiedingen om de peuter een uurtje bij buren onder te brengen: met een baby erbij was dat een hele verlichting. Conclusie: wij gaan hier nooit meer weg! (Ook omdat er geen sprake is van "echte" overlast natuurlijk: ik zou ook niet blij en tolerant worden van constante herrie om me heen).

Hombre

Hombre

11-06-2014 om 20:38

LiesK en Stoepkrijt

Ik begrijp jullie helemaal, ik heb dezelfde gevoeligheid. Een startbaan met om de minuut opstijgende vliegtuigen doet me niks. Maar hard pratende gasten na een feestje die ook nog even toeteren bij het wegrijden om een uur of 10 kunnen me zwaar irriteren.

Wat jullie en mij dwars zit is dan ook psychologisch. Wat je echt ergert is de onwil van mensen om rekening met je te houden. Of zelfs de opzet om geen rekening met je te willen houden. In feite is het een aloude dierlijke territoriumdrift. Ze schenden je territorium met hun herrie. En dat wekt een oeroude agressie in je reptielenbrein die je vervolgens weer onderdrukt met alle stress van dien.

Hombre

Hombre

11-06-2014 om 20:42

Vervolg

Als het om mensen gaat die je goed kent kun je dit soort territoriumschendingen veel beter velen. Dus dat is dan gelijk de oplossing. Knoop betere banden aan met je buren. Je stoort je minder aan ze en de kans is groter dat ze inderdaad rekening met je gaan houden. Wederzijds begrip.

Betere banden

Heb ik geprobeerd aan te knopen, de buurman maakt wel af en toe een praatje, de buurvrouw praat wat moeilijk. Ook over gezellige onderwerpen valt een gesprek na 2 of 3 vragen van mijn kant stil.
Als ik dan in hun ogen toch weer iets te zeuren heb beginnen we weer op nul.
Van de week met die warme dagen had hun kind een waterpistool om mee te spelen zo'n grote met zo'n pompsystteem waar je een krachtige straal ver mee kan spuiten. Zijn vader zegt, kind alleen op de plantjes spuiten, niet op papa en mama, oma en tante... Jongentje spuit op de plantjes, ook op de klimop die langs de schutting groeit die onze tuinen scheid. De schutting is een soort open raamwerk waar makkelijk groen tegenaan kan groeien. Wij zitten daarachter te eten en krijgen dat water in onze nek, op onze borden, niet lekker. Ik dus weer met mijn kop over het hek om te vragen er mee te stoppen.
Die lui zien gewoon echt niet dat ze overlast veroorzaken, ik snap best dat kinderen op een warme dag met water spelen, doen die van mij ook, ik heb ze alleen wel heel snel verteld dat die schutting van ons makkelijk water doorlaat uit zo'n waterpistool. Elkaar nat spuiten maar niet ter hoogte van de terrassen dat is voor niemand leuk.

Dalarna

Dalarna

12-06-2014 om 09:52

Liesk

Met je kop over het hek vragen om er mee te stoppen....

Hoe deed je dat nu precies? Is een beetje, al zittende dus, roepen dat 'we nat worden' dan niet genoeg?

Niet genoeg

Nee, vanuit mijn stoel roepen was niet genoeg, daagde het ventje eerder uit om nog meer te spuiten. De buren waren zo in gesprek met oma en andere visite dat ze ons niet eens hoorden. En toen heb ik dus mijn hoofd over het hek gestoken om het netjes en beleefd te vragen.
Drie bier later hoor je de buren dan praten dat de buren (wij dus) zo ontzettend zeuren.

het kan veel gekker dan kop over het hek

Ik heb ooit in een etagewoning (3 hoog) gewoond met benedenburen die nogal van harde muziek hielden. Ze hadden ook nog enge honden trouwens. Eigenlijk waren ze niet eens onaardig, maar ze beseften niet dat als ze herrie maakten op maandag, muziek die net zo hard stond op donderdag dan ook weer herrie was.

Een keer was het bar en boos en toen ik een etage lager aanklopte om te vragen of het zachter kon, hoorden ze me niet kloppen - door die herrie natuurlijk. Ik dus weer terug naar boven, waar ik op een kartonnetje geschreven heb of het alsjeblieft wat zachter kon, en dat ze niet op mijn kloppen hadden gereageerd. Dat kartonnetje ging aan een touwtje, dat touwtje ging door het raam naar beneden tot het kartonnetje voor hùn raam bungelde. Het duurde even, maar toen hoorde ik dat de muziek lager werd gedraaid...

Ik was een paar jaar later blij dat ik kon verhuizen en die buren kon achterlaten.

Groeten,

Temet

Mieke

Mieke

12-06-2014 om 15:24

onze buren

Sinds een paar jaar hebben wij aan een kant nieuwe buren. Het is niet dat ze zoveel herrie maken maar het gaat er ook niet in dat áls je een feest houdt tot in de vroege uurtjes waar de hele straat van vol staat, dat je even je buren meldt dat dat gaat gebeuren.
Of op eerste paasdag om 10 uur de postzegel gras te lijf gaan met de luidruchtige elektrische grasmaaier.
Of 's avonds om 21.15 uur gaan boren (electriciën) omdat er eerst koffie gedronken moest worden en je helemaal niet rekening hoeft te houden met de kinderen van de buren die dan allang liggen te slapen.
Maar owee, als een kind oefent op zijn muziekinstrument, dan hoor je: 'zucht, daar gaat onze rust'.

Monique D*

Monique D*

12-06-2014 om 21:29

Praten met de buren en je hoort jouw eigen geluiden niet

Jip: "Of als de buren hun rolluiken in een klap laten zakken, man dan zit ik rechtop in mijn bed. Dat kan toch ook zachter?"

Mieke: "Of op eerste paasdag om 10 uur de postzegel gras te lijf gaan met de luidruchtige elektrische grasmaaier.
Of 's avonds om 21.15 uur gaan boren (electriciën) omdat er eerst koffie gedronken moest worden en je helemaal niet rekening hoeft te houden met de kinderen van de buren die dan allang liggen te slapen.
Maar owee, als een kind oefent op zijn muziekinstrument, dan hoor je: 'zucht, daar gaat onze rust'."

Zijn jullie nooit met de buren in gesprek hierover geweest? Vaak maakt men herrie zonder daarvan bewust te zijn.

Mijn jonge benedenburen hadden de gewoonte om de deur dicht te trekken of ze gooien de deur dicht i.p.v. gewoon de deur dicht te doen (deurkruk naar beneden, deur dicht en dan de deurkruk naar boven). Het trappenhuis galmt enorm en je hoort in elk vertrek van ons huis wat er in het trappenhuis gebeurt. Dus ook het slaan van de deuren, dat als een enorme knal in ons huis wordt weergegeven.

Ik heb met de buren hierover gehad. Ik zei dat ze daarvan misschien niet bewust zijn dat wij het dichtslaan van die deur als een enorme knal ervaren (gehorig huis) en heb ze verzocht om de deuren dicht te doen i.p.v. dicht te trekken. Als ze het niet willen geloven dan kunnen ze naar mijn huis gaan en dan zal ik hun deur dichttrekken en dan horen ze zelf wat het effect is. Zo gezegd en gedaan en wij hebben er geen last meer van gehad.

Ook wij maken geluid zonder erbij na te denken. Als wij de wasmachine laten centrifugeren dan lijkt het alsof er een aardbeving plaatsvindt. En ook mijn kinderen vinden muziek leuk of ze playstationnen en kijken naar een serie op hun kamer. Maar dit klinkt door bij de buren, zeker als het laat op de avond is. Zij gaan doordeweeks vroeg naar bed en hebben er last van. Wij hebben het erover gehad en ook wij houden rekening met hen. Na 10 uur gaat de muziek zachter en er wordt geen was meer gedraaid.

Je hoort eenmaal alles van de buren, maar geluiden van jezelf hoor je niet!

Groeten van Monique die ook een lawaaierig muziekinstrument speelt (saxofoon)

Mieke

Mieke

12-06-2014 om 21:36

Monique D

Vanaf het begin af aan hebben wij tegen elkaar gezegd dat ze beter in een hutje op de hei kunnen gaan wonen.
Ze trekken zich van niemand wat aan wat dat betreft.
Mijn man is er heen gegaan toen dat boren begon en toen wilde de electricien stoppen maar buurman niet, hij vond dat mijn man zeurde.
Mijn man heeft het absoluut niet snel gehad met mensen maar deze buren kunnen voor hem de boom in (ik ben niet zo geduldig).

Ouwedoos

Ouwedoos

12-06-2014 om 23:20

Reminds me

Járen geleden ging ik van studentenhuis naar appartement in mijn uppie. Was oud pand in den haag, boven en beneden buren waar ik me wel aan voorgesteld heb maar zag ze nooit. Leuk wonen al was ik weinig thuis. Was alleen iets raars asn de hand met de kabel, die viel af en toe uit. Nou was en ben ik niet zo'n tv kijker dus meestal haalde ik dan mijn schouders op, pakte een boek en zette een gezellig muziekje op. Vaak deed de tv het de volgende dag of dagen weer wel.
Op een dag had ik een doortastende bui en belde de kabelboer, bleek dat mijn appartement helemaal geen kabel had. Alleen de onderbuurvrouw.
Misschien raad je het al maar bleek dus dat mijn kabel een 'tap' was van de buurvrouw en zij mijn kabel eruit trok als ze vond dat ik teveel herrie had gemaakt of maakte. Als 'straf'. Ik gaf trouwens geen feestjes ofzo, maakte volgens mij geen extreme herrie. Alleen had ik al die tijd niet geweten van haar straf en zette meestal dus gezellig een cd op als ze me strafte.... Arme meid.
Ik vind het nog steeds zó apart dat ze nooit wat communiceerde en alleen met die kabel in de weer was. Ik had echt geen idee.
Enfin, moest het verhaal even kwijt. Woon nu hutje mutje maar geen buren ellende, gelukkig.

Monique D

Dat van die deur hebben we hier ook. Als de buren de deur dichtgooien, zit ik rechtop in bed. Met de meeste buren kan ik daar prima afspraken over maken. Alleen die jongeren vinden het juist grappig om 'dat zeikwijf' wakker te maken met hun dronken kop. Van de vorige buren kende ik de moeder en die was altijd 'zoooo leuk met haar volwassen kinderen'. Die ging ook met de deur smijten als ze daar was geweest, gewoon om te pesten. Erg sneu. Maak je echt vrienden mee.

blij met de herrie

Zelden blij geweest met de herrie van de buren maar vandaag wel.
Na weken lang overlast op de meest waanzinnige tijden gaat vandaag het probleem van de geluidsoverlast uit hun huis en komt er een nieuwe.
De CV-combiketel van de buren maakt altijd al erg veel lawaai zeker als zij douchen kunnen wij hun ketel horen loeien. De laatste weken ging de ketel ook steeds spontaan uit en dan werd met luide klikken geprobeerd het ding weer aan de praat te krijgen.
Met een baby van een week of 6 oud hebben ze ook in de nacht wel eens warm water nodig en dan waren wij wakker.
Vandaag wordt dat onding vervangen en de mannen die bezig zijn maken een hoop kabaal boren, zagen, trap op, trap af, voordeur open, schuifdeur busje open en dicht, voordeur dicht maar ze gaan hun gang maar. Hopelijk vannacht geen herrie meer van die oude rot ketel.

Charis

Charis

25-06-2014 om 10:19

Hombre

Je beschrijft het helemaal precies zoals ik het ook ervaar.

twitter.com/Natasja_t_Padje

twitter.com/Natasja_t_Padje

29-10-2014 om 11:31

buren vaak luidruchtig

Ik ken dit!! Onze buren waren ook echt vaak luidruchtig, ze hebben zelfs een keer (gelukkig waren er geen opvangkindjes!) zo'n ruzie gehad, dat je ze gewoon vd trap af hoorde vallen!!(sietfvader en zoon) om vervolgens een aantal ramen kapot te maken pfff...gelukkig was de politie er al snel bij,zoon uit huis vertrokken sindsdien is het wat minder...volgens mij moet het soms eerst ff flink misgaan ofzo

Juno

Juno

26-05-2017 om 18:36

Goh

Het is bij mij helaas nog steeds van toepassing! De buren leven nog steeds, zijn nog wat a-socialer geworden en de muziek is nog een tandje luider. Ik kan wanneer ik in de tuin zit geen boek lezen en ook geen gesprek voeren. De tuindeur staat open en de muziek is dus op volle sterkte. Als ik binnen zit met de deur dicht hoor ik het ook.
Ze praten ook verschrikkelijk hard. Ze kúnnen wel zacht praten, want als er een keer iets is dat privé moet blijven is het opeens een normaal volume. Skypen met kleinkind is helemaal de hel. En als die gesprekken nou nog eens ergens over zouden gáán zou het misschien meevallen maar dit is aangeschoten gewauwel doorspekt met roségier van niet heel intelligente mensen.
Wij gaan straks barbecuen, ik laat man wel even vragen of ze zachter willen doen want ik ben niet meer in staat om normaal of beleefd te reageren.
Sorry, dit is wel heel veel frustratie van mijn kant maar ik ben het wel kwijt

leuk dat dit draadje weer even komt bovendrijven

Bijna 2 en een half jaar na mijn laatste post hier zijn mijn buren vertrokken naar een nieuw gebouwde wijk in ons dorp. We hebben nu hele leuke nieuwe buren, hoera. Geen jankende kinderen meer geen feesten tot diep in de nacht, helemaal fijn.

Buurvrouw

Buurvrouw

14-06-2017 om 17:35

De vlag hangt uit

Buurkind is geslaagd. Natuurlijk vind ik dat fijn voor hem, alleen.....daar moet natuurlijk een feest voor gevierd worden. Logisch ware het niet dat ze al zo vaak feesten geven. Deze duren tot zeker 2 uur 's-nachts en behalve harde muziek ook veel gegil. Ik kan er maar niet achter komen wat de regels hieromtrent zijn. Ik geloof niet dat 2 uur toegestaan is, maar helaas hebben ze er het lak aan. Een briefje in de bus komt soms als ze weten dat het uit de hand gaat lopen. Al een paar keer aan de deur gestaan en toch geen onaardige reacties. Snap het niet...zo moeilijk is het toch niet om rekening te houden met elkaar.

Mej. Griffel

Mej. Griffel

14-06-2017 om 18:26

Buurvrouw

Volgens mij mag je na 22 of 23 uur de politie bellen, als ze niet reageren op aanbellen om het eerst persoonlijk te vragen. Ik zou even googelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.