Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Postbode

Postbode

02-06-2015 om 20:04

Groepen voor weduwe/weduwnaars

In mijn postwijk zit een mevrouw van ongeveer 65 die een jaar geleden weduwe is geworden. Ze voelt zich erg eenzaam en zoekt via internet aanspraak. Bij facebookgroepen kan ze het niet echt vinden omdat die zo zwaarmoedig over het weduwnaarschap praten.

Heeft iemand ideeën waar ze het wel zou kunnen vinden? Waar ze dus kan praten met andere mensen die eenzaam zijn maar niet te zwaar?

kan ze niet beter een cursus doen?

Kan ze niet beter gewoon een cursus of activiteit zoeken die haar interesse heeft? Dan komen de gesprekken vanzelf, en dan staat de eenzaamheid ook niet zo op de voorgrond als thema. Ik heb zelf eens een kookcursus gedaan en zoiets is volgens mij heel geschikt, want je kan over van alles praten terwijl je uien staat te snijden (met een taalcursus heb je dat denk ik minder, want dan moet je woordjes oefenen etc).
Buurthuizen hebben ook nogal eens koffie- en inloopochtenden etc. Zoiets misschien?

Of iets op het gebied van vrijwilligerswerk?

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

02-06-2015 om 23:12

Eens

Inderdaad geen speciale groep voor weduwen. Want die zijn daar juist op gefocused.
Ik zie hier ook wel wat contacten ontstaan via voedselruilgroepen. Kliekjes-groep, foodsharing, waarbij mensen ook samen koffie gaan drinken, of gaan koken.

Dochter

Dochter

03-06-2015 om 00:16

Welke omgeving?

Mijn moeder zou graag meer mensen hebben met wie ze wat kan ondernemen. Zij is wel geen weduwe maar weet wel hoe het is om eenzaam te zijn. Zij woont in de omgeving van Alkmaar.

reyi

reyi

03-06-2015 om 06:21

dansen

ik heb wat mensen in mijn omgeving die hetzelfde meemaakten. Verschillende daarvan zijn naar dansavonden speciaal voor alleenstaanden gegaan. Dat schijnt 1 grote sociale happening te zijn voor die leeftijd. Daar moet ze wel aan toe zijn natuurlijk want er zijn natuurlijk ook mannen die op zoek zijn naar een partner.

Postbode

Postbode

03-06-2015 om 07:38

vergeten

Ik was vergeten te zeggen dat ze amper kan lopen en bewegen, ze komt net tot haar voortuintje om daar te zitten.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-06-2015 om 09:10

Postbode

Maar ook dan kan ze beter proberen om een facebookgroep ofzo te vinden die aansluit bij andere dingen die ze "is" of leuk vindt. In de groepen waar ze nu zit is ze alleen weduwe. Maar ze is toch meer dan dat? Misschien een oma, bepaalde hobbies die ze heeft, misschien leest ze graag en kan ze zich bij een boeken groep aansluiten...
Ook zou ze eens contact op kunnen nemen met het lokale rode kruis, die hebben bijvoorbeeld telefooncirkels, waarbij mensen elkaar regelmatig even bellen. Om te horen of alles goed is, maar ook om even wat aanspraak te hebben, een leuk gesprek te voeren. Volgens mij zijn er ook wel ouderenorganisaties die dat soort dingen doen.

Idd Rode Kruis of Zonnebloem of buurthuis

Ze zou dan bij de gemeente kunnen informeren of er vervoer te regelen valt. Vaak zijn er bij Rode Kruis, Zonnebloem en buurthuis ook wel vrijwilligers die vervoer verzorgen.
Moeilijk hoor, op die leeftijd én eenzaam zijn én weinig mobiel... Lief dat je je om haar bekommert!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.