Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Een mensenmens - wanneer ben je dat?

Soms hoor je de benaming ' mensenmens'. Wanneer voldoet iemand aan dat predikaat? Ken je zulke mensen? Zijn er ook mensen die zichzelf als ' mensenmens' zien maar het in jouw beleving niet zijn?

Wat voor categorieën zijn er naast ' mensenmens'?


Ad Hombre

Ad Hombre

01-01-2015 om 11:06

Gevoelsmens

De F uit de MBTI.

http://en.wikipedia.org/wiki/Myers-Briggs_Type_Indicator

(ik ben een T: ENTP)

Rafelkap

Rafelkap

01-01-2015 om 11:29

modeterm

Ik vind het een idiote term. Het is een modeterm Een beetje om je 'verhefener' te voelen dan iemand die dat niet is (volgens jou dan).
Maargoed: iedereen is een mens en iedereen heeft gevoel. De een uit zich alleen anders of meer dan de ander. Maar als je iemand niet mag wil dat nog niet zeggen dat die geen gevoel heeft.
Mensen zijn gewoon allemaal kuddedieren, daar houd ik het maar op. En allemaal met gevoel

antimensenmens

antimensenmens

01-01-2015 om 11:30

mijn vriendin

Mijn vriendin is de ultieme mensenmens, ze kijkt echt naar mensen, communiceert ook in 'die met die mooie...' als ze het over iemand heeft wiens naam één van ons of beiden niet weten, terwijl ik geen idee heb over wie ze het heeft. Ze voelt iedereens stemming aan, weet meteen of er wat aan de hand is maar het is niet zo dat ze altijd mensen om haar heen moet hebben om te functioneren. Ze is pas gescheiden, heeft een nieuwe relatie maar vindt het ook heerlijk om alleen thuis te zijn met de kinderen.

Het tegenovergestelde (en dan heb ik de curve op het oog die gebruikt werd bij het programma over autisme laatst op tv) is een autist in mijn ogen. Zij zou helemaal links scoren en een autist helemaal rechts, ik zit rechts van het midden.

antimensenmens

antimensenmens

01-01-2015 om 11:33

in aanvulling

In aanvulling op Rafelkap: zo zie ik het niet, als je het zo bekijkt is het een irritante kwalificatie die je in ieder geval niet over jezelf mag uitroepen. Ik denk dat anderen zo over je kunnen praten op een positieve manier. Als je jezelf zo kwalificeert ben je het in mijn ogen weer niet

Carla

Carla

01-01-2015 om 12:02

Lastig

Het schijnt erbij te horen dat je graag door grote groepen mensen omringd wil worden. De reclames met toastjes, picknicken met familie die "spontaan" komt aanwaaien, lange tafels met eten voor dorpsbewoners in oude dorpjes; er wordt vaak duidelijk gemaakt dat dat gezellig is en zo hoort. Zelfs een kennis van mij vroeg mij: bén jij dan geen mensenmens? Alsof dat het puurste genot was.
Hij vond grote groepen leuk. Ja ik snap nog wel waarom, dan hoefde hij geen echte gesprekken te voeren en kon hij bijna onderduiken met een drankje.

Ik houd van mensen, vind mensen mooi en heel interessant en dan vooral wat niet gezegd wordt; ik lees graag mensen.

Maar ik hoef ze niet allemaal tegelijk om me heen.
Ik ben geen groepsmens; ik val weg in een groep, niet dominant genoeg.
Eén op één vind ik veel gezelliger, of met een paar mensen.
Voor nu vind ik mezelf wel een mensenmens, alleen niet een grotegroepenmensenmens.
Ik vind de titel eerder opdringen dat je iets leuk hoort te vinden dan dat het mij iets positiefs zou brengen.

Katniss

Katniss

01-01-2015 om 12:06

Energie

Ik denk dat het wel iets te maken heeft met introversie en extraversie. Sommige mensen krijgen energie van het onder de mensen zijn en kunnen aandacht aan andere mensen geven zonder zichzelf tekort te doen (extravert). Anderen hebben veel energie nodig voor zichzelf en om zich te kunnen handhaven tussen de mensen en aandacht voor anderen gaat ten kosten van hen zelf (introvert). Als je naar typeringen kijkt zijn de extraverten vaak de voelers en introverten de denkers. Beide types zijn even goed.
Ik ben zelf niet zo'n mensenmens. Interactie met anderen vind ik leuk, maar het moet niet te lang duren en niet te dichtbij komen. Dat is een ramp als je vriendschappen zou willen opbouwen, want anderen vragen vaak meer aandacht dan ik kan geven.

Rafelkap

Rafelkap

01-01-2015 om 12:52

deel 2

Ik denk niet dat het een woord is om jezelf te benoemen. Maar ik vind het een woord met een nare bijsmaak. Iedereen heeft behoefte aan interactie, ook autisten. Zelfs mijn ernstig verstandelijk gehandicapte kind die toch wel erg in zijn eigen wereld leeft is niet minder gevoelig dan een ontzettend sociaal kind met een heleboel vrienden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-01-2015 om 14:16

Wat Katniss zegt

Mensenmensen krijgen vaak energie van de omgang met andere mensen en niet mensenmensen kost de omgang met andere mensen juist energie.
En dat dan in gradaties. Ik ben best graag onder de mensen, maar kan ook heel erg goed op mezelf zijn. Vind op zijn tijd heel erg fijn. Mijn liefste collega kan niks alleen, en mijn man is het liefste alleen. Mij hindert het niet in vriendschappen, maar ik functioneer het best in kleine gezelschappen. In grotere gezelschappen ga ik eerder in de luister- dan in de vertelstand.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-01-2015 om 14:21

Wat ik bedoel te zeggen

Dat mijn liefste collega een mensenmens is. Ikke niet dus. Ik omring mij wel graag met extraverte mensen. Dan kruip ik wat meer uit mijn schulp.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2015 om 14:26

Ik zie het niet negatief

Opvallend dat het woord zoveel negatiefs oproept. Dat heb ik niet. Ik zie een mensenmens als iemand die het beste gedijt in gezelschap van mensen, het fijn vindt om ze te verwennen en erg betrokken is bij wat anderen overkomt. Daar heb je allerlei variaties in. Van de 'mensenmens' die het overdrijft tot de 'mensenmens' die in hele kleine kring geniet van 'de mens'. Ik vind dat je jezelf die eigenschap best mag toedichten, waarom niet? Het is geen eretitel of zo, je zou het als karaktereigenschap kunnen zien. Het woord mensenmens bestaat, in mijn geheugen tenminste, al best een tijdje. Ik denk dat het de mode heeft overleefd.

Je hebt ook uitgesproken niet-mensenmensen. Dat vind ik pas ergerlijk. Mensen die boos zijn op alles en iedereen en komen aandraven met 'Nee dan dieren! Die oordelen niet, geven je altijd liefde, enz. enz. enz.' Ik kan daar dus slecht tegen. Wees realistisch. Wij hebben momenteel een plaatselijke ramp, grote brand waardoor een aantal huishoudens alles kwijt zijn. Er wordt meteen hulp op touw gezet. Door mensen die begaan zijn met de slachtoffers. Een hond of kat kan dat niet bedenken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-01-2015 om 14:41

Nee Kaaskopje

Maar die kunnen wel onvoorwaardelijk troost bieden.

Wat is er gebeurd bij jullie in de buurt? Heb ik iets gemist? Heb nogal wat familie in de buurt wonen....

Suze

Suze

01-01-2015 om 15:40

Grappig; betekenis

Grappig inderdaad dat mensen bij het woord "mensenmens" zoveel verschillende associaties/interpretaties hebben, zelfs negatief (?).

Ik vind het woord zelf niet negatief, maar juist positief. Maar je kunt natuurlijk wel zeggen dat iemand "geen mensenmens" is, dat kan je dan dus negatief uitleggen.

OT: als mensen iets negatief willen uitleggen, lukt ze dat vaak wel. Zegt meer over de mens zelf wellicht dan over het woord.

Maar nog even terug naar de betekenis van mensenmens. Ik heb even gegoogled of er wellicht een definitie van mensenmens te vinden was, maar zag die zo snel niet.

Naar mijn idee is een mensenmens iemand die goed met mensen om kan gaan en (dus) veel inlevingsvermogen heeft. Het is volgens mij niet relevant of je een groepsmens bent (daar echt van houdt) of niet. Al kunnen echte mensenmensen wellicht ook in een groep goed mensen "lezen" en daar goed (met inlevingsvermogen) op reageren.

Overigens: dat iemand schreef dat je jezelf geen mensen "mag" noemen. Dat is volgens mij meer een cultuurdingetje. Hier in Nederland is het al snel raar als je jezelf een positieve eigenschap toedicht, ook al is het 100% waar. "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". En dan ben je al snel arrogant.
In bijv. Amerika doet men daar veel minder moeilijk over.
Zoals je van jezelf kan zeggen dat je enthousiast of sportief bent, kan je volgens mij best zeggen dat je goed met mensen om kunt gaan (als dat zo is, volgens mij zou je dan ook moeten bedoelen te zeggen: goed met verschillende soorten mensen om kunnen gaan) oftewel een mensenmens bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2015 om 16:02

Ginny

In de binnenstad is een flinke brand geweest. Een winkel moet gesloopt worden de naastliggende panden hebben enorme schade. De mensen die erboven wonen zijn alles kwijt.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2015 om 16:04

Suze

Naar mijn idee is een mensenmens iemand die goed met mensen om kan gaan en (dus) veel inlevingsvermogen heeft. ===

Ja precies, dát

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-01-2015 om 16:08

Das geen mooi begin van het nieuwe jaar.

Bedankt voor de info Kaaskopje.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2015 om 16:20

Ginny, huisdieren

Je kunt wel heel veel troost door huisdieren ervaren, gewoon omdat je niet alleen bent en dat gekke beest zich aan je gehecht heeft, waardoor er een band is ontstaan. Een hond dan. Een kat ruilt je net zo makkelijk in, zolang zijn huis maar blijft staan. Een van onze katten illustreert dat prachtig. Mijn dochter heeft de foute gewoonte om die kat stiekem dingen toe te stoppen tijdens het eten. Kat is daar inmiddels op geprogrammeerd en zit elke maaltijd naast haar stoel naar boven te staren in afwachting van wat er komen gaat. Ongeacht wie er op die stoel zit, dus hij koppelt dat geluksmomentje niet aan mijn dochter.

Wij hebben al jaren honden en katten, ook als kind heb ik een periode een hond meegemaakt en ik ervaar die band tussen huisdier en mens zeker als een verrijking van mijn leven, maar het kan menselijk contact niet vervangen. Mijn zus bijvoorbeeld heeft 6 honden, maar die eten met kerst niet mee aan een mooi gedekte tafel en die zeggen niet dat ze de kamer weer mooi versierd heeft.

Mijn beeld van een mensenmens

Een vrouw van middelbare leeftijd met een fleurig sjaaltje uit de wereldwinkel om die zelf zegt: ik ben zo'n mensenmens. Ze heeft in de zorg of het onderwijs gewerkt en is nu op de weg terug van een burn out. Ze vindt het heerlijk om andere mensen te helpen, of die hulp nou gewenst of nuttig is of niet. Ze denkt dat ze een goede luisteraar is maar eigenlijk wauwelt ze maar door met haar eigen projecties. Om te bewijzen wat voor fantastisch mensenmens ze is zegt ze over het meest onaangename persoon uit jullie omgeving dat het toch eigenlijk een héél móóói mens is. Je moet het alleen willen zien. En zij kan dat.

skik

Tonny

Tonny

02-01-2015 om 15:22

Hahaha skik!!

Wat een fraai mensenmens karikatuur

amk

amk

02-01-2015 om 15:59

positief juist

ik zie bij een mensenmens juist een positief iets. Iemand die aanvoelt wat anderen op dat moment nodig hebben en dat zelf biedt of er voor zorgt dat dat nodige geboden wordt door iemand anders.

Die de angel uit conflicten weet te halen of de zorgen van anderen kan helpen relativeren.

Mensenmens

Ik ben alleen een mensenmens voor mensen van wie ik hou en laten zien dat ze ook van mij houden. Voor de rest van de mensen ben ik absoluut geen mensenmens. Ik kan niet aasrdig doen tegen mensen die ik niet mag, en doe weinig moeite om mensen te leren kennen. Maar wie in mijn hart zitten, daar ga ik voor door het vuur.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2015 om 21:35

Skik

Wat jij omschrijft is meer een vrouw die uitroept: "Hahahaha, ik ben toch zo'n gek mens!" "Ja haha, ik zie overal het mooie van in, ik kijk nergens van op hoor! Ik stap overal op af, ik schaam me nérgens meer voor, hihi. En ik schilder, jahaa, tijdens mijn burnout heb ik mijn talent ontdekt, mal hè? Nooit geweten dat ik dat kan!" Enzovoorts.

Bij mensenmens denk ik echt aan iets positiefs. Je hebt bijvoorbeeld werkgevers, managers, chefs, teamleiders die absoluut geen mensenmensen zijn. Waar je weinig menselijke leiding van krijgt, houten klazen, nooit vragen hoe het met je is, dat soort zaken. Leidinggevenden waarbij de gedachte aan wat extra inzet om die leidinggevende een plezier te doen toch moeizamer naar bovenkomt dan bij een ander type leidinggevende. Je hebt namelijk ook leidinggevenden die daar juist wel oog hebben voor de menselijke kant van 'zijn of haar' mensen en waar je als werknemer een extra tandje voor bij wilt zetten. Dat zijn mensenmens-leidinggevenden. Zij doen hun best voor jou, dan ben je ook eerder geneigd hén een plezier te doen. Zo werken die dingen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-01-2015 om 22:31

Hahaha Kaaskopje

Je beschrijft mijn schoonmoeder....

dihanne

dihanne

03-01-2015 om 09:46

in sollicitatiebrieven...

wij hadden een vacature, ik werk in de sociale hoek

zeker vijf kandidaten benoemden zichzelf in hun sollicitatiebrief als 'mensenmens'.

ik knapte daar op af, vond het niet slim om dat in zo'n brief te schrijven.

maar blijkbaar dachten zij ermee te scoren.

wat vinden jullie ervan: jezelf als mensenmens typeren in een sollicitatiebrief?

hartelijke groet,
Dihanne

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

03-01-2015 om 10:18 Topicstarter

wat reacties

Carla:Ik ben geen groepsmens; ik val weg in een groep, niet dominant genoeg. Eén op één vind ik veel gezelliger, of met een paar mensen. Voor nu vind ik mezelf wel een mensenmens, alleen niet een grotegroepenmensenmens.Ik vind de titel eerder opdringen dat je iets leuk hoort te vinden dan dat het mij iets positiefs zou brengen. - - Ja, dat gevoel heb ik ook. En ik voel me ook weleens een beetje jaloers op extraverte mensen die de stemming erin brengen, mensen die men er graag bij wil hebben voor de gezelligheid. Mensen ook die zich niet af hoeven te vragen of ze een leuk jaarwisselingsfeestje gaan hebben, want de vriendengroep rekent op hen,

Ginny: Mensenmensen krijgen vaak energie van de omgang met andere mensen en niet mensenmensen kost de omgang met andere mensen juist energie.En dat dan in gradaties. Ik ben best graag onder de mensen, maar kan ook heel erg goed op mezelf zijn. Vind op zijn tijd heel erg fijn. Ik functioneer het best in kleine gezelschappen. In grotere gezelschappen ga ik eerder in de luister- dan in de vertelstand. - - Herken ik helemaal! Ik kan het allemaal best, maar ik vind het best vermoeiend en moet altijd moed verzamelen om 'erin te stappen'.

Jezelf als 'mensenmens' typeren in een sollicitatiebrief vind ik niet handig omdat je niet weet hoe deze benaming bij de lezer overkomt, ook hier vinden we uiteenlopende reacties.

Dat een leidinggevende aandacht voor zijn/haar medewerkers moet hebben, zoals Kaaskopje terecht aangeeft, vind ik wat anders dan 'mensenmens' zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2015 om 10:21

nee dat zou ik ook niet doen

Je mag jezelf best een mensenmens vinden of gezellig of aardig, maar in bepaalde situaties moet je dan toch bescheiden afwachten of een ander je ook zo typeert.

Evanlyn

Evanlyn

03-01-2015 om 14:06

ik ken er een

en zie het wel als iets positiefs. Voor ik het weet ben ik aan het doorwauwelen over mezelf omdat zij zo belangstellend is, dus ik moet er wel mee oppassen. Overigens kan ik het ook met autisten uitstekend vinden. Ach, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Dat neemt niet weg dat ik het woord mensenmens vreselijk vind.

Dihanne

Ik werk ook in de sociale hoek en haal zelfs de brieven eruit waarin de kandidaten zich mensenmens noemen. Mensenmensen hebben ook vrijwel allemaal een passie viel me op. Doodeng.

Leidinggevende die zich als mensenmens omschrijven vind ik ook dubieus. Vaak zijn dat mensen die iedereen te vriend willen houden, of met iedereen wil kunnen omgaan. Schier onmogelijk als je leidinggevende bent als je het mij vraagt.

Brrr

Evanlyn

Evanlyn

03-01-2015 om 15:17

een passie hebben

Dat vind ik ook erg. Zeker als je er dan ook nog voor gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2015 om 16:03

Passie

Passie alleen is geen probleem, maar een mensenmens met een passie die in alles een uitdaging ziet... neee.

Een werkgever moet zichzelf ook niet tot mensenmens benoemen, dat moeten zijn 'ondergeschikten' vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.