Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Violetta

Violetta

23-08-2015 om 09:30

Door rood gereden.


AnneJ (we gaan ot)

Het ligt hier niet aan het gebrek aan service. Die bakken staan in groepjes bij elkaar. Ze zijn nooit allemaal vol of geblokkeerd. Veel blokkades zijn trouwens erg eenvoudig op te heffen (weet ik uit inmiddels ruime ervaring). Om tamelijk duistere redenen ligt er in mijn buurt gewoon erg veel afval op straat. Er zijn ook veel plekken waar jongeren rondhangen die hun frisdrankblikjes laten staan of op straat gooien, terwijl er op minder dan 5 meter afstand een afvalbak staat, en nee, die is niet vol.

Het gros van het rondslingerende afval is niet te wijten aan volle of slecht functionerende bakken, men heeft gewoon sch**t aan de regels, en kennelijk met name ook aan de buurt(bewoners). Ik weet niet waarom, maar het ergert me wel.

Er wordt trouwens ook raar geparkeerd in mijn buurt

Groeten,

Temet

over de muilkorfwet (ook ot)

Dat verhaal van die muilkorfwet in Spanje laat maar weer eens zien waarom het zo prettig is een Europees Hof voor de Rechten van de mens te hebben. Nog mooier zou het zijn als je daar wat sneller heen kon, want nu moet je eerst de hele nationale rechtsgang doorploeteren voor je de zaak aan Straatsburg mag voorleggen. Nu maar hopen dat die Spaanse mevrouw dat ook doet.

Groeten,

Temet

Hartje

Hartje

24-08-2015 om 21:31

Ik ben zo'n hufter

Ofwel, ik heb zo'n gehandicaptenparkeerkaart. Al jaren. En nee, die heb ik niet toegewezen gekregen op basis van mijn mooie blauwe ogen.

Nu heb ik het geluk dat ik nog korte stukjes zelf kan lopen. Dat kan ik af met krukken of een rollator. Maar al heel snel wordt het een rolstoel of (opvouwbare) scootmobiel, dat hangt van de afstand die ik moet afleggen. Vooral die twee laatsten maken het gebruik van een gehandicaptenparkeerplaats wel heel handig en soms zelfs noodzakelijk. Die parkeerplaatsen zijn nl niet alleen dicht bij de ingang, maar ook groter/breder. Zodat het in- en uitladen van je hulpmiddel net even wat eenvoudiger wordt. Of domweg mogelijk wordt. Om dat tastbaar te maken; stel je voor dat je jaar in jaar uit een tweelingwandelwagen mee moet nemen. Elke keer dat je met de auto ergens heen gaat. En die kinderen worden nooit groter...

Wie zei dit ook al weer:
'(Overigens denk ik dat gehandicapten meer gediend zijn met wetgeving die ze toegankelijkheid van winkels en restaurants garandeert (toiletten, pashokjes, drempels weg). Gewichtig doen over parkeerplaatsen is hypocriet).'
Nee, speciale parkeerplaatsen zorgen er voor dat je met een leven waarin je niet zomaar uit de auto springt om 'even' een boodschapje te doen of 'heel even' je kind ergens op te halen, nog een stukje zelfstandigheid kunt houden. En waarmee gehandicapten echt gediend zouden zijn? Met een procedure voor het uitgeven van parkeerkaarten die onjuist/onterecht gebruik voorkomt. Die er voor zorgt dat er geen gebruik gemaakt kan worden van de kaart van (overleden) oma. Lees maar de nieuwsberichten over het kaartmisbruik in Belgie. Waar ik me nu stik aan erger? Aan jongelui die op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren, zo'n kaart er in gooien en dan vlot uit de auto springen. Als ik verbaasd kijk roepen ze iets over 'geleend', 'zware dozen' en 'maar heel even'... Over hufters gesproken...

En als ik dan toch bezig ben; zo'n kaart is niet gratis. De kosten verschillen per gemeente, maar reken op zo'n EUR 50 voor de medische keuring. Die kosten ben je kwijt, ongeacht of je de kaart krijgt toegewezen of niet. Afschrikbeleid, om er voor te zorgen dat niet zomaar iedereen zo'n kaart gaat aanvragen. De legeskosten voor de kaart zelf zijn ook zo'n EUR 50, dus zo'n EUR 100 totaal. En het parkeren zelf is ook lang niet overal gratis. Zo'n feest is het dus ook weer niet.

Tenslotte nog iets over hufters en huftergedrag. In mijn ogen zijn hufters de mensen die bewust verkeersovertredingen maken, als veel te hard rijden, omdat ze lachen om de boetes. Mensen die hun hand niet omdraaien voor een honderd Euro meer of minder. Voor hen moeten de boetes zo hoog zijn, om nog enige indruk te maken. De goeden lijden helaas ook hier onder de slechten.

Hartje

Het punt is een beetje dat iedereen die bepaalde overtredingen maakt wordt weggezet als hufter, terwijl er ook oprecht sprake kan zijn van een vergissing. En zelfs al is het geen vergissing, dan nog maakt een eenmalig misstapje je niet meteen een hufter. Dat zeg jij ook niet, integendeel, maar door zoiets een huftertoeslag of weet ik wat te noemen wordt die sfeer wel opgeroepen.

Interessant is overigens of die hoge boetes ook echt helpen tegen het hufterige gedrag. Ik heb geen idee, maar jij misschien wel: wordt er naar jouw idee minder fout geparkeerd op invalidenparkeerplaatsen?

Groeten,

Temet

Anneleen

Anneleen

25-08-2015 om 00:00

Rijksmuseum

Vrienden van mijn dochter zijn iets van acht keer in drie dagen onder het rijksmuseum doorgegaan met hun scooter. 'S Nachts, want overdag vinden ze het gevaarlijk met al die loslopende, blinde toeristen.

Op één dag kregen ze acht boetes. Voor elke keer, weet niet de hoogte, maar ik dacht 100 euro per keer. De ouders vinden het niet eerlijk dat ze acht boetes hebben gekregen, omdat ze 18 zijn en het heel veel geld is en ze met één boete ook geleerd hadden dat je niet onder het Rijksmuseum mag scooteren. Ik weet niet zo goed wat ik vind. Ik vind het zielig dat ze zoveel moeten betalen, maar ze hadden ook moeten weten dat het niet mag.

Fietstunnel Rijksmuseum

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietstunnel_Rijksmuseum

Dat is ook makkelijk vangen omdat er jaren onenigheid en onduidelijkheid was over de openstelling van de fietstunnel. Het Rijksmuseum heeft ook de regels aan hun laars gelapt door in de onderdoorgang een grote entree te maken waardoor de onderdoorgang smaller is geworden.

Het is ergerlijk omdat je een heel stuk moet omrijden als de zaak dicht is.

Maar uit het bericht op Wikipedia blijkt het nu weer open gesteld te zijn?

En dan 8 keer beboeten. Dat is gewoon vangen.

Anneleen

Anneleen

25-08-2015 om 08:03

8 keer

Herstel: Die acht boetes was dus voor die acht keer in drie nachten, niet in één nacht.

carootje

carootje

25-08-2015 om 08:56

net door rood

gebeurt mij ook wel eens, en niet omdat ik vind dat de regels voor mij niet gelden, maar altijd per ongeluk!
Ik rijd regelmatig met een busje met iemand in een rolstoel achterin. Voor diegene is het niet prettig als ik heel plotseling rem, dus is de keus voor mij vaak heel lastig bij een oranje verkeerslicht: op de rem trappen of doorrijden. En dat in een seconde beslissen.
Voor mij staan sommige verkeerslichten dus te kort op oranje.
Ik heb er overigens nog nooit een boete voor gehad, dus in mijn beleving zit er een kleine marge op: 'donker-oranje' = geen boete. Maar als ik dit bericht lees heb ik dat mis en heb ik gewoon geluk gehad tot nu toe! (klop klop)

Jamie

Jamie

25-08-2015 om 09:06

carootje

Als jij je aan de maximum snelheid houdt en weet dat je al de vijfde bent in een rijtje moet je dus rekening houden dat het wel eens oranje kan worden. Het is dus onzin dat je in 1 sec moet beslissen om je gaat remmen of doorrijden. Op het moment dat je 10 meter van het verkeerslicht bent beslis je of je gaat remmen of niet. Als het dan nog groen is doe je dat niet, is het oranje dan rijd je door want dan haal je dat nog. Lijkt me vrij simpel allemaal.

Jamie

Jamie

25-08-2015 om 09:09

Anneleen

Dus meerdere scooteraars overtreden meerdere nachten iets en dan vinden de ouders dat ze maar 1x moeten betalen? Wat een onzin zeg. Ze weten dat het niet mag, het is mij een raadsel wat AnneJ nu weer bedoelt met haar linkje en je wil dus zeggen dat als iemand drie keer op verschillende dagen door rood rijdt die persoon maar 1 boete moet krijgen?

Hoge boetes effectief

Hoge boetes werken wel effectiever zodat minder mensen het risico durven te nemen. In Amerika staat er voor het weggooien van iets uit de auto op de snelweg een boete van 1000 dollar. Die borden zijn ruim aanwezig en ze werken. Nu moet ik wel gezegd worden dat daar meer patrouille op de wegen worden uitgevoerd. Maar de herhalende boodschap en de hoge boete zouden ze hier ook mogen plaatsen, vind ik.
Ook de invalideparkeerhavens gaan gepaard met een stevige boete-bord. Ik heb ook borden gezien waarbij de boete voor door rood lichtrijden onder de verkeerslichten hing. Het is blijkbaar nodig meerdere malen, de mensen visueel op de gevolgen te wijzen, zo van 'Even de aandacht erbij'.

Lang geleden stopte ik, op de route naar mijn werk, 4x achter elkaar voor oranje want ik was ruim op ttijd. Bij het daarop volgende oranje stoplicht, had ik er wel genoeg van en gaf ik gas. Alleen besloot mijn voorganger op het laatst toch te remmen; gelukkig geen gewonden maar wel een pittige rekening. Het heeft mij veranderd in een oranje licht-stopper ( op het moment dat het licht op oranje springt en er geen vrachtwagen vlak achter mij zit)..
Ik merk dat men vandaag de dag juist vaker gas gaat geven om geen tijd te verliezen. Eigenlijk is het best egocentrische om uit eigen belang een onveilige verkeerssituatie te creëren. Er mag van mij best een hoge boete voor staan, want die mentaliteit moet veranderen.

Ps ik was toendertijd heel blij het hokje gewonden of dodelijke slachtoffers op het schadeformulier niet te hoeven aanvinken.

Flanagan, Amerika

Wat mij in Amerika opviel is dat die hoge boetes en de vele borden die daar op wijzen helemaal niet helpen, wat een puinzooi is het daar in de bermen, echt opvallend rommelig.

skik

Omrijden Rijksmuseum

Het omrijden met een scooter thv het Rijksmuseum kost maar 1 minuut vertraging..De boete is gelijk aan heel wat uurtjes vakkenvullen bij de supermarkt.

Skik,

Ik woonde in New England, misschien verklaart dat het verschil. Daar is meer geld voor de state-police. De pakkans in staten zoals Arizona of New Mexico ligt wat lager. Borden alleen, is dus niet voldoende.

Temet,

Er is hoop, want de boete is verhoogd naar 85€ en er rijden meer busjes van de reinigingsdienst door de 'onze' wijk. Een buurbewoner had zijn naam op de afleverdoos laten staan en was te vroeg voor grof vuil. De milieupolitie belde bij hem aan.
En de vuilniiszakken die tijdens het legen, op het plateau van de container staan, gaan mee voor inspectie.
Maar je hebt gelijk, dergelijk overlast is moeilijk uit te roeien.

wenda

wenda

25-08-2015 om 10:22

geloof er echt niets van

Ik denk dat hogere boetes alleen maar een onverantwoordelijk gevoel in de hand werken cq versterken. Bij hoge straffen is het niet meer *jouw* omgeving die je schoon wilt houden.
Het bevordert absoluut geen 'we houden het samen leefbaar'-gevoel. Het is meer een 'ik als individu tegen een sterke overheid, die me een poot uit wil draaien'.Bevordert eerder stiekem gedrag dan verantwoordelijk.
De mensen die zich wél aan de regels houden doen dat vaak uit een beleving die draait rond bij de 'goede' groep horen, (kijk mij eens braaf zijn itt die hufters) en niet zozeer om het 'met z'n allen' veilig houden.

carootje

carootje

25-08-2015 om 10:40

Jamie

Leuk dat je mijn verhaal als onzin afdoet.

Het zal ook wel moeilijk voor te stellen zijn, maar ik merk gewoon dat het met een wat 'trager voertuig' (want zo voel ik me in dat busje met de invalide achterin) moeilijker gaat.
Als ik in mijn gewone personenautootje rijd heb ik er namelijk geen last van.

Vraagje: heb je ervaring met deze situatie? Zo niet: hou dan je oordeel voor je alsjeblieft. Soms zijn de dingen niet zo simpel als je denkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2015 om 11:05

Oranje

Ik heb geen auto en zit niet dagelijks op de weg, maar als je moet nadenken over wel of niet stoppen voor oranje heb je het blijkbaar dusdanig op tijd gezien dat je fatsoenlijk af kunt remmen. Ik zie oranje niet als "we kunnen ons er nog even doordrukken" maar als "tijd om te stoppen!". Als je niet meer af kunt remmen, omdat je in volle vaart met oranje wordt geconfronteerd, rij je natuurlijk door.

carootje

carootje

25-08-2015 om 11:20

klopt

maar niet meer kunnen afremmen is dus afhankelijk van je snelheid maar ook van je voertuig (en je passagier). Nou ja, ik geloof dat ik het niet kan uitleggen, en misschien ligt het ook wel een klein beetje aan mij, ik vind die keuze maken soms dus lastig: kan ik nog remmen of niet. En dat heb ik alleen in die invaliden-bus.

En ik wilde alleen maar duidelijk maken dat (net)door rood rijden niet altijd voortkomt uit hufterig gedrag.

Lobke

Lobke

25-08-2015 om 11:30

Carootje

maar dan weet je dus als je met die invalidenbus rijdt dat je eerder moet gaan remmen, dus zodra het licht op oranje springt.

Als ik met een trailer en paard rijd rem ik ook veel behoedzamer, als ik aan kom rijden en het licht staat al op groen ga ik al langzamer rijden zodat ik als het op oranje springt kan stoppen, of ik ben dan al zo dicht bij het verkeerslicht dat ik volgens de regels door mag rijden. Jammer dan voor de doordrukkende auto's achter me. Springt het licht net op groen dan vertraag ik iets minder afhankelijk van het aantal auto's voor me dat nog op moet trekken, maar ik vertraag nog steeds voor het geval het licht op oranje springt.

Je moet met zo'n gevaarte gewoon veel eerder bedenken wat je gaat doen. Heel defensief rijden. Aannemende dat je niet particulier in een invalidenbus rijdt: kun je geen training defensief rijden krijgen van je werkgever?
Die krijgt hier iedereen met een auto van de zaak of die rijdt in een ander bedrijfsvoertuig.

carootje

carootje

25-08-2015 om 13:41

Lobke

Wel particulier, het gaat om een familielid.

Klopt, ik zou inderdaad nog rustiger moeten rijden (ik heb altijd al het idee dat ik als een bejaarde rij in die bus).
Maar goed, zo vaak gebeurt het niet hoor, misschien een of twee keer per jaar dat ie net op rood springt als ik eronderdoor rijd (en we maken heel wat kilometers!).
Het voordeel bij jou is misschien dat mensen zien dat je een paard vervoert. Mijn bus ziet er van de buitenkant gewoon uit als een bedrijfsbusje, en dus heb ik al vaak te maken met geïrriteerde inhaalmanoeuvres.

Maar uiteraard blijf ik mijn best doen en ik wil dus nog steeds niet onder de hufters geschaard worden

Jamie

Jamie

25-08-2015 om 16:47

nou

Wat Lobke zegt dus. Hoe denk je dat mensen het met een vrachtwagen of volle bus doen?

Carootje,

Het gaat niet om het missen van een boete ( klop klop) maar om het missen van een ongeluk met letsel ( knok knok
Je hebt een dankbaar beroep, maar het wel eens doorrijden ( terwijl het licht al op rood is gesprongen), is iets waar een ander weinig voor koopt.

Moeder van fietsende scholieren

rode krullenbol

rode krullenbol

26-08-2015 om 08:48

Inderdaad, Flanagan

"Het gaat niet om het missen van een boete (klop klop) maar om het missen van een ongeluk met letsel (knok knok)"

En de boetes zijn er niet alleen om af te schrikken (ter preventie), maar ook ter bestraffing van overtreding van de wet, M. Lavell.

Rode krullenbol

havo

havo

26-08-2015 om 19:14

gezondheid

Ik heb een aantal jaren geleden een boete gekregen ( +/- 100 euro) voor het vergeten van de parkeerschijf toen ik even naar de supermarkt ging in een naburige gemeente. Nu nog maakt mijn hart een "schriksprongetje" als ik in een supermarkt loop. Uit de reacties van mensen op de parkeerplaats merkte ik dat ik gesnapt was door de plaatselijk beruchte pennenlikker. Ik mijd die parkeerplaats nu, sneu voor de middenstand.
Ook irritant: verkeerslichten op totaal verlaten kruisingen die, ook al nader je niet te hard, op oranje springen. Je dan, op de nog steeds totaal verlaten kruising een tijd laten wachten.... Nee, er komt toch echt niemand...nou, dan wordt het maar weer groen. Ik doe het niet, maar de verleiding is wel groot.

+ Brunette +

+ Brunette +

28-08-2015 om 01:19

Invalidentoilet

De vergelijking met een parkeerplaats gaat niet op want even wachten om naar de wc te gaan is heel iets anders dan niet ver kunnen lopen en daarom dichtbij mogen parkeren. Iedereen moet weleens wachten bij de wc dus waarom gehandicapten niet?
Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in Spanje is het in de horeca toegestaan om geen apart invalidentoilet te hebben. Dus bijvoorbeeld een herentoilet en een invalidentoilet dat tevens damestoilet is.

Carla

Carla

28-08-2015 om 10:12

Brunette

" Iedereen moet weleens wachten bij de wc dus waarom gehandicapten niet? "

Nou dat ligt natuurlijk aan de handicap. Tegen de tijd dat mensen met bepaalde handicaps zich uit rolstoel en uit de onderkleren hebben gehesen kan er al heel wat mis zijn gegaan. En om met een rolstoel in een toilet te komen of jezelf over te kunnen tillen moet daar ruimte voor zijn anders kun je er letterlijk je kont niet keren. En niet iedereen hoeft mee te kijken toch als de deur niet dicht kan hierdoor?
Mensen met de ziekte van Crohn of andere darmaandoeningen moeten toch echt heel snel op een toilet terecht komen en in geval van een handicap misschien nog sneller.
De mensen die op de invaliden parkeerplek mogen zijn staan hoeven natuurlijk niet altijd de mensen te zijn die een invalidentoilet nodig hebben of omgekeerd. Een meneer die mank loopt kan hoogst waarschijnlijk nog wel uit de voeten op een normaal toilet.

Barvaux

Barvaux

28-08-2015 om 10:19

Carla

Ik dacht toch dat algemeen bekend was dat een invalidentoilet gewoon gebruikt kan worden door niet-invaliden!

http://www.beatrijs.com/gebruik-maken-van-invalidentoiletten/
http://www.leefwijzer.nl/invalidentoilet/

Natuurlijk laat je een invalide voor gaan maar het is echt onzin om die ruimtes 99% van de tijd leeg te laten terwijl je dan vervolgens in de rij moet staan. Een rij met mensen die wellicht NET zo nodig moeten als die persoon met een darmaandoening zonder benen!

Nog erger

Brunette, ik ken dat. In Frankrijk hebben 'we' dat ook zo. Er is vaak 1 toilet geschikt voor invaliden (balzaal) waar iedereen gebruik van maakt. Ook in de supermarkt bijvoorbeeld. Dat is verplicht en vloeit voort uit verdragen die invaliden als aparte groep tegen discriminatie beschermen/aan een gelijke positie helpen.

Nederland heeft het verdrag nog niet geratificeerd en dus is er geen wetgeving die verplicht om invalidetoiletten te hebben of zelfs maar toegankelijk te zijn voor invaliden (stoepje, deur, paskamer waar je in kunt) en is het discrimineren van invaliden (weren van je terras, die man kan niet eens praten) niet strafbaar.
Zelfs scholen zijn meestal niet rolstoel/hulpmiddel geschikt.

Om die reden betrok ik toiletten (in bredere zin toegankelijkheid) bij deze discussie.

In dat licht is zwaarwichtig doen over parkeerplaatsen nogal hypocriet.
Invaliden zijn zelden welkom.
Hoge boetes helpen niet bij het vrij houden van invalideparkeerplaatsen.

Krullevaar

Krullevaar

28-08-2015 om 11:01

niet mee eens

Parkeerplaatsen zijn gewoon essentieel voor mensen met een handicap net als invalidetoiletten. Zwaarwichtig daarover doen is verre van hypocriet. Jammer dat mensen dat niet willen snappen. En als hoge boetes nodig zijn om asociaal gedrag in te dammen dan moet dat maar.

Marc de Hondt schreef hier onlangs een mooie blog over: http://www.marcdehond.nl/geweldig-als-iedereen-die-boos-is-op-strandtent-parnassia-zou-zorgen-dat-zijn-eigen-werkplek-rolstoeltoegankelijk-is/

Het is schandalig dat Nederland dat VN verdrag nog niet heeft geratificeerd. Terwijl Nederland altijd het hoogste woord heeft als het om mensenrechten in andere landen gaat. Amerika is in dat opzicht een verademing. Sinds 1990 is het daar verplicht om alle nieuwe gebouwen toegankelijk voor iedereen te maken. Met als gevolg dat je als gehandicapte nu, 25 jaar later, overal naar binnen kan. Waarom zou dat in Nederland niet kunnen? Ik ken best wat ouders met gehandicapte kinderen die elk jaar naar Amerika op vakantie gaan en het daar heerlijk vinden. Zelfs Disney heeft karretje in attracties waar mensen met rolstoel en al in kunnen. Hoef je bij de Efteling niet te proberen. Amerika staat niet bepaald bekend als het meest sociale land maar in dit opzicht lopen ze weer mijlen voor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.