Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tine Winkel

Tine Winkel

27-10-2014 om 09:26

Elmex - welke kleur heeft de tube?


Mijntje

Mijntje

28-10-2014 om 09:48

naast rood

Naast een rode tandenborstel is het toch echt oranje. Dan zie je het verschil.

Jasmijn

Jasmijn

28-10-2014 om 10:45

en die napoleon snoepjes?

Vroeger thuis altijd discussie over de napoleon snoepjes.(citroensmaak) Ik vind ze geel, mijn moeder groen.... Ze kocht ze altijd op de markt en daar stond die man dan met allemaal bakken snoep voor zijn neus, en mijn moeder maar wijzen...ja doe ook maar wat van die erbij...die groene (die man kon ze ook niet vinden tot mijn grote genoegen, hij vond ze ook geel dus snapte niet over welke snoepjes ze het nou had). En wat vinden jullie? Geel of groen?

Niny

Niny

28-10-2014 om 11:16

Napoleon

Geel, absoluut!

Tabitha

Tabitha

28-10-2014 om 11:19

rood

Neigend naar oranje..

amk

amk

28-10-2014 om 11:21

welke smaak Napoleon

er zijn er zo veel: geel, groen, oranje

rood of oranje?

Wij hebben hier nooit Elmex.
Uit mijn hoofd zeg ik rood.

Maar ik zal in de winkel eens kijken.

Tine Winkel

Tine Winkel

28-10-2014 om 11:49

huisgenoten niet overtuigd

Kijk, dat wij hier met zn allen op OO gek zijn moeten wij weten, maar bij ons thuis is rood de meerderheid. - vinden mijn huisgenoten. Mijn gezichtsvermogen is dus raar (nou ja, in vergelijking met de meerderheid hier in huis is dat ook zo). Maar ik ben wel blij dat ik blijkbaar niet echt gek ben.

Overigens, napoleon citroen is geel (naar mijn mening)

Puck

Puck

28-10-2014 om 13:00

napoleon citroen

Is zeker weten geel!
Grappig toch dat mensen, ook al zijn ze vast niet allemaal kleurenblind kleuren toch als anders ervaren.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-10-2014 om 13:02

Oranje

Net nog even goed gekeken, want ze zijn bij de ah in de aanbieding, oranje, en de andere soort is groen. En de snoepjes zijn geel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-10-2014 om 13:08

Oranje

Zekerste weten.

En ik heb dit ook altijd met de Nijntje boeken, daar wordt alle oranje ook rood genoemd. Typisch.

Oh en die spindrift: bij mijn ouders thuis hebben de tegels in de keuken en badkamer die kleur en ik heb al heel mijn leven een meningsverschil met mijn moeder. Want die noemt dat groen. En ik vind dat toch echt blauw.

Mijntje

Mijntje

28-10-2014 om 13:38

ja hoor

Napoleonsnoepjes zijn lekkere gele citroenzuurtjes.

ik ben om

Als het dezelfde kleur is als Nijntje, dan is het zeker weten oranje. Dat Nijntjerood is echt géén rood...!!

Mark, verkeerslicht

"Het verkeerslicht wordt bij mijn weten altijd oranje genoemd. Ik heb het nog nooit anders horen benoemen in nederland"

Mijn vader was verkeerskundige en hij had het altijd over geel. Dus is het geel ;0)

skik

Katniss

Katniss

29-10-2014 om 11:49

Oranjerood

Die Elmextube is echt wel oranje. Oranjerood is de kleur van de kaders op het OO-scherm (de lijntjes om je reactie en de blokjes bij 'eerste' en 'volgende').

Hanne.

Hanne.

29-10-2014 om 13:17

nee

De oo kleur is gewoon rood daar is niets oranje aan.

Toch?

bibi63

bibi63

29-10-2014 om 13:37

primaire kleuren

Er zijn een aantal primaire kleuren. Dit kun je 'verlichten' of 'verdonkeren' met wit of zwart (voeg wit toe aan rood en het wordt roze). Om oranje te krijgen meng je rood met geel. Dus de vraag is eigenlijk: is de kleur van Elmex een roodtint 'verlicht' met wit of met geel? Persoonlijk denk ik dat er beide kleuren doorheen zitten. Dus rood met geel en een beetje wit. Meer oranje dus. Anders zou je moeten zeggen roze (maar dat is het echt niet...).
Bibi

Lucerna

Lucerna

29-10-2014 om 14:49

nog eens goed gekeken

Bij daglicht en bij kunstlicht is die tube hartstikke oranje.

Puck

Puck

30-10-2014 om 13:27

Nee joh Katniss

De kadertjes rond het forum zijn echt wel rood hoor!

kunstenaar

kunstenaar

31-10-2014 om 13:25

Kleuren waarnemen is niet objectief

Zo zie je maar weer. De in mijn ogen toch echt wel blauwe jas wordt door veel mensen paars genoemd.
Er zijn gewoon heel veel tinten die als ze tussen twee kleuren inzitten door een groep als de ene kleur worden benoemd en door een andere groep als de andere kleur.

Die Elmex kleur is in mijn ogen weliswaar oranje, maar wel een oranje die heel veel naar het rode neigt.

Het kan ook nog eens zijn dat het komt door je oog. In je oog zitten verschillende soorten kegeltjes die voor de kleurwaarnemening zorgen. Als je van de rode net meer kegeltjes hebt dan groen (meng rood licht met groen en je krijgt geel of oranje bij minder groen) dan kan oranje wel eens eruit zien als puur rood.

Ik zie die kaders hier ook als helemaal rood Daar zit geen puntje andere kleur in denk ik...

bibi63

bibi63

31-10-2014 om 13:37

kunstenaar

ik zie die kadertjes ook als rood. Maar niet 'puur' rood. M.i. toch enigszins 'verlicht' met wit danwel geel. Maar voor mij blijft het rood, geen oranje of roze.
Bibi

Schilder

Schilder

31-10-2014 om 20:14

verschillen

je hebt in het rood al zoveel tinten, vermiljoenrood, wat meer neigt naar oranje, zit meer geel in gemengd, terwijl in bv kraplak rood meer blauw gemengd zit.
Ook ik vind het elmex kleurtje geen zuiver oranje, er zit teveel geel in en de kadertjes zijn voor mij fel rood, maar dan wel een rood meer neigend naar iets meer met een drupje blauw dan als naar iets meer oranje als in iets meer geel erdoor. Kleuren...niets zo ingewikkeld, maar zo leuk om te maken.

manu

manu

31-10-2014 om 20:16

Hier

5x oranje!

Begrijp werkelijk niet dat iemand hier 'rood' in ziet!!

Barvaux

Barvaux

31-10-2014 om 20:53

oranje

Ik heb het zitten bekijken op internet (vergeet steeds in de winkel te kijken) maar het is geen Hollandsoranje in ieder geval.

De kleur van de jas van kunstenaar

is dat misschien mediumslateblue?

Mikke

Mikke

31-10-2014 om 21:04

Rood

De balkjes op deze site zijn de kleur #fe0000... 99,6% rood, voor het oog dus gewoon knalrood. Als je er een andere kleur in ziet ligt dat aan de instellingen van je scherm óf aan je ogen.

En Elmex: oranje natuurlijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-10-2014 om 22:50

Apart gegeven kunstenaar

Ik had eigenlijk ook altijd al het vermoeden dat ik kleur echt anders zag dan mijn moeder.

En ik had laatst een discussie met een vriendin over haar nieuwe laarzen, grijs volgens haar. Nou ik zag daar toch echt beige in. Ik heb altijd gedacht dat dat te maken had met een persoonlijke inschatting, maar mensen zien dit dus echt gewoon anders? Wat een eye opener.

Ik en 2 dochters

vinden het alledrie oranje! Geen twijfel over mogelijk

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2014 om 19:58

Advertentie

Ik zag een advertentie met alle Elmex tubes en zag dat er duidelijk oranje tubes zijn maar ook die in mijn ogen meer rood zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.