Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


https://nos.nl/artikel/2391137-veruit-de-meeste-covidpatienten-in-ziekenhuis-zijn-niet-gevaccineerd

Dit is geweldig! Slechts 9 procent van de mensen in het ziekenhuis is volledig gevaccineerd, waarvan de meesten een immuunsysteem hebben dat niet goed werkt.

https://www.dumpert.nl/latest?selectedId=100005659_06a24e71

Lowlandsbaas is boos op de ouderen die zich nog niet hebben laten vaccineren: De Jonge mensen zijn nu aan de beurt!

Veel ouderen tussen 60 en 65 jaar krijgen astra zeneca via de huisarts. Dat gaat erg traag. Er zijn er veel die nu pas hun tweede prik krijgen (ze mogen ook een andere kiezen nu), dat vind ik echt onvoorstelbaar. 

Ik vind dat ook onvoorstelbaar. Dit anders doen, was wel een makkelijk keuze. Ik vrees toch heel erg dat in die relatief (niet absoluut) grote groep 60-ers die nu op de IC terecht komt, er vast wel wat half gevaccineerde 60-ers tussen liggen. Als ze tijdig op plan B waren overgegaan: op 1 mei alle Astra vaccinaties bij de GGD onderbrengen, dan was men voor eind juni klaar geweest met heel de groep. In de GGD fabriek is er veel meer ruimte om flexibel om te gaan met die AstraZ vaccinaties, bijvoorbeeld periode tussen 2 vaccinaties verkorten.

Ik heb het idee dat deze groepen, die het laatste aan de beurt waren voor AZ, compleet over het hoofd worden gezien. Ik ken inderdaad leeftijd genoten die nog op hun 2e AZ prik aan het wachten zijn. Ik heb ze geadviseerd om voor Pfizer te gaan, maar niet iedereen durft dat. Als er ook maar 1 uit deze groep overlijd, is dat iets wat eenvoudig voorkomen had kunnen worden. Want op een zeker moment wist men dat er genoeg Pfizers binnen zouden komen en dat Astra leveringen steeds weer vertraagd werden.

Er liggen nu 127 mensen tussen de 60 en 70 in het ziekenhuis, dus dat zou heel goed kunnen. 
Er liggen echter meer mensen tussen de 50 en 60 en nog veel meer 70 plussers.

Ja, dat is wel heel bemoedigend. Maar ook een waarschuwing. Met de huidige plannen van de VSNU, studenten binnen, met misschien toegangstesten, zonder afstand, hutjemutje, heb je zo weer een piek te pakken. De unipiek. Maar goed, als die net zo snel kan dalen als de discopiek?

"Kort beschouwd is de explosie van besmettingen in de afgelopen weken het best te omschrijven als de discopiek. Nadat het kabinet per 26 juni het uitgaansleven en festivals weer opende zonder anderhalvemeterregel, knalde het aantal besmettingen als een raket omhoog. Het kabinet stelde te magere toegangseisen: een oude negatieve test van maximaal 40 uur of een pas gezette vaccinatie. Dat coulante deurbeleid zette het kabinet op 10 juli alweer bij het grof vuil, maar toen was het kwaad al geschied. Een vertraagd mea culpa van de bewindslieden volgde."

Blij dat ik in Nederland woon. In Sydney zitten de mensen nu al vijf weken totaal opgesloten en daar komt nu nog een maand bij. 

Sydney verlengt lockdown met een maand
De autoriteiten in de Australische deelstaat New South Wales hebben woensdag de lockdown in hoofdstad Sydney met nog een maand verlengd. De lockdown van de afgelopen vijf weken bleek niet genoeg om een uitbraak van de besmettelijke deltavariant van het coronavirus te bedwingen.

De lockdown zou oorspronkelijk op vrijdag eindigen, maar de beperkingen gelden nu tot 28 augustus, vertelde staatspremier Gladys Berejiklian aan verslaggevers in Sydney.

Afgelopen zaterdag protesteerden nog duizenden mensen in Sydney tegen de coronamaatregelen en waren er botsingen met de politie. De overgrote meerderheid van de betogers droeg geen mondkapje.

In New South Wales werden dinsdag in totaal 177 nieuwe lokaal opgelopen besmettingen ontdekt, tegenover 172 een dag eerder.

Wauw! Er is nog het een en ander aan nuance qua representatitiviteit natuurlijk maar wát indrukwekkend:

Meer dan 93 procent van de Nederlanders die bloed doneren heeft antistoffen in hun bloed tegen corona dankzij een besmetting of een vaccinatie. Bloedbank Sanquin onderzoekt elke week een deel van hun bloeddonaties op antistoffen.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2391497-93-procent-bloeddonoren-heeft-antistoffen-tegen-corona

Die collegezalen kunnen na de zomer dus wel open.

Daglichtlamp schreef op 29-07-2021 om 16:53:

Die collegezalen kunnen na de zomer dus wel open.

Dat lijkt mij wel 

Disclaimer: als er zich geen Ligma-variant ontwikkelt die fluitend door deze afweer heen fietst. Maar laten we daar maar even niet vanuit gaan. 


Wow, geweldig. Als zelfs Marc Bonten zegt dat alles weer open kan, dan is dat wel erg goed nieuws. 

Een mooi bericht, maar ik denk dat bloeddonoren niet representatief zijn voor heel Nederland. Ik vermoed dat de vaccinatiegraad onder donoren hoger ligt dan gemiddeld.

Groeten,

Temet

Tachtig procent van de volwassen Nederlanders heeft minimaal 1 prik gehad. Dus die 90 procent is heel realistisch, als je bedenkt dat we een paar miljoen besmettingen hebben gehad. Het zal alleen niet netjes verdeeld zijn over het land. 

Er was net in het nieuws dat nu ook sommige van de meest conservatieve republikeinse senatoren in het zuiden van de VS oproepen om te vaccineren: individuele vrijheid is misschien toch niet zaligmakend met die deltaviariant. Je weet niet wat je hoort

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.