Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nikki

Nikki

19-10-2013 om 23:00

Dons en bont (jassen)

Naar aanleiding van een ander draadje.

Het valt mij op dat er op dit moment veel aanbod is van jassen met donsvulling. Zag ze al bij o.a. hema en aldi in de folder.
Zover ik weet wordt dons op een zeer dieronvriendelijke manier verkregen.
Hetzelfde geldt voor echt bont. Ook dat zie je steeds (meer) op kleding, met name jassen (zo'n bontrandje langs kraag).

Jaren geleden was het echt "not done" om met echt bont te lopen. Vind het zo vreemd dat het nu zo geaccepteerd lijkt, terwijl dieren er verschrikkelijk onder lijden.

Ben benieuwd naar mening van anderen hierover.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2013 om 23:13

Die bontrandjes langs capuchons

zijn nep voor zover ik weet. Over dons kan ik eigenlijk ook niet veel vinden, behalve dat het van fokkerijen voor het vlees afkomstig is. Dan is het net zo goed of fout als koeienleer voor schoenen.

Wikke

Wikke

19-10-2013 om 23:48

dons is dierenleed, inderdaad, tenzij...

Ja, dons schijnt meestal van levende (!) eenden/ganzen etc. geplukt te worden. Wreed, lijkt me.

Ik heb zelf een hele fijne lange donzen jas van Patagonia gekocht, waarbij vermeld stond dat het "diervriendelijk" dons was, d.w.z. afkomstig van dode dieren.

Anonymized User

Anonymized User

20-10-2013 om 00:47

Bont vaak echt

Helaas zijn veel bontrandjes gemaakt van echt bont. Dit schijnt in veel gevallen voor de fabrikant zelfs goedkoper te zijn dan nep.

Dons is in de meeste gevallen afkomstig van dieren die levend worden geplukt, tenzij inderdaad via een keurmerk anders wordt aangegeven.

Efedrina

Efedrina

20-10-2013 om 08:51

Aldi en lidl, misschien ook hema

Je denkt toch niet dat in een jas die van de week bij Lidl te koop was voor 20 euro dons zit? Hetzelfde geldt voor jassen van Aldi. Hema weet ik niet zeker. Daar zou wel een beetje ons in kunnen zitten, opgevuld met veren die ze bij kuikenslachterijen kopen voor de opvulling. Maar in die van Lidl en Aldi zit geen spoortje dons, alleen maar nepdons.

marie

marie

20-10-2013 om 10:25

Die van Lidl geen dons

Hoi
In die van de Lidl zit geen dons, die jas heet dan ook een thermojack

http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl/hs.xsl/index_41348.htm

Licht als een veertje en heerlijk warm
Water-, wind- en vuilafstotend dankzij Bionic Finish® Eco

Nikki

Nikki

20-10-2013 om 16:34

klopt

Jassen van Lidl inderdaad niet, maar die van HEMA wel. 90% dons en 10% veren. En voor zo'n lage prijs verwacht ik geen "diervriendelijk" dons.

Ik vind het zo jammer dat zulke kleding wordt gemaakt en door veel mensen wordt gekocht, misschien meestal door onwetendheid.

Rafelkap

Rafelkap

20-10-2013 om 19:49

kleine lettertjes

Het is jammer dat er geen label op kleding is waarop staat: 'hiervoor is een levende gans geplukt'.
Vaak staat het er in kleine lettertjes op en veel mensen zien dit over het hoofd.
Je draadje en alle media hierover nodig wel uit om goed het label te lezen.

Labels op kleding

Het staat er met koeienletters op als het een diervriendelijk, biologisch of fairtrade product betreft.

Moet je zoeken, kan je er rustig van uit gaan dat dit het niet is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-10-2013 om 09:32

Bont

Ik heb vorig jaar een artikel gelezen over bontrandjes aan capuchons. Dat vooral de goedkope jassen een echte bontkraag hebben. Dat is idd goedkoper dan nep. Mijn buurvrouw kocht een vest met bontkraag op de marktn, toen ze die eens wat beter bekeek bleek het ook gewoon echt te zijn. Op de site van bontvoordieren.nl staat vrij duidelijk hoe je het verschil ziet. En ze hebben een lijst van winkels die garanderen dat ze geen echt bont verkopen. Ik koop geen jassen met bont of nepbont meer, gewoon voor de zekerheid.

Wat ik ook las is dat de nepuggs gemaakt worden in china en dat daar ook levend dieren voor worden gevild.Vind ik ook akelig.

Rafelkap

Rafelkap

22-10-2013 om 10:30

Jasam

Ik vrees dat een meerderheid daar niet op let, tenzij er met koeienletters op staat. De meeste mensen zijn uit op koopjes. Het bewustzijn groeit wel, maar meer onder de mensen die kritisch zijn en vaak meer geld om een keuze te kunnen maken, ben ik bang.
De overheid zou moeten ingrijpen, maar er zullen wel teveel financiele belangen bij in het spel zijn.

Lotto

Lotto

22-10-2013 om 10:32

Lastig he

Ik probeer een bewuste consument te zijn en geen onnodig dierenleed te kopen.
Maar van mijn schoenen (toch veel van leer) weet ik het eigenlijk niet.
Ik heb de meeste schoenen die ik nu draag via Marktplaats gekocht, van merken als Ecco, dr Martens en Think!

Ik realiseer ik me dat ik niet eens weet hoe zij met diervriendelijkheid om gaan.

Maar vogels levend plukken; het idee alleen al. Stel je voor dat al je haar uit je hoofd wordt gerukt....

En mijn idee is dat veel mensen het echt geen klap kan schelen. Mijn moeder koopt gewoon dons (en bont aan haar nieuwe jas). Dan zegt ze: "Het was zo goedkoop dat kon ik echt niet laten liggen hoor!" Dat het echt bont was had de marktkoopman er zelfs bij gezegd als extra verkoopargument. Dus...

Lotto, dat is mijn idee ook

~~En mijn idee is dat veel mensen het echt geen klap kan schelen.~~

Je hoeft alleen een rondje door de supermarkt te lopen om tot deze conclusie te komen.

Levend?

Iemand enig idee waarom dons van levende dieren geplukt wordt? Ik zie de meerwaarde niet zo eigenlijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-10-2013 om 14:36

Nanny

Misschien groeit het weer aan en kunnen ze nog een ronde mee?

Fiorucci

Fiorucci

22-10-2013 om 16:23

Uggs

Ook de echte Uggs staan garant voor dierenleed:
http://www.piepvandaag.nl/uggs-en-halal-de-lijdensweg-van-australische-schapen/
En ook op dure jassen, zoals Nickelson, vindt je echt bont.

100%mama

100%mama

25-10-2013 om 13:13

Onwetendheid

ik schok me rot toen ik dit las! Ik lig namelijk 's nachts heerlijk onder een warme donzen dekbed... Goddank blijkt volgens de label het om traceability Kodex dekbed te gaan dus even op Google gekeken wat dit betekend en het komt er op neer dat vanaf de oorsprong bekeken kan worden waar het dons vandaan komt, diervriendelijk dons dus! Gelukkig maar, maar het is hier echt onwetendheid geweest, dat kan dus echt ook ;0

duckie

duckie

26-10-2013 om 11:06

Eendendons

Uit betrouwbare bron weet ik dat in Nederland de eenden pas geplukt worden als ze dood zijn. Dat is ook wettelijk verplicht. Bron dacht dat dit ook Europese regels zijn, maar dat wist hij niet zeker. Dus je kunt gerust een donzen dekbed kopen als het dons uit Nederland komt.

Hombre

Hombre

27-10-2013 om 08:15

In China....

"Wat ik ook las is dat de nepuggs gemaakt worden in china en dat daar ook levend dieren voor worden gevild.Vind ik ook akelig."

Waarom zouden ze in vredesnaam dieren levend villen? Dat lijkt me aanzienlijk lastiger dan dood villen, maar ik ben een leek op dat gebied dus als iemand me dat kan uitleggen, graag.

Daarentegen eet ik vlees en draag ik leer net als al mijn voorouders en nu ineens hysterisch gaan doen als dieren worden gekweekt en gedood voor hun huid vind ik het toppunt van hypocrisie.

Daarnaast eten veel van die beesten mij ook op als ze de kans krijgen en dan zonder enige aarzeling, dus ik zie het probleem niet zo. Menssn slaan helemaal door in hun 'dierenliefde'...

Fiorucci

Fiorucci

27-10-2013 om 17:37

Hombre

Men denkt dat de vachten zachter zijn door de adrenaline die vrij komt bij levend slachten...adrenaline die wordt veroorzaakt door angst en pijn.

Hombre

Hombre

28-10-2013 om 08:23

Fiorucci

"Men denkt dat de vachten zachter zijn door de adrenaline die vrij komt bij levend slachten...adrenaline die wordt veroorzaakt door angst en pijn."

Kom op zeg, dat lijkt me echt zo'n samenzweringstheorie-achtige stelling. Men beweert de vreemdste dingen van China en Japan, gelukkig berust 90% ervan nergens op.

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2013 om 08:52

Prima joh

Dan mag jij uitzoeken waarom men levend vilt, veel succes.

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2013 om 08:57

ps hombre

Of geloof je niet dat er uberhaupt levend gevild wordt? Er zijn filmpjes zat te vinden hiervan. Overigens, volgens mijn chinese schoondochter zijn chinezen nog gekker dan wij allemaal denken.

Hombre, wel levend

Er zijn inderdaad zat filmpjes waarin je kunt zien dat dieren nog leven als ze gevild worden. Ik weet niet of men denkt dat de vacht dan zachter is, of dat het gewoon gemakzucht is. De dieren krijgen een klap op hun hoofd (of worden met hun hoofd ergens tegen aan geslagen...) en dan gaan ze gewoon aan de slag.
Ik weet niet wat je bedoelt met 'wat er allemaal beweert wordt over China en Japan' verder. Een collega van mijn man is momenteel voor in Taiji, Japan bij de zogenaamde 'Cove', en geloof me, de werkelijkheid is nog erger dan dan wat je hoort.

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2013 om 15:55

Maaike

Het is vooral ook heel goedkoop, levend villen, las ik ergens.

Levend villen

Fio, waarom is levend villen goedkoper dan dood? Weet jij dat misschien?

goedkoper

Ja, ik kan me ook wel voorstellen dat het goedkoper is inderdaad. Het gaat sneller als je niet eerst hoeft te controleren of een dier echt dood is en tijd is geld natuurlijk. Verdovingsmateriaal of iets dergelijks dat het minder pijnlijk voor een dier zou maken kost natuurlijk ook geld.

Fiorucci

Fiorucci

30-10-2013 om 20:00

Dat denk ik ook Maaike

Het scheelt tijd en middelen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.