Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ariane

Ariane

07-02-2014 om 18:02

extra kaartjes, wat vinden jullie

Ik wil eens bij jullie peilen wat jullie ervan vinden. Ik vind zo dat ik gelijk heb maar mijn vriendin niet, dat ik het maar eens aan buitenstaanders vraag.
Ik heb voor een film vijf gratis kaarten. Ik vraag twee vriendinnen (A en B, die elkaar kennen): gaan jullie mee. De twee andere kaarten wilde ik voor twee andere vriendinnen (Y en Z, die elkaar kennen) gebruiken.

A zegt: leuk, kan vriendin C ook mee? (al een beetje vreemde eerste reactie, maar goed vriendin C is ook mijn vriendin, dus wat maakt het uit)
Ik: ja hoor, (want vriendin Z kon niet.)
Vriendin C wordt gevraagd, kan niet, dus ik vraag vriendin X.
Dus ik heb vier vriendinnen mee: A en B, en X en Y.

Komen we bij de bios, heeft vriendin A een mij onbekende vriendin meegenomen.
Dus ik heb nog niets door en vraag als we in de rij staan: kon je eigenlijk nog een kaartje kopen?
Zegt A: jij had toch een kaartje over?
Ik zeg: nee toen ik wist dat vriendin C niet kon, heb ik iemand anders gevraagd.

A was een beetje boos: ik had met haar moeten overleggen over het vragen van vriendin X, nu stond zij voor aap.
Ik was een beetje boos: volgens mij mag ik, en ik alleen, beslissen aan wie ik mijn vrijkaartjes geef en hoef ik daarover met niemand te overleggen.

Er waren nog kaartjes te koop, dus A stelt voor om dan met z'n zessen de kosten van dat kaartje voor haar vriendin te delen. Ging echt om nog geen twee euro, maar ik vond dat onzin. Niet om het geld, maar het principe. Ik heb vijf vrijkaartjes en uiteindelijk moet ik nog betalen voor een onbekende ook.

Wat vinden jullie hiervan?

Katniss

Katniss

07-02-2014 om 18:07

Jij hebt gelijk

Je vriendin mag niet zomaar jouw gratis vrijkaartjes weg geven, en jij hoeft natuurlijk niet te overleggen voor je jouw gratis kaartje aan iemand anders geeft. Als A het allemaal zo erg had gevonden had zij dat kaartje voor haar vriendin mogen kopen, want zij had die vriendin al een gratis uitje beloofd.
Heb je uiteindelijk betaald? (Ik geloof ook niet dat ik er voor 2 euro een halszaak van zou maken, maar vreemd is het wel).

Fransien

Fransien

07-02-2014 om 18:38

Jij hebt absoluut gelijk

Je vriendin A had zelf het kaartje voor haar vriendin moeten kopen, jij mag met je vrijkaartjes doen wat je wil en daarbij mag je uitnodigen wie jij wil. A is flink over de schreef gegaan door zonder overleg een ander uit te nodigen, en dan ook nog iemand die niet met jou bevriend is.
Volgens mij mag A excuses gaan aanbieden.

Ely

Ely

07-02-2014 om 19:35

Rare actie van die vriendin

Ik vind absoluut dat jij gelijk hebt. Andermans spullen deel je niet zomaar uit, zeker niet zonder overleg. Maar ik heb ook de ervaring dat sommige mensen een ander idee hebben met 'mijn en dijn', kan heel raar uitpakken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-02-2014 om 20:56

En voor de zekerheid nog een keer

Jij hebt gelijk. Naast het kaartjesdebacle, vind ik het ook heel vreemd dat zij zonder overleg iemand anders meevraagt op een door jou georganiseerd en betaald uitje (weliswaar met gratis kaartjes, maar dan in ieder geval toch wel jouw gratis kaartjes...)

Ik zou het niet laten stuklopen op 2 euro, maar ik zou wel nog eens nadenken of ik volgende keer vriendin A nog zou meevragen....

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 21:08

tuurlijk

Tuurlijk heb jij gelijk maar wat ik helemaal erg vind is dat X en Y die waarschijnlijk A en B en vooral vriendin-van-A niet kennen zouden moeten betalen voor haar? Ik zou pisnijdig worden geloof ik

je hebt helemaal gelijk

Je hebt helemaal gelijk. Super van je dat je vriendinnen mee wilt laten delen in je vrijkaartjes. Jij bent degene die bepaalt wie je mee wilt vragen.
Als iemand niet kan, vraag JIJ iemand anders.

Een vriendin kan niet zelf iemand uit gaan nodigen en dan er van uit gaan dat het op jouw vrijkaartje kan. Ook had ze moeten vragen of haar vriendin mee kon met jouw UITJE. Die vriendin van vriendin zou dan zelf moeten betalen vind ik, het is namelijk niet jouw vriendin. Het was jouw uitje dus gewoon ongevraagd meenemen vind ik niet netjes.
Nu jouw ook nog laten betalen klopt helemaal niet.

Voor de statistieken

Jij hebt gelijk. Dubbel gelijk omdat A, nadat bleek dat C niet kon, zonder met jouw te overleggen iemand anders had gevraagd en ook nog eens omdat diegene een onbekende voor jou was. Als dat nou ook iemand uit het vriendinnenclubje was geweest. Maar je vraagt toch niet een wildvreemde mee op een vriendinnenuitje waarbij één van de vriendinnen trakteert op kaartjes?

skik

Ariane

Ariane

07-02-2014 om 22:50

Bedankt

Ik ben dus niet gek.
Ik heb niet betaald voor dat kaartje, dat heeft die onbekende vriendin zelf gedaan, zij voelde zich ook behoorlijk ongemakkelijk met de situatie en kon er niets aan doen.
Het is echt geen slechtigheid van A, maar zij is van het hoe-meer-zielen-hoe-meer-vreugd type en ik vind op pad gaan met z'n vijven al heel wat van mijn sociale vaardigheden vergen. A heeft in haar enthousiasme die vriendin uitgenodigd, zich niet realiserend dat zij me eigenlijk ook al een beetje voor het blok had gezet door te vragen of ik C ook wilde vragen. Toen die niet kon heeft zij een vervanger gezocht, voornamelijk uit onnadenkendheid.

Ik ken C ook goed, we kennen elkaar al zeker 25 jaar van een sportvereniging, maar zoals dat daar gaat, er zijn een paar hechte verschillende vriendenclubjes, terwijl iedereen elkaar wel kent. En A hoort bij alle vriendenclubjes, dus het was echt niet om mij een hak te zetten.

Maar goed, morgen zie ik haar weer en ze wilde het nog even uitpraten. Ik vermoed dat zij de kwestie ook heeft voorgelegd aan vrienden en misschien nu wat meer begrip heeft voor mijn kant van de zaak.

Bedankt voor jullie hart onder de riem.

Jaina

Jaina

07-02-2014 om 23:37

Mening

Ik vind een extra vriendin uitnodigen op een uitje met meerdere mensen geen enkel probleem. Dat vind ik vrij normaal. Dat gebeurd in mijn omgeving heel vaak.
Daarentegen vind ik het wel vreemd dat ze er van uitging dat die andere vriendin op dat extra vrijkaartje kon. Het waren jouw kaartjes en ze had dus aan jou voor moeten leggen of ze haar vriendin dat laatste kaartje mocht geven of dat jij er al zelf plannen mee had. Ze had er uiteraard om kunnen vragen maar er zo maar vanuit gaan dat haar vriendin het kon krijgen is inderdaad niet echt netjes.

Gelijk hebben is wat anders dan gelijk opeisen

Als er een stuk of 4-5 mee gaan, is eentje meer niet zo'n probleem.
Fijn dat je vriendin er ook wat mee zit en dat ze wil komen praten.
Zou het dan vertellen vanuit je gevoelskant, dat je het wat ongemakkelijk hebt ervaren en dat het een vervelend gevoel bij je gaf, dat je moest zeggen dat je het 5e kaartje al aan een ander zou geven. Dat je het ook een ongemakkelijke situatie voor haar(je vriendin) en de vriendin die ze meegenomen had vond.
Uiteraard heb jij gelijk, maar je gelijk "halen" is misschien niet zo verstandig, dat kan toch echt wel schade toebrengen in je relatie met je vriendin. Het is verbazenwekkend wat je kunt bereiken als het je niet kan schelen wie er gelijk had. Een conflict ontstaat alleen als jij er aan mee doet.

Ariane

Ariane

08-02-2014 om 09:41

Extra persoon

Jasam, ik vond het helemaal geen probleem dat ze iemand had meegenomen (hoewel je dat wel een beetje uit mijn woorden zou kunnen opmaken), het was tenslotte een bioscoop, maar wat ik niet begrijp is dat zij over mijn kaartje dacht te kunnen beschikken.
Ik ga het zeker niet hoog spelen, maar ik vond het wel leuk om van buitenstaanders te horen wat ze ervan denken, omdat jullie ons en alle verhoudingen niet kennen. Mijn man zei 'maar je kent A toch' en dan positief bedoeld hoor. Zo van, je weet toch dat ze altijd dertig mensen om zich heen wil hebben en ze heeft gewoon in haar enthousiasme die vriendin meegenomen.
Nou ja, het zal allemaal wel loslopen. Bedankt voor het meedenken.
Ariane

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2014 om 22:04

Ariane

Ik ben denk ik ook een beetje als jij. Ik zou zo'n uitje met meer dan drie personen al een hele aanslag vinden op mijn sociale grenzen En als ik eerlijk ben zou ik het wel bezwaarlijk vinden als er iemand meegevraagd wordt waar ik niet op gerekend had. Als ik zo'n handjevol vrijkaarten heb, wil ik die besteden met mensen waar ik op dat moment zin in heb om ze mee te delen. Als iemand anders die vrijkaarten had en ik mocht dan mee, dan zou ik me volledig aanpassen aan de wensen van die persoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.