Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jasmijn

Jasmijn

08-04-2015 om 11:01

Goedje om schimmel minder snel te laten ontstaan

Ik ben al een half uurtje aan het googlen, maar kan het niet vinden, dus hier mijn vraag. Ik heb schimmel (beetje maar) in de badkamer. Deze is vrij simpel met een sponsje te verwijderen, maar mijn vraag is, hoe hou ik het weg? Ik vind in mijn zoektocht op internet allemaal schimmelreinigers, maar dat is mijn probleem niet het verwijderen/reinigen gaat prima. Ik zou er iets op willen spuiten wat de groei verminderd/remt (of nog liever, stopt)
Ventileren doe ik altijd al in de badkamer, raam open en deur open, dus daar kan ik verder niet veel meer aan verbeteren.

Wie weet er iets?

Astrid

Astrid

08-04-2015 om 11:16

enige

dat je kunt doen is nadrogen. En dan niet even een handdoek erover of snel een trekkertje er langs, maar droog als in heel droog.
Met bv een zeem, vezeldoek.
Wat ik wekelijks even doe is de voegen inspuiten. Oude spuitfles vullen met wat bleek en water en dat voor je gaat schoonmaken inspuiten.
Aan het einde afspuiten en drogen.

Zit het eenmaal in kitranden dan kun je het vergeten is mijn ervaring.

Schimmelwerende verf

Er is schimmelwerende latex voor badkamers in de handel. Je krijgt een hartverzakking als je de waarschuwingen op het blik leest, want het is kennelijk behoorlijk giftig, maar het werkt wel, is mijn ervaring. Ventileren blijft natuurlijk nodig, en dat gemier met trekkertjes etc, maar die verf heeft ook zijn nut.

Groeten,

Temet

Jasmijn

Jasmijn

09-04-2015 om 09:14

latex

Oke, dan moet het de latex maar worden. Dat droog maken iedere keer zou een gedoe worden, want het gaat om het plafond en het stukje boven de tegels, ik ga niet iedere keer met een keukentrapje mijn plafond afdrogen (wat nat moet worden van niet meer dan damp, ik sta al douchend niet met water omhoog te gooien)
Een beetje aanslag op de voegen is er ook wel hier en daar, dat vind ik niet zo'n punt om wekelijks weg te halen, plafond ziet er gewoon lelijker uit zo.
Op naar de bouwmarkt dan maar....

Astrid

Astrid

09-04-2015 om 11:17

aha

Maar je vertelde niet waar de schimmel zat, dus ik dacht op tegels/naden, omdat je zei dat het makkelijk schoon te maken was.

Ik heb ook de latex 2-1.
Je moet dan echter wel eerst al je schimmel verwijderen.
Daarna goed laten drogen en dan de latex er overheen.

Goed spul, schimmel blijft jaren weg hoorde ik. Hier nu 2 jaar zonder dat het er doorheen komt.

Jasmijn

Jasmijn

09-04-2015 om 13:02

kon je niet weten Astrid, sorry

Ik had het er misschien even bij moeten schrijven dat het op het plafond en muur zat, maar het is wel echt makkelijk schoon te maken (alleen de locatie is niet makkelijk) maar één veegje met een lapje en het is weg, hoef niet eens te boenen.
Maar wat is latex 2-1 ? Ik googlede net even op "latex 2-1" maar krijg daar niets zinnigs op te zien.

Astrid

Astrid

10-04-2015 om 00:20

Dat is wat Temet bedoelde denk ik, het is dekkend en schimmelwerend. Handige is dat het afwasbaar is.

Puur een voorbeeldje, het is er in vele merken te koop:
https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/verf/muurverf-latex/muurverf/d110/

Wel eerst de schimmel verwijderen en goed laten drogen dus

Jasmijn

Jasmijn

10-04-2015 om 14:27

dank je Astrid

Okee, ja er staat 2 in 1 op het blik, prima, nu is het te mooi weer maar binnenkort ga ik aan de slag!

Bedankt!
Jasmijn

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.