Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

goede doelen - ik wil de collectebus terug!


Elisabeth

Elisabeth

26-01-2016 om 18:49

sorry Dees

Dat was onaardig van mij.
Ik betrek zoals wel vaker weer alles op mezelf. Het is ook irritant 4 keer in de week.
Gebeurd hier overigens niet 4 keer.

Elisabeth

Elisabeth

26-01-2016 om 19:16

bedelaars

En bedankt maar weer!

Elisabeth

Elisabeth

26-01-2016 om 19:16

bedelaars

En bedankt maar weer!

myrthe

myrthe

26-01-2016 om 20:08

kinderpostzegels en jantje beton

Deze 2 acties hebben zegeltjes die je bij de deur kunt plakken. Als je wat gekocht hebt, krijg je zo'n zegel. Heb je verder geen last meer. Moet je natuurlijk wel kopen
Dat ze 5 x per week langskomen is hier heel incidenteel. Dat is echt niet iedere week. Bij mij zijn er meer weken dat er niemand langs komt dan wel. Ik heb dus wel een sticker met aan de deur wordt niet gekocht.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2016 om 21:37

Elisabeth

Ik vind niet dat jij je hoeft verontschuldigingen. Heel begrijpelijk dat horkerig gedrag jou extra raakt.

Ik hoop natuurlijk dat horken net zo min als iedereen afhankelijk hoeven te zijn van alles waar collectegeld in is gestoken. Maar ik hoop wel dat ze dan beseffen waar iedereen die moeite voor doet.

Jamie

Jamie

26-01-2016 om 22:43

klopt nog steeds niet

' Misschien niet 5 keer per week, maar wel vaker dan 1 keer. Niet alleen landelijke collectanten bellen aan, ook de kinderpostzegels (meerdere kinderen), Jantje Beton (ook meerdere kinderen), glasvezel, het plaatselijke asiel, kinderen die iets willen voor de wilde dieren van het Wereld natuurfonds, iemand die mijn huis wil beveiligen, iemand die mijn huis wil verzekeren tegen weet-ik-veel-wat, de postbode om een pakje voor de buren af te geven.'

Er mag toch maar één landelijk iets per week zijn en daar vallen de kinderpostzegels en Jantje Beton ook gewoon onder.

Als het asiel wil collecteren mag dat niet in diezelfde weken zijn en kinderen die voor het WNF komen? Lijkt me sterk dat dat een geplande actie is. Verder huis beveiligen en verzekeren? Ik heb al jaren een sticker dat ik niet koop aan de deur, werkt prima hoor. De postbode: ja zeg, die telt niet mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2016 om 00:23

Al die dingen

komen maar een paar keer per jaar voor. Over een heel jaar bekeken valt het lijkt mij reuze mee hoe vaak er een collecte langskomt, of een kind voor lootjes of postzegels. Hoe vaak de echte handel langskomt weet ik niet natuurlijk. Je zult maar in een straat wonen waar men van denkt dat er goed aan te verdienen valt. In dat opzicht wonen wij op een verlaten eiland. De Longstichting weet ons te vinden, maar dan heb je het ook gehad. Aan ons huis ligt het niet. Misschien wel aan de moeite die het kost om vanaf de straat bij onze voordeur te komen. Dat kost meer stappen dan in de gemiddelde voortuin. Zelfs ál die kinderen die door de vereniging en school gepusht worden om mensen lastig te vallen (dit bedoel ik sarcastisch, ik denk daar zelf anders over), komen niet bij ons langs, terwijl ik zó graag (dat is echt zo) mee werk aan de kinderpostzegels, of een clubactie, of Jantje Beton. Is dat niet ironisch?

Jamie

Jamie

27-01-2016 om 03:34

kaaskopje

Je kunt natuurlijk ook op een andere manier aan kinderpostzegels komen en als je jantjebeton wil kun je eenclub mailen met die mededeling.

Dees

Dees

27-01-2016 om 07:15

tja

Even voor de duidelijkheid ik sta ze vriendelijk te woord en vertel ze vriendelijk dat ik niet geef aan collectes en als ik wat geef dat ik dat via een bankotransactie doe. Vaak wordt dat dus niet gewoon maar geaccepteerd en gaan ze er dieper op in.

Dat collectanten ook een lange dag hebben begrijp ik, dat ze het collecteren als vrij tijdsbesteding hebben vindt ik prima. Mijn vrije tijd gebruik ik ook graag op de manier waarop ik hem wil besteden. We wonen in een wijk waar het blijkbaar er makkelijk is om te collecteren en colporteren want bij ons staat er echt wel 4/5 keer per week iemand aan de deur, daarbij wonen we blijkbaar in een gebied waarbij het normaal is dat als er niet wordt open gedaan je maar blijft bellen.

Jamie

Jamie

27-01-2016 om 08:23

jaja

Als er bij mij 4/5 keer per week iemand gaat aanbellen dan geef ik ze aan bij de politie. Zo vaak mag dat dus niet. Verder: WAAROM maak je het jezelf niet makkelijk door aan te geven bij de deur dat je niet wil dat ze aanbellen? Dan hoef je ook niet in discussie als een niet oplettende aanbellen per ongeluk toch aanbelt: dan wijs je op de sticker. Je maakt het echt jezelf en anderen veels te moeilijk met jouw methode.

Dees

Dees

27-01-2016 om 08:38

Jamie

Omdat ik geen lelijke sticker op mijn deur wil hebben zitten. En het is niet dezelfde die 4/5 keer per week aanbelt.

Theekopje

Theekopje

27-01-2016 om 08:52

Bordje

Nou, dan laat je toch bij de schoenmaker een net bordje graveren? Als het je zoveel levensvreugde ontneemt dan lijkt me dat wel een tientje waard.

Temet

Temet

27-01-2016 om 12:01 Topicstarter

Dees - hoezo discussie

Oefen even voor de spiegel met vriendelijk maar beslist zeggen "Nee dank u, ik heb geen belangstelling. Goedenavond verder". Bij het uitspreken van de laatste lettergreep kan alvast langzaam het sluiten van de voordeur worden ingezet.

Ik ben eerlijk gezegd een tikje verbaasd over reacties - in deze en vergelijkbare draadjes - die erop neerkomen dat de collectant/callcentremedewerker/verkoper in discussie gaat. Dat heb ik zelden. Hoewel, bij telefoontjes weet ik vaak niet eens of men in discussie gaat want na mijn groet hang ik op.
Voor zij die traag van begrip zijn volstaat een "ik had u al gezegd dat ik geen belangstelling heb, goedenavond".

Zowel de geroutineerde collectant als de geroutineerde verkoper weet dat het na een gedecideerd 'geen belangstelling' geen zin heeft er nog verder energie aan te verspillen. Vermijd dus in je antwoorden zaken als "ik denk" of "ik weet niet" en geef vooral geen verklaringen voor je 'nee', maak duidelijk dat er niet te marchanderen valt door direct na je nee een afsluitende groet te laten volgen, en de hele zaak is afgedaan in minder dan tien seconden.

Ooit las ik eens de zin "I'm not arguing with you. I am telling you". Hou die gedachte vast, en het aantal discussies neemt enorm af.

Groeten,

Temet

Thursday Next

Thursday Next

27-01-2016 om 12:58

ja temet,

of je vraagt "welk stukje van 'nee' heeft u niet begrepen?"
Ik wimpel de meeste verkopers/aanbieders langs de deur ook af, bv van goedkopere energie. Standaard vraag van hen is dan "maar wilt u dan niet minder betalen?" En mijn antwoord "nee" (met inderdaad de aanvang van het sluiten van de voordeur).

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2016 om 18:14

Jamie

Nee, dat vind ik de lol dan weer niet. Ik vind het leuk om van kinderen te kopen/bestellen. Dus hard maar waar... als ze niet langs de deur komen, is het jammer.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2016 om 18:55

Temet

Ik denk dat je de gesprekstechnieken van een verkoper nu toch wat te bescheiden inschat. Verkopers moeten 3 keer nee horen voor ze accepteren dat het ook echt nee is. Dat is een verplichting, anders doen ze hun werk niet goed. Maar omdat ik die technieken ken, ben ik ook heel goed in het beëindigen van een gesprek. Ik begin zelf vrij snel met de vraag of het om het werven van nieuwe donateurs gaat, of om het verkopen van loten en als ik dan ja hoor, zeg ik direct dat het dan toch geen zin heeft. Einde verhaal. Je kunt ontzettend beleefd blijven, inderdaad zonder in discussies te verzanden en tegelijkertijd de verkoper in zijn waarde laten, is mijn ervaring.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2016 om 19:04

Thursday Next

Het ligt niet aan de intelligentie van verkopers Thursday. Ze hebben de ópdracht om 2 x nee te negeren. Persoonlijk vind ik het met die kennis in mijn hoofd een kleine moeite om dat door de vingers te zien. Van deur tot deur verkopers krijgen natuurlijk geen controle door middel van bandopnames, maar ze worden natuurlijk hetzelfde getraind als telefoonverkopers. 2 x Nee is geen nee. Telefoonverkopers die daaraan weigeren mee te doen, kunnen rekenen op een negatieve aantekening als ze een werkgever hebben die daar erg op gebrand is. Ik heb het nu niet over vrijwillige collectanten, hè. Ik heb het over loonontvangende verkopers van loterijen of iets dergelijks.

Jamie

Jamie

27-01-2016 om 19:50

nee Kaaskopje

Al decennia lang wordt jongens geleerd dat Nee van een meisje ook echt Nee is. Dus nee, het is voor mijn géén kleine moeite om te accepteren dat iemand door gaat tot die drie maal nee heeft gehoord. Je bent mijn respect dan echt kwijt en ik kan dan niet meer op een nette manier afscheid nemen.

Ik weet dat het hun werk is dus ZIJ moeten accepteren dat wij het niet accepteren. Niet andersom omdat het hun werk is.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2016 om 20:00

Jamie

Ik hoop niet dat ík met je in discussie hoef over dat 3 x nee? Dat komt niet uit mijn brein voort.

Los van wat ik van dat systeem vind, besef ik dus wel dat veel van deze werknemers er het brood op de plank mee moeten verdienen. Het uwv schuift elke werkloze zonder grote kans op een fijne baan als het even kan door naar callcenters en de overheid vindt ook dat dat prima werk is. Ik vraag me echt af wat ze met mensen doen, die het niet blijken te kunnen. Papier prikken op straat? Voor mij is het daarom een zeer kleine moeite om beleefd te blijven.

Jamie

Jamie

27-01-2016 om 20:55

Kaaskopje

Ik los dat op een andere manier op: een sticker met Nee, niet aanbellen (dan hebben ze alvast 1 nee voor de dapperste exemplaren die wel durven aanbellen).
We hebben hier vaker discussies gehad op OO waar jij het onderspit delft, en dat vind ik oprecht vervelend voor je, ook al omdat ik het herken uit discussies over mijn werk maar toch: stop met uitleggen en verdedigen. Ik snap ook wel dat de managers dit verzinnen maar het is gewoon respectloos en dat blijft het, rechtsom of linksom. Ik doe zwaar buitenwerk, kom niet verder dan 14 uur per week en verdien ook nog eens minder. Waarom moet ik die lui aan de deur dan drie keer Nee verkopen? Ze worden toch niet gecontroleerd? Zijn ze zo gebrainwasht? Die verkopers hebben ernstige dingen uitgehaald met mijn vader, zowel telefonisch als aan de deur en bij veel meer oudere mensen dus nee, van mij krijgen ze nooit meer respect als ze het woordje Nee niet in 1x accepteren.

bieb63

bieb63

27-01-2016 om 21:30

liever papierprikker

Als ik ooit in de situatie komt dat ik, bijv. vanuit de bijstand, verplicht te werk wordt gesteld, dan 1000x liever in de plantsoenendienst of als papierprikker, dan deur tot deur verkoop. Ik heb een enorme bloedhekel aan dergelijke verkoop en zou dat ook echt verschrikkelijk vinden dat te moeten doen. Neemt niet weg dat ik me realiseer dat die mensen die bij mij aan de deur staan het misschien ook verre van leuk vinden, maar dat het hun brood is. Daarom sowieso enorm vervelend, dat ik ze afwimpel, geirriteerd ben enz, omdat ik weet dat het hun job is, en ik eigenlijk m.n. hun baas verafschuw (en dus eigenlijk niet die verkoper). Voor de duidelijkheid, ik bedoel dan vooral commerciële verkoop. Goede doelen ook irritant, maar 'anders' irritant dan voor de poen voor de baas.
Bah, 'het zou verbòden moeten worden....'

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2016 om 22:54

Jamie

Ik snap je aversie, echt waar. Ik hoop ook oprecht nooit meer dat soort werk te hoeven doen. Ik word al depressief bij het idee. Maar als het moet moet het.

Dan heb ik een vraag en dit is een serieuze vraag: hoe krijgen we het uwv en de overheid zo ver dat ze callcenters niet meer misbruiken om de werkloosheidscijfers omlaag te krijgen? Een 50 plusser met weinig kans op een baan moet op een zeker moment elk werk accepteren. Binnen de mogelijkheden uiteraard. Praten kunnen de meesten wel, dus dat ruimt weer lekker op. Niet iedereen is geschikt voor andere alternatieven. Als jij een goed plan hebt ben ik de eerste die je steunt.

bieb63

bieb63

27-01-2016 om 23:14

Nou kaaskopje

wat dacht je van de zorg, in de ruime zin van het woord...?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2016 om 23:32

Bieb

Niet iedereen is geschikt voor de zorg Bieb.

Jamie

Jamie

28-01-2016 om 02:46

kaaskopje

Tja, ik ben dus helemaal niet van mening dat 'we' dat moeten gaan doen. Het is werk! Overal bij laagbetaalde baantjes zitten nadelen, bij die van ons is het lchamelijk zwaar en word je uitgebuit omdat je zelf voor een fiets moet zorgen en je een vaste vergoeding krijgt voor reparatie en straks smartphone die verplicht wordt. Een vergoeding die vaak afgepakt wordt als je in de schuldsanering of bijstand zit waar je niet eens een extra abo mág afsluiten.

Wees blij dat je ft kan werken, binnen stil zit en meer geld per uur krijgt en je niet zelf hoeft te zorgen voor je stoel, tafel en computer als je werkt.

jaja Jamie en verder o.t.

we zijn allemaal heel blij met onze eigen werkzaamheden

En eet je spruitjes op want de kinderen in de derde wereld hebben honger.

Man man wat een hilarische discussie dit.

Ik ga maar eens wat doen, de zon schijnt (driewerf hoera!!) en ik ben al anderhalve week zwaar verkouden. Dus tijd voor frisse buitenlucht.

Jamie

Jamie

28-01-2016 om 09:38

bromvlieg

Let wel: IK klaag niet over mijn werk, dus wil je spruitjes op het bord van Kaaskopje leggen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-01-2016 om 10:14

Niet?

Goh, wat zijn de voordelen dan?
Lees alleen maar te weinig uren, zwaar en uitgebuit. Wat is daar dan positief aan? Jij geeft zelf aan dat Kaaskopje niet niet klagen omdat ze het zoveel beter heeft, want fulltime, binnen, beter betaald en met betere secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat klinkt inderdaad als een spruitjesargument.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-01-2016 om 13:06

Ik heb het nu sowieso niet zwaar

Omdat ik een goede tijdelijke baan heb. Tot over een maand. Ik heb nu echt de allerlaatste verlenging gehad.

Als callcenterwerk zoveel comfortabeler is, waarom loop je dan in vredesnaam nog met de post rond?
Het enige wat ik "vraag" is een nette behandeling van iedereen die hard voor een inkomen werkt. Het alternatief is een uitkering op kosten van de samenleving.

Als je elke willekeurige verkoper de slechte behandeling van je vader in de schoenen wilt schuiven kun je wel even doorgaan.

Jamie

Jamie

28-01-2016 om 15:09

haha

Ik WIL deze baan omdat ik die baan aan kan en omdat ik dus geen callcenterwerk wil doen. Ik ga ook geen wc's schoonmaken die een ander vol schijt (naast de pot).

Kaaskopje wil tot mijn verrassing de overheid en het UWV overhalen om callcenterwerk niet meer als werk te zien en dan denk ik: er zijn veel van mijn collega's die in de bijstand zitten en postwerk doen en er dus financieel bijna niets mee opschieten omdat het maar max 12 uur per week is, ze de vergoeding kwijt raken en nog meer. Het waren maar voorbeelden waar mijn collega's over klagen, net zoals de voorbeelden die Kaaskopje noemt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.