Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ariane

Ariane

06-07-2017 om 17:49

groente van de chinees (recept gezocht)

Mijn dochter had gisteren met mijn ouders chinees eten gegeten en het restje mee naar huis genomen. Ze had een vegetarisch gerecht besteld, groente met rijst. De naam was iets met Vegetables Budha (het restaurant heeft geen menu op zijn website staan) maar het was zó lekker. (ik heb het wel eens eerder ergens zo gegeten hoor, denk dat je het wel bij ieder chinees restaurant kan krijgen) het lijkt erop dat de groente gestoomd of gekookt zijn (niet gebakken in ieder geval) en onderin het bakje, als de groente eruit geschept is blijft er een licht olieachtig sausje over. Wat zou het recept zijn? ik heb al wat gegoogled maar kom veel roerbakdingen tegen en dat was het niet.
Weet iemand misschien een receptje?

Jackie

Jackie

06-07-2017 om 21:03

saus

Je bent dus eigenlijk op zoek naar de saus denk ik? Ik zou zelf goed proeven en ruiken welke kruiden er in zitten en daarop googlen (dus de verschillende chinese sauzen). Je kan ook het restaurant bellen en vragen welke kruiden er in de saus zitten? Welke kleur was de saus?

Ariane

Ariane

07-07-2017 om 09:02

de saus was licht transparant geel (bijna geen kleur)

Ik gok dat de groente dus gewoon gestoofd of gekookt is, en de saus had bijna geen kleur (was ook niet een dikke saus o.i.d.) maar wel super lekker. Het ruikt 'naar de chinees ' gewoon iets wat je zelf nooit maakt, echt dat typische geurtje. Lastig om zo uit te leggen in woorden.
Als ik ga googlen kom ik van alles tegen, veelal geroerbakte groenten en sausjes waar ketjap manis inzit (maar dat is bruin en dat was het dus niet) en echt authentiek chinees zal het vast niet zijn, wat we hier bij de chinees eten eten ze volgens mij ook niet echt in china, het zal wel een 'verhollands' variantje zijn.
Heeft niemand een ideetje of zijn eigen super lekkere receptje wat hier een beetje op zal lijken?

Lente

Lente

07-07-2017 om 09:42

Als het ruikt naar 'chinees' dan zou dat citroengras kunnen zijn

sereh

Pennestreek

Pennestreek

07-07-2017 om 09:45

Is dit het?

https://en.wikipedia.org/wiki/Buddha%27s_delight
Klinkt wel ongeveer zoals jij het beschrijft.
Gewoon gegoogelt op Buddha vegetables...

dat typisch chinese geurtje

Dat typische Chinese geurtje komt gewoonlijk, zo is mijn ervaring, niet van sereh (vziw gebruiken Chinezen geen sereh), maar van vijfkruidenpoeder. Dat is in kleine potjes tegenwoordig gewoon bij de gemiddelde supermarkt te koop. Ik heb het jarenlang zonder gedaan, en toen ik eindelijk eens een keer een potje had gekocht en het deksel eraf draaide rook het onmiddellijk naar Chinees restaurant

Het vrijwel kleurloze sausje is vermoedelijk gemaakt door een beetje aangelengde maizena door de groente te roeren vlak voor ze uit de wok gaan. Ik heb nu al een paar keer op tv gezien dat die restaurantkoks naast de wok een bakje met maizena en water hebben staan, en dan vlak voor het opdienen snel nog even doorroeren en hup, in de wok. De eerste keer dat ik dat zag was ik verbaasd, omdat ik maizena eigenlijk zag als iets van de ouderwetse Hollandse keuken - bloemkoolpapjes etc.

Nu ik trouwens de link van Pennestreek bekijk zie ik dat daarin kennelijk geen vijfkruidenpoeder wordt gebruikt

Groeten,

Temet

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-07-2017 om 11:21

ve-tsin

Vaak wordt de typisch Chinese smaak ook met ve-tsin verkregen.

Ariane

Ariane

07-07-2017 om 12:14

nog even verder gezocht

Ik heb hier wel vijfkruiden poeder en ook sereh (ruikt heerlijk maar toch anders) maar ik ga het er wel een keer mee proberen. Dat maizena papje had ik ook al in de gaten (ik heb wel eens chinese tomatensoep gemaakt en dan moet dat er ook in, geeft inderdaad een typisch glazig dik sausje wat er erg op lijkt. Nu nog oefenen op de smaak.
Ik had inderdaad al wel op buddha vegetables gegoogled, maar kwam veel roerbak en bruine saus tegen. (en ik ben op een gegeven moment op afbeeldingen gaan zoeken om iets te vinden wat erop leek omdat ik zoveel hits kreeg) ik zal nog eens verder gaan zoeken en proberen.
Krijg wel helemaal zin om het een keer te gaan proberen te maken. Ve-tsin las ik ook dat erin zit, maar heb al zó vaak gelezen dat dat super slecht is, dat ik die eruit wil laten (hopelijk is dit niet hét ingrediënt wat het nou juist zo lekker maakt )

Ariane

"Ve-tsin las ik ook dat erin zit, maar heb al zó vaak gelezen dat dat super slecht is, dat ik die eruit wil laten (hopelijk is dit niet hét ingrediënt wat het nou juist zo lekker maakt "
Ve-tsin heeft een slechte naam, maar dat blijkt nergens op gebaseerd (zie onderaan in de link het wetenschappelijk onderzoek ernaar).

Ve-tsin heeft zelf weinig smaak, maar het is wel een belangrijke hartige smaakversterker uit de oosterse keuken. Denk dat het beslist in je groenten hoort.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

07-07-2017 om 12:57

Lichte sojasaus?

Mijn moeder maakte weleens een chineesachtige saus met lichte sojasaus erin. Ik weet het recept niet precies, maar ik weet zeker dat daar geen ve-tsin in zat. Wel een heel klein beetje oestersaus en een flinke scheut lichte sojasaus dus. En iets van bouillon. Kippenbouillon geloof ik, maar dat weet ik niet 100% zeker. Kan heel misschien ook groentebouillon geweest zijn.

Lekker vaag, maar die sojasaus heeft dus echt veel minder kleur dan de "gewone" sojasaus. Ik herinner me nog dat het best een bleek sausje was, maar dat het wel chinees smaakte.

Mina

Mina

29-07-2017 om 12:40

Tjap Tjoy?

Dan is het smaakje afkomstig van oestersaus.
https://vegetarisch.planetfem.com/tjap-tjoy/

Sally MacLennane

Sally MacLennane

29-07-2017 om 12:47

sojasaus

In sojasaus zit sowieso al ve-tsin, in oestersaus volgens mij ook.
"Gewone" sojasaus, bedoel je daar ketjap mee? Je hebt ook lichte Chinese sojasaus, dat ziet er wateriger uit.
Er zijn veel soorten sojasaus, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Sojasaus

Nieuwe hype

Ik zie nadat dit onderwerp verscheen overal budah bowl verschijnen op de menukaart. Gestoomde groente met rijst en een sausje met tahin (sesampasta). Supergezond en licht verteerbaar. Het is hip en happening.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

30-07-2017 om 12:38

Oestersaus

Ik ben niet heel goed op de hoogte van de verschillen tussen alle soorten oosterse sauzen ed. Ik gebruik altijd wat ik lekker vind. De ketjap is wat dikkig en de smaak die ik gebruik is een beetje zoet. De sojasaus die ik gebruik is waterdun, bruin en vooral zout. Ik ben zelf vooral fan van ketjap (manis).

Mijn moeder had ook een lichte sojasaus, die was nog zouter en daar maakte ze ook een soort groenteprut mee. Inderdaad tjap tjoi-achtig. Lekker!

Ik wist niet dat er in soja- en oestersaus altijd ve-tsin zit. Mijn moeder voegde het niet extra toe, maar dan zat het er dus wel in via die sauzen.

Marjonneke

Marjonneke

29-08-2017 om 16:56

Knoflook

Ik denk dat ik weet wat voor soort gerecht je bedoelt, en ik heb me zelf ook wel eens afgevraagd hoe die smaak toch wordt gecreëerd. Mocht je het recept gevonden hebben, dan hoor ik het dus graag.

Overigens zit er in veel Chinese gerechten ook aardig wat knoflook volgens mij, maar ik weet niet in hoeverre dat bij dit gerecht ook zo is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.