Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MamavanSenH

MamavanSenH

06-11-2015 om 09:41

Dromen verklaren

Misschien een stomme vraag maar is er toevallig iemand hier bekend met dromen verklaren? Of iemand die bijvoorbeeld een boek heeft liggen of iets dergelijks?
Ik heb op internet gezocht maar kon daar niet alles vinden. En op een forum voor droomverklaren vragen gesteld maar er komen daar amper leden dus ik heb nog geen antwoord en vrees dat ik daar nog wel even op moet wachten. Terwijl het best belangrijk is dat we het snel weten.

Ik bedoel dan echt kijken wat bepaalde dromen laten zien over innerlijke gevoelens, verlangens en emoties. Dus geen toekomstvoorspellingen

Mocht er iemand zijn, dan plaats ik de onderwerpen waarover ik meer uitleg zoek.

Jamie

Jamie

06-11-2015 om 09:47

Simpel

Geloof niet in dromen. Je onthoudt alleen de dromen waar je tijdens de droom bent wakker geworden en waarom zouden dat nu juist dromen zijn waar je meer uitleg voor nodig hebt? Vaak heb je het einde daarvan niet eens gedroomd.

Lekker dromen betekent goed slapen, niets meer, niets minder.

nou ja

Ik geloof zeker dat er in je dromen thema's voorbij komen waar je in het dagelijks leven veel mee bezig bent. Maar dat is vaak ook gewoon heel herkenbaar. Bijvoorbeeld als ik het in een periode heel druk heb droom ik dat er van alles mis gaat. zoiets.
Ik denk dan weer niet dat als het niet direct zo uit de thema's in je droom op te maken is, dat er dan ook niet iets speelt. Want waarom zouden je hersenen dat dan zo ingewikkeld gaan verpakken??

ehm

"Ik denk dan weer niet dat als het niet direct zo uit de thema's in je droom op te maken is, dat er dan ook niet iets speelt"

Dat zijn een beetje veel nieten in 1 zin. Ik bedoel: als je uit een droom niet direct op kunt maken waar het over gaat, dan gaat het vast niet over iets waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt. Want als dat wel zo was, zou het wel herkenbaarder verpakt zijn. Je hersenen zijn ook niet gek

MamavanSenH

MamavanSenH

06-11-2015 om 10:00

Omdat

Mijn vrouw heeft nachtmerries, ik heb soms ook vreemde dromen. Ik geloof zeker dat een droom kan symboliseren wat je vanbinnen voelt maar overdag niet aan jezelf durft toe te geven of niet over kan of durft te praten, dat dat er 's nachts wel uit komt. De dromen die we wel konden vinden klopten heel goed met waar we allebei mee in de knoop zitten en de emoties die we hebben. We zijn beide geen praters over onze emoties en door deze dromen te verklaren beginnen we elkaar nu te begrijpen. Wat we konden vinden klopt echt en ik begrijp nu beter waar zij mee worstelt en andersom. En dat begrip hebben we echt nodig als we onze relatie nog willen redden.

Noem het zweverig of wat dan ook. Maar ik vind het heel bijzonder hoe goed de beschrijvingen die we tot nu konden vinden kloppen met wat we werkelijk voelen.

Jamie

Jamie

06-11-2015 om 10:01

precies

Ik droom ook wel eens heftig dat ik er alles aan doe om ergens op tijd te komen maar dat lukt niet. Dit soort dromen heb ik al vanaf mijn tienertijd en bijna altijd als er de volgende dag iets nieuws of spannends staat te gebeuren.

Over andere dromen maak ik mij geen illusies, het zijn gewoon dromen.

niet zweverig

Dat is het niet. Het is algemeen bekend dat je hoofd 's nachts alle indrukken van de dag verwerkt en voor een deel komt dat in je dromen terecht. En als het helpt om thema's bespreekbaar te maken die dat anders niet of moeilijk zijn is dat alleen maar goed lijkt mij.
Als je steeds terugkerende dromen hebt lijkt het me aannemelijk dat er iets is dat je niet onder ogen wilt zien. Maar ik denk dan dat je het eigenlijk best al weet, en daar niet een verklaring van buitenaf over die droom voor nodig hebt. Tenzij het dus (zoals ik opmaak uit wat je zegt) zo is dat het over de dromen van een ander gaat die het zelf niet wil vertellen en je via die omweg erachter wilt komen wat die persoon nou bezig houdt. Maar het lijkt me wel een beetje link om al te veel waarde aan zo'n algemene verklaring van een droom te verbinden.

MamavanSenH

MamavanSenH

06-11-2015 om 10:18

Het helpt

Het belangrijkst vind ik dat het tot nu toe helpt. Het is al heel moeilijk om uit mijn vrouw los te krijgen wat ze gedroomd heeft. Ze vertelde pas zo'n anderhalve week geleden dat ze al maanden nachtmerries heeft en dat was niet eens aan mij maar aan de huisarts. En die nachtmerries hebben een vast terugkerend thema wat ze gisterenochtend pas aan mij vertelde. Ik heb dingen uit haar nachtmerries opgezocht voor zover ik ze kon vinden, dat hardop voorgelezen en pas toen zij zei dat dat echt helemaal klopt met hoe zij zich voelt werden er dingen duidelijk. Maar ze vind het heel moeilijk om echt te praten over haar emoties. Als zij zo'n verklaring leest, zegt of het klopt met hoe ze zich voelt of welke delen/zinnen ervan kloppen dan kan ik dat lezen en haar begrijpen. Ik heb nu eindelijk het gevoel dat ik een beetje begin te zien waar zij nu zo mee worstelt.

En andersom ook. Zelf heb ik zelden bijzondere dromen, negen van de tien keer vergeet ik ze ook weer meteen na het wakker worden omdat ze geen indruk hebben gemaakt. Maar ook ik heb een bepaalde steeds terugkerende droom die ik voor een deel kon vinden met verklaring die inderdaad klopt met hoe ik me voel.

Misschien leid dit uiteindelijk tot wel kunnen praten en meer begrip en voor nu helpt dit ons die drempel over. Daarom is het voor ons zo belangrijk. Er gaat nu eindelijk iets rollen wat misschien heel veel problemen kan oplossen.

En daarom wil ik graag de resterende dingen uit de dromen verklaard hebben. Niet dat we dat dan meteen geloven want we weten zelf wel wat we voelen en denken maar juist door dat dan te lezen en aan elkaar aan te geven wat er klopt kunnen we elkaar begrijpen. En ik weet dat er mensen zijn die voor hun hobby zich bezighouden met dromen. Die hoop ik ergens te vinden.

boeken

Volgens mij zijn er wel allerlei boeken over, maar ik heb echt geen idee wat dan wel of niet een beetje bruikbaar is. Misschien eens bij een bibliotheek kijken?
Ik vind het een mooie manier om dingen bespreekbaar te maken, en hoop dat het jullie helpt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.