Off-topic discussies
Mamaveertigplus
05-07-2020 om 15:20
Grammaticale vraag
Hwt valt me de laatste tijd op dat veel mensen zeggen "nodig zijn" ipv nodig hebben.
En dan heb ik het over volgende voorbeeldzinnen
Ik ben geen auto nodig
Ik ben twee broden nodig
En dus niet in de volgende voorbeeldzinnen
Die trui is niet meer nodig want ik heb er al tien
Zo te zien ben ik niet meer nodig met helpen.
Ik vraag me af waar het gebruik vandaan komt. Ik heb het zeker niet zo op school geleerd...
vlinder72
05-07-2020 om 15:31
Nog nooit eerder gehoord
Dat heb ik nog zo gehoord. Wellicht regio gebonden.
Mamaveertigplus
05-07-2020 om 15:50
Wennen
Ja zo heb ik t ook altijd geleerd. Ik vind het gewoon raar klinken. Moet er erg aan wennen.
Lou
05-07-2020 om 16:26
Verhuisd?
Als het je de laatste tijd opvalt, ben je misschien verhuisd naar Groningen? Hier, midden van het land, hoor ik het nooit.
Mamaveertigplus
05-07-2020 om 16:31
Dit
Ben er niet naar verhuisd en woon er ook niet maar zou kunnen dat de mensen die t zeggen daar wel vandaan komen.
juf Ank
05-07-2020 om 19:43
er zijn wel vaker
taalfouten die mensen maken en die door anderen over genomen worden en steed normaler worden. Zo zeggen veel mensen:
Ik besef mij dat....
Ik realiseer dat... terwijl je dit andersom moet gebruiken: Ik besef en ik realiseer mij dat...
Ook zo dat veel mensen tegenwoordig zeggen: Ik en mijn vrienden. vroeger werd iedereen opgevoed met 'Nee, :mijn vrienden en ik'. Altijd je zelf als laatste noemen.
Maar het voorbeeld wat jij geeft ken ik ook niet hier, het klinkt een beetje alsof iemand de taal niet kent.
En terwijl ik dit schrijf hoor ik op de tv zeggen: 'Ik ben een vinger in de pap'....
Anneque
05-07-2020 om 21:22
Noorden
Dit is typisch iets uit de noordelijke provincies. Heb het nooit ergens anders gehoord, maar daar is het bijna standaard taalgebruik.
Miekemieke
07-07-2020 om 12:08
taal
Taal is een levend iets en veranderd in de loop der tijden, ik denk dat vooral als veel mensen een woord of zin verkeerd gebruiken het op den duur gewoon wordt.
Ik heb een heel oud nederlands boek geprobeerd te lezen maar de spelling was zo anders en ook de zinswijze dat ik er niets van snapte.
Pin
07-07-2020 om 13:48
Ken het niet
Nee, nog nooit gehoord hier in Brabant. Wat hier vaak door elkaar gehusseld wordt is naast en langs. Ga maar langs Pietje zitten. Kom je langs mij fietsen?
Ik kom er nu achter dat naast misschien wel nooit gebruikt wordt
Erika
07-07-2020 om 13:50
Taal verandert
Taal verandert inderdaad Mieke, maar een persoonsvorm in de derde persoon enkelvoud eindigt nooit op een d.
Triva
07-07-2020 om 14:06
ook
Het 'onder' of 'op' voetbal zitten vind ik ook altijd nogal bijzonder. Precies hetzelfde als 'naast' of 'langs' of de deur is 'open' of de deur is 'los'.
Mamaveertigplus
07-07-2020 om 14:15
Raar
Ja idd naast en langs dat is ook zoiets wat voor mij persoonlijk heel raar klinkt.
Jippox
07-07-2020 om 16:33
Triva
Doet me denken aan mijn toen 3 jarige zoon die opmerkte dat hij het zo raar vond dat als ik zei dat we even bij oma langs zouden gaan, dat we dan ook naar binnen gingen 🤣
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.