Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

03-04-2015 om 17:18

Haarkleur kinderen

Mijn jongste zit babyfoto's te bekijken en vroeg zich af hoe het kan dat hij tot een jaar of 2/3 bijna wit (heel erg blond dus) haar had en nu bruin. Hij weet dat haarkleur genetisch is dus hij begrijpt het niet (en ik eigenlijk nu ook niet).

Ulla

Ulla

03-04-2015 om 17:54

Inactieve/actieve genen

Dit kwam ik op verschillende sites tegen:'Tijdens het leven worden verschillende genen geactiveerd en gedeactiveerd. Deze transcriptiefactoren zorgen behalve voor de verandering van haarkleur ook voor bijvoorbeeld de hormoonhuishouding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de groei van de mens, maar ook aan de menopauze.'

Katniss

Katniss

03-04-2015 om 18:08

Geboorte

Had hij bij zijn geboorte donker haar?
Mijn oudste is geboren met heel donker haar, dat ging via rossig naar blond, en nu wordt het weer steeds donkerder. Haar vader was witblond als kind en heeft nu bruin haar, mijn haar is altijd donker geweest.
Ik denk dat dat blonde nog maar babyhaar was, en dat de haarkleur daarna het 'echte' is.

Barvaux

Barvaux

03-04-2015 om 18:40

katniss

Volgens mij worden er geen baby's met blond haar geboren? Meestal is het altijd wel wat donkerder? Nou ja bij hem dus ook maar we hebben net gecheckt: ergens rond de zesde verjaardag begon het pas wat donkerder te worden.

Blonde baby's

http://i.imgur.com/xUeMVSm.jpg

Mijn blondste kinderen, die nu nog steeds heel blond zijn (12 en 15 jaar) hadden bij de geboorte ook heel licht haar. Niet zo licht als de baby van de link, maar wel duidelijk blond.

skik

esta

esta

03-04-2015 om 18:46

wit

Hier was het haar vrijwel wit. Dat is ook een aantal jaren zo gebleven. Nu wordt het alsnog (puber) steeds donkerder.

Het waren ook niet die donshaartjes die je soms bij baby's ziet, maar echt een flinke bos, qua hoeveelheid vergelijkbaar met mijn andere kinderen die wel met donker haar geboren werden.

Clowntje

Clowntje

03-04-2015 om 19:47

Hier 3 blondjes

Waarvan er 2 met een bos pikzwart haar zijn geboren. Echt haar, veel en heel donker. Alle 2 na de eerste zomer blond, echt blond, mooie coupe soleil (een met nog een donkere pluk in het haar).
Derde blondie met lichter haar geboren, niet echt heel donker, maar zeker ook niet licht. Deze heeft wel langer echt baby haar gehad, die andere 2 niet, die hadden meteen ' echt haar'

Donker bij geboorte.

Zoon was donker bij zijn geboorte, peuterjaren blond met bruintinten en nu is het bruin.
Zo blond als de baby in de link van skik is hij nooit geweest.

Jip

Jip

03-04-2015 om 21:44

Blonde baby

Jawel hoor. Ik heb een neef die zo blond is geboren als de baby op de foto. Ook nu nog (ondertussen volwassen) heeft hij lichtblond haar.

Barvaux

Barvaux

03-04-2015 om 21:54

haha

Ik wist dat ik een foto kon verwachten van een blonde baby maar het is toch een niet al te vaak voorkomend fenomeen. Tjonge wat een lange haren ook!

Maar goed, het heeft dus te maken met genen die activeren en de-activeren? Maar waarom dan? Verandert iedereen van haarkleur? Lijkt me niet, zeker niet bij (tjonge wat is de huidige normale benaming ook weer?) mensen met een donkere huidskleur?

Hadewich

Hadewich

04-04-2015 om 09:45

Barvaux

Mijn zus en ik zijn niet veranderd van haarkleur. We zijn blank met donkerbruin haar, toen we net geboren waren was ons weinige haar al die kleur. Bij mijn ene kind idem. Daarvan vonden sommige mensen het vreemd dat op peuterleeftijd het haar zo donker was.

Andere kind werd met donker nesthaar geboren, daarna werd het een stuk blonder en nu is het bruin.

Mijn zwager was als kind witblond en nu is het diepzwart!

Tine Winkel

Tine Winkel

04-04-2015 om 10:08

heel lichtblond met krulletjes

was mijn jongste bij de geboorte. Nu ook nog echt blond haar, maar helemaal steil (stijl?, nee, toch steil, geloof ik )

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-04-2015 om 11:25

blond en ogen

Mijn beide kinderen waren bij de geboorte echt blond en zo rond het 6e jaar werd dat donker. Dat is vrij normaal dacht ik.

Wat ik wel gek vond ( en vind) is dat mijn dochter tot haar 5e hele blauwe ogen had, toen werden ze ineens een soort van doorzichtig blauw, heel apart was dat. En een jaar later waren ze heel mooi groen. En dat zijn ze nog steeds. En verder heeft niemand in de familie zulke ogen.

tonny

tonny

04-04-2015 om 11:50

blond werd steeds minder blond

als kleine kinderen hadden ze allemaal lichtblond haar, maar mettertijd werd het donkerder.
Dochter was weer heel blond na haar reis van acht weken, veel in de zon/buitenlucht.

Heb een schoonzoon die als basisschoolkind blond steil haar had, en vanaf een jaar of veertien volop krullen en donker. Ik geloofde het niet, maar foto's bewezen het (ouders allebei krullend haar).

Ben zelf altijd, ook als baby al, donkerblond geweest (en nu grijzend

dochter

was met dr geboorte echt witblond met korte donshaartjes, is daarna lang lichtblond geweest is nu hoe noem je dat..honingblond met veel verschillende kleuren er van nature in. De kappers zijn er steeds verbaasd over.

Zoon had donkerder langer haar met geboorte, wel blond maar niet zo blond, is daarna wit geworden en wordt nu steeds wat donkerder. Man en ik zijn allebei blond,

Ad Hombre

Ad Hombre

04-04-2015 om 22:38

Midas Dekkers

Ik had toen ik klein was blond haar op het witte af. Dat werd in de puberteit steeds donkerder tot het donkerblond werd.

Interview met Midas Dekkers:
U zegt dat mannen van roodharige vrouwen houden. Wij dachten dat ze van blond hielden.
„Vrouwen gebruiken het haar om op te vallen. Sommigen verven het blond. Als je er kinderlijk uit wilt zien, verf je je haar blond. Veel kinderen zijn blond en worden later donkerder. Tot de puberteit lijken jongens en meisjes sterk op elkaar. Daarna worden de verschillen groot. Jongens worden hoekig, ruw en behaard. Vrouwen blijven rond, zacht en niet behaard, kinderlijk dus. Dat is aantrekkelijk voor mannen. Maar blond wordt ook geassocieerd met dom. Dus als vrouw zou ik niet blond willen zijn.”

Wat me weer doet denken aan *dit*:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/609/Seksuele-aantrekking/article/detail/1443956/2012/05/25/Man-heeft-natuurlijke-voorkeur-voor-domme-vrouw.dhtml

hier

Oudste was lang kalig, werd als peuter/kleuter bruinharig en is uiteindelijk donkerbruin/zwart met stug veel haar geworden. Middelste veel zwart haar bij geboorte, uiteindelijk veel zwart haar gebleven. Jongste fijn lichtbruin haar bij geboorte, peuter en kleuterleeftijd bruin/blond. Uiteindelijk steil donkerbruin haar. Alle drie kinderen met Aziatische genen en dus ook alle drie heel anders haar.

En hier

Mijn dochter werd geboren met zwart haar, maar dat viel na verloop van tijd uit en er kwam zeer blond haar voor terug. Man en ik zijn allebei donker, dus we kregen altijd vragen hoe dat nou kon, zo'n blonde dochter bij zulke donkere ouders. Op zich is het natuurlijk goed verklaarbaar met recessieve en dominante genen.
Inmiddels is ze 18 en haar haar is nu asblond richting bruin, maar nog een stuk lichter dan ik zelf had vroeger. Dochter vindt haar haar nu maar saai, ze had liever blond of juist heel donker gehad, maar wat ze nu heeft vindt ze een kleur van niks. Het grappige is dat haar haarkleur ook verloopt, bovenop is het donkerder dan aan de punten, dus als ze naar de kapper gaat is ze weer wat bruiner.

Zoon lijkt wat haar betreft precies op zijn vader, misschien nog wat lichter. Hij was bij zijn geboorte precies zo zwart als zijn zus en zijn haar werd ook lichter, een stuk lichter dan het nu is, maar niet blond zoals zijn zus.

Mijn eigen haarkleur komt nu bij de kapper vandaan anders was ik grijs en manlief begint wat kaal te worden...

Stenna

Stenna

06-04-2015 om 19:31

krullen

Ben altijd blond geweest, als baby rossig, als kind witblond, als volwassene honingblond. Dus wel iets donkerder geworden maar bleef blond. Wel had ik als kind steil haar en kreeg ik in de pubertijd opeens krullen. Die zijn gebleven.
Zoon is qua kleur mijn evenbeeld: rossig geboren, toen witblond, nu wat donkerder asblond dat ook honingachtig wordt als hij het langer laat en in de zon komt.

pasey

pasey

06-04-2015 om 22:32

pigment

je ziet net vaker blonde baby's dan donkere. Dit heeft met de hoeveelheid pigment te maken. In blond haar zit minder melanine dan in donker haar. Pigment maak je meer aan naarmate je ouder wordt waardoor het haar ook donkerder wordt.

het is idd steil haar ipv stijl

het nesthaar zal 9 van de 10 keer na de geboorte worden vervangen door steviger haar.

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 08:21

pasey

Je hebt het over baby's maar bij geboorte is echt blond haar zeldzamer dan donker haar.

mama2

mama2

07-04-2015 om 15:21

ook echt blond

Ik kan helaas de link niet openen (beveiliging op het werk), maar ik ben geboren met echt wit blond haar. het is in de loop der jaren iets donkerder geworden, maar mag zeker nog door voor behoorlijke blondie

Oudste zoon is ook geboren met hetzelfde blonde haar en best een behoorlijke bos. Ook had hij blauwe ogen....ik weet nog goed dat ik dacht "ik weet het zeker, maar met een Indische vader is dit best lastig uitleggen". Uiteraard heb ik dat nooit hoeven doen, maar "raar" was het wel. Toen hij 1,5 jaar was verkleurde zijn ogen naar groen, maar blond is hij tot nu toe (nu 10).

Jongste daarentegen is geboren met diep donkerbruine ogen en een flinke bos donderbruin haar. Kleur wordt alleen maar donkerder bij hem.

pasey

pasey

07-04-2015 om 18:52

barvaux

Je vraag ging toch ook over baby's, daar antwoordde ik op

"Mijn jongste zit babyfoto's te bekijken en vroeg zich af hoe het kan dat hij tot een jaar of 2/3 bijna wit (heel erg blond dus) haar had en nu bruin. Hij weet dat haarkleur genetisch is dus hij begrijpt het niet (en ik eigenlijk nu ook niet)."

3Verschillende

3Verschillende

08-04-2015 om 21:15

Leuk

Dan heb ik blijkbaar een zeldzaam kind. Middelste is hier echt heel blond geboren. Als baby en peuter bleef hij heel blond, bijna wit. Nu is hij 5 en wordt het wat donkerderblond.
Oudste werd met zwart haar geboren, hij had nog best heel wat haar voor een prematuur van 31 weken. (Wij zeiden: ach, die longen doen het niet zo best, maar als je haar maar goed zit hè ) . Zijn haar is na verloop van maanden uitgevallen en er kwam donkerblond haar voor terug, wat nu echt bruin is.
Jongste (meisje) was licht bij de geboorte, maar niet zo licht als Middelste. Ze is nu nog blond, maar ook nog steeds iets donkerder dan haar broer.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2015 om 21:14

Hier

Ik ben met een zwarte bos haar geboren, dat werd donkerblond. Mijn man was als kind lichtblond, dat werd middenblond. Ik ben nog steeds redelijk donkerblond, maar wel wat grijs hier en daar. Mijn man is grijs en wordt denk ik witgrijs. Mijn oudste dochter leek rossig bij de geboorte, maar dat werd lichtblond wat daarna donkerder werd. Ze verft het al een poosje, maar ik denk dat ze nu tegen donkerblond aanzit. De jongste was echt heel lichtblond en is nu gewoon blond.

Bij ons

1 roodharige, altijd zelfde kleur gebleven
1 rood geboren, daarna donkerblond met rode strepen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.