Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Een gewone fiets - steeds zeldzamer


Sinds februari 2020, net voor de Corona uitbraak een e-bike gekocht en wat een plezier heb ik er van. Gemiddeld kan ik met een keer opladen met gemak 180 kilometer fietsen, terwijl ik maar een 400 watt accu heb. Zelfs veel meer dan de folders aangeven. Het is maar net hoe hoog je de ondersteuning zet. Van het begin af aan zet ik de motor op de lichtste stand, en het maakt net dat het wat comfortabeler fietst. Als er geen lockdown is fiets ik zo wie zo 2 a 3 keer 22 kilometer enkele reis naar mijn werk, nu precies in een uur. Hiervoor ging ik een keer per jaar of zo met de fiets.  Dat je geen inspanning hoeft te leveren is echt onzin. Nu fietsen we recreatief geregeld 80 a 90 kilometer, en het leuke is dat je nu makkelijker bij onbekende plekken komt.   Afgelopen jaar ongeveer 2000 kilometer gefietst, en door de lockdown veel minder naar mijn werk dan oorspronkelijk de bedoeling was. Voor de kleine stukjes en de boodschappen ga ik met mijn gewone fiets

We zijn onlangs een lang weekend naar Texel geweest en toen heb ik voor het eerst een elektrische fiets gehuurd, je hebt daar namelijk altijd wind tegen, ik was kapot van de afstanden die ik daar moest fietsen (toen ik nog een normale fiets huurde) (hotel niet in een stadje, maar wat meer afgelegen) dus alles was 'ver weg'. Op een normale fiets fiets ik ook langzaam, het is niet echt mijn hobby, fietsen (ik wandel liever) maar met die afstanden daar zou ik nergens komen.
Hier thuis heb ik nu een elektrische fiets, geërfd van mijn moeder. Terug verkopen levert weinig op, dus we houden hem. Vooral voor dingen buiten het dorp, naar vrienden 6 km verderop bijvoorbeeld. En die route neem ik wel vaker en halverwege is een heuvel, dus op de heenweg en op de terugweg altijd een heel stuk vals plat, dus ik ben dan wel blij met die elektrische fiets. Hier in het dorp rij ik gewoon rond met mijn oma-fiets met krat voorop, kan lekker veel in (heeft mijn e-bike niet)
Dus ja, ik denk dat het toch wel mensen uit de auto houdt, want normaal ging ik die 6 km met de auto doen.

Ik heb sinds april vorig jaar een e-bike. Niet voor woon-werk verkeer maar alleen voor recreatieve doeleinden. 
Ik heb nog nooit zoveel gefietst als afgelopen jaar. Bijna elk weekend gingen we op stap, soms de fietsen achterop de auto zodat we ook in bossen of langs stranden konden fietsen. 
Mijn partner fietst op een gewone fiets. Meestal rijden we rond de 20-22 km per uur. Dat zou ik zonder ondersteuning echt niet volhouden, laat staan als het heuvelachtig is of als er flinke tegenwind is. Doordat we verschillende fietsen hebben, kunnen we nu gelijkwaardig fietsen, ieder naar eigen kunnen. 


Cookielover schreef op 02-07-2021 om 09:47:

[..]

Ja, dat weet ik allemaal. Ik vond de opmerking van harryindewarry een tikje door de bocht. Een verre afstand fietsen, ook al is het op een e-bike, is best een prestatie. Je kunt de trapondersteuning instellen en ik denk niet dat iedereen zonder e-bike dat weet.

Klopt inderdaad.

Sinds vorig jaar een e-bike en ik vind het heerlijk. Wij hebben hem vooral voor recreatief fietsen en leggen met onze e bikes veel grotere afstanden af. 
Mijn oude fiets heb ik ook gewoon gehouden die gebruik ik voor mijn werk en andere afstanden binnen mijn woonplaats. Dit doe ik vooral omdat ik het zonde vind om mijn e-bike overal neer te zetten. 
Overigens is een e-bike in principe begrenst op 25 km maar er zijn manieren om dat te omzeilen met een chip of zo. Een vriend van ons heeft dat gedaan en liet heel trots zien dat zijn e-bike wel 50km per uur haalt. 

Ik fiets lekker op mijn gewone hybride fiets en het valt mij op dat recreatie fietsers met e-bikes echt nul rekening houden daarmee. Smal fietspad? Ze weten niet hoe ze bijtijds moeten afremmen en een beetje aan de kant gaan lijkt het wel, ik ben meerdere keren bijna de berm ingedrukt door de elektrische anwb stelletjes😉. Ik vind dat heel vervelend maar ik snap 't ook wel weer. De paar keer dat ik zelf elektrisch heb gefietst wilde ik toch echt maximaal resultaat uit 't ding halen, daar hebben (onbewust) vast veel meer mensen last van. Ik vond de inspanningen echt een stuk minder, dus voor mij een gewone beenkracht fiets. Met grote fietstassen waar laptop en extra kleding en boodschappen allemaal tegelijk in kunnen. Daarmee kom ik bij een echte grote ergenis, fietsparkeerplekken waar je ónmogelijk op een normale manierje fiets (met fietstassen) in gewurmd krijgt zonder zelf schrammen op te lopen oftegen de buur fiets aan te moeten raggen. Dat vind ik dus bizar en belache. Stel je voor dat parkeerplekken voor auto's zo klein zouden zijn dat je er alleen in kan als je her en der flinke deuken moet maken, de wereld zou te klein zijn. 

Ja, dat is inderdaad een bron van ergernis. Dat, en een stuitend gebrek aan fietsparkeerplaatsen bij bedrijfs- en kantoorpanden. Omdat ik geen rijbewijs heb doe ik alles op de fiets, en hoe vaak ik me wel niet rot zoek om dan uiteindelijk te belanden bij zo'n halfslachtig fietsenrekje dat ergens achteraf in een pruthoek is neergesmeten...

Groeten,

Temet

Ik fiets weinig, heb een sportieve fiets die nog prima voldoet voor een ritje naar de winkel of een sporadisch fietstochtje met mijn man. Voor hem geldt hetzelfde. Ik zie absoluut dus geen noodzaak voor het aanschaffen van een electrische fiets. Ik ben veel onderweg voor werk, naar huisbezoeken e.d. Vind het niet handig om daar dan doorweekt aan te komen etc. En vaak is het ook echt te ver weg. Een bezoekje in de buurt doe ik weleens op de fiets, maar alleen als het droog is

Mijn ouders rijden ook nog op gewone fietsen, zijn 70+, mijn vader zelfs 80. Mijn moeder twijfelt wel over een electrische maar ze nemen de fietsen graag mee op vakantie (achterop de auto) en dat lukt met een electrische echt niet. 

Hier dus nog geen ervaring met electrisch fietsen. Je ziet het inderdaad wel steeds meer, ook vriendinnen van mij hebben inmiddels een electrische fiets. Ik zie niet dat het veel doet om af te vallen dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen. 

Sammy70

Sammy70

02-07-2021 om 16:14

Koud schreef op 02-07-2021 om 12:11:

Ik fiets lekker op mijn gewone hybride fiets en het valt mij op dat recreatie fietsers met e-bikes echt nul rekening houden daarmee. Smal fietspad? Ze weten niet hoe ze bijtijds moeten afremmen en een beetje aan de kant gaan lijkt het wel, ik ben meerdere keren bijna de berm ingedrukt door de elektrische anwb stelletjes😉. Ik vind dat heel vervelend maar ik snap 't ook wel weer. De paar keer dat ik zelf elektrisch heb gefietst wilde ik toch echt maximaal resultaat uit 't ding halen, daar hebben (onbewust) vast veel meer mensen last van. 

Ik denk echt dat als je langer op een ebike fietst je helemaal niet meer het maximale er uit wil halen want dat trapt niet fijn. En verder vind ik het apart dat je iedere ebike rijder en recreatie fietser over één kam scheert. 

Cookielover schreef op 02-07-2021 om 08:47:

[..]

Waarom niet?

Op een e-bike moet je ook gewoon trappen, het is geen scooter.

nou je hebt er echt geen conditie voor nodig. Zet zo iemand maar eens op een normale fiets. 

ik vind het een slechte ontwikkeling. 

Sammy70

Sammy70

02-07-2021 om 19:31

irmama schreef op 02-07-2021 om 17:52:

[..]

nou je hebt er echt geen conditie voor nodig. Zet zo iemand maar eens op een normale fiets.

ik vind het een slechte ontwikkeling.

echt wat een onzin. Geen conditie? Ja minder dan op een gewone fiets maar zonder conditie kom je nergens. Nogmaals, wij gebruiken gewoon de laagste stand en dat fietst al heerlijk, gewoon net een klein windje mee maar jij fietst natuurlijk altijd met windkracht 7 tegen? 

Wat een oordelen over de mensen die een elektrische fiets gebruiken. 
Heb je de reacties met positieve ervaringen wel gelezen? Dat er ook mensen zijn die juist meer bewegen dankzij de elektrische fiets. 
Jammer dat sommige mensen zo in hun eigen overtuiging blijven hangen. Kortzichtig heet dat. 
Vroeger vonden mensen de trein ook gevaarlijk want die reed wel 40 km per uur. Dat moest maar afgeschaft worden. 
En anderen vonden dat alleen mannen auto mochten rijden, of alleen de intellectuelen want andere mannen waren daar niet toe in staat. 


Het zal je maar bezighouden wat een ander doet 🙈.  

We leven nu eenmaal in een snellere wereld en wil én kún je lekker trappen dan doe je dat toch?

En wat maakt het uit dat kilometers benoemd worden? 

Door een tweetal problemen kan ik niet meer fietsen. Zelfs niet op een aangepaste fiets. En je ziet niets aan me, ook zou ik het nooit vertellen.

 Als ik nog enigzins vrijheid en fietsbeweging had kunnen pakken d.m.v. een Ebike dan had ik dat zo gedaan. Ongeacht wat milieu-(vast net zo in-)correct Nederland of de "echte bikkels" daarvan hadden gevonden.  
 

Sammy70 schreef op 02-07-2021 om 19:31:

[..]

echt wat een onzin. Geen conditie? Ja minder dan op een gewone fiets maar zonder conditie kom je nergens. Nogmaals, wij gebruiken gewoon de laagste stand en dat fietst al heerlijk, gewoon net een klein windje mee maar jij fietst natuurlijk altijd met windkracht 7 tegen?

ik hoor het toch van mensen die er 1 hebben? Ze kunnen op een gewone fiets dan niemand bijhouden die altijd op een gewone fiets fietst.

Ik vind het echt sneu al die 12 jarigen op een elektrische fiets als ze 5 km moeten fietsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.