Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Donna

Donna

07-05-2015 om 08:12

Dit kan toch niet waar zijn?

Op 7 mei, twee dagen nadat we massaal de vrijheid hebben gevierd, lees ik het volgende: http://www.nu.nl/dvn/4044254/majesteitsschennis.html
Gaan er echt iemand vervolgd worden, om geen andere reden dan een stoute opmerking over koning en koningin? Ik krijg hier een beklemmend gevoel bij en hoop dat degene bij het OM die dit bedacht heeft snel tot de orde geroepen wordt.

Koentje Koets

Koentje Koets

07-05-2015 om 10:30

donna

helaas is het inderdaad wel waar ja. Ik vind het eigenlijk ook belachelijk, maar ja, ik ben sowieso tegen het koningshuis.
Maar daarnaast; ik ben sowieso ook tegen het beledigen van mensen. Ik snap alleen dan weer helemaal niet waarom bijv. mensen dit soort dingen bijv. gerust tegen de politie kunnen zeggen; bijv. dat je dat ziet bij blik op de weg of zo, maar dat er dan enorm gevolg aan komt als je het over de koning zegt. En nog niet eens direct in zijn gezicht, dus waar gaaaaaaaaaaat het helemaal over!!

Willy don't care

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/339426

Van mij mag het artikel over majesteitsschennis uit het wetboek. Er zijn genoeg mogelijkheden om iemand aan te pakken als hij over de schreef gaat qua smaad of belediging, daar is geen apart artikel voor nodig.

skik

Donna

Donna

07-05-2015 om 13:05

Help!

Meer dan 50% is van mening dat het beledigen van de koning niet moet kunnen, dus moet hier tegen opgetreden worden. Niets je suis Charlie dus. Wel bekrompenheid ten top. Prima als je het gebruik van het woordje "fuck" niet vindt kunnen en dit je kinderen ook bijbrengt. Maar het strafbaar stellen van "majesteitsschennis" hoort in een beschaafde samenleving niet. Na het verbod op godslastering moet het hier ook mee afgelopen zijn, zeker nu blijkt dat het niet om een dode letter in de wet gaat, maar dat critici van het koningshuis actief de mond gesnoerd worden. Een beschaafd bordje tijdens de kroning leverde immers ook al een ontluisterende reactie op...

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 13:48

Oja

Zoon van 16 vraagt zich af waarom LuckyTV wel aan majesteitschennis mag doen, al jaren. Wellicht omdat juist gebleken is dat het goed is voor hoe wij denken over het Koningshuis? Maar dat konden ze aan het begin ook niet weten natuurlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2015 om 14:34

Misschien...

ik denk nu hardop, omdat LuckyTV het als humor brengt en zo'n Fuck de Koning- roeper het regelrecht roept om te beledigen? Humor als in LuckyTV, satire, e.d.valt denk ik onder kunstzinnige vrijheden, terwijl simpelweg schelden naar mijn gevoel geen diepere gedachte heeft dan schelden. Of het daarom strafbaar moet zijn, vind ik best lastig. Een koning is wat mij betreft wel hoger in 'rangorde' maar dat betekent niet dat er daarom verschil moet zijn tussen het beledigen van zijn of mijn persoon. Zodra er in een scheldpartij verwezen wordt naar de dood vind ik dat er zeker wel straf op moet volgen. Bedreiging, hoe grappig of 'het was niet serieus' ook, moet ontmoedigd worden.

Donna

Donna

07-05-2015 om 15:04

Of omdat

De makers van Lucky TV op wat meer ondersteuning kunnen rekenen dan een activist (zo'n langharige nietsnut weet je wel) of een betweterig studentje dat het gewaagd heeft "ons" feestje te bederven. Dit laat direct de glijdende schaal zien van beperking van fundamentele vrijheden. De volstrekte willekeur en normatieve benadering. Als Willem grote problemen heeft met "fuck de koning" moet hij zelf, net als andere bekende Nederlanders, zelf in actie komen. En bot vangen. Want komop, dit gaat toch nergens over?

foutje, bedankt...

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/07/om-heroverweegt-vervolgen-al-jaberi-voor-majesteitsschennis/

De dagvaarding is ingetrokken. Maar, zo hoorde ik net iemand zeggen op het journaal, er is nog geen sepot. Vervolging kan nog.

Ja ja. Men heeft zich ernstig vertild. Dat zullen fijne gesprekken zijn geweest, daar binnen de burelen van het OM. En nu hopen ze vast dat over een week niemand het er meer over heeft en ze de boel stilletjes ten grave kunnen dragen.

Ik dacht hetzelfde als Donna. Lucky TV, dat is leuk en een gebbetje, dat moet kunnen, maar zo'n activist, die dan ook nog demonstreert tegen Zwarte Piet en dan bovendien nog Al Jaberi heet, dat moet toch niet magge.

Ik persoonlijk ben de heer Al Jaberi dankbaar dat hij de schikking van het OM niet geaccepteerd heeft en de zaak voor de rechter heeft willen laten komen. Het OM heeft ongetwijfeld spijt als haren op het hoofd.

Overigens vind ik dat degene die het Paleis op de Dam heeft beklad wel vervolgd zou moeten worden. Niet voor de slagzin, maar omdat je met je tengels van een rijksmonument moet afblijven, het is verdikkeme net voor een godsvermogen gerestaureerd. Als je zo nodig wilt kalken, neem dan stoepkrijt!

Groeten,

Temet

Yeti

Yeti

08-05-2015 om 06:56

tja

Een tijdschrift (Viva?) had laatst een pagina vol met vibrators die gebaseerd waren op het koningshuis. Royal Willem en zo. Dat mag blijkbaar wel, al vond ik het een afknapper.

Donna

Donna

08-05-2015 om 07:06

Jammer

Dat er altijd figuren zijn die misbruik maken van terechte maatschappelijke boosheid door de vandaal of plunderaar uit te gaan hangen. Lucky TV was gisteren grappig trouwens en, verassing, ik ben blij dat het OM de zaak ingetrokken heeft.

dihanne

dihanne

08-05-2015 om 08:08

wel verstandig

Ja, ik denk dat het verstandig is om deze zaak in te trekken.

Los van hoe je er inhoudelijk over denkt, maar door hier een zaak van te maken, wordt 'Fuck de Koning' een soort geuzenkreet.

Zelf vind ik de manier waarop met het koningshuis omgegaan wordt echt niet kunnen. Dat je gearresteerd wordt omdat je een bordje 'ik ben geen onderdaan' omhoog houdt. Ik was verbijsterd tijdens de kroningsdag, dat er nergens (en ook niet in de media) een kritisch geluid te horen was.

Dihanne

bieb63

bieb63

08-05-2015 om 10:38

onschendbaarheid, het kan nog veel erger

Ik meen me te herinneren dat een jaartje geleden of zo een buitenlandse diplomaat, die hier dronken in z'n auto stapte, niet mocht worden opgepakt/vervolgd of what ever omdat hij onschendbaar was ofzo? Tsssssssssssss

Te gewoon

Ik hoorde op de radio dat 'fuck' te geaccepteerd en te gewoon is.
'Fuck you' in huidige taal wil zoveel zeggen als 'ga weg'.

http://www.groene.nl/artikel/van-amen-tot-fuck

HJA Hofland in de Groene, al in 2004

"De dertiende editie van de dikke Van Dale heeft drie lemmas. «Fuck, (na 1950) geen fuck, helemaal niets»; «Fuck, uitroep van ergernis, synoniem shit, verdomme» en «Fuck- als eerste lid in samengestelde zelfstandige naamwoorden, synoniem klote-, klere-: fuckfilm, fuckmuziek, fuckschool.»
Die uitvoerigheid in het nationale woordenboek is internationaal gezien niet slecht. Het kan zijn dat we dit aan onze tolerantie te danken hebben."

Onschendbaarheid Bieb

http://www.powned.tv/nieuws/foto/2013/10/schijt_aan_diplomatieke_onsche.html

Natuurlijk geeft dat een heerlijke felle discussie maar Nederland zat gewoon fout. Het nut van diplomatieke onschendbaarheid is blijkbaar niet voor iedereen vanzelfsprekend.
Maar de verontwaardiging zou ook niet van de lucht zijn geweest als de ontvoerde kinderen Sara en Ammar uit de Nederlandse ambassade zouden zijn gehaald door Syrische agenten omdat er sprake was van 'kindermishandeling'. De kinderen waren aan het gezag van hun vader onttrokken en daarmee was sprake van ontvoering.

Leuk filmpje van Powned, waarin Borodin zelf ook nog even aan het woord komt.

"Volgens VVD-Kamerlid Han ten Broeke zijn de excuses logisch, gezien de diplomatieke onschendbaarheid van Borodin. SP-Kamerlid Harry van Bommel noemt de excuses "gedeeltelijk pijnlijk" voor Nederland. Hij vindt het echter wel goed dat Timmermans "begrip heeft getoond voor het handelen van de agenten". Van Bommel en zijn partij vinden verder dat de onschendbaarheid moet worden aangepast zodat "ernstige misdrijven gewoon vervolgd kunnen worden"."

Niet goed opgelet Dihanne

Ik zag in het verslag een aantal protestanten die geïnterviewd werden. Even googlen leverde o.a. dit filmpje op: http://nos.nl/artikel/2032776-republikeinen-dik-tevreden-met-koningsdag.html

skik

Kramp

Op camerabeelden is te zien wie de Fuck de koning graffiti gespoten heeft, ze weten ook wie het is, maar die wordt niet vervolgd. Dat vind ik echt raar. Niet vanwege de inhoud van de tekst, maar dat is toch gewoon vandalisme? Als ik een bloemetje op het pand geverfd zou hebben en uit de beelden zou klip en klaar blijken dat ik het was, dan denk ik dat er wel een politieagent op de stoep zou staan en ik de kosten voor het schoonmaken moest vergoeden. Zou het OM vanwege alle commotie rond Abulkasim Al-Jaberi zo in een kramp zijn geschoten dat ze dit nu laten gaan omdat het anders weer de schijn heeft dat het om majesteitsschennis gaat?

skik

dihanne

dihanne

08-05-2015 om 22:50

skik

ik refereerde aan de kRoningdag, van twee jaar geleden.

Dihanne

Fuck het volk

http://www.nrc.nl/youp/2015/05/09/fuck-het-volk/

Column van Youp van t Hek

"Mag ik je wat vragen Youpie? Mede namens Lex. Ga door met de satire. Echt meedogenloos tot het gaatje. Net zolang tot we het beu zijn en opstappen. Dat we stoppen met die klotenklus. Dat we Fuck het volk op het paleis spuiten. Gaan we lekker in ons huisje aan de Griekse kust wonen. Met die paar miljard op de Zwitserse bank redden we het de rest van ons leven echt wel. En dan wens ik jou en je vriendjes succes met die teflonpresident Rutte."

Yeti

Yeti

11-05-2015 om 13:06

en dit dan?

Op de deur van het Kabinet van de Koning in Den Haag is een hakenkruis geschilderd. Mag dat dan ook? Of zijn 'we' dan ineens wel collectief beledigd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.