Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Annebel

Annebel

15-03-2017 om 14:35

Gestemd

Wat een rare verkiezingen dit jaar voor mij. Ik heb dit jaar eigenlijk heel lang getwijfeld. Vannacht heb ik zelfs liggen denken. Vanochtend werd ik wakker, ik wist het,ik heb mijn vertrouwde partij gestemd en ik ben helemaal blij en opgelucht. Gewoon met mijn hart gestemd. Nu hard duimen voor de uitslagen vanavond. Dat moest ik even kwijt.


Kowalski

Je zult mij wel zo'n naief politiek correcte vrouw vinden, maar waar moet ik bang voor zijn bij de bebaarde mannen van Denk (die term "bebaard" alsof ze in een djelabba uit de koran staan te prediken)? Nee het is niet mijn partij, maar dat is de CU of de VVD ook niet.
Of vind je het lastig dat allochtone Nederlanders hun eigen partij oprichten? Is dat alleen voorbehouden aan autochtone Nederlanders.

Zon

Zon

16-03-2017 om 22:09

Denk

Ik snap heel goed dat zij voet aan de grond hebben gekregen. Als je als geboren Nederlanders toch altijd als tweederangs wordt behandeld, dan spreekt een partij die jou belangen wil behartigen je aan. Precies zoals de Nederlanders uit volksbuurten zich aangesproken voelen door de PVV. Eindelijk iemand die hun begrijpt.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2017 om 01:04

Denk

Ik heb veel DENK-reacties op Facebook gelezen en die baren me zorgen. Je kunt het misschien met een flinke korrelzout nemen, omdat ze net als van de PVV-aanhang stoerdere praat hebben op Facebook dan bij hun eigen voordeur, maar toch... Ik probeer in gesprek te komen met sommigen en omdat ik dat beschaafd doe, krijg ik ook beschaafd antwoord terug, maar voor het eerst borrelen bij mij ook gedachtes op als 'waarom wóón je hier dan?'. De meesten hebben daar gewoon recht op, net als ik, het is hun geboorteland tenslotte in de meeste gevallen (mijne niet), maar het lijkt me erg verstandig als hier aandacht aan wordt besteed de komende tijd. En ik heb helaas niet het gevoel dat DENK daar een constructieve bijdrage aan zal leveren.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2017 om 01:14

Eindelijk iemand die hun begrijpt.

Dat begrip gaat niet verder dan hun stembiljet. Ze zitten straks met 20 mensen in de kamer, ik neem aan dat we over een poosje weer inzicht krijgen in het stemgedrag van iedere partij. Tot nu toe was de PVV nogal eensgezind met de VVD en dát heeft de achterban blijkbaar niet door. Ze horen een paar losse flodders over het onrecht wat onze ouderen wordt aangedaan en denken dat Geert het wel oplost. Maar die heeft maar een ding voor ogen: zo snel mogelijk korte metten maken met de moslimgemeenschap in Nederland.

Triva

Triva

17-03-2017 om 07:17

phryne

De basisbeurs is er nog wel voor kinderen van mensen met een minimuminkomen. Die krijgen zelfs meer dan in de oude regeling.'

Hoe meer je verdiend hoe minder je krijgt. Ook is er geen verschil tussen thuis- en uitwonend. Ik vind dat wij een behoorlijk loon verdienen en nog krijgt mijn zoon meer dan 100€ per maand. Of de laagste inkomens meer krijgen dan vroeger weet ik niet maar dat lijkt me geen probleem.

Zon

Zon

17-03-2017 om 10:17

Kaaskopje

Maar denk je niet dat veel PVV stemmers dat precies willen? Minder moslims in Nederland? Niet dat het Geert gaat lukken, maar dat is toch precies wat zij willen? Dat Geert veel overeenkomsten met de VVD heeft, is niet zo verwonderlijk. Hij is immers een oud-VVD'er. Verder vind ik 'm op veel gebieden juist erg links. Altijd weer die oudjes.. die hebben het goed zat.

Maar goed, ik denk dat we ook niet meer in links/rechts als vaststaande feiten moeten denken. Dat je OF links OF rechts zou zijn. Ik ben op bepaalde gebieden ook behoorlijk rechts, maar op andere gebieden juist weer best links.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2017 om 11:02

Zon

Ik had het toch ook over de achterban van Geert Wilders?

Voor wat er bekend is van standpunten van de PVV, kun je inderdaad concluderen dat ze zich voordoen zoals jij zegt. Deels érg rechts en deels links. Maar wat doen ze écht in de kamer?

Kijk maar eens naar dit kaartje: https://www.partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php
Groen is erg eens, rood erg oneens.

Dit is de samenvatting: Overeenkomst partij (boven: totaal; onder: uitgesplitst per beleidsagenda). Druk op percentage om verschillen te zien
VVD CDA SGP 50PLUS CU SP PvdA D66 PvdD GL
63% 62% 59% 52% 45% 43% beide 42% 39% 37%

Ik hoop dat het zo overkomt als ik het hier neergezet heb.

Mijn conclusie is dat hij door zich linkser voor te doen dan in de praktijk het geval is, stemmen trekt van mensen die zich als 'arbeider', uitkeringsgerechtigde, mensen met een zwakke gezondheid, kind van oudere ouders e.d. 'genaaid' voelen. Door de bestaande partijen steeds met "Elite" te benoemen, geeft hij het beeld dat hij niet tot diezelfde elite behoort. wat onzin is. Hij zit al jaren in de kamer en heeft door zijn stemgedrag net zoveel ingebracht als wat hij de elite noemt.
Ik vind het ook opvallend dat hij het in hoge mate eens is, qua stemgedrag, met christelijke partijen als de SGP. Partijen die de islam ook liever uit Nederland zien vertrekken.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2017 om 11:03

Helaas

De percentages en partijen staan toch niet helemaal goed bij elkaar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-03-2017 om 11:07

Grappig overzichtje

Het CDA en D'66 lijken op iedereen

Zon, PVV programma versus stemgedrag

De PVV doet alsof ze voor meer veiligheid zijn, voor betere en betaalbaarder zorg en voor dierenwelzijn, maar in de praktijk stemmen ze tegen hun eigen standpunten.

https://sdproducties.wordpress.com/2015/12/23/wat-beloofde-en-hoe-stemde-de-pvv/

Dus zelfs als je het eens bent met hun standpunten dan nog is het dom op om ze te stemmen.

skik

Dit snap ik dus niet

Skik, dit soort dingen heb ik ook al meermalen gelezen. Alleen in het anti-islamstandpunt is de PVV consequent (nou ja, misschien ook in het anti-EU standpunt), en verder roepen ze het een en stemmen het ander. Ik vind het gek dat andere partijen daar in de campagne niet enorm op hebben gehamerd. Laat ik het zo zeggen: als dat wel is gebeurd, heb ik het gemist. Maar ik heb niet stelselmatig al het campagnenieuws genegeerd, dus als ik het gemist heb, dan is het toch waarschijnlijk dat dit geen groot punt is geweest.

Mijn indruk van de campagne, heel kort door de bocht: de linkse partijen beconcurreren elkaar in plaats van dat ze samen de rechtse bestrijden, en de rechtse partijen beconcurreren Geert Wilders door op verschillende manieren aan te geven dat zij ook tegen moslims zijn, maar dan beschaafder. Nou lekker dan.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2017 om 12:36

Temet

Daar heb je wel een punt.

Li

Li

17-03-2017 om 14:18

en DENK

is gewoon de PVV maar dan voor moslims. Andere kant van dezelfde medaille. Want ook zij zorgen niet echt voor hun achterban.

Ik snap gewoon niet waar die ruk naar rechts vandaan komt. SP heeft ook verloren, Klaver heeft wel gewonnen maar nou ook weer niet zoveel als de anderen verloren hebben.

Gezien het succes van Klaver en Baudet helpt een fris jong koppie misschien. Maar daar kun je Rutte en Buma moeilijk van beschuldigen.

Li

Li

17-03-2017 om 14:19

overigens

zijn er ook moslims die PVV stemmen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-03-2017 om 14:26

En mensen die totaal geen idee hebben

Ik ken mensen die nog niet zo lang Nederlander zijn. Ze wonen in een buurt waar nogal wat overlast is van 'buitenlanders' dus wilden eerst PVV stemmen. Toen ik uitlegde dat ze dat echt niet konden maken, alles is goed behalve de PVV (ja, ik ben niet helemaal objectief in mijn stemadvies), overwogen ze Groen Links. Vervolgens kreeg ik een sms'je waarin stond dat ze toch maar VVD hadden gedaan Heel grappig, ze hebben allebei gestudeerd en zijn slim genoeg, maar de Nederlandse partijen kunnen ze niet echt doorgronden.

"Denk is gewoon de PVV maar dan voor moslims".

Mijn eerste reactie toen Kuzu een debat afzegde: "Kuzu doet een Wildersje!"
Ze houden ook al de pers buiten de deur. Die lui van Denk lijken me overigens wel beter in hun partij-organisatie dan Wilders, maar goed, we gaan het zien.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2017 om 16:12

Ik snap gewoon niet waar die ruk naar rechts vandaan komt.

Vluchtelingen/asielzoekers? Het beeld dat de hogere inkomens zoveel in moesten leveren?

Jaina

Jaina

17-03-2017 om 16:40

Rechts

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf wat je als rechts bestemd. De VVD heeft ook flink verloren. Maar ze zijn wel de grootste partij. Blijkbaar vinden veel mensen dat ze het de afgelopen jaren goed hebben gedaan en willen graag een voortzetting van dat beleid. Wat ik best snap. Het gaat gemiddeld gewoon heel goed met Nederland. Verder zie ik die ruk naar rechts niet zo.
PVV stemmers zijn gemiddeld geen traditionele kapitalisten maar een combinatie tussen boze burgers/teleurgestelde sociaal-democraten/proteststemmers/xenofoben. De stemmers zijn vaak op economisch gebied vrij links (in tegenstelling tot de PVV zelf die meestal gewoon met de VVD mee stemt)
En verder hebben CDA en D66 redelijk gewonnen, echte middenpartijen.
De kleine partijen zijn niet echt rechts of links maar meer belangengroepen (50+. dieren, denk)
En dan GL wat toch een linkse partij is.

Stemmer

Stemmer

17-03-2017 om 17:12

Ruk naar rechts en meer cijfers

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/15/tk2017-a1550054

Op deze site kun je de de ruk naar rechts goed zien, met twee kaartjes 2012 en 2017.

Andere interessante site vind ik deze:
http://www.verkiezingensite.nl/tk2017/

Met oa het absolute aantal stemmen per partij.

Kowalski

Kowalski

17-03-2017 om 17:25

Temet en Li

"DENK is de PVV voor moslims"

Gek dan toch he, dat Pechtold wél openstaat om in een coalitie te zitten met DENK en absoluut níet met de PVV....

https://twitter.com/nosurrender65/status/842374377400369153
(Rutte kijkt er bedenkelijk bij, terecht)

Kowalski

Ik neem je mededeling voor kennisgeving aan en ga ervan uit dat het klopt. Er is wel een rechtvaardiging voor de vinden ook. Het verkiezingsprogramma van Denk is vziw op geen enkele manier in strijd met de grondwet en internationale verdragen, dat is bij de PVV wel anders. En de grote man van de PVV (de enige man van de PVV) is veroordeeld voor haatzaaien, dat maakt samenwerking ook wat lastiger.

Ik denk dat Pechtold, die natuurlijk ook niet op zijn achterhoofd gevallen is, helemaal niet zit te wachten op samenwerking met Denk, maar uitsluiten is ook weer zowat.

Groeten,

Temet

Guera

Guera

17-03-2017 om 19:10

Als iemand strategisch stemt

Wat zou er dan uitkomen?
ik denk dat VVD grootste is vanwege strategische stemmen om maar niet PVV de grootste te laten worden.
Wat als dat in principe geen VVD ers zijn maar eerder d66ers?
VVD gedraagt zich alsof ze gewonnen hebben. Absurd. Ik baal dat we weer 4 jaar tegen Rutte aan moeten kijken en verwonder me erover dat mensen vanuit angst stemmen en niet voor wat zou kunnen zijn. Voor hoop. Voor vooruit. Ik zou graag willen weten wat eruit komt als iedereen echt met het hart stemt.

Guera

Guera

17-03-2017 om 19:10

Niemand bedoel ik

X

Stemmer

Stemmer

17-03-2017 om 20:05

VVD

Guera, als je op het kaartje van NRC kijkt (1e linkje) zie je dat heel veel VVD stemmers in de vorige verkiezingen PvdA stemmers waren. Heel apart.

Annebel

Annebel

17-03-2017 om 20:16

Stemmer

Heel raar vind ik het nou ook weer niet. Ik denk namelijk dat dit de groep is die stemt op de partij waarvan zij denken dat die grootste wordt om zo te voorkomen dat de PVV de grootste wordt. Dat heeft met ideologie weinig te maken.

Stemmer

Stemmer

17-03-2017 om 20:26

Links rechts

Ik vind het verschil zo ongelofelijk groot, van links naar rechts, en dat vind ik wel raar. Een beetje opschuiven naar het midden, ok, maar zoveel naar rechts? Deze kiezers zijn toch de teleurgestelden in de PvdA, de partij die hun sociaaldemocratische idealen heeft verkwanseld en dan gaan ze maar op de VVD stemmen die dat notabene heeft gedaan de afgelopen vier jaar?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2017 om 22:16

Guera

Volgens Ipsos heeft 4% strategisch gestemd. Ik weet niet of het gunstig zou zijn als iedereen echt zijn hart zou volgen. Nu zijn er misschien toch mensen die terugschrokken voor een stem op de PVV, of VNL of het FvD en toch maar op de VVD gestemd hebben.

Annebel

Annebel

18-03-2017 om 00:11

Ik bedoel

Ik bedoel dat de vorige keer een grote groep om strategische redenen op PvdA heeft gestemd, een deel van die groep heeft nu op VVD gestemd, ook om deels dezelfde strategische redenen, althans, dat denk ik. Vandaar dat die switch mij niet zo verbaast.Ik las ook ergens iets over dat de trouwe kiezer steeds minder nog bestaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2017 om 01:23

Kowalski

Zoals ik het heb gehoord, zegt Pechtold dat delen van de bevolking zich niet gehoord gevoeld hebben door de nu oude regering en hij vind het jammer dat die mensen zich geïsoleerd hebben van het grote geheel door naar een splinterpartij als DENK over te stappen. Ik kan dit gesprek momenteel niet terugvinden, maar stel dat Pechtold inderdaad zou bedoelen dat hij DENK er bij wil om tot 76 zetels te komen, zou mij dat verbazen, maar misschien zitten er diepere gedachtes achter. Als ze in moeten stemmen met een regeerakkoord, kunnen ze zich er niet heel erg tegen afzetten bijvoorbeeld. Tenzij ze het leuk vinden om na een jaar de boel te laten klappen, dat hebben we eerder gezien van Wilders. Maar ik ben geen politicus, dus ik hoef er persoonlijk verder niets mee te doen. We zullen het zien. Ik heb niet op D66 gestemd, dus ik heb ook niet het gevoel dat ik mij daarover moet verantwoorden o.i.d..

Triva

Triva

18-03-2017 om 08:09

stemmer

Wat een vreemde gedachtegang. Pvdastemmers van vier jaar geleden hebben nu veel op de vvd gestemd? Hoe kan het dan dat de vvd kleiner is geworden? http://nos.nl/artikel/2163443-pvda-gedecimeerd-waar-zijn-al-die-stemmers-gebleven.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.