Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

wolk

wolk

03-07-2020 om 16:59

Geest / spook / unheimisch

Ok ik heb even getwijfeld,
Maar durf dit niet te vragen aan mensen om mij heen.
Zien jullie wel eens iets geks, of voelt iemand wel eens een aanwezigheid?

Ik heb er last van in het huis waar ik sinds een paar jaar woon,
Ik heb het ook in een ander huis gehad ( lang geleden) en in mijn ouderlijk huis. Het is alleen op een bepaalde plek.
Het is heel vervelend. Gister was ik snachts alleen thuis en ben echt urenlang bang geweest.

Betekent t dat je een beetje gek wordt, of ? In veel culturen hebben mensen soms een lastige geest ( djinn, etc) zonder dat die mensen zelf meteen getikt lijken in de ogen van hun omgeving, helaas in mijn cultuur zijn het hallucinaties als je iets ziet.

Moet ik naar de dokter of een bosje salie branden?
Ik vind t ook eng om over te praten alsof T daardoor erger wordt.

Groetjes Wolk

Tessa

Tessa

03-07-2020 om 17:07

Hersenen

Geen geesten hier maar ik zie wel vanuit mn ooghoeken vaker iets lopen. Dat vind ik niet eng maar het geeft me wel een onrustig gevoel. Volgens dr. Google maken je hersenen dat soort beelden aan en ik weet ook dat er niet echt iets loopt. Al is het maar omdat mijn hond daar meteen op zou reageren. Maar het is geen fijn gevoel en zo onrustig.
Lijkt me heel vervelend als je dat soort dingen nog sterker hebt

40er

40er

03-07-2020 om 17:38

Wolk

Durf je de geest te vragen om weg te gaan? Of iemand die dat kan? Want dan kan het voor jezelf heel wat fijner worden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-07-2020 om 18:44

Geesten

Geesten en spoken bestaan niet, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Er zijn telefoonnummers die je kunt bellen als je bang bent, de Luisterlijn oid.

Zonnehoed

Zonnehoed

03-07-2020 om 19:09

Nou...

We weten het natuurlijk niet, ik ben best rationeel, maar heb ook veel verhalen gehoord die er op duiden dat geesten wel bestaan. Dus de conclusie dat je gek bent is denk ik te kort door de bocht. De vraag is natuurlijk wat er aan te doen, er zijn veel charlatans maar ik ken ook voorbeelden van mediums (media?) die dingen wisten die ze niet konden weten, en tips hadden om hier mee om te gaan. Wat er op neer komt te zeggen dat je wil dat ze weg gaan.

Merpati

Merpati

03-07-2020 om 19:23

Wolk

Vervelend dat je zo bang bent. Inderdaad, geesten en spoken bestaan niet. Maar zelf moet ik bekennen dat ik op 1 plek ook bang ben en voor geen goud alleen durf te blijven, terwijl ik normaal echt lach om alle paranormale lulkoek.
Die ene plek is in het vakantiehuis van mijn schoonouders, op hun slaapkamer op zolder. De zus van mijn schoonmoeder is jong overleden en was een gestoorde vrouw die iemand heeft vermoord. Haar meubels staan in het huis dus ik denk dat mijn fantasie onbewust met me op de loop is gegaan. Ik hoor vaak gekraak en voetstappen boven, en onze hond die nooit blaft heeft eens onderaan de trap staan blaffen terwijl hij naar boven keek..
Maar als ik eerlijk ben voel ik me sowieso niet op mijn gemak bij mijn schoonouders, het zijn lastige mensen die mij niet graag mogen, dus ik denk dat het eerder daarmee te maken heeft; een soort onbewust gevoel daar niet te mogen zijn. Misschien speelt er bij jou ook iets psychologisch? Zit je lekker in je vel, gaat het goed met je? Want ik wéét dat geesten niet bestaan, maar dat helpt niet; toch voel ik de angst. Maar die angst is dus naar alle waarschijnlijkheid voor iets anders.

Jackie

Jackie

03-07-2020 om 20:59

Het kan, maar bang zijn hoeft niet

Ik geloof zelf wel dat er iets aanwezig kan zijn. Maar ik geloof ook dat je niet bang hoeft te zijn. Want wat zou er kunnen gebeuren dan? Niets toch?

Lou

Lou

03-07-2020 om 22:28

Aanspreken

Ik zou het ook nooit zo hardop in real life durven zeggen maar ik weet eerlijk gezegd precies wat je bedoelt. Je kunt de geest vragen om weg te gaan. Salie niet nodig, andere mensen zijn ook niet nodig, paranormale gaven ook niet.

Nog sterker dan bij mezelf zie ik het gebeuren bij een vriend van mij. Maar hij woont dan ook in een verbouwd ziekenhuis, in een appartement wat vroeger de intensive care was. Daar spookt van alles. Ik zie het niet, maar ik zie dat hij er last van heeft. En zijn oplossing is ook telkens: aanspreken die geest, hij of zij bedoelt het (vrijwel altijd) niet rot, maar je moet wel zelf even in actie komen.

Vind je dit lachwekkende onzin, ook prima, snap ik helemaal. Eigenlijk wil ik het zelf ook onzin vinden. Maar goed, de geest aanspreken kan dus wel helpen. Al is het maar omdat je dan weer iets verandert in je eigen hersenen of zo.

@Emma

@Emma

03-07-2020 om 23:04

overdag

Overdag kan ik net zo redeneren als iedereen hier. Spoken bestaan niet dus. Maar 's nachts weet ik het zo net niet. De proporties zijn anders, de geluiden, het gevoel. Ik heb dat mijn hele leven al. 's Nachts is alles anders. Zelfs in mijn eigen bed ben ik vaak bang, ook als mijn vriend er is.

Tessa

Tessa

03-07-2020 om 23:37

Aanspreken

Ik geloof niet in geesten maar ik ben wel al een paar keer behoorlijk verrast door een medium. Die zei dingen die ze gewoon niet kon weten en ik heb heel goed opgelet dat ik zelf niks zei waar ze wat mee zou kunnen. Dus ik sluit ook weer niks uit. Virussen kan ik ook niet zien en die bestaan toch.
Maar voor ts zit de clou misschien in dat aanspreken. Dat je de geest vraagt om weg te gaan en je met rust te laten. Je maakt daarmee je angst kleiner en gaat er actief mee aan de slag. Daardoor heb je de situatie weer in de hand en ben je niet meer of in ieder geval minder bang. Dat geldt ook voor salie branden of wat dan ook. Op het moment dat jij het concreet maakt is het niet meer iets vaags wat bedreigend is. Daarom werkt bij veel kinderen die spokenspray zo goed.
In principe maakt het nog helemaal niet uit of en wat je precies gelooft. Je pakt het aan en daarmee los je het op. Hoop dat alle ervaringen en adviezen helpen 🙂

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2020 om 00:01

Een tijdje geleden

Had ik ook een paar dagen met dit gevoel. Ik vind mezelf een nuchter mens, maar in het donker gaat dat die nuchterheid soms op halve kracht draaien. Grappig genoeg ging ik toen iemand ánders uitleggen dat ze niet bang hoefde te zijn. Ik was zelf ook meteen weer genezen, haha.

Omdat je zelf die beelden wílt invullen als schim, kun je ze ook weer wegdenken. Als je er weer nuchter naar kunt kijken, dan wéét je dat er niemand of iets in je huis is. Het was letterlijk jiuw hersenschim. Dus als het gebeurt, kun je opgelucht ademhalen, maar wel even bewust vaststellen dat het jouw gedachten waren en niet écht. Zorg ook voor lampen waar je makkelijk bij kunt, zodat je ook zíet dat er niets is.

Jo Hanna

Jo Hanna

04-07-2020 om 16:06

Placebo effect

Ik denk over dit soort dingen als aan een soort placebo-effect. Dat bedoel ik niet flauw, alsof het 'dom' zou zijn, of dat je jezelf 'voor de gek houdt'. Volgens mij gaat dit veel dieper.

Ik heb eens een verhaal gelezen over een wetenschapper die niet in voodoo geloofde en wilde bewijzen dat het niet werkte. Hij ging naar een voodoo-priester en vroeg die om hem te vervloeken. Die priester ontraadde dat natuurlijk met klem maar de wetenschapper drong aan en de vloek werd uitgesproken. Een paar maanden later raakte hij betrokken bij een auto-ongeluk en nog weer een paar maanden later kreeg hij flinke tegenslag op het werk. De wetenschapper raakte bevangen door angst en het draaide erop uit dat hij naar de voodoopriester ging om die te smeken de vloek op te heffen, wat die deed.

Wat ik hieruit opmaak, is dat het bijna onmogelijk is om, als de gedachte eenmaal heeft postgevat, de koppeling tussen vloek en tegenslag helemaal los te laten. Iedereen ervaart nou eenmaal tegenslag in het leven maar als er een vloek is uitgesproken, zul je die bij een nare gebeurtenis onmiddellijk 'van stal halen' en bekrachtig je zélf de betekenis en de werkelijkheid ervan, ook als je vervolgens gaat proberen jezelf ervan te overtuigen dat er niks van waar is. Dat wordt een vicieuze cirkel. De twijfel en de aandacht maken je steeds angstiger en trekken je steeds dieper 'in de vloek'.

Net zoals de wetenschapper naar de voodoopriester ging om de vloek op te heffen, zou ik in jouw geval ook handelend optreden. Ik zou uitzoeken hoe ik van een geest in mijn huis kan afkomen en dan zou ik dat doen. Of ik er ook echt in geloof? Als je me dat nu op de vrouw af zou vragen zeg ik: "Nee, natuurlijk niet!" Maar daar zou ik niet al te veel over nadenken als ik in jouw schoenen stond. Ik zou het gewoon doen!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2020 om 17:07

Hanny 61

Bedoel je dat ze een geestverdrijver moet zoeken? Of een kruis bij zich moet dragen of kruidnagel moet rondstrooien?

Jo Hanna

Jo Hanna

04-07-2020 om 18:55

Aan wie vraag je dat nou Kaaskopje?

En ik zou antwoorden: ze moet doen wat ze zelf denkt dat gaat werken.

Wat ik zou doen:
Ik zou flink gaan googelen. Dan krijg je een hoop verhalen van hoe je van een geest afkomt. Een geestenverdrijver zou ik teveel gedoe vinden en zo serieus zou ik het ook allemaal niet nemen. Een kruis dragen? Mwah, ik ben niet christelijk dus daar geloof ik ook al niet in. Kruidnagel? Salie? Hmmm, even verder googelen, waarom zou dat kunnen werken? Misschien best de moeite om eens te proberen. Kost weinig moeite en geld en baat het niet dan schaadt het niet. Ik moet zeggen dat ik veel voel voor dat aanspreken wat anderen hierboven ook al zeggen: gewoon maar eens krachtdadig gezag uitoefenen in mijn eigen huis. Die geest gaat maar ergens anders rondhangen! Of juist vriendelijk verzoeken? Eerst nog wat geestelijke hulp aanbieden aan een dolende ziel? Als dat volgens de geestendeskundigen die ik op het internet tegenkom kan werken, zou ik daarvoor gaan.

Zo'n geest is in mijn beleving een soort verhaal over iets vervelends of onrustigs wat je hebt waargenomen of ervaren en waar je de vinger niet op hebt kunnen leggen. Ik denk dus dat je dat kunt oplossen door dat verhaal naar je hand te zetten. Ik weet wel dat dat raar is. Toch zou ik het zo doen. Ik weet niet of dat voor een ander ook zo zou kunnen werken. Dat mag TS zelf uitmaken.

Mijntje

Mijntje

05-07-2020 om 09:58

geestenverdrijver

Als je je zo angstig voelt in je eigen huis zou ik best in staat zijn zo'n geestenverdrijver in te huren. Kost wel wat, maar wie weet gebeurt er dan wat waardoor je het kwijt raakt. Al is het placebo, wat werkt dat werkt. Of je probeert het eerst met salie. Of google even, je schijnt een heel reinigingsritueel uit te kunnen voeren. Een soort voorjaarsschoonmaak.
Klinkt raar, maar misschien kan je briefjes in huis ophangen met ophoepelen. Ik heb dit ooit tegen muizen gedaan (heel klein geschreven) en geloof me of niet: het werkte.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2020 om 13:03

Jo Hanna

Oh sorry, ik zie nu mijn fout. Aan jou ☺️.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2020 om 13:12

Als je zo ver gaat

dat je er iemand bijhaalt of hardroepend optreedt, ga je vind ik al veel te ver mee met de gedachte dat geesten toch zouden kunnen bestaan. Naar mijn idee zou je jezelf beter kunnen trainen op het niet bestaan van geesten. Dát moet inslijten, waardoor je op den duur herkent dat je "het weer doet" en daar om kunt lachen. Desnoods met kiespijn 😉

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2020 om 13:20

Duivel

Ik herinner me door bovenstaande opeens iets van mijn tijd bij Youth for Christ. Ik wilde toen nog graag geloven. Maar we kregen het advies om verleidingen te lijf te gaan met innerlijke waarschuwingen tegen de duivel. "Ga weg! Val me niet lastig! Ik geloof in God!" Ik heb het braaf 1 x
gedacht, tijdens een busritje. Ik moest er zelf meteen ook om lachen. Ach ja....

ElenaH

ElenaH

05-07-2020 om 13:32

Grappig

'Maar we kregen het advies om verleidingen te lijf te gaan met innerlijke waarschuwingen tegen de duivel. "Ga weg! Val me niet lastig! Ik geloof in God!"'

Dat weet de duivel toch al? Die hoort onlosmakelijk bij god.
Of zouden er mensen zijn die wel in de duivel maar niet in god geloven?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2020 om 13:37

Elenah

Ze geloofden in goed en het kwaad. Toch twee tegenpolen, waarbij de duivel zich als rivaal opstelt. Ik vermoed dat dit nog steeds zo voorgehouden en gezien wordt door veel mensen.

wolk

wolk

07-07-2020 om 16:07

dank!

Dat was echt goed om te lezen allemaal
ik vind het eigenlijk wel fijn dat er meer mensen zijn die soms ze een beetje zien vliegen, of voelen, terwijl ze eigenlijk wel weten dat het een eigen hersenspinsel is.
Of stiekem denken van niet, maar dat niet hardop durven zeggen. Onze hersens geven soms betekenis aan geluiden en schaduwen, denk ik dan maar.

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat ik heb gehoord van de buurvrouw dat hier een man aan kanker is overleden, en ik denk ook echt in dit huis. En hij woonde op volwassen leeftijd nog bij zijn moeder, wat voor mij al bijna het begin van een griezelfilm is, ik zie het al voor me. Moeder scharrelend in de keuken, sperziebonen te lang kokend, hij voor de tv in het koude flikkerende licht terwijl het huis donker wordt.

En ik ben echt heel bang aangelegd, zie overal mogelijkheden tot onheil en ongelukken. Tja.

En, ik heb een buurman die psychoses heeft en heel onverwacht heel actief kan worden diep in de nacht, daar heb ik ook een tijd erg onrustig van geslapen. Een paar keer heeft de politie moeten inbreken midden in de nacht, en dat lijkt weer erg op mijn kindertijd dus tel uit je winst

Misschien ga ik nog een keer met salie door het huis, kijken of ik daarna op de bank durf te zitten snachts. Of weer een poes nemen die ik de schuld kan geven van alle rare geluiden. Of twee.

fijne dag! Wolk

Anoo

Anoo

09-07-2020 om 15:13

hier

Ik krijg 's nachts in mijn dromen bezoek van overledenen, die me dingen vertellen die ik niet kan weten. Ik geloof er zelf niet in, ik denk dan dat ik gewoon een levendige droom heb gehad, maar wat ik hoor klopt altijd. De overleden moeder van een vriendin komt in mijn droom regelmatig op de thee en vertelt dan bijvoorbeeld waar verloren spullen liggen, waarvan ik niet eens wist dat vriendin ze kwijt is. Ik bel dan de volgende dag de vriendin en zeg dat haar moeder zegt waar ze de spullen kan vinden. Klopt altijd. Diezelfde overleden moeder vertelde mij in mijn droom dat vriendin haar tweede kind te vroeg zou krijgen, dus dat ze beter niet meer te ver van huis kon gaan. Kind werd bijna een maand te vroeg geboren. Of ik kreeg eens door dat de wasmachine van vriendin B op heb punt stond kortsluiting te veroorzaken. Dat vond vriendin B enorme onzin (en ik eigenlijk ook, maar ik gaf het toch maar door). Een week later brandde de zolder van vriendin B af, door kortsluiting in de wasmachine die daar stond. Vriendin B vond mij eng en stuurde de politie op me af (is nu geen vriendin meer).
Toen mijn opa nog leefde kwam mijn overleden oma ook met boodschappen voor hem, omdat "hij zelf niet wilde luisteren" aldus oma in mijn droom. Dat ging vaak over dingen die opa onhandig deed en die oma vanuit het hiernamaals geheel volgens haar karakter even voor hem wilde oplossen. Ik wist niets van die dingen, maar gelukkig was opa nogal gelovig en wilde hij "best luisteren naar wat oma vanuit de hemel te melden had".
Ik heb zelf meer het gevoel dat dingen niet chronologisch verlopen maar dat er meer tijdzones parallel lopen of zo en dat ik een inkijkje krijg in wat er 'later' gebeurt en dat ik dat in mijn eigen hoofd koppel aan overleden mensen. Geen idee. Maar ik vind het gelukkig niet eng, ik vind het in mijn dromen altijd supergezellig om die mensen weer eens te zien.
Toen mijn naaste buurman overleed voelde ik wel een aanwezigheid, maar dat zal ongetwijfeld in mijn eigen hoofd hebben gezeten. Ik heb toen gezegd dat hij me bang maakte en dat ik liever wilde dat hij in mijn droom langskwam. Nooit gebeurd.

Anoo.

Maar waarom geef je al die berichten uit je dromen door? Ik zou daar geen behoefte aan hebben.

ElenaH

ElenaH

09-07-2020 om 17:01

Ach

'Ik geloof er zelf niet in, ik denk dan dat ik gewoon een levendige droom heb gehad, maar wat ik hoor klopt altijd. '

'Dat vond vriendin B enorme onzin (en ik eigenlijk ook, maar ik gaf het toch maar door). '

Je gelooft er wél in, anders zou je het niet doorgeven.

Anoo

Anoo

09-07-2020 om 18:22

nou ja...

Elena, ik geloof niet dat het daadwerkelijk dode mensen zijn die het mij komen vertellen. Ik geloof wel dat wat ik droom vaak uitkomt, dat is namelijk gewoon een kwestie van afwachten en tellen hoe vaak het uitkomt.
En waarom ik het vertel? Vroeger gaf ik het niet door, maar dan kwam het toch uit. Ik had het er met vriendin A eens over op een manier van, ik droomde vannacht over je moeder, zo grappig, ze zei dit en dat. Vriendin A. wilde het wel horen, wat haar moeder te melden had. Met die wasmachine van vriendin B dacht ik, baat het niet, dan schaadt het niet. Als ik zoiets zou horen zou ik toch even mijn wasmachine bekijken. En zeker niet de politie op iemand af sturen als de tent toch affikt..
Ik weet ook vaak welke huisdieren er gaan verongelukken, dat ga ik echt niet vertellen. Of dat de vriend van mijn dochter vreemdgaat en met wie. Ik kijk wel uit. Ik schat dat ik nog geen 10% vertel. De rest houd ik voor me.

wolk

wolk

09-07-2020 om 20:28

doorgeven

Nou, gelukkig geeft niemand mij in dromen dingen door over witgoed of huisdieren, dat lijkt me ook echt heel vervelend.
Het ergste vind ik nog dat dat suggereert dat mensen na hun overlijden een beetje blijven rondhangen om levenden tips te geven over hun levensgebeurtenissen, dan word ik toch liever een boom.
Ik heb meer soms last van de in de ooghoek bewegende dingen gecombineerd met een angstige interpretatie.
En ik heb het idee dat het al beter gaat sinds ik er over heb gepraat, dat deed me echt goed!

liefs Wolk

Boom (of beter, struik), ogen

Op een gegeven moment zag ik uit mijn ooghoek bewegende dingen waarvan ik schrok. Het bleek een grote struik te zijn die bij een bepaalde windrichting plotseling een stukje voor het raam zwiepte waardoor ik dacht, daar staat iemand, nee toch niet. Struik flink teruggesnoeid en dat scheelde schrikmomentjes. Terwijl ik helemaal niet aan geestverschijningen dacht, maar meer is er iets met mijn ogen loos?

Toen ik jaren later last kreeg van bewegingen in mijn ooghoeken, bleek er wel iets mis te zijn in mijn ogen, wat op latere leeftijd kan gebeuren.

Dus check wat niet vaststaat en als je 50+ bent, laaat je ogen checken.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-07-2020 om 15:03

MoederMop

Ik heb al hele paardenstallen opgevuld met mijn paarden en kuddes mensen gezien... In plaats van mensen en reclameborden, te wijten aan mijn ogen. Ik weet dat van mezelf. Terechte opmerking dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.