Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

08-02-2015 om 09:41

Duitsland

Elders verbaast iemand van ongeveer 70 jaar zich over het feit dat Duitsland de 'baas' is in Europa. Die persoon 'dacht' dat Duitsland de tweede wereldoorlog verloren had maar dat dat niet de waarheid blijkt. De verliezer ziet hij als winnaar omdat Merkel het nu voor het zeggen heeft en bij Poetin op bezoek gaat (met Hollande). Die persoon vindt het een raar spelletje.

Ik kan er niet tegenop omdat ik 'te jong' ben en er blijkbaar niets van weet terwijl die persoon zelf te jong is om wat van de oorlog meegemaakt te hebben (itt mijn ouders) Wat kan ik er over zeggen?

rode krullenbol

rode krullenbol

08-02-2015 om 11:07

Wat dacht je van:

Toentertijd is niet Duitsland overwonnen, maar het naziregime. Bondskanselier Angela Merkel is weliswaar invloedrijk, maar niet de baas. Haar opstelling naar Rusland is bepaald niet bazig, maar juist relatief mild.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-02-2015 om 12:37

Ter aanvulling

Het Rusland van Poetin maakt zich schuldig aan oorlogsmisdaden. Merkel kiest nu voor de weg van de diplomatie. Die 70-jarige bejaarde vindt waarschijnlijk, dat Merkel hetzelfde standpunt moet innemen als de NAVO: de Oekraïne militair ondersteunen om tegen Rusland opgewassen te zijn. Voor beide opties valt wat te zeggen. Het is nogal een duivels dilemma, waarvoor het democratische Westen zich geplaatst ziet.

Er tegenop

Hoeveel respect ik ook heb met oorlogsveteranen en slachtoffers ik heb er wel een hekel aan als mensen alle Duitsers over een kam scheren. Dat doen sommige veteranen en slachtoffers. Niet allemaal hoor.
Zie de discussies of er duitsers bij de Nederlandse herdenkingen mogen zijn. Voor mij is dat juist een stap voorwaarts.
Inderdaad is het naziregime verslagen en ook Duitsers zijn slachtoffer geweest van de oorlog. Maar ook in Nederland was er een klimaat waar fascisme een voedingsbodem had.
Ik heug me de discriminerende opmerkingen over Joodse mensen of wat dat betreft Indonesiers in de tijd van de 'politionele' acties. En heb er menige discussie aan gewijd. Ik ben dan ook waarschijnlijk iets ouder.
Merkel is geboren in de voormalige DDR, vazalstaat in de koude oorlog van Rusland, politici van de DDR werden getraind in Rusland, en spreekt uit die achtergrond zeer goed Russisch. Poetin is als KGB-er gestationeerd geweest in Duitsland en spreekt zeer goed Duits.
Als iemand verhoudingen kan ontspannen met Rusland is het Angela Merkel, ze kent de verhoudingen en maakt gebruik van haar politieke inzichten en instinct.
Maar misschien zijn al die analyses van de koude grond wel niet nodig. Iemand die mensen als geheel wil haten doet dat toch wel.
En daar kun je ze op aanspreken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.