Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Europese verkiezingen

http://www.europeseverkiezingen.com/id/vjfblxko71ge/europese_stemwijzers
De Stemwijzer van Een Vandaag is het meest concreet maar misschien wel wat beperkt daardoor, voor een eerste indruk wel handig.
De Fairwijzer vergelijkt programma's van politieke partijen. Wel heel informatief.
MyVote ga ik nog eens goed bekijken, spelletjes, infotainment, van alles op de site over de aanstaande verkiezingen.
Onderaan de pagina zijn links naar de kandidatenlijsten en de programma's van de partijen.

http://www.europarl.europa.eu/aboutparliament/nl/displayFtu.html?ftuId=FTU_1.3.4.html
Zoon wordt 18 jaar dus dat worden zijn eerste verkiezingen. Alleen in Oostenrijk is 16 jaar de leeftijd waarop je mag beginnen. Ik vraag me af of dat voor Europa niet gelijk getrokken wordt tot 18 jaar?


vlinder72

vlinder72

30-04-2014 om 23:31

dank je wel

Ik heb geen idee op wie ik ga stemmen. Ik ben wel pro Europa dus er vallen al wat partijen af maar verder moet ik mij er echt eens in gaan verdiepen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2014 om 18:57

Altijd leuk om te doen

Grappig genoeg blijft 'mijn' partij altijd nummer 1 bij dit soort wijzers, dus een bevestiging dat ik ze toch maar weer moet steunen.

dat helpt ook niet heel erg

Fijn toch, die kieswijzers. Dan komen er allerlei stellingen langs over dingen waar je nou werkelijk nog nooit over hebt nagedacht, of zelfs maar van gehoord. En stellingen waar je wel een mening over kunt formuleren zijn te ongenuanceerd, en de mogelijkheid 'ja mits' of 'nee, tenzij' zit er niet bij. Voorbeeldje (kieswijzer, meen ik) "Turkije kan lid worden van de EU". Betekent dat 'Turkije mag nu lid worden van de EU' of betekent dat 'Turkije zou misschien wel lid kunnen worden van de EU als ze zich een beetje netjes gedragen en de mensenrechten respecteren'. Of een andere: 'overal moeten dezelfde regels voor bescherming van werknemers komen' (of zoiets). Bedoelen ze dan dat overal precies dezelfde regels moeten gelden (lijkt me geen goed plan) of dat er uniebreed een bodem in de bescherming moet worden gelegd waar de afzonderlijke landen nog boven kunnen gaan zitten (ben ik wel voor)? Het maakt nogal wat uit.

En dan kan je kijken wat de partijen vinden van de afzonderlijke punten, en soms is dan helemaal niet eens duidelijk wat de betreffende partij van dat punt vindt.

O ja, en bij de ene kieswijzer kom ik op een andere partij dan bij de andere. Maar ja, dat komt ook omdat ik bij ontzettend veel dingen naar waarheid invul dat ik het niet weet/ik neutraal ben. Daar valt ook weinig chocola van te maken.

Het zal dus wel weer hetzelfde gaan als altijd: ik wik en weeg en stem uiteindelijk maar weer groen links. Meer uit een vaag 'nou ja dat voelt wel goed' sentiment dan een werkelijk weloverwogen keuze. Ik bedoel maar: wie van jullie had tot nu toe over copyrightverdragen nagedacht? En over directe belastingheffing door de EU zelf?

Groeten,

Temet

inderdaad Temet

Ik voelde me behoorlijk dom toen ik die vragen in ging vullen. Alsof ik nooit een krant lees en niets van politiek weet.

Die directe Europese belastingen: waarop dan? Er zullen best situaties zijn waarbij het logisch, praktisch of eerlijk zou zijn om die te heffen. Die vraag had wel specifieker gemogen. Ik heb ook vaak 'weet niet/geen mening/neutraal' ingevuld.

Desondanks kwam ik toch weer terecht bij de partij waarop ik altijd stem.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2014 om 12:11

Haha, ja

dat herken ik ook wel. Ik weet er ook wel echt minder van dan de Nederlandse Politiek, maar toch...

Leen13

Leen13

04-05-2014 om 12:38 Topicstarter

Informatie

De hoeveelheid te weten informatie is voor mij ook overweldigend. Maar het kan natuurlijk het kiezen niet in de weg staan, dan maar op wat je wel weet, is niet anders.
Voor het eerst weet zoon er veel meer van dan ikzelf. Ik weet niet eens goed welke organen 'Europa' kent en wie waar over beslist. En ben zelfs in mijn studententijd op excursie naar Brussel geweest.
Volgens zoon is niet alleen je partij en je persoon waar je op stemt belangrijk maar je moet goed kijken in welk netwerk ze zitten en waar ze coalities mee aangaan. Oke, en we gaan foto's maken als hij voor het eerst gaat stemmen. Gisteren vonden we de foto's van zijn vader toen die voor het eerst ging stemmen als nieuwe Nederlander.
Nee, geen selfie in een stemhokje.
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/26/selfie-in-stemhokje-tast-stemgeheim-aan-kort-geding-tegen-stemfie/

AnneJ

Ik hoorde in de media al iets over bezwaren tegen de selfie in het stemhokje en ik begreep er niks van. Anderen mogen niet weten wat je stemt, maar er is toch geen wet die een mens verbiedt om zelf de wereld in te slingeren wat je gestemd hebt.
En nu heb ik het stukje gelezen waarnaar jij linkt (dank) en ik snap het nog steeds maar half. Er zouden mensen andere mensen kunnen beïnvloeden door te eisen dat er selfies worden gemaakt. Is hier nou werkelijk een probleem, of is hier iemand een probleem aan het maken? Ik betwijfel ernstig of er iemand serieus op het idee was gekomen een stemselfie te eisen voordat die meneer Kruijswijk ermee kwam.

Overigens: zelfs als dat probleem zich zou voordoen is er nog een oplossing voor, aangezien je in geval van vergissing een nieuw biljet kan vragen. Dus als dit nou werkelijk een probleem is: vul fout in, maak foto, vraag nieuw biljet.

Maar nogmaals, ik heb eigenlijk het idee dat Kruijswijk een probleem heeft verzonnen dat feitelijk helemaal niet bestaat. Ik vond de heisa om stemcomputers wel gerechtvaardigd, maar hier slaat iemand volgens mij toch een tikkie door.

Groeten,

Temet

Zuiver

Ik ben anti stemfies omdat je de verkiezingen wat mij betreft niet zuiver genoeg kunt houden.

Ik denk dat mensen die in een situatie zitten waarbij ze gedwongen worden om middels een foto aan een ander te bewijzen dat x gestemd hebben niet weten dat je een nieuw stembiljet mag vragen, of omdat de dwingeland (nare echtgenoot bijvoorbeeld) in het stemlokaal is. Misschien zijn er nu maar nauwelijks mensen die gedwongen worden om stemfies te maken, maar laten we het vooral niet gaan faciliteren.

skik

maar Skik

Mensen die onder de plak zitten van nare echtgenoot of nare imam (het andere voorbeeld uit het artikel) zitten nu ook al onder de plak. Er wordt dus nu gesuggereerd dat er mensen zijn die nu onder de plak zitten maar die dan toch in elk geval wel afwijkend stemmen van degenen onder wiens plak ze zitten, maar dat die dan gedwongen worden om te stemmen conform de wensen van de naarling omdat die naarling ze gaat dwingen om een selfie te maken van het ingevulde stembiljet.

Ik krijg toch echt de indruk dat de fantasie hier een tikje op hol geslagen is en de werkelijkheid ver achter zich gelaten heeft.

Dat je in geval van een vergissing een tweede stembiljet kunt vragen staat overigens duidelijk leesbaar in elk stemhokje.

Ik blijf het idee houden dat Kruijswijk nu echt aan een soort beroepsdeformatie is gaan lijden.

Groeten,

Temet

Temet

Ja, vast wel. Maar laten we het niet makkelijker maken dan het is en mensen niet op ideeën brengen. Zo'n stemfie is ook helemaal nergens voor nodig, da's alleen maar voor de leut. Lijkt me ook flink irritant dat je in de rij staat te wachten omdat mensen langer in het hokje blijven om zichzelf te laten fotograferen.

Ik vind trouwens ook dat kinderen niet mee het stemhokje in zouden moeten mogen. Ook omdat dat de zaak op kan houden, maar ook: waar leg je de grens? Mogen zesjarigen met paps of mams mee het hokje in om eens vanuit pedagogisch oogpunt met het stemmen mee te kijken? En als een zestienjarig kind in opdracht van vader moet controleren of moeder wel keurig x stemt?

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-05-2014 om 10:11

niet zoveel verstand ervan

Bij de laatste verkiezingen mocht ik mijn kinderen al niet meer meenemen in het stemhokje. De keer daarvoor nog wel.

Verder heb ik bijzonder weinig verstand van europese politiek. Ik weet alleen dat ik pro europa ben en dat ik tegen extreem rechts ben. Ik ben dus op zoek naar een partij die links is, groot genoeg is om invloed te hebben en die voor europa zijn.

Volgens de stemwijzer moet ik op de SP stemmen, maar ik heb heel vaak ingevult dat ik het niet wist. Dus ik moet me nog maar even gaan inlezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2014 om 10:51

Stemfies

Ik heb op zich geen bezwaar tegen stemfies, maar ik zou er wel begrip voor hebben als het verboden wordt. Het was een leuk nieuwtje, nu maar weer gewoon (sprak de Hollandse Calvinist)

Kinderen in het hokje zie ik dan weer niet als een probleem. Tjonge, als daar al geen begrip meer voor is.

kinderen

Ik vermoed dat de mensen van het stembureau toch liever zien dat ouders hun peuters en kleuters mee het stemhokje innemen dan dat het grut in het stemlokaal gaat lopen rondrennen. Maar goed, dat kan per kind verschillen.

Misschien moeten we de grens leggen bij een jaar of 6. Kinderen die nog niet kunnen lezen kunnen toch moeilijk het stemproces beïnvloeden, lijkt me zo

Groeten,

Temet

overigens

Ineens bedenk ik me: hoe wil men zo'n verbod op het maken van stemfies eigenlijk handhaven? Want meegaan het stemhokje in mag dus niet, want - zie boven.

Groeten,

Temet

Evanlyn

Evanlyn

05-05-2014 om 11:56

Temet, kinderen in het stemhokje

Ze kunnen wel kleuren hoor

Handhaven

Temet, de stemhokjes hebben geen gordijntjes, je kan de stemmers op de rug kijken. Als een stemfie inhoudt dat je je gezicht met je stembiljet wil fotograferen kan je dat niet zomaar stiekem doen denk ik. Een stemfieverbod lijkt me dus heel makkelijk te handhaven.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2014 om 22:06

Bij ons staat het stemhokje

omgekeerd. Heel prettig vind ik dat.

Katniss

Katniss

05-05-2014 om 22:43

Jeetje

Bij Kieskompas kwam ik uit op D66. Dat gaan we maar niet doen. Gelukkig kwam de Stemwijzer wel op VVD uit. Bij andere verkiezingen scoorde ik ook wel eens hoog op CDA, maar daar stem ik uit principe niet op.
De laatste verkiezingen mocht mijn dochter niet mee het stemhokje in, heel flauw. Voorgaande verkiezingen heeft ze zelfs wel eens op het knopje mogen drukken.

Miepje

Miepje

07-05-2014 om 09:05

Logisch hoor

dat niemand iets begrijpt van Europa. Politici willen ook niet dat je er iets van begrijpt. Dat geeft ze de gelegenheid om zonder dat we het doorhebben wetten doorheen te draaien waar we niet om gevraagd hebben, zodat de grote fascistische controlestaat genaamd Europa ontstaat. Onze privacy en bankrekeningen staan op het spel als de Europese Unie doorgezet wordt.

stemwijzer

Ik kwam uit op 50plus en cda. Beide partijen stem ik sowieso niet, het wordt weer D66 die op nr 3 kwam.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2014 om 23:32

Miepje

Je weet toch dat als je met 'de ander' botst, je zonder het te weten eigenschappen in die ander ziet die jij ook hebt?

Dalarna

Dalarna

08-05-2014 om 11:15

andere kieswijzers

Je hebt nu ook andere kieswijzers (voor homo's etc) en ook een groene: https://www.milieudefensie.nl/kieswijzer/kieswijzer en eentje voor dieren: http://www.dierencoalitie.nl/

Op zich klinkt het wel goed als je overal aparte kieswijzers voor hebt en kun je zo afgaan op wat jij belangrijk vindt maar ik ben er ook bang voor dat je dan te kortzichtig tot een partij komt.

Ik vraag me altijd af of die kieswijzers wel betrouwbaar zijn: stuurt milieudefensie je niet altijd naar dezelfde partij?

Limi

Limi

08-05-2014 om 12:14

Hokje?

Bij ons is het een hoge tafel met schotjes, nog geen twee meter van de tafel met vrijwilligers en recht met de rug naar de ingang. Iedereen kan zien en horen wat ik doe. Is het elders anders? Mijn kinderen kunnen er niet 'in'. Ze werden overigens door de stemvrijwilligers nog nét niet aangemoedigd om mijn biljet in te vullen. Snoepje en aandacht kregen ze wel, en ze mochten ook mijn biljet posten.

zeer onwaarschijnlijk

Eerst kieskompas gedaan, mocht ik aangeven hoe waarschijnlijk het was dat ikop een bepaalde partij zou stemmen. Bij de PVV geef ik aan zeer onwaarschijnlijk, anti Geert als ik ben en wat is mijn stemadvies PVV SGP. heel vreemd.

LiesK

Je bent waarschijnlijk niet zo'n fan van verdere Europese eenwording, een Europese superstaat en wat dies meer zij. Tja, dan kom je al snel uit bij de PVV, de rest is nl. vrijwel zonder uitzondering zeer eurofiel, ook al willen ze je soms anders doen geloven, zoals de VVD die doen alsof ze eurokritisch zijn maar tegelijkertijd met D66 in de Europese fractie zitten en voor Europese belastingen stemmen.

Leen13

Leen13

15-05-2014 om 17:00 Topicstarter

Jongerenkieswijzer

http://www.jongerenkieswijzer.nl/
Ik ben zo benieuwd welke partij er nu echt radicaal anders denkt, behalve dan de PVV, dat weten we nou wel, de VVD probeert kiezers bij de PVV weg te halen door te hameren op 'kiezen voor Nederland'.
De meeste partijen hebben min of meer dezelfde standpunten.
Deze kieswijzer is ook wel aardig omdat het met name over onderwijs en werk gaat. Ook interessant voor 'oudere' jongeren.

Leen13

Leen13

16-05-2014 om 18:42 Topicstarter

Kieskompas

https://www.kieskompas.nl/
Ontwikkeld door VU politicoloog Andre Krouwel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Krouwel
Je krijgt met een aantal gerichte vragen een plek in het spectrum. Vond het bij mij wel aardig kloppen.
Alleen had ik ook diverse hits voor de PvdD maar die partij zag ik niet terug in het uiteindelijke resultaat. Kan aan mij liggen.

Leen13

Leen13

17-05-2014 om 13:39 Topicstarter

Eurofiel of Eurofoob

http://www.esri.nl/storymaps/Eurosentiment/index.html
Verbazend om te zien dat met name Frankrijk en Oostenrijk geen tot weinig eurosceptici zouden hebben. Dat zijn de landen met Marine le Pen van het Front National en de FPO. Blijkbaar roepen ze wel hard maar krijgen ze de rest van de kiezers toch niet mee.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3655631/2013/11/15/Eurofiel-of-eurofoob.dhtml
"Morris heeft ook onderzoek gedaan naar het gedrag en de resultaten van de populisten in het Europarlement de afgelopen jaren. Hun invloed op rapportages, stemmingen en inhoudelijke debatten blijkt nagenoeg nihil te zijn. Wel behoren ze tot de parlementariërs die de meeste spreektijd opeisen en vragen stellen."

Nounou, 19 partijen

Wat een keus . ( en wat een gedoe voor de tellers!

Zitten prachtige idealistische mensen bij, zag ik net bij het googlen, maar in de praktijk moet ieder die gekozen wordt zich aansluiten bij een groter verband, anders kunnen ze niet beginnen ( behalve stemmen).

Wat stemwijzers gedaan, maar daarin zitten heel wat kwesties verwerkt die ik niet kan overzien. Ga maar gewoon de partij stemmen die ik meestal stem.

Ik herinner me dat ik jaren geleden best enthousiast was over Europa transparant, maar daar kwam destijds bijzonder weinig van terecht, ondanks de bevlogenheid van de lijstrekker.

AnneJ

Die Fransen, ik snap ze wel. Zij harken het meeste EU geld van iedereen binnen. Dan zou ik ook niet Euroscepticus zijn. EN ze hebben Straatsburg nog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.