Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-09-2014 om 08:41

fruitcorso verspilling?

Ik woon in Tiel, waar ieder jaar de fruitcorso wordt gehouden. Ik heb daar zelf verder weinig mee, maar de school waar jongste op zit is erg maatschappelijk betrokken en zo kwam het dat wij vorige week met zijn klas naar de plakhal voor de kindercorso zijn gegaan om te kijken hoe dat gaat.
En ik stond werkelijk versteld van hoeveel eten daar klaar ligt om verspild te worden. Niet alleen appels enzo, maar grote kratten met bloemkolen, spruiten etc.
En dat stond me zo tegen.

Het is een evenement wat al 54 jaar bestaat. En ik weet dat heel veel mensen erg veel plezier eraan beleven. Daarbij heeft het Tiel ook op de kaart gezet, samen met appelpop.

Ik kom er voor mezelf maar niet uit. Kan je het maken om zoveel voeding te verspillen voor zo'n evenement?

Barvaux

Barvaux

25-09-2014 om 09:04

tja

Ik zie het zo: dit voedsel kun je niet naar Afrika sturen dus daar hebben ze er niets aan. Verder is dit voedsel waarschijnlijk hier voor geteeld of is doorgedraaid of wat dan ook dat het voedsel niet geschikt maakt voor de markt.

Mijn belangrijkste argument dat je dit kunt doen is dat het gewoon geld is: wat maakt het uit of je een bloemencorso maakt, een fruitcorso, een toiletpottencorso of nog wat anders? Zolang je het niet van afval maakt zit er geld in en geld kun je besteden aan het verzorgen van voedsel voor iedereen. Net als vuurwerk, daar roept ook altijd iedereen van: wat een zonde van het geld, dat kan ook aan eten uitgegeven worden voor mensen die dat niet hebben en zo trek je het door naar dure kleding als gewoon kleding voldoende is, dure auto's als gewone auto's voldoende zijn, dure make-up, parfum etc etc etc.

Ik weet nog dat eens een kind bij de BZT show wilde zwemmen in chocoladehagelslag: en ja ze kregen veel brieven binnen over 'zonde van het geld' maar toen zeiden ze ook dat het om afgekeurde hagelslag ging en dat ze normaal niets met eten doen maar wat maakt het uit? Maakt het uit of je iets met eten doet wat 100 euro heeft gekost? Is dat slechter dan iets met iets niet-eetbaars doen wat 500 euro heeft gekost?

geld kun je niet eten

Ik snap je redenering Barvaux, maar voel wel met de topicstarter mee. Het gaat hier om eten. Om voedingsmiddelen waaraan op veel plaatsen in de wereld tekorten bestaan. Het voelt erg raar dat die zo voor het mooi worden gebruikt, zelfs al zou het er speciaal voor geteeld zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-09-2014 om 09:15

Je hebt gelijk Barveaux.

Maar ik probeer mijn kinderen mee te geven dat we geen eten verspillen. Restjes gaan in de vriezer enz. En dan sta je vervolgens met je kleuter te kijken hoe een kind stukjes bloemkool op een skelter plakt. Terwijl er zat mensen zijn die die bloemkool graag 's avonds op hun bord zouden hebben.

Ik had er echt een ongemakkelijk gevoel bij.

Barvaux

Barvaux

25-09-2014 om 09:37

Bromvlieg

Geld kun je niet eten maar deze bloemkolen kun je niet naar Afrika sturen. Je kunt er DAAR wel eten mee kopen, of je kunt er zaad voor kopen en dat daar zaaien. Je hebt veel meer aan geld om het voedselprobleem op te lossen dan aan eten.

En nog bromvlieg: als het hier gaat om spul wat niet verkocht mag worden (jullie weten hopelijk wel hoeveel eten we per jaar weggooien omdat het de markt niet op mag want de prijs is te laag???) wat moet je er dan mee?

Is er echt verschil met eten weggooien als je die middag net een dure merkjas hebt gekocht? Of merkschoenen? Of rijdt in een auto die veel goedkoper kon? Waarom dat geld niet besteden aan het wereldvoedselprobleem in plaats van braaf je kliekje in de vriezer doen (waarom koop je teveel eten is dan de volgende vraag).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-09-2014 om 10:05

Barveaux

Nogmaals, verstandelijk heb je gelijk. Maar dit gaat om een gevoel.
Eén van de praalwagens staat hier om de hoek op het pleintje te pronken. Harstikke mooi, heeft ook een prijs gewonnen. En nu staat de wagen weg te rotten, de vliegen hangen er al omheen, dus ik vermoed dat íe vanavond wel wordt wegggehaald.
Hoe zou een vluchteling met bijv. familie in Syrië naar zo'n corso kijken?

Barvaux

Barvaux

25-09-2014 om 10:43

Dendy

Net zoals dat hij naar veel te dure auto's, merkkleding, bloemencorso's etc kijkt hoop ik. Het is allemaal één pot nat: verspilling van geld en soms die auto, de kleding etc etc nog vele malen erger dan wat hier gebeurt.

Nogmaals: die vluchteling heeft niets aan die bloemkolen, die verrotten hier of onderweg.

En ja ik snap wel dat je mij verstandelijk gelijk geeft maar ik ben altijd van mening dat je een stapje verder moet denken en niet alleen je zorgen maken om fruitcorso's maar ook om andere zaken die niet zo opvallen maar nog veel erger zijn voor het voedselprobleem.

Barvaux

Barvaux

25-09-2014 om 10:44

oja

Je kunt ook kijken naar de insecten etc: waarom eten wij die niet zodat we ander eten naar die landen toe kunnen sturen waar ze niets anders hebben? Waarom eten wij geen honden maar houden ze als huisdier? Zo kun je inderdaad wel door blijven gaan maar in andere delen van de wereld zullen ze altijd anders tegen eten aankijken dan wij.

Barvaux

Die bloemkolen hoeven niet naar Afrika hoor. In Nederland is er ongelooflijk veel armoede en zijn er ieder avond gezinnen die niets te eten hebben. Die hebben waarschijnlijk een heel andere perceptie van ´niet bedoeld voor de markt´.

Eten is een basisbehoefte. Het kopen van een dure auto een keus.

Barvaux

Barvaux

25-09-2014 om 16:43

Swaen

Tja, toch werkt het zo, veel eten komt niet bij de voedselbank omdat het niet mag.

Verder: ook hier kun je zeggen, besteedt al het geld van het corso niet aan die voedingsmiddelen maar stuur dat geld naar de voedselbank.

Barvaux (ot)

"Waarom eten wij geen honden maar houden ze als huisdier?"

Er is dan ook een boek uitgebracht met de titel "Time to eat the dog".

Waarin betoogd wordt dat je voor het milieu de hond beter kunt opeten dan als huisdier kunt houden. Althans, zo begreep ik het, want ik heb wel over het boek gelezen maar het boek zelf niet gelezen.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2014 om 23:21

Op de grote berg groente en fruit

kan de groente en het fruit van zo'n corso vast wel 'lijen'. In goede oogstjaren komt ook de voedselbank vast niets te kort. Je kunt het ook zien als promotiewerk voor de groente- en fruitteelt in Nederland.

Ik vind het veel krommer dat goed voedsel doorgedraaid wordt omdat de vorm niet helemaal klopt. Groente en fruit met een deuk of een kronkel mag niet de winkel in. Niet esthetisch en niet praktisch. Stel je voor dat de groente'manager' 10 keer per dag de komkommers moet aanvullen, omdat kronkelkommers nu eenmaal meer ruimte innemen dan nette rechte staafjes.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-09-2014 om 09:10

Doel

Het doel van het corso is uiteindelijk het promoten van Nederlands (betuws) groente en fruit. Als daar meer van verkocht wordt hoeft er minder weggegooid te worden. En ik denk dat al het transport eromheen, met name vervoer van bezoekers, veel schadelijker is dan het fruit dat weggegooid moet worden.
Maar ik denk dat het belangrijkste punt is dat er geen mensen honger lijden omdat er hier fruit op een corsowagen geplakt wordt. En nu zou overtollig voedsel naar de voedselbanken kunnen gaan, maar een aantal jaar geleden waren die er niet, veel minder. Het is niet zo dat er mensen minder eten hebben omdat hun voedsel op een corsowagen zit. (Maar ik snap he theel goed, want ik heb er ook altijd veel moeite mee om voedsel weg te gooien)
Er worden overigens geen spullen gebruikt die anders weggegooid zouden worden. Er wordt veel aandacht besteed aan mooie spullen, want zo'n wagen moet er perfect uitzien. Dus geen paprika's met een vlekje, het moet allemaal mooi glimmen. Een deel van de spullen word gedoneerd door dorpsbewoners, voornamelijk boeren die wel wat kunnen missen, en de rest wordt bij de groothandel ingekocht. (De grote groente- en fruitgroothandel is de hele nacht voor het corso open, voor spullen die op het laatste moment nog gehaald moeten worden. Een geweldig ontmoetingspunt voor de bouwers van de verschillende dorpen, want natuurlijk wordt dan ook nog even de voortgang van de wagens en de andere roddels besproken)
Het zijn inderdaad ook geen enorme hoeveelheden, ik schat dat een, misschien twee, gezinnen een jaar kunnen eten van wat er op een corsowagen zit. Ja, dat is veel, maar in verhouding met wat er in Nederland gegeten wordt en ook wat er dagelijks vernietigd wordt valt het best mee.
En ja, je zou het geld kunnen besparen en dat naar Afrika sturen, maar dat geldt voor wel meer dingen. Als je het wk voetbal afschaft en dat geld opstuurt kunnen er veel meer mensen van eten, of alle sinterklaasintochten, of gesubsidieerde theatervoorstellingen of... Maar dan gaan er ook mensen klagen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.