Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

dihanne

dihanne

29-06-2017 om 20:39

drie (?) maanden geen werk: hoe invullen?

Hoi allemaal,

Vanwege ontslag per half augustus lijkt het erop dat ik de komende 3 (?) maanden geen werk zal hebben. Ik kijk wel naar banen, maar zo snel zal het allemaal niet gaan. Ik ben er wel rustig onder, wel het idee dat ik weer iets vinden zal

De kwestie waarover ik schrijf is: hoe deze tijd zinvol gebruiken?

Heeft iemand van jullie wel eens zo'n periode 'vrij' gehad? En maak je dan een schema oid?

Ik zat te denken om de dagen van de week ieder een andere bestemming te geven. Er liggen in huis nog opruim- en schilderklussen, ik wil mijn vakliteratuur bijlezen/bijhouden, ik ga natuurlijk netwerken/solliciteren, en vind het heerlijk om meer tijd te hebben voor mijn hobbies (zoals beeldhouwen). Ook lijkt het me een goede periode om meer tijd aan sport te besteden (en ook eens een paar kilo kwijt te raken).

Ik overweeg om een planning te maken, en voor die activiteiten vaste dagen te reserveren, zodat ik toch houvast heb, en afwisseling, en er echt iets uit mijn handen gaat komen in deze periode.

Heeft iemand hier ervaring mee?
En tips en tops?
Of andere ideeën om zo'n periode in te vullen (ivm gezin is een wereldreis oid geen optie)

Dihanne

Brenda

Brenda

29-06-2017 om 20:47

tips

Ik heb ook een tijdje thuis gezeten, probeer wel elke dag iets te doen, schuif niet zo veel naar voren, dan wordt je lui en dat wil je niet. Goed om al het achterstallig huishoudelijk werk en klusjes te gaan doen. Ga eventueel elke dag een uurtje wandelen of fietsen.

Succes met solliciteren. Hopelijk heb je snel weer iets gevonden.

Lou

Lou

29-06-2017 om 23:41

lijstjes

Ik ben nogal van de afdeling lijstjes en ik houd er ook van om me nuttig te voelen, dus ik zou het inderdaad ongeveer zo doen zoals je zelf voorstelt. Toen ik geen werk had was ik daar niet zo rustig onder als jij, dus dat lukte niet best. Wat ik toen wel fijn vond was het huis opknappen. Uitmesten, schilderen, schoonmaken, lekker fysiek werken en het resultaat onder je handen zien groeien.

Ik zou trouwens eerder per dag plannen dan per week, dus niet zo zeer in vaste dagen maar meer in een vast dagritme. Bijvoorbeeld op een vaste tijd opstaan, na het ontbijt met een kop koffie kijken naar banen en netwerken op internet (LinkedIn updaten, inschrijven voor vacaturesites, dat soort dingen), daarna wat nuttigs in huis doen (maak een lijstje) en 's middags sporten of beeldhouwen. Niet dat je daar niet vanaf mag wijken natuurlijk, neem ook de tijd om eens een dag naar een vriendin te gaan of zo, maar in mijn ervaring is het inderdaad wel fijn om een soort houvast te hebben.

Milcham

Milcham

30-06-2017 om 11:02

Eens met.Lou

Helemaal eens met Lou en nog een kleine aanvulling: sta op.tijd op, ga douchen en aankleden en als je nu make-up gebruikt blijf dat dan doen. Ga niet in je joggy op.de bank.zitten. Direct na het ontbijt hup in de benen anders komt er niets van je dag terecht. Blijf je boodschappen ed op dezelfde.manier doen, daar bedoel ik mee dat je niet moet verzanden in getrut omdat je nu tijd hebt. Een keer in de week de hele bups inslaan zodat je echt je handen vrij hebt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

30-06-2017 om 12:03

inderdaad, structuur blijven houden

Er zijn mensen die denken dat je nu 3 maanden vakantie zult krijgen, maar de werkelijkheid is vaak dat je in een gat valt. Omdat je je structuur kwijt bent van op tijd opstaan (Milcham noemt terecht ook jezelf representatief maken), werkverkeer, pauze, etcetera. Maar ook omdat er een stuk zingeving wegvalt. Werk is niet alleen om eten te kunnen kopen, het is ook zingeving.

Goed dat je plannen hebt om die maanden te vullen! Maar maak een schema. Zorg ervoor dat die structuur blijft. Uitslapen is voor de weekends
Die structuur is echt het geraamte voor je dagelijks leven. Blijf die vasthouden en plan je voornemens daar omheen!

guera

guera

30-06-2017 om 12:12

deels eens

Geniet ook van dit moment en zie het ook als 'cadeautje'. Heel veel tips zoals: op tijd opstaan en je dagritme vasthouden helemaal eens. Maar JUIST NU heb je lekker tijd voor getrut. Ik heb ook eens 3 maanden thuis gezeten maar ik wist wel al dat ik na die 3 maanden iets had dus ik kon er daardoor wel van genieten. Maar ik vond het heerlijk om langer over de boodschap te kunnen doen. Ik koos ervoor om uitgebreider te koken ipv steeds de broccoli met kip in een kwartier op tafel te gooien vanwege laat thuis door werk. Dat vond ik echt prettig dat ik daar ruimte voor had. Ik had een schema maar niet per dag of week want ik had ook klussen in huis en schilderen erop staan maar ik wilde wel de vrijheid ervaren om bij 30 graden de klus niet te doen en lekker naar het strand te gaan. Juist toen kon het, anders had ik op kantoor gezeten. Met andere woorden: gun jezelf ook de pleziertjes die horen bij vrij zijn en timmer je dagen niet helemaal dicht.

Zomer

Zomer

30-06-2017 om 13:54

Inderdaad zoals Guera

Ik heb ook eens jaaaaaren geleden een aantal maanden vrij gehad en dat was ook ergens van juni tot september. Ik had toen ook het geluk dat ik in september weer ergens aan de slag kon dus die druk van baan zoeken was er niet. Dat is wel een verschil. Maar ook ik heb er wel van genoten. Tuurlijk wel een soort van ritme gehouden maar ook dagen lekker aan het lanterfanteren geweest. Heerlijk. Maar goed, ik zou inderdaad niet te veel klusjes uitstellen want de tijd vliegt voorbij.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2017 om 15:29

Het is zomer

Gun je zelf dat je het staartje van de zomer 'viert'. Hoe vaak overkomt je dat de komende jaren nogmaals? Wees niet te streng voor jezelf. Het is nu eenmaal zo... zie de voordelen óók.

Ik zit inmiddels meer dan een jaar thuis en vanwege de hond ben ik op de dagen dat man werkt, rond kwart over 8 mijn bed uit en dat is wel goed. Maar andere dagen slaap ik lekker uit voor zover dat ervan komt. Als ik ooit weer werk vind, kom ik vanzelf weer in het juiste ritme.

Ik zit momenteel in een leerproces van 'structuur' aanbrengen. Ik hou daar van nature niet zo van, maar ik moet gewoon toegeven dat het wel verstandig is. Je zou een magneetbord of whiteboard op kunnen hangen met daarop wat het doel van de week is en of je daar dagelijks een stukje van kunt doen. Zo zou je de keuken een beurtje kunnen geven, of de badkamer. Dat hoeft echt niet van 8 tot 5. Gewoon een uurtje en dan weer iets voor jezelf doen. Als je opeens de smaak te pakken krijgt ga je natuurlijk lekker door met je klusje .

Woef

Woef

02-07-2017 om 09:28

Geniet

Geniet vooral.
Het moeten is nu juist even weg en daar zit je zo weer in.
Moeten doe je daarna weer.

Mijn ex was ook altijd van het moeten en nuttig, dienstbaar, alles uit de minuut halen. Vreselijk nerveus werd ik daarvan en hij erg ongezond.

Ik zou het er even van nemen om te onthaasten, tot jezelf te komen.
Wil je schilderen? Dan schilder je.
Maar om hier alles al vast te leggen komt mij erg (goed bedoeld) dwangmatig en gehaast over en dan juist denk ik: verplicht jezelf even niets en ga eens met jezelf en ontspanning aan de slag.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-07-2017 om 09:45

Het is geen dwangmatigheid

Misschien gaat het voor Dihanne niet op, maar het is mogelijk dat iemand die drie maanden geen werk heeft, overvallen wordt door al die vrije tijd. Héérlijk gaat uitslapen en om tien uur wakker schrikt: verdorie, al een halve ochtend voorbij!
Keuzestress krijgt: ga ik schilderen of naar het strand? Voor je weet zijn die drie maanden weer voorbij en denk je "maar ik had nog dit en dat willen doen!"

Je hoeft echt geen snaarstrak schema in elkaar te zetten en die wekker hoeft echt niet elke ochtend om half zeven af te blijven gaan. Maar zelf vind ik het wel prettig om een soort van schema te maken. Maar goed, ik ben ook nogal van de schema's Zelfs in vakanties. Ze zijn echter nooit dwingend.

dihanne

dihanne

04-07-2017 om 18:57

bedankt

bedankt dames (denk ik),

Jullie ideeen hebben me weer een stapje verder geholpen.
Het is een puzzeltje, maar er komt lijn in.
Het is niets voor mij om geen plan te hebben, daar geniet ik echt niet van.
Natuurlijk ga ik wel als het mooi weer is het plan aanpassen (STRAND!) maar er moet wel een plan zijn.

groetjes,
Dihanne

Pennestreek

Pennestreek

04-07-2017 om 22:15

Ik doe mee

Ook vanaf half augustus 'vrij', en vind het al heel wat van mezelf dat ik niet direct als een kip zonder kop op vacatures aan het reageren ben. Eerst op vakantie en eens nadenken over wat ik wil. Heb heftige jaren achter de rug dus gun mezelf even wat rust. Maar daar moet ik moeite voor doen, voelt nog erg onwennig .

Dus ook hier een combi van structuur en juist loslaten en genieten.

dihanne

dihanne

04-07-2017 om 22:23

succes pennestreek!

Hee, wat jij schrijft klinkt herkenbaar

ik heb ook al een stapeltje vacatures liggen, maar weet dat het beter is even niet te reageren.....

ik heb een hele moeilijke tijd gehad bij eerdere baan, ben toen direct in huidige baan gestapt, en heb alle ellende meegenomen naar nieuwe situatie.

dat patroon moet stoppen!!!

eerst eens goed nadenken wat ik wil, heb ik gelukkig begeleiding bij.
Jij ook?

succes Pennestreek, en eerst: fijne vakantie!

Dihanne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.