Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nofan

Nofan

22-06-2016 om 13:24

Draagvlak voor overweldigende hoeveelheid zendtijd voetbal?

Even voor alle duidelijkheid, ondanks dat ik zelf geen liefhebber ben van het spel en alles wat erom heen hangt, start ik dit draadje niet om eens los te gaan over voetbal.

Wel vraag ik me hoe groot het draagvlak nu echt voor is voor de overweldigende aandacht voor het spelletje in de media. Zeker nu Nederland toch niet meedoet. Op sommige dagen zijn er maar liefst twee publieke netten tegelijk bezet door een voetbalwedstrijd. Bizar. De normale programmering op Radio 1 is verdreven door de Sportzomer. (waarom dat niet op plaatje-praatje Radio 2 kan is me een raadsel)

Wie kijkt dat allemaal? Is de voetbaloverheersing in de media een uit de hand gelopen jongetjes hobby van de lui die in Hilversum aan de knoppen zitten of zijn er nu echt zoveel mensen bezeten van voetbal dat het die overheersing in de media rechtvaardigt?

Zitten jullie of jullie mannen nu hele avonden aan de buis gekluisterd?
Zelf ken ik eigenlijk alleen mensen die de wedstrijden van het NL elftal kijken en af en toe een wedstrijd uit de eredivisie meepikken.


simone

simone

22-06-2016 om 13:31

waarom

En waarom wil jij dit weten?

Triva

Triva

22-06-2016 om 13:39

Kom niet aan mijn radio 1....

Je bent niet de enige: http://www.mediacourant.nl/2016/06/ruzie-op-radio-1-over-enorme-hoeveelheid-sport/comment-page-1/

ik leef op radio 1 als ik post loop maar gelukkig is nog wel te doen. De taalstaat is nu verdeeld over de hele week, ik kan nog steeds luisteren naar Standpunt.nl en de quiz is er nu de hele week. Er is een uur lang gepraat door de thuisblijvers over voetbal maar voor mij nog op een interessante manier. Dit overleef ik wel.

Ik hoorde gisteren halfhalf iets over dat midden in de zomer de actualiteiten naar Radio2 gaan (heel logisch) maar dat ze er in ieder geval blijven. Daar was weer ophef over ontstaan (het was een spotje daarvoor) en toen haalden ze dat spotje van de radio???

angel3

angel3

22-06-2016 om 13:45

oeps

Ik vind het superleuk. Had ik niet verwacht nu nederland niet meedoet. Het blijft toch leuk om naar te kijken en is een stuk ontspannender dan als NL meedoet
In de zomer is tv altijd superprut nu heb ik eindelijk iets om te kijken ha ha.

Half a twin

Half a twin

22-06-2016 om 13:48

Hier geen draagvlak

Hele gezin baalt dat we niet op onze eigen tijd kunnen zien wat we graag zien. 20.00 journaal gelukkig nog wel. Maar nieuwsuur begint nu pas om 22.45. Gelukkig is met het oog op morgen nog wel in de lucht op radio 1. Straks weer olympische spelen en de tour, hoop maar op veel mooi weer dan kan ik lang buiten zitten met een puzzelboekje.

Triva

Triva

22-06-2016 om 13:48

Het ging

over één vandaag. Dat gaat naar NPO2 en dat ging dus over tv.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-06-2016 om 13:48

Rechten zijn gekocht

En ik begrijp dat ze dan ook verplicht zijn om het uit te zenden. Op het moment van aankoop was nog niet bekend dat Nederland niet mee zou doen.

Dus draagvlak of niet, het is op tv. Gelukkig is er nog zoveel keus naast sport, dat ik het niet als probleem ervaar. Nu ben ik ook heel gelukkig met o.a. de detectivemaand van de KRO, dus mij hoor je nu niet. En omdat we een digitale ontvanger hebben die op kan nemen, staat daar ook nog genoeg voorraad op om een aantal avonden mee door te komen.

Als straks de Olympische Spelen zijn, heb ik de tv op sport staan bij sporten die mij interesseren, als de Tour de France is, kijkt mijn man als het even kan. Doordat Nederland niet meedoet aan het EK, kijken we dat niet of nauwelijks. Ik geloof dat mijn man de laatste wedstrijden wel interessant vindt.

Elinde

Elinde

22-06-2016 om 17:37

Alle wedstrijden

Hier worden alle wedstrijden bekeken. En dan inclusief alle voor- en nabeschouwingen en zelfs herhalingen van hele wedstrijden. Door de mannen in huis en ook door mij. Alle ins en outs worden de hele dag door besproken. Kortom, wij zijn echte voetbalfanaten. En ook nu het Nederlands elftal niet meedoet vinden we het leuk.
De Olympische Spelen en de Tour, daar hebben we dan weer helemaal niets mee.

O wel hoor

Zelf kijk ik niet maar twee bejaarde buurvrouwen zaten zich vanmiddag te verheugen op Belgie-Spanje vanavond. Of dat klopt weet ik niet, maar het leeft wel in mijn omgeving, ook al zit Nederland niet in de finale.
Voor mij is er genoeg te zien op tv en anders kan ik nog naar uitzending gemist of een boek gaan lezen.
Zolang zoveel mensen er veel plezier aan beleven is het toch prima?

Inaya

Inaya

22-06-2016 om 17:46

ach

Met iets van 20 zenders op de tv kan ik er niet mee zitten dat er 3 of 4 vol zitten met voetbal. Vaak zap ik er even langs om de tussenstand te zien.

Print

Print

22-06-2016 om 18:18

Ik

Ik houd van voetbal, maar dan vooral als Nederland meespeelt, ik ben gek op dat kijk-ons-nou-saamhorig-zijn-gevoel.
Nu kijk ik niet, ook omdat ik geen huisgenoten heb om mee te kijken, maar ik kan zonder.
Waar ik me meer aan stoor is de herhalingen van programma's, de saaiheid van avondenlang CSI enz. Kijk je geen voetbal krijg je saaiheid of ouwe meuk te verstouwen Ik vind CSI best grappig maar niet avonden lang.

Inaya

Inaya

22-06-2016 om 18:27

maar print

Er is CSI, CSI Miami, CSI Las Vegas. En dan is er nog NCIS, NCIS Los Angeles, Castle, Bones, without a trace, ... Afwisseling zat

Print

Print

22-06-2016 om 18:37

hey en

The mentalist en en aaaaa

Youtube


https://www.youtube.com/watch?v=220DHc0Ii2I
Op Youtube kun je hele series vinden van populaire tv.
Omdat die detectives begin juni niet zo vlotten ondanks de belofte heb ik zelfs nog een keer 'Lang leve de koningin' gekeken.
Leuke kinderfilms uit een vorige tijd staan er ook allemaal op.

Britse series als Bob and Rose


https://www.youtube.com/watch?v=mi4i46JsFVc

Call the midwife


https://www.youtube.com/watch?v=VIFxfUohK68

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-06-2016 om 19:08

Hup

Ik vind het vooral leuk om tegen liefhebbers te zeggen dat ik voor Duitsland ben. Dat is toch ook een buurland.

vlinder72

vlinder72

22-06-2016 om 19:12

Een van mijn kinderen geniet er echt van. Zo gezellig om hem weer eens gezellig op de bank te hebben zitten. Kletsend over voetbal met zijn vader. Als het van ons mag gaat hij bij vrienden kijken. Hij is zo gezellig.

Dus ja. Hier heel veel draagvlak.

En ik heb altijd nog Netflix of ik kijk iets op Horizon Go.

Martje

Martje

22-06-2016 om 19:21

hier wel

Ik ben degene die het volgt en ik vind het leuk.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik veel rust en dus tijd genoeg heb om te kijken en na CSI, NCIS, the doctors, dr. Phil, zelfs na One born every minute is dit een welkome afwisseling.

Misschien toch maar eens Netflix overwegen.

En trouwens: wat een wedstrijd nu. Als je tijd hebt toch even kijken Hongarije tegen Portugal. Schitterend!

hier geen voetbalfans

dus er wordt weinig gekeken naar de wedstrijden. Als Nederland wel meedoet, dan kijken we wel eens maar nu sla ik in elk geval over.

Hier

Hier kijkt man zoveel mogelijk.
Zelf wil ik wel de uitslagen weten, maar een hele wedstrijd kijken, dat dan weer niet.

Ik kijk wel graag de Tour de France en de Olympische Spelen, dus heb nog veel te kijken, deze zomer.

Jaina

Jaina

23-06-2016 om 00:44

Veel

Ja, ik vind het ook veel. Niet alleen voetbal maar ook het fietsen en tennissen en straks nog de Olympische Spelen. Maar er is wel draagvlak voor want er kijken altijd heel veel mensen. Ik blijf het twijfelachtig vinden of we wel zoveel publiek geld moeten besteden aan kijkrechten voor populaire sporten als voetbal waar de zenders voor in de rij staan. Maar goed het zal wel veel inkomsten meebrengen dus wie weet is het resultaat uiteindelijk positief.

Verder ergert het me veel minder dan vroeger. Vroeger was er minder ontkomen aan. Dan had je maar een 10 zenders en dan was er op de helft sport. En dan gingen de programma's waar ik graag naar keek niet door of werden op vreemde tijdstippen uitgezonden Nu zijn er zoveel zenders bijgekomen en je hebt netflix en aanverwanten + uitzending gemist. Dus er is meer dan genoeg leuks te zien en je bent niet meer afhankelijk van die paar zenders om eens wat te zien.

In de zomer kijk ik sowieso ook minder tv omdat het dan lang licht is en dan zit ik vaak in de tuin te lezen oid. In de winter kijk ik meer.

Maar goed door alle nieuwe zenders en het internet is het nu veel makkelijker om te ontsnappen aan alle sportieve activiteiten op televisie.

Mijn jongste zoon en oudste nichtje kijken wel graag en die zitten hier dan ook vaak 's avonds voor de tv naar een of andere wedstrijd te kijken. Dus ook hier in huis is er wel belangstelling voor. Maar niet van mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2016 om 01:39

Jaina

Ik blijf het twijfelachtig vinden of we wel zoveel publiek geld moeten besteden aan kijkrechten voor populaire sporten als voetbal waar de zenders voor in de rij staan. ===

Ik denk dat je door juist voetbal te noemen, wel heel weinig begrijpt van hoe diepgeworteld voetbal in een samenleving aanwezig is. Nederland doet nu niet mee, maar als Nederland wel meegedaan had, had het óveral merkbaar geweest. In cafés, op de werkvloer, gesprekken tussen wildvreemden, thuis, in de straat. Zeker wedstrijden waarbij er sprake is van een nationaal belang, dus EK's, WK's, Olympische Spelen, horen op de publieke zenders. Vind ik.

Maar wat vind jij dan wat op de publieke zenders thuishoort? Waar wil jij voor belasting voor betalen?

Triva

Triva

23-06-2016 om 10:13

kaaskopje

Die laatste vraag lijkt mij voer voor een nieuw draadje

Jaina

Jaina

23-06-2016 om 11:51

Kaaskopje

Sporten waar minder publieke belangstelling voor is. Dus bijvoorbeeld damesvoetbal of curling of zo bijvoorbeeld. Sporten die anders helemaal niet uitgezonden zouden worden. Voor mij horen op de publieke omroep vooral informatie achtige programma's thuis zoals nieuws en documentaires. Cultuur. Religieuze programma's. Programma's die bedoeld zijn voor een hele specifieke doelgroep. Kinderprogramma's. Kortom, programma's waar niet perse een enorme publieke belangstelling voor is.
Sowieso vind ik het omroepenstelsel weinig toekomst bestendig. Ik zou een voorstander zijn van een BBC achtige publieke omroep.

Echter ik weet niet hoe veel extra inkomsten de publieke omroepen binnenhalen met voetbal dus het kan best zijn dat uiteindelijk de kosten-baten analyse juist heel goed is en het dus wel een goed idee is om die rechten voor veel geld te kopen.

Aangezien de publieke omroepen in Nederland hun inkomsten deels ook via de reclame binnenhalen loont het natuurlijk wel de moeite om ook wat meer commerciele programma's uit te zenden aangezien daardoor extra inkomsten binnenkomen. Die winst gaat overigens dan weer terug naar het ministerie maar goed het effect is hetzelfde

Maar de vraag is wel of we belastinginkomsten moeten gebruiken om programma's te sponsoren die ook zouden bestaan zonder die sponsoring. Als de NPO het voetbal niet uit gaat zenden dan zal er ongetwijfeld vanuit RTL en consorten genoeg belangstelling zijn.

Er is wel eens vaker het idee geopperd om de subsidies van de overheid te gebruiken om specifieke tv programma's te sponsoren. Daar zie ik ook wel wat in. Dan kan de publieke omroep commerciele programma's uitzenden (maar die moeten dan uit andere inkomstenstromen bekostigd worden) en programma's die een meer publieke interesse functie vervullen (waarvoor subsidie kan worden aangevraagd).

NPO

Aan de programma's, met name die met amusement, wordt al een tijd gerammeld, ook door de staatssecretaris. Er moet nou eenmaal bezuinigd worden.
Maar als je de NPO reduceert tot alleen nog informatief, educatief en maatschappelijk relevant, verdwijnt het draagvlak.
Voor mij moet de NPO toch een soort huiskamer van Nederland blijven waar voor ieders gading wat te vinden is, met een extra accent op kwalitatief hoogstaande programma's die informatief, educatief en maatschappelijk relevant zijn. Ook juist samenbindende programma's als het songfestival, koningsdag of belangrijke (inter)nationale wedstrijden. Waarbij er best ook actief alternatieve sporten geboden mogen worden om die ook in beeld te brengen bij een groter publiek.
Je moet oppassen om de NPO niet te elitair te maken om daarmee draagvlak te verliezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2016 om 14:30

Triva

Gedaan

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2016 om 14:34

Jaina en AnneJ

Ik ben zo vrij om jullie reacties daarheen te kopiëren.

Ja prima Kaaskopje

Ik zat al te denken om het te verhuizen en dan forumbeheer te vragen het hier te verwijderen, gedoe, dus prima.

Simone

Simone

23-06-2016 om 14:56

nofan?

Waar ben je?

Nofan

Nofan

24-06-2016 om 12:12

Simone

Waar ik ben? Druk bezig met mijn scriptie voor de opleidng Sport&Media aan - waar anders - de Hanze Hogeschool. Met de bijdragen die ik hier bij een gesprokkeld heb, hoop ik zo'n knaller te maken dat ik binnenkom bij een groot landelijk dagblad. Maar eerst even uitvogelen wat de echte namen zijn van de posters hier. want sinds ze een zepert hadden met een plagierende stagaire bij de Volkskrant zijn ze wel iets voorzichtiger geworden.

Of dacht je soms dat ik voetbal aan het kijken was?

Maar wedervraag: wie ben jij eigenlijk dat je onder een gelegenheidsnick meent de forumpolitie uit te moeten hangen?

Nofan

Nofan

24-06-2016 om 12:27

On topic dan maar weer

En voor de goede orde, bovenstaand was niet serieus, ik ben een gewone forummer, met voor deze gelegenheid even een zeer doorzichtige schuilnick.

Kijk het zal best, dat voetbal diepgeworteld is in de Nl samenleving. AL vraag ik me af of het een kwestie van kip of ei is. Want voetbal i zo onontkoombaar dat het haast een kwestie is van "if you can't beat them, join them."

Ik gun iedereen zijn plezier. Maar ik de hoeveelheid belastinggeld die er aan besteed wordt, vind ik niet te verantwoorden. En als al het andere ervoor moet wijken, de actualiteitenzender omgedoopt wordt tot sportzender, er op twee netten gelijktijdig een voetbalwedstrijd is, dan is de term sportverdwazing nog te mild. En wordt het sportdictatuur, met de bijbehorende propaganda. ALs er de de hele tijd maar Sporrrrtzooooohhhmmmmurr in je oren getetterd wordt, dan ga je haast geloven dat gans het Nederlandse volk het spelletje omarmt.

Nou lukt het me wel om mijn avond op een plezierige manier door te brengen. Maar van Radio 1 baal ik flink. Ik vind het prettig om bij het opstaan en onder het koken even snel bijgepraat te worden over het laatste nieuws. En juist die uren worden overheerst door sport. Dus als iemand daar een alternatief voor weet.

Inaya

Inaya

24-06-2016 om 12:29

nofan

Ik vond 'm wel grappig!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.