Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tomaatje

tomaatje

12-08-2015 om 15:53

goede bedoelingen

(Ik kom op deze start na een andere discussie - niet een van mijzelf trouwens.)

Mensen doen vaak dingen met goede bedoelingen. Ze geven tips, goede raad, handige suggesties, allemaal met de beste bedoelingen. Vaak helpt het allemaal niks. Aangeboden diensten zijn zelden aangenaam.
Maar ja, de bedoelingen zijn goed, dus toch: waardering.

Slechte bedoelingen, die zijn er niet zo vaak denk ik. Maar goede bedoelingen pakken nogal eens vervelend uit. Als je je hart lucht, beginnen mensen al gauw over hun eigen verhaal. Niet kwaad bedoeld, maar je schiet er weinig mee op. Of het moet het uitwisselen van emotioneel kapitaal zijn.

Goede bedoelingen - wat doen we ermee. Wat zíjn het eigenlijk?

Angela67

Angela67

12-08-2015 om 18:43

tomaatje

misschien moet je gewoon duidelijk zeggen wat je wilt als je iets post. Of zeggen dat je nog niet weet wat je wilt met een posting, maar dat je openstaat voor suggesties.

Dat geeft dan ruimte aan de reageerders om suggesties te doen. Want je weet als reageerder dat iemand graag reacties wil én dat iemand niet kattig gaat reageren op goede bedoelingen.

"Als je je hart lucht, beginnen mensen al gauw over hun eigen verhaal. Niet kwaad bedoeld, maar je schiet er weinig mee op." Ja kijk daar begin je al . Misschien zijn er topic posters die er wel wat mee opschieten?

gr Angela

Miekemieke

Miekemieke

12-08-2015 om 19:33

juist de ervaringsverhalen van anderen zijn heel belangrijk

Daar is het forum voor, je voelt je minder eenzaam als je weet dat anderen in het zelfde schuitje zitten (hebben gezeten). Je leert van de ervaring die anderen hebben opgedaan.

Hortensia

Hortensia

12-08-2015 om 20:20

ervaringsverhalen

Had ik destijds maar eerder ervaringsverhalen gehoord, dan had ik geweten dat ik minder gek was dan me altijd werd verteld.

Maar voor wie zich stoort aan mijn eigen ervaringsverhalen: ze zijn vrijblijvend te lezen

tomaatje

tomaatje

12-08-2015 om 22:04

inderdaad, duidelijkheid

Doe ik tegen mijn man ook wel eens. Dan zeg ik: ik wil gewoon even tegen je aan zeuren, je hoeft niks te zeggen en niks op te lossen, ik wil gewoon even zeuren.

Zo lief dat-ie dat doet

erkenning van het probleem

Het is een bekend fenomeen dat je ongelooflijk langs elkaar heen kunt praten doordat er verschillende niveaus van communicatie zijn. Als lezer van een draadje weet je niet altijd waar de topic-starter behoefte aan heeft. Wil hij/zij tips? Wil hij horen dat hij niet de enige is met dit probleem (ervaringsverhalen dus) of wil hij gewoon even 'lekker zeuren'?

Wat ik (door schade en schande) heb geleerd is dat 'erkenning' heel belangrijk is. Iemand heeft een probleem. Natuurlijk wil hij graag dat het opgelost wordt, maar vaak gaat dat niet om heel simpele dingen. Simpelweg luisteren naar het verhaal en het probleem erkennen als een probleem geeft dan vaak al veel lucht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.