Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fipronyl-omeletje iemand?

Het is weer eens prijs, er is weer maar eens een vies goedje in het eten geslopen.
Als zoiets gebeurt kan je er gif op nemen (sic) dat alle betrokkenen alle kanten uit rennen.
De pluimveehouders wisten het niet, ze hadden werkelijk geen enkel vermoeden, bezig als ze dag na dag zijn met het welzijn van hun kippetjes. De controlerende overheden waren niet bijtijds op de hoogte, want, zie je, wat je niet zoekt kan je niet vinden. De zwarte piet beweegt zich tegen lichtsnelheid heen en weer. Ook tussen landen.
Uiteraard is het veel te vroeg om een debat te starten over de merites van die roemruchte "zelfregulering" die eens te meer gefaald heeft.
Uiteraard is het al vijf na twaalf wat de geleden verliezen betreft: onze Boerenbond is daar al met berekeningen over hoeveel dat zoal gaat kosten en dat dat zo snel mogelijk moet vergoed worden aan de pluimveehouders. Desnoods door de belastingbetaler...

Bakken we er nog eentje?

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2017 om 14:15

Tja tja tja...

inmiddels zouden de éieren weer veilig te eten zijn. Dus man heeft net een doosje gehaald en liet het doosje prompt op de grond vallen. Een voorteken? Gelukkig waren er maar twee stuk, dus die mocht de hond oplebberen.

Producenten die met eieren werken zijn nu ook op Fipronyl aan het testen In koek, cake, pannenkoekenmix etc., zit natuurlijk ook ei.

Heb ik waarschijnlijk al gedaan.

Al in 2016 werd er Fibronil in mijn eitje gestopt, dus ik zal er allicht het nodige van binnen hebben gekregen.
Zit nu overigens aan een broodje met eiersalade

Ja hoor

Gewoon je eitje blijven eten. Martijn Katan zegt dat het een storm in een glas water is. En als hij het zegt dan is het ook zo.

"Katan ging, nadat hij een vraag kreeg van een ongeruste kennis, op zoek op internet naar het risico van blootstelling van mensen aan fipronil. Hij stuitte op een zelfmoordpoging die ooit is gedaan door zeven mensen in Sri Lanka. „Ze namen een hoeveelheid pure fipronil in die overeenkwam met de maximaal toegestane hoeveelheid in 10 miljoen eieren. Na een ziekenhuisopname van twee tot vier dagen gingen ze alle zeven weer gezond naar huis”, aldus Katan. „Geen reden tot zorg dus”, zo besluit hij zijn Facebookbericht.

„Duidelijk is dat het voor de pluimveesector een tragedie is. Maar als consument zou ik me geen zorgen maken als het gaat om gezondheidsrisico’s. De overheid treedt nu hard op. Waarom? Als ik dat vergelijk met de luchtverontreiniging die scooters veroorzaken, die veel schadelijke effecten heeft waar we veel over weten, dan treedt de overheid daar niet hard op. Een nog duidelijker voorbeeld is de schadelijkheid van zonnebanken. Die veroorzaken huidkanker. Ze zijn niet verboden. Is de overheid bang voor weerstand als ze zonnebanken verbiedt?”

De limieten die voor fipronil zijn ingesteld, zijn gebaseerd op onderzoek bij proefdieren. „Hoe schadelijk fipronil is voor mensen is echter lastig te zeggen.”

De stof werkt op het zenuwstelsel van insecten. „Die zijn daar gevoelig voor, mensen veel minder.”

De overheid moet de regels wel handhaven, toch? „Zeker. Er is sprake van een overtreding. Fipronil mag niet gebruikt worden in de pluimveehouderij. Dus moet de overheid ingrijpen.”

Lynna

Lynna

09-08-2017 om 16:54

Ik eet ook gewoon eieren

Ik heb wel even de codes gecheckt maar die waren in orde. Heerlijk hoor, een gebakken eitje!

margaretha

margaretha

09-08-2017 om 17:24

afgelopen dagen omelet bij de bami gegeten, dag erna gekookt eitje bij de sla en gisteren vol au vent

Ja hoor,goede code hier en

Gewoon gegeten,net als anders een gebakken eitje op brood zo 1 x perweek
. We hadden het er gisteren over met neef die in die sector mee test en onderzoekt en die gaf aan dat t erg overdreven is. Dat ze t wel aan moeten geven maar dat schade echt niet aan de orde is,(als je niet dagelijks heel veel eieren eet)

zebra

zebra

10-08-2017 om 19:49

ook eieren gegeten

althans verwerkt in de pannenkoeken die ik deze week gebakken heb. Wel voor de zekerheid eerst de codes gecheckt.

Fiorucci

Fiorucci

12-08-2017 om 12:51

Ja hoor

We eten gewoon eieren. Mijn zoon doet zwaar lichamelijk werk, en eet geen vlees, dus begint zijn dag met twee gekookte eieren. Soms neemt hij ze mee van zijn werk, want hij werkt op een kinderboerderij..

Geen eieren

De info dat we wrs al sinds 2016 eieren met een smaakje eten, heeft de behoefte wel getemperd. Ook al is het gehalte zo laag dat we er niets van krijgen, toch voel ik mij wel door de inspectie belogen. Dat heeft de eetlust doen dalen. Dan maar een bak yoghurt extra voor de dagelijkse hoeveelheid eiwitten.

Doenja

Doenja

13-08-2017 om 11:38

Waar je niemand over hoort nu...

Waar je niemand over hoort nu is dat er inmiddels een bedrijf is gespot die kip met een salmonella vergiftiging in de handel heeft gebracht. Vele malen gevaarlijker dan t spoortje gif in de eieren waar wij ons al weken druk om maken. Salmonella kun je heel ziek van worden en zelfs aan komen te overlijden!
Of heeft het te maken dat met fypronil schandaal in de komkommertijd naar voren kwam? Gewoon geen ander dringend belangrijk nieuws wat meer aandacht kreeg....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.