Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Maarten

Maarten

18-10-2013 om 11:44

Foto verwijderen clubsite ?

Hallo,

Op onze clubsite staan van diverse wedstrijden en andere evenementen gehouden bij de club foto's. Al een jaar of 8.
Nu krijgen we, plotseling, het verzoek van één van de leden, om een stuk of 50 foto's te verwijderen waarop deze persoon voorkomt. Een groot aantal van die foto's staat daar al zo'n jaar of 5 of langer op. Op die foto's staan ook andere personen.Soms moet je echt goed zoeken om betreffende persoon terug te vinden op de foto.
Er wordt geen reden gegeven waarom deze persoon dit wil.(zal wel worden nagevraagd)

Ik heb al even gegoogled op 'portretrecht' en kan, als ik alles goed begrijp, geen feit vinden waarom we aan diens verzoek moeten voldoen: persoon wordt niet belachelijk gemaakt, er wordt geen geld mee verdient, er staan geen namen bij.

Moeten wij de foto's verwijderen, en daarmee een stukje 'historie' of kunnen we eventueel volstaan met het bewerken van de foto's en daarmee die persoon 'verwijderen'?
Of kunnen de foto's gewoon blijven staan?

Wie kan er met ons meedenken?

groet, Maarten

Maarten

Maarten

18-10-2013 om 11:49

Aanvullende info

Heb inmiddels alle foto's bekeken en op sommige staat alleen een hand of een stuk romp, zonder hoofd. Door foto's te combineren zou je dan aan kunnen nemen dat het om die persoon gaat.
Ik vind dit eerlijk gezegd erg ver gezocht om die foto's te moeten verwijderen.

groet, Maarten

Rafelkap

Rafelkap

18-10-2013 om 12:05

veiligheid

dag Maarten
Het kan om de veiligheid gaan van die persoon of zijn omgeving, je weet het niet, het maakt ook niet uit. Het lijkt mij geen probleem die foto's van jaren geleden een keer op te schonen, wie kijkt het nou verder? Wat je wilt houden bewaar je. Bewerken lijkt mij teveel werk.
Zie het als een grote schoonmaak

Dalarna

Dalarna

18-10-2013 om 12:18

precies

Dat is geen 'geschiedenis' maar dat zijn oude foto's. Op de site van onze club gaan de foto's niet verder terug dan een jaar. Ik zou niet weten waarom het ouder moet zijn. Als je zelf de foto's wil hebben had je tijd zat gehad om die te downloaden. Gewoon lekker opschonen dus!

en

Wat is er eigenlijk tegen om ze te verwijderen? Ik neem aan dat deze persoon niet op alle foto's staat, en dat je heus wel iets overhoudt. En zo niet, dan maak je toch nieuwe? Eigenlijk ook veel leuker dan oude meuk

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

18-10-2013 om 17:13

je bent

op zoek naar redenen om het niet te doen.
Probeer gewoon eens naar redenen te zoeken om het wel te doen.
Volgens mij is het normaal dat er gevraagd wordt van een club die dit soort footo's plaatst dat mensen toestemming geven voor plaatsing. Dus ik denk eigenlijk dat de persoon nog gelijkt heeft ook.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-10-2013 om 09:42

Verwijderen

Stel dat een school dit deed: foto's plaatsen van de leerlingen. En dat de webredacteur moeilijk zou doen als jij de foto's van je kind eraf wilt hebben. Dat zou een behoorlijke rel worden.

Als jullie het als club helemaal correct hadden willen doen, dan had je iedereen toestemming gevraagd om foto's wel te plaatsen. Ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee dat dit niet gebeurt, op voorwaarde dat de leden zich bewust zijn dat er foto's op de website verschijnen én ze de mogelijkheid hebben om dit tegen te gaan. Vooraf, ,maar desgewenst ook zeker achteraf.

De reden waarom deze persoon zijn foto's verwijderd wil hebben, doet niet ter zake. De persoon staat volledig ij zijn recht om de foto's verwijderd te willen hebben. Of dat ook geldt voor foto's waar slechts een arm ofzo zichtbaar is... ik weet het niet. Maar waarom zou je hier een probleem van maken? Gewoon verwijderen. Ga niet wachten tot dit een rel wordt binnen de club, want dan kost het je veel meer energie.

Kranten etc. mogen wel zonder toestemming foto's plaatsen. Volgens mij is dat in het kader van 'nieuwsgaring'. Als club heb je echter een andere positie.

Anonymized User

Anonymized User

19-10-2013 om 12:36

Verwijderen

Het complete antwoord vind je hier
http://www.cbpweb.nl/Pages/rs_publicatie_persgeg_internet.aspx
In de samenvatting zie je meteen al dat je inderdaad je insteek moet veranderen: Je moet niet op zoek naar redenen waarom je die foto's zou moeten verwijderen, maar naar gronden op basis waarvan je ze zou mogen publiceren.
Ik citeer:"Voorafgaand aan publicatie:
1 Stel vast of de publicatie een legitiem doeleinde dient en of dat doel verenigbaar is met het doel waarvoor de gegevens oorspronkelijk zijn verkregen.
2 Beschik over een rechtvaardigingsgrond voor publicatie. De belangrijkste rechtvaardiging voor publicatie is toestemming van de betrokkenen."
Ik verwacht dat je eerste intuïtieve reactie op deze verwijzing iets is als 'ja maar het zijn foto's, geen persoonsgegevens'. Mijn advies: download de pdf (het complete advies) en lees. Foto's worden ook genoemd (zijn ook persoonsgegevens).
Realiseer je bovendien dat alle publicatie zonder toestemming onrechtmatig is. Ook van personen die niet klagen.

Wizzy

Wizzy

22-10-2013 om 13:45

Het mag niet; klaar

Hier een juf die foto's van kinderen op haar facebookpagina had gezet. Onder schooltijd ook nog.
En dus ook mijn kind vol in beeld.
Ik heb haar direct gezegd dit eraf te halen, met een cc naar de directie.
Ik was getipt door iemand anders, want ik ben haar vriend niet op Facebook, dus zie dit niet zomaar. Mensen zonder Facebook kunnen het niet eens zien (en dat zijn ook ouders).
Maar de juf vond dat dus ook onzin. Wilde het eerst niet doen, vond het kinderachtig enz...
De directie gaf uiteindelijk toe (vond het blijkbaar wel normaal om onder schooltijd te Facebooken!! Maar dat is een ander verhaal)

De school en de sportclub hebben beiden toestemming gevraagd bij aanmelden.
School is er op de site verder ook laks mee momenteel. Ooit mocht er geen close-up van kinderen worden gemaakt. Nu gebeurt dat wel.

Zeker met ouders die scheiden en hun kind willen ontvoeren (en dan ineens ontdekken op welke school ze zitten; niet goed.)
Maar het kan zijn dat er geen kind in deze categorie voorkomt, hoop ik, op onze school.
Bij de club zijn ze er ook lakser mee geworden valt me op. Zeker bij de gym/turnclub; het zijn best blote pakjes en dan van die jonkies.

Dus ik snap eigenlijk helemaal niet waarom je de privacy van een ander niet wilt respecteren. Je weet toch niet wat er gebeurt is! Gaat je ook niks aan eigenlijk.

Bewerken

Ik denk even niet juridisch, maar puur praktisch: valt er met die persoon nog te praten? Want als ik het goed begrijp wil hij ook dat foto's verwijderd worden waar alleen zijn hand of romp op staan.
De foto's bewerken, zoals je zelf voorstelde, lijkt me dan een goed alternatief. Als hij ervoor open staat, dan zouden jullie het zo kunnen oplossen. Ik kan me eigenlijk best voorstellen dat het leuk is om de geschiedenis van een club in 'beelden' te behouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.