Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


Links

Links

30-07-2013 om 15:50

Pluk

Je verwijst Puberma naar een obesitaskliniek. Misschien goed om daar zelf je vraag neer te leggen over de hoeveelheid en duur van de begeleiding die zij geven, de hoeveelheid kcal die mensen nog mogen hebben en wat de resultaten van hun inzet is (tijdens en 1,3,5 jaar na stop begeleiding. Ook bij gb operatie is begeleiding niet eeuwigdurend dus misschien ook handig om daar resultaten over langere periode op te zoeken)

Pluk53

Pluk53

30-07-2013 om 16:18

Puberma

ik ben benieuwd of jij in staat zult zijn om met "bewijzen" te komen, of dat jezelf ook genoegen moet nemen met "aannemelijk maken van hypotheses".
Tot nu toe voldoet de onderbouwing van door jou ingebrachte punten nu niet bepaald aan je eigen strenge "regels".

Links

Links

30-07-2013 om 16:23

Link preventie

The Harvard School of Public Health heeft veel informatie over obesitas en aanbevelingen voor preventieve maatregelen. Ik geef de link voor de mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in het onderwerp en niet alleen in de discussie:
http://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/obesity-prevention/

puberma

puberma

30-07-2013 om 16:24

Weer gezien

In de link vertelt de kliniek dat er nog te weinig bekend is om de vraag te kunnen beantwoorden. De rest van wat ze zeggen pleit verder tegen het bashing via de "als je maar wil" verhaaltjes. Ook over al of niet afname van hongergevoel valt geen uitspraak te doen, te veel individuele verschillen. Iedereen valt met de operatie fors af. Na 1 jaar treden verschillen op, sommigen handhaven het gewichtsverlies, anderen komen weer aan. Waar dat aan ligt, weet de kliniek niet goed, er wordt onderzoek naar gedaan. Dat wisten we allemaal al. De links voegen niets toe. Samenvattend: waar de verschillen in reacties vandaan komen is niet bekend. Over de rol van de producenten laat de obesitaskliniek zich al helemaal niet uit. Hoe dit moet dienen als bewijs voor de werkzaamheid van het op grote schaal uitventen van "eigen verantwoordelijkheid", ontgaat mij. Het helpt in de kliniek al niet. Hoe zou het dan op grotere schaal wel moeten werken?

Links

Links

30-07-2013 om 16:25

Pluk

Jij stelt elke keer de vraag over de begeleiding en de effecten. Ik gaf je slechts advies over waar je info kunt halen.

Pluk53

Pluk53

30-07-2013 om 16:33

Puberma, links

de "links" waren voor Links. En de link van Links wordt gewaardeerd.

puberma

puberma

30-07-2013 om 16:39

Links

een multi website die jij geeft. Een stuk completer dan ons suffige voedingscentrum. Ik zie naast de gebruikelijke adviezen voor het dagelijks voedsel (al denk ik dat die dagelijkse vitaminepil in Nederland niet gauw genoemd zou worden,) de mogelijkheid van belasting op frisdrank op deze site weer genoemd, alsmede een verbod op reclame voor frisdrank gericht op kinderen en soortgelijke maatregelen. De lobby van de voedingsindustrie wordt ook toegelicht. Ook op deze site de vermelding dat de mogelijkheden voor interventie via de rol van producenten onderbenut blijft. Grappig.

Nils

Nils

30-07-2013 om 18:26

Nee hoor pluk

De Supersize me methode heeft bij een aantal anderen die dezelfde methode volgden helemaal niet gewerkt: een enkeling viel met het dieet zelfs af! Je kunt bovendien mijn beginsituatie helemaal niet vergelijken met die van de man die het experiment ondernomen heeft: hij was een ultrasportieve voornamelijk veganistisch etende ultra bewust van eten persoon. Nogal logisch dat een totale verandering in levensstijl een heftige reactie veroorzaakt. Nogmaals: als ik stop met sporten, wat ik nauwelijks doe, kom ik niet aan en ik ben jarenlang een vuilnisbak geweest zonder aan te komen. Je betrekt kortom een enkel individueel experiment op alle andere mensen en dat klopt dus niet. Lees mijn voorbeeld nog eens en vertel me in welke mate het aan beheersing en wilskracht ligt dat ik dun ben en mijn vriendin obees.

bibi63

bibi63

30-07-2013 om 21:02

Ja graag puberma

want anders mis ik vast iets van de context/verband en daar gaat het nu juist om.

bibi63

bibi63

30-07-2013 om 21:04

Algebra

je verwoordt precies wat ik bedoel. het is niet makkelijk, maar verleidingen zijn er altijd en altijd geweest in ons leven (zeg afgelopen 50 jaar).
Gr Bibi

bibi63

bibi63

30-07-2013 om 21:12

Verleidingen puberma

wat is het verschil tussen een schap chips in de supermarkt van toen en nu? Idem met koek of idem bij de snackbar? Niets,behalve de meer verschillende soorten nu. En wat maakt dat uit? De verleiding wordt er niet groter van. Trek en aanbod in lekkers is hetzelfde. Ook 'toen' had je al pakjes en zakjes saus en was het heel gewoon. Sterker nog, 'nu' is men bewuster dan 'toen'.
Bibi

Links

Links

30-07-2013 om 21:17

Bibi

Wat is volgens jou de oorzaak in het veranderde lichaamsgewicht van de huidige populatie in de huidige westerse wereld en die van 50 jaar geleden? Heeft een groot deel van de mensheid zich in 50 jaar tijd geëvolueerd naar een soort die slechter met verleidingen kan omgaan? Is een gebrek aan wilskracht nu tov 50 jaar geleden het grootste verschil dat je kunt bedenken en als oorzaak en oplossing kunt aanwijzen?

Pluk53

Pluk53

30-07-2013 om 22:34

Puberma

En wat staat er prominent op de link van Links:
Evidence shows that obesity prevention policy and environmental
change efforts should focus on facilitating a handful of key
behaviors:
Choosing healthier foods (whole grains, fruits and vegetables, healthy fats and protein sources) and beverages
Limiting unhealthy foods (refined grains and sweets, potatoes, red meat, processed meat) and beverages (sugary drinks)
Increasing physical activity
Limiting television time, screen time, and other “sit time”
Improving sleep
Reducing stress.
Ik vertaal het maar niet, want dat schijn jijzelf veel beter te kunnen

Pluk53

Pluk53

30-07-2013 om 22:41

Nils

Je hebt altijd uitzonderingen . "Normale" mensen worden van het supersize-me-dieet vet en schaden hun gezondheid.
Is jouw bloeddruk/cholestorol/konditie verder in orde? Dan prijs jezelf gelukkig (rook je?)

Pfff

Wat een aanmatigende en denigrerende toon van puberma en Mirjam in dit draadje. Tenenkrommend gewoon.

Ik lees hier al jaren mee, onlangs wat actiever geworden maar mij vergaat de zin in OO. Men wil elkaar aftroeven met termen als 'stropoppen' 'drogredenen' en het geven van kritiek op manier van communiceren. De èchte inhoud is volledig zoek. Zó jammer! Pluk, respect dat je het nog steeds opbrengt om rustig te reageren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pluk53

Pluk53

30-07-2013 om 23:20

Schilderij

Laat je niet afschrikken, het blijft informatief. (en ik ben ook geen lieverdje hoor )

puberma

puberma

30-07-2013 om 23:21

Pluk en schilderij

Pluk, je citeert het zelf al: environmental change efforts. Dank. Schilderij, ik ga lekker arrogant slapen. Bedenk: je hoeft niet mee te lezen.

Pluk53

Pluk53

30-07-2013 om 23:31

Puberma

Key-behaviers staat er, en dat slaat dus op INDIVIDUEEL gedrag.

Tsjonge jonge

Puberma, je reactie spreekt voor zich. Precies wat ik bedoel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2013 om 00:06

Puberma

Ik heb hooguit een keer eerder gezegd dat ik ermee wilde stoppen, dus 'steeds weer'... Weet je, ik had er helemaal geen effect van verwacht, maar je hebt geheel in jouw stijl de moeite toch genomen. En juist van jouw geheel eigen stijl heb ik momenteel genoeg. Ik praat gewoon gezellig mee, jij bent constant in de aanval. Heel vermoeiend en daar ontbreekt me momenteel gewoon de puf voor. We zijn het niet eens, die conclusie kunnen we trekken.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2013 om 00:16

En oh ja

als ik toegeschreven wordt met 'hou op met zeuren' (Miriam), dan ben ik uitgepraat. Vandaar mijn melding dat ik me terugtrek. Dat vond ik wel zo netjes. Gelukkig ga jij er niet door met je hoofd tegen de muur bonken, dat zou ik wel een heel aparte reactie hebben gevonden.

Links

Links

31-07-2013 om 01:09

Pluk

Er staat dat de omgeving zodanig ingericht moet worden dat de gezonde keuze voor het individu de automatische keuze wordt. En dan volgt het rijtje wat die individuele gezonde keuzes zijn. Er staat ook dat dat nu niet het geval is, dat nu de ongezonde keuze als eerste keus wordt aangeboden en dat dus normaal lijkt. In Amerika wordt de omgeving zelfs als gevaarlijk (toxic environment) omschreven.

mirreke

mirreke

31-07-2013 om 04:55

Nog n link: weight loss is not the answer

http://www.newrepublic.com/article/113931/obesity-drugs-and-weight-loss-how-we-fail-fat-people

Waarin obesitas wel degelijk als chronische en aan het groeiend aantal te zien zelfs besmettelijke ziekte wordt neergezet, een ziekte die overerfbaar is.

Nils

Nils

31-07-2013 om 07:20

Uitzondering pluk

Nu ben ik geen grote ervaringsdeskundige op het gebied van obesitas, maar ik denk niet dat mijn voorbeeld een grote uitzondering is. Er zijn veel mensen die nooit bij eten na hoeven te denken, niet structureel sporten en toch gewoon slank blijven. Dat Supersize me voorbeeld is natuurlijk extreem, maar dat het op verschillende mensen verschillend effect heeft zegt genoeg. Ik ben ervan overtuigd dat ik, en vele anderen, gewoon niet obees kunnen worden. Dan heb je mensen die deze aanleg wel hebben en eten een dagelijkse worsteling is. Ik vind het raar om naar die groep mensen in normatieve termen als wilskracht en beheersing te kijken en kan me goed voorstellen dat het kwetsend is.
Voor jouw informatie: ik rook niet en heb verder ook geen last van een te hoog cholesterol of iets dergelijks. Ik moet wel zeggen dat ik mijn voedingspatroon voor de zwangerschap van mijn eerste radicaal omgegooid heb. Ik eet nu in ieder geval al vele jaren gezond. En verder vind ik dat je heel sportief reageert!

Tarte Tatin

Tarte Tatin

31-07-2013 om 07:50

Ach ja

Ik ben van mening dat de buitenkant veel minder zegt dan de binnenkant. Ikzelf ben behoorlijk zwaar, moet erg op mijn eten letten omdat ik snel aankom. Ik eet dan ook gezond, althans ik eet zodanig waarvan gezegd wordt dat het gezond is. Veel groente en vis en fruit, weinig verzadigd vet. Mijn broer daarentegen is graatmager. Hij eet waar hij zin in heeft. Zakken chips, frietjes noem het maar op. Vaak uit eten, ik gok op drie keer per week. Woont in Amerika, waar de gezonde norm afwijkt van die van NL. Hij is graatmager. Maar ik gok dat hij er vanbinnen een stuk minder goed voorstaat. Puur door wat zijn menu is. Dat mijn bmi > 25 is, wil nog niet zeggen dat ik ongezond bezig ben. Mijn moeder, altijd graatmager en dun, heeft sinds haar 40e een veel te hoge bloeddruk en veel te hoog cholesterolgehalte. Daarvoor slikt zij al jaren medicatie. Haar bmi zal rond de 20 zitten. Wat zegt dat bmi nu individueel? En volgens mij is dat oa wat Miriam zegt. Richtsnoer bmi is niet juist. Je kunt niet alleen op bmi afgaan. Niet iedere dikkerd is ongezond en moet afvallen. Integendeel: ik denk dat er veel meer mensen met een geaccepteerd bmi juist ongezond bezig zijn. En dan is het nog maar de vraag wat ongezond is.

Pluk53

Pluk53

31-07-2013 om 07:57

Links, klopt

Links, klopt, maar het is uiteindelijk het individue welke die gezonde keuzes moet maken. En die keuzemogelijkheid is in Nederland al volop aanwezig.

Pluk53

Pluk53

31-07-2013 om 08:23

Tarte tatin

De bmi "richtlijn" is statistisch onderbouwd, en is correct voor de gemiddelde gezondheid van grote groepen. En tot een grens van ~30 is er voor de meeste geen reden voor zorg. Daarboven nemen de risico's, voor het groepsgemiddelde, significant toe.

liora

liora

31-07-2013 om 09:13

Beetje ot

Maar ik zit inmiddels bijna onder de 30! (Nog 1 kilo)

Pluk53

Pluk53

31-07-2013 om 09:33

Liora, gefeliciteerd

Gefeliciteerd!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.