Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

bibi63

bibi63

01-03-2014 om 15:59

Gemeenteraad verkiezingen

Ik ben dit jaar van plan te stemmen op een plaatselijke partij (dus een partij die verder niets te maken heeft met de landelijke politiek). Reden hiervoor is dat ik wbt de Gemeenteraad verkiezingen zaken in onze Gemeente anders/beter zou willen zien.
Maar is dat slim.....? Wbt de landelijke politiek zou ik graag stemmen op een bepaalde partij (die ook in onze Gemeenteraad deelneemt en op zich best oké wat mij betreft inzake de plaatselijke politiek, maar de plaatselijke partij heeft wbt plaatselijke zaken meer mijn voorkeur).
Hm, een beetje vaag misschien, maar in hoeverre heeft het kiezen voor de aankomende Gemeente verkiezingen invloed op de landelijke verkiezingen?
Gr. Bibi

de verleiding

De verleiding is groot om de landelijke partijen 'af te rekenen' op hun beleid door ze gemeentelijk weg te stemmen.
Toch zou ik daar maar voorzichtig mee zijn. Je wilt in de gemeenteraad vooral partijen die opgewassen zijn tegen de onmogelijke opgaven van de huidige bezuinigingsgolven en die praktisch en met gevoel voor prioriteiten orde op zaken kunnen stellen. Dan moet je niet teveel nieuwelingen hebben maar toch echt wel een stel oude rotten.
Ik zou vooral op personen stemmen die bewezen hebben zich in te kunnen zetten om het werk gedaan te krijgen en die integer en zonder 'prietpraat' maar professioneel hun ambtenarenapparaat aan het werk zetten.
https://www.cda.nl/actueel/toon/een-stoornis-los-je-niet-op-met-voetballen/
Column van Mona Keizer over de prietpraat van de VVD van Rutte en Jorritsma over de jeugd ggz.

Rafelkap

Rafelkap

01-03-2014 om 19:36

schrappen

Ik kijk bij gemeenteverkiezingen naar wat voor plannen partijen hebben in mijn woonplaats en wat voor eerder goede of onzalige ideeen ze ten uitvoer hebben gebracht, of geprobeerd te brengen. Waren ze voor een belachelijk groot en onnodig prestige project dan kan ik die weer van mijn lijstje schrappen.
Want wat ik stem in mijn gemeente heeft meteen effect van mijn woongenot. Het kan dus voorkomen dat het een andere partij is dan die ik de volgende of vorige keer landelijk stem.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-03-2014 om 20:08

Landelijk en plaatselijk

Staat volgens mij bijna helemaal los van elkaar. Okee de VVD is er voor de plaatselijke middenstand en de SP heeft veel affiniteit met de plaatselijke minima, maar voor de rest is er doorgaans, zeker bij de partijen die wat meer naar het midden neigen weinig van de landelijke politieke kleur terug te vinden in de plaatselijke politiek. Dat maakt ook meteen waarom ik het zo moeilijk vind een keuze te maken voor een plaatselijke kandidaat. Het College in mijn woonplaats heeft naar mijn mening de afgelopen 4 jaar een paar flinke steken laten vallen, maar ik weet echt niet wie ik dat moet aanrekenen. Landelijk is het veel makkelijker, daar is precies duidelijk welke plannen uit de koker van de VVD komen en welke van de PvdA. Uit gemakzucht kies ik toch vaak voor dezelfde partij als waar ik landelijk ook op stem.

bibi63

bibi63

01-03-2014 om 23:47

Dat waren ook mijn afwegingen

Maar heeft het invloed op de landelijke politiek? Stel dat veel pvda stemmers (landelijk) kiezen voor vvd binnen de gemeente. Wat gebeurt er dan met de landelijke politiek ( is maar een voorbeeld).
Bibi

Tja

het kan zeker wel invloed hebben. Vooral als een partij veel verliest bij gemeenteraadsverkiezingen, zie je dat er bij de landelijke partij vaak onrust ontstaat. En dat kan dan weer leiden tot het aftreden van de fractieleider, of zelfs de val van een kabinet... Is wel vaker gebeurd.
Ik weet niet of het een goed argument is om wel of niet op een partij te stemmen, maar het heeft zeker invloed.

lokale partijen

Wij hebben hier in de gemeente een paar keer gehad dat de landelijke partijen werden afgerekend op hun beleid en dat er lokale partijen aan de macht kwamen. Het nadeel daarvan is dat ze ineens heel groot zijn en er compleet onervaren mensen in de gemeenteraad komen. Het werd een puinhoop! De eerste keer hadden we zo'n Hart Voor/Leefbaar partij aan de macht, vol goedwillende maar bestuurlijk compleet incompetente mensen... een gemeenteraad vol. Eentje werd natuurlijk ook wethouder (kleine gemeente, totaal maar drie wethouders). Vier jaar lang baggerbestuur en op de koop toe interne ruzies en mensen die voortijdig de partij verlieten en als eenmansfractie verder gingen.
De tweede keer hadden we een soort Tegenpartij aan de macht. Die had gewonnen omdat de Gemeenteraad een plan wilde doordrukken waarmee de burgers het niet eens waren. Iedereen massaal stemmen op de partij die ertegen was. Maar later bleek dat die partij overal tegen was: we hebben het vier jaar lang zonder welke beslissing dan ook moeten doen.
Juist nu in 2015 de gemeenten veel meer taken krijgen, is het belangrijk dat de Gemeenteraad mensen heeft met ervaring en inzicht. Ik stem dus niet op een lokale partij, maar op een partij waarin mensen zitten die hebben bewezen dat ze het aankunnen. Dat is niet de partij waarop ik landelijk stem.

te snel gedrukt...

toevoeging: wat AnneJ dus ook zegt.

bibi63

bibi63

02-03-2014 om 16:53

Stoepkrijt

Dank voor je inbreng. Ik ga er over nadenken.
Gr.bibi

Stel

Je bent afhankelijk van zorg die nu nog landelijk geregeld wordt maar binnenkort onder de verantwoordelijkheid van de gemeente valt, dan vraag ik mij af of een lokale partij invloed kan uitoefenen op de verdeling van de gelden. Ik kan de voorstellen dat je dan liever op een landelijke partij stemt die duidelijke keuzes hierin maakt.

Maar vaak geven bij lokale verkiezingen kleine zaken de doorslag: wel of geen theater in de stad, wel of niet betaald parkeren, meer koopzondagen of juist niet, etc.

Het programma van ouders

https://drive.google.com/file/d/0B3SXRAN6Lu8yb3FOU1NxcExGd2s/preview?pli=1
Vroege en goede diagnostiek
Regie bij ouders
Soms is maatwerk beter en goedkoper
Vrije toegang tot gezondheidszorg
Gezinnen hebben recht op privacy
Ieder kind een passende plek op school

Yura

Yura

03-03-2014 om 09:24

Officieel geen invloed

Staatsrechterlijk gezien hebben de gemeenteraardsverkiezingen geen invloed. Bij de provinciale staten is het zo dat die weer de eerste kamer kiezen, dus dan is er wel een connectie, maar bij de gemeente dus helemaal niet.
Daarom vind ik het ook zo irritant dat al die landelijke kopstukken zich nu overal laten zien, veel mensen denken daadwerkelijk dat ze straks over de bezuinigingen op de zorg of op het onderwijs gaan stemmen ofzo. Nee je zult je echt in de locale politiek moeten verdiepen om een keuze te maken. Lees het plaatselijk suffertje, ga naar debatten, lees de programma's door. En eerlijk gezegd is meestal het niveau van het gemiddelde gemeenteraadslid bedroevend of ze nou van een landelijke of lokale partij zijn. Ik vraag me regelmatig of of je een maximaal iq mag hebben om in de raad van onze gemeente te komen. Hetzelfde geldt uiteraard voor de wethouders, dat kan ook iedereen worden, hoef je geen diploma's of een universitaire opleiding voor te hebben.

Dalarna

Dalarna

03-03-2014 om 12:06

Yura en algemeen

Die universitaire opleiding is ook in de landelijke politiek niet nodig hoor.

Onze gemeente gebruikt de stemwijzer en die volg ik toch wel ongeveer. Je vult ook in welke zaken jij belangrijk vindt en zo komt er in ieder geval wel iets uit wat bij mij past.

universitaire opleiding

Ik ben van menig dat niet elk gekozen vertegenwoordigster een universitaire opleiding moet hebben. Zeker bij de oude generatie zitten er nog slimme koppen die de kans niet kregen om door te leren.

Maar met de jonge generatie waar de scholen verplicht waren eruit te halen wat erin zit, moet je bijna verplicht op de lege studiehoofden te stemmen

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2014 om 14:35

Plaatselijke partij

De plaatselijke partij die het bij ons voor het zeggen heeft, neemt zulke wonderlijke en naar mijn opvatting ook schadelijke beslissingen, dat ik echt ontzettend hoop dat de plaatselijke burgers deze partij niet wéér een nieuwe periode in stemmen. Ik stem voor de gemeente op 'mijn' partij en voor de landelijke verkiezingen moet ik nog even aankijken wat ik doe. Dat duurt als het goed is ook nog even. De verkiezingen in onze gemeente zijn uitgesteld naar september in verband met een fusie van een paar gemeenten.

hellep

Voorheen zat, vziw, bij een stempas ook een soort model-stembiljet. Nu niet meer. Ik weet niet eens welke partijen allemaal meedoen. En omdat ik in Amsterdam woon mag ik stemmen voor de gemeenteraad en voor de 'bestuurscommissies', de opvolgers van de stadsdeelraden. Van die laatste weet ik alleen dat ze de opvolgers van de stadsdeelraden zijn, maar wat hun bevoegdheden zijn daar heb ik eigenlijk geen idee van. Ik lees al tijden niks anders dan
dat de stadsdeelraden worden afgeschaft, maar kennelijk leven ze - als een soort bestuurlijke Lord Voldemort - in een andere vorm voort. Heeft het enige zin om op die lui te gaan stemmen? Geen benul. En ik weet dus ook niet of alle partijen die gemeentebreed meedoen ook meedoen in mijn stadsdeel.

Voor de gemeenteraad wil ik wel stemmen, maar daar is de vraag op welke partij dan. Een van de landelijke, of toch een plaatselijke partij? Zucht. Nog minder dan 3 weken om ergens wat van te vinden. En dan moet ik dus nog voor mijn gemeente relevante informatie zien op te diepen met voorbijgaan aan het landelijke geblaat. Om vermoedelijk uiteindelijk toch weer op dezelfde partij te stemmen waar ik landelijk ook op stem zodat ik al dat huiswerk net zo goed achterwege had kunnen laten

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2014 om 21:18

Worden die niet apart

huis-aan-huis rondgebracht?

Kaaskopje

Die model-stembiljetten bedoel je? Jeetje ja, misschien heb je wel gelijk inderdaad. Nou, dat zou handig zijn, want ik wil wel graag mijn keuze maken voordat ik in het stemhokje sta.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

04-03-2014 om 09:31

Klopt

Je krijgt via de post je persoonlijke stemkaart maar die andere dingen zijn huis aan huis (ook bij mensen met een ja/nee of nee/nee sticker moeten die bezorgd worden). Als het goed is komen die nog, ik heb ze ook nog niet.... shit, ik heb me net opgegeven om donderdag te helpen bij de post en ik krijg opeens het gevoel dat ik nu weet waaróm ik donderdag moet helpen bij de post.....

stem een ervaringsdeskundige

http://blogs.kenniscentrum-kjp.nl/albert-boon/2014/03/04/stemadvies/
"Stem op een kandidaat met kinderen met een stoornis

Zoals u weet bepaalt uw gemeente binnenkort of uw kind de juiste zorg voor zijn of haar problemen krijgt. Bij deze bezuinigingsslag lijkt het me van groot belang dat er politici zitten die begrijpen dat het in de jeugdzorg meestal niet om luxeprobleempjes gaat. Alle kandidaat-gemeenteraadsleden lopen nu buiten om uw stem te werven. Vraag ze eens of ze toevallig een kind hebben dat gebruik maakt van de jeugdzorg. Als dat zo is, beloof deze kandidaat dan uw stem. En voor de aanstormende politici wil ik ook een oproep doen: als u een kind met problemen hebt, maak dat dan bekend! Ik stem liever op een ervaringsdeskundige dan op iemand die op basis van valse herinneringen de jeugdzorg de nek omdraait."

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

05-03-2014 om 15:46

ik zou

in de eerste plaats goed kijken naar welk programma het beste bij jouw past. meestal kun je dat zo opzoeken of via stemwijzer en kieskompas nagaan. Die zijn aangepast op iedere gemeente. Meestal kun je ook op naam kijken wie van die partij die je kiest op jou een betrouwbare indruk maakt.
Daarnaast heeft het wel een signaalfunctie om niet op de landelijke partijen te stemmen waarvan jij vindt dat ze missers hebben gemaakt.

Yura

Yura

06-03-2014 om 11:17

Debatten

Het kan ook heel verhelderend (en vermakelijk) zijn om wat debatten te bezoeken. Kan me voorstellen dat je er misschien niet op zit te wachten, maar is echt een aanrader. Dan heb je gezichten bij de namen, maar ook een beeld bij hun dossierkennis en betrokkenheid. Gebeurt ook regelmatig dat ze daar iets totaal anders zeggen dan in hun programma.

Yura

Yura

06-03-2014 om 11:21

Universitaire opleiding

Is denk ik ook niet perse nodig. Een raad (of tweede kamer) is een vertegenwoordiging van het volk, dus moet in mijn ogen ook een dwarsdoorsnede zijn. Een wethouder daarentegen is een soort directeur van een groot bedrijf. Bij een bedrijf moet zo iemand een flinke bagage hebben en voor een wethouder geldt dat vaak helemaal niet.

Dalarna

Dalarna

06-03-2014 om 12:26

Yura

Je weet toch ook wel hopelijk dat er veel directeuren het prima doen met een MBO of HBO opleiding?

Altijd maar die universiteit

Universitaire opleiding²Yura

Ik zou het met je eens zijn als niet in 2002 de Wet
dualisering gemeentebestuur was ingevoerd. In termen uit het bedrijfsleven was de raad vroeger het algemeen bestuur en het college nam het dagelijks bestuur over. Toen zou het perfect zijn geweest als de raad een afspiegeling van de bevolking was geweest.

Nu is de raad de baas van de gemeente. Het college moet uitvoeren wat de raad wil en de raad moet controleren wat het college en de burgemeester doen. Voor het uitzetten van kaders én voor het controleren van anderen heb je knappe koppen nodig. En dan kom je bij mensen onder de 40 bij diegene uit met een universitaire opleiding.

Zoals Dalarna schrijft zijn directeuren vaak lager opgeleid (dan hun ondergeschikte). Dat strookt met de wetenschappelijke onderzoeken waarna superintelligente mensen meestal bazen hebben met een gemiddeld iq.
Hoeven de raadsleden dus niet zo bijster slim te zijn? Dan wordt het interessant naar de kandidaat-wethouders te kijken. In het nieuwe systeem zijn dat de ondergeschikten, worden pas hier iq en opleiding belangrijk? Ik weet het niet.

Er zijn bar weinig mensen lid van een partij en eigenlijk kan je alleen maar tussen partijlieden kiezen. Het is dus sowieso geen dwarsdoorsnede van de bevolking die op de stembiljetten staat.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

06-03-2014 om 23:25

Stellingen?

Afgelopen week heb ik volgens mij hier in een van deze draadjes 10 stellingen gelezen mbt de gemeenteraads verkiezingen.

Die stellingen heb ik dus via facebook doorgestuurd naar de lokale politieke partijen.

Tot nu toe is er nog maar 1 partij serieus mee aan de gang gegaan, en vanavond zijn ze zelfs deels (binnenkamers) in de fractie besproken

PS. Wie oh wie weet nog welk draadje ik bedoelde, of kan de post nog bovenwater vissen?

De 8 vragen van Asha ten Broeke ja of nee

http://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/jeugdwet-aangenomen-in-de-2e-kamer#comment-6651257

http://www.twitlonger.com/show/n_1s0mgvh
Spannend welke standpunten, voor of tegen de stellingen, de diverse partijen innemen. Zou ik ook graag weten.

"1. Keukentafelgesprekken ihkv de Wmo kunnen ook door vrijwilligers worden gevoerd.

2. Als een kind of volwassene hulp nodig heeft die onder de Wmo of Jeugdwet valt, moet die in principe geleverd worden door het netwerk van wijkgenoten, vrienden en familieleden.

3. We maken emancipatiebeleid om ervoor te zorgen dat de steun en zorg uit het sociaal netwerk van een hulpbehoevende niet onevenredig op de schouders van vrouwen terecht komt.

4. Wanneer de Wmo-zorg of Jeugdzorg te duur wordt, verhogen we liever de gemeentebelastingen dan dat we minder zorg gaan leveren.

5. Opvoedondersteuning of lidmaatschap van een sportclub zijn goede alternatieven voor psychiatrische jeugdzorg.

6. Indien noodzakelijk voor het welzijn van het kind moet ggz-zorg buiten de regio worden vergoed door de gemeente waarin het kind woont.

7. Kinderen die nu in de GGZ onder behandeling zijn kunnen in 2015 gewoon nog steeds terecht bij hun vertrouwde psychiater, psycholoog of therapeut.

8. Uitkeringsgerechtigden kunnen bepaalde zorgtaken overnemen, zoals wondverzorging en het wassen van zieke of gehandicapte mensen."

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

07-03-2014 om 08:21

AnneJ

Dank je wel!

Heldere visie op positie van gemeentes

Vorige week zaterdag in Trouw een heldere analyse van bestuurskundige Jouke de Vries:
'De globalisering roept echter ook een tegenreactie op, namelijk de lokalisering van politieke en bestuurlijke processen. Dat betekent dat mensen zich in de grotere wereld steeds meer richten op het lokale bestuur, dat nog overzichtelijk is en waar de kiezers nog invloed op kunnen hebben. Het gevolg van deze twee ontwikkelingen is zonneklaar. De nationale staat raakt steeds meer taken en bevoegdheden kwijt aan Europa en aan de gemeenten. Politiek Den Haag kleedt zichzelf uit.

De gemeente zal zich steeds meer ontwikkelen tot de eerste overheid. De taken van de verzorgingsstaat worden door dit kabinet naar de gemeenten gedecentraliseerd. Dat betekent dat de verzorgingsstaat zich verplaatst naar het gemeentelijke niveau, terwijl de nationale overheid zich vooral nog bezighoudt met justitie en veiligheidsvraagstukken. De centralisatie van de politie is van die laatste ontwikkeling een voorbeeld. We krijgen dus te maken met een lokale verzorgingsstaat en een nationale veiligheidsstaat.'

Ik zie het al voor me: de gemeentes hebben veel taken die diep ingrijpen in het persoonlijke leven van mensen, zij zullen de resten van de verzorgingsstaat zo goed mogelijk willen redden, en altijd te weinig geld hebben, zelf geen geld kunnen genereren (verhogen van de belasting op buitenreclame levert niet zoveel op), dus zeuren ze bij Den Haag. Den Haag kan eindeloos geld genereren door allerlei belastingen, zal het gezeur van de gemeentes zat zijn, heeft ook geen affiniteit meer met de levensbehoeftes van burgers, maar heeft als eigen taak nog beveiliging, justitie, defensie. en dus gaat het geld naar JSF, naar meer bevoegdheden voor de inlichtendienst om af te luisteren, nar politie die zonder rechterlijk bevel mogen binnenvallen als ze denken dat er ergens illegalen zijn etc.

Ik ben er heel erg van overtuigd, dat de gemeenteraadsverkiezingen heel belangrijk zijn geworden, maar ja, hier is 'lokaal' de grootste partij en ik heb geen idee waar die voor staan. ER bestaat volgens mij nergens nog een visie over hoe je een sociale staat op lokaal niveau organiseert. Behalve dan dat de visie van de keukentafel: mensen het zelf moeten doen, met buren en familie.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.