Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Franse films

Mijn zoon van 12 is net begonnen in de brugklas en hij vindt Frans heel erg leuk. Nu heeft hij bedacht dat het misschien wel een goed idee zou zijn om Franse films te kijken, maar ik ken totaal geen Franse films.
Op zich vind ik het helemaal geen slecht plan van hem en ik ben dus op zoek naar films of series of iets dergelijks waarin Frans gesproken wordt, die geschikt zijn voor een jongen van 12.

Frans

deze?
Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Misdreavus

Misdreavus

28-08-2013 om 21:51 Topicstarter

Genoteerd

Ik heb hem genoteerd, bedankt voor de suggestie.

Oh en...

..natuurlijk Intouchables....en misschien vindt hij de films van Louis de Funès ook leuk.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Er schiet me steeds meer te binnen

De trilogie Taxi is ook Frans.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Brianna F

Brianna F

28-08-2013 om 22:14

Maar

misschien is een hele Franse film wel te hoog gegrepen voor een brugklasser. Mijn dochter doet haar laatste jaar Frans (universiteit)en heeft nog steeds moeite met het rappe Frans (vooral Louis de Funes) wat gesproken wordt.

Vic

Vic

28-08-2013 om 22:28

Louis de funes

Dat zijn echt oude films! Volgens mij heb ik ze gezien toen ik zelf op de middelbare school zat.
Als je het een beetje wilt volgen moet je eigenlijk zoeken naar Franstalige Belgische films. Dat kan ik altijd nog wel verstaan.

Ja maar

Het is toch ook heel leuk en leerzaam om een Frans gesproken film alleen maar te hóren en dan gewoon de nl ondertiteling te lezen?
En die Louis de Funès films vind ik juist door de extreme oubolligheid enorm grappig. Maar goed misschien vindt een 12-jarige er geen barst aan. Ik zag trouwens een site www.fransefilms.nl. Misschien kan je daar nog eens op neuzen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Franse films dat ik in de klas laat zien!

Ha wat een leuke vraag! Ik geef Frans in de onderbouw en laat vaak films zien, omdat ik het leuk en leerzaam vind.
Ik kan je de volgende films aanraden, die laat ik in de brugklas of in de tweede zien:

La Guerre des boutons, van Christophe Barratier met Guillaume Canet en Laetitia Cast, is gebaseerd op een oude Franse kinderboek. Gaat over de grappige rivaliteit tussen de kinderen van twee naburige dorpen met op de achtergrond de WO2.

Les Choristes, van diezelfde Christophe Barratier, over een jongensinternaat waar de komst van een lieve docent veel verandert door het opzettend van een koor. Prachtig, ontroerend en soms ook erg grappig!

Le Petit Nicolas, superleuk familie film over het jongetje Nicolas en zijn maatjes op school (van regisseur Laurent Tirard)

Lucky Luke (van James Huth), franse film over de beroemde cowboy, met acteur Jean Dujardin die later beroemd werd door The Artist

Taxi (1 tot en met 4 volgens mij) is soms grappig maar die gebruik ik niet meer want ik vind het te grof voor kinderen van 11 en 12 in de brugklas.

Intouchables uiteraard, maar inmiddels heb ik het zelf meer dan 20 keer gezien dus echt even niet meer! Maar het blijft leuk.

Bienvenue chez les Ch'tis, over een man uit het zuiden van Frankrijk die naar een fout op zijn werk als straf door zijn baas gestuurd wordt naar het "Hoge Noorden" van Frankrijk (vlakbij Lille). Ontzettend grappig en deels gefinancieerd door regio Noord ok tegen de vooroordelen van de meeste Fransen over de regio Lille te bestrijden. Is echt een aanrader!

Le fabuleux destin d'Amelie Poulain (in Nl bekend onder de naam Amelie) is ook ontzettend lief, over een jonge serveerster in een café bij Montmartre, die probeert door onhandige en lieve manipulaties de mensen gelukkig te maken.

L'Arnacoeur (profession heartbreaker) is een ontzettend grappige film over een jonge man en zijn zus+haar man die als beroep aanstande huwelijken laten mislukken in opdracht van de familie van de bruid. Het klinkt een beetje gek maar het is gewoon een ontzettend leuke comedie in de geest van Amerikaanse feelgood movies. Met Romain Duris en Vanessa Paradis.

Ik hoop dat ik je ermee geholpen heb. Ik weet dat ze allemaal ondertiteld in het Nederlands te krijgen zijn, veel plezier ermee!

Sini

Sinilind

Egel

Egel

29-08-2013 om 09:47

Zazie

En nog:
Zazie dans le métro.
Vond ons gezin erg leuk.
Een onaangepast kind dat logeert bij haar oom in Parijs. Vreemde maar bijzondere film.

Misdreavus

Misdreavus

29-08-2013 om 11:25 Topicstarter

Wat een boel suggesties

Geweldig, zoveel suggesties! Allemaal hartstikke bedankt, ik ga met hem kijken welke films ons allebei aanspreken en dan gaan we gezellig samen kijken. Wie weet ontdek ik voor mezelf wel een heel nieuw genre films om naar te kijken

Brianna, volgens mij is zijn idee om gewoon de ondertitels te lezen en het Frans over hem heen te laten komen. Gewoon om het te horen, want verder hoort hij nergens ooit Frans. De gesproken tekst kan hij zeker nog niet volgen en of het echt gaat werken zoals hij het zich voorstelt weet ik ook niet, maar kwaad kan het niet.

Brianna F

Brianna F

29-08-2013 om 16:10

Oke

Ik dacht dat hij het zo wilde kijken zonder subs, dit veranderd de zaak. veel plezier met het uitzoeken en kijken

Rafelkap

Rafelkap

29-08-2013 om 17:15

Tati

Les vacances de monsieur Hulot en andere films van Jacques Tati, dat lijkt me ook heel geschikt vanaf 12.

Rafelkap

Rafelkap

29-08-2013 om 17:16

Egel

Zazie was mijn vorige nick

Ella2007

Ella2007

29-08-2013 om 18:25

Le grand bleu

Mijn favoriete franse film. Misschien wat weinig tekst, maar djeez... wat een mooie plaatjes. Van Luc Besson.

dc

dc

29-08-2013 om 18:53

Mijn schoonbroertje

Heeft me de volgende lijst gestuurd:

In my opinion, the following have been made for/with children so there is some action, they're overall funny and easy to understand.

-Astérix et Obélix contre César
-Astérix et Obélix - Mission Cléopatre
-Les Trois Frères
-Les Visiteurs
-Les Visiteurs 2
-Un Indien dans la Ville

I personally find these ones much funnier, although, I admit, you have to get the jokes. Also, some of them are old:

-Didier -> I'd say the story is for children, but the dialogs/situations might not always be
-Fallait Pas -> one of my (and my dad's) favorites, completely immoral when you think of it. Nevertheless, at 12 I don't think you get what's happening so it should be only laughs
-La Chèvre -> with (but not only) Pierre Richard so that means his character will be a very clumsy but very lucky guy who never understands what's happening so you'll pretty much laugh at him
-La Cité de la Peur -> a must-see and a classic, the movie is by "Les Nuls" so the humor tend to be... well, in french I'd say "pipi caca" but I can't think of an english equivalent (if you have one, please let me know).
-La Grande Vadrouille -> old movie, with (but not only) Louis de Funès; his humor is special and you either love him or hate him
-La Vie est un Long Fleuve Tranquille -> like "Fallait Pas", immoral when you think of it. If you don't and you just watch, it's just very funny
-Le Diner de Cons -> immoral as well, you laugh at a guy for his incredible stupidity. I love it, but it might be hard to understand everything
-Le Grand Blond avec une Chaussure Noire -> with (but not only) Pierre Richard so same kind of story/humor as "La Chèvre"
-Le Retour du Grand Blond -> sequel of the above
-Le Père Noël est une Ordure -> a must-see and a classic, to be seen over and over. It's completely immoral (again) but you don't get that part at 12. Oh and don't show that to anybody who still believes in Santa Claus
-Les Tontons Flingueurs -> I think one of the funniest french movies ever made. Sadly it's old (black and white) which means they speak properly and use a quite formal french so it might be hard to understand for younglings nowadays... ;D
-Tais Toi ! -> action/comedy, funny and easy to watch but the story is a sad one and it doesn't end well...

Most of these are old, they're all funny if you like that humor (I do), otherwise you'll just find them... I guess not funny and boring?

-Mais où est donc passée la 7ème Compagnie -> old
-On a retrouvé la 7eme Compagnie -> old
-La 7eme Compagnie au Clair de Lune -> old
-La Soupe aux Choux -> old and with (but not only) Louis de Funès
-Le Corniaud -> old and with (but not only) Louis de Funès
-Le Gendarme -> old and with (but not only) Louis de Funès; there are 5 movies in total
-Les Aventures de Rabbi Jacob -> old and with (but not only) Louis de Funès

This one doesn't go in the above categories. It's easy to watch, funny and with action.
There are a total of 4 but I recommend to watch only the first and maybe the second one.

-Taxi

neteret mut

neteret mut

01-09-2013 om 11:51

Vanmiddag op tv

le grand restaurant, ook een film met de Funes. Op belgie 1 (vrt 1) Vanavond op vrt 2 (canvas) entre les murs. Een andere iets komische film is comme un chef, over een man die chefkok wil worden. En dan is er nog Rien a declarez, over douaniers op de grens Belgie_ Frankrijk. Ik heb kort geleden ook nog een film gezien over een meisje in Parijs (sociaal buitenbeentje op school ouders hebben een cafe), zodra ik de titel gevonden heb meld ik het wel

neteret mut

neteret mut

01-09-2013 om 12:40

Meer titels

De film die ik bedoelde was No et moi. Andere titels bv le gloire de mon pere,
le chateau de ma mere,
manon des sources,
la fille de puisitier (spelling klopt ws niet helemaal),
le fils de l'epicier

Gevonden op fransefilms.nl, dit zijn dan films die ik zelf gezien heb, maar er staan er nog veel meer op. Met veel uitleg per film.

Youtube

Franse chansons op youtube is misschien ook leuk?
Kies uit de lijst, veel bekenden. http://www.muziekweb.nl/link/HBX2087

Of metal met lyrics


http://www.youtube.com/watch?v=Vc3iuNVhBho

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2013 om 21:21

En...

Ik kijk nu op Canvas naar Entre les murs, over een leraar op een middelbare school wiens lesmethodes bekritiseerd worden door zijn leerlingen. Mijn dochter van 13 vindt het een leuke film.

Delicatessen

Zwarte komedie, beetje maffe humor, echt iets voor jongens. Gaat over een jongeman die het hulpje wordt van een slager. Speelt zich af in een verwoeste wereld, vlees is schaars, maar daar heeft de slager wat op gevonden.... Klinkt absurdistisch, maar is ontzettend goed te pruimen. Wij hebben er hier in ieder geval erg om moeten lachen.

Nog eentje schiet me te binnen: tanguy

Over een 28 jarige man die weigert bij zijn ouders weg te gaan omdat thuis wonen O veel voordelen heeft. De ouders zijn wanhopig en bedenken allerlei gekke strategieën om
hem te dwingen te verhuizen. In Frankrijk wordt tegenwoordig een kind die te lang bij Paps en Mams blijft wonen een Tanguy genoemd, na aanleiding van het enorm succes van deze film.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Egel

Egel

03-09-2013 om 11:47

Leuk rafelklap!

Wat leuk dat dat jouw nick was!

JufMariaV

JufMariaV

06-09-2013 om 11:17

Goed idee

En ik als taalkundige wil even bevestigen dat het een goed idee is om Franse films te kijken als het Frans je interesseert. Aanvankelijk hoor je alleen de zinsmelodie, maar die is heel belangrijk. Later zul je hier en daar woorden gaan herkennen. Nog later versta je het Frans min of meer en dan heb je de ondertitels als houvast. Zoals de meesten van ons naar een Engelstalige film kijken. Ook dan blijf je leren van de uitdrukkingen, dialogen, cultuur etc.

Juf Maria

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.