Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Paddington

Paddington

07-06-2016 om 15:48

Discriminatie op sekse

Aan de hand wat ik zag in een ander draadje.

Daar werd gemeld dat jongens het moeilijker hebben in onze maatschappij. Persoonlijk denk ik dat beide sekse hun problemen tegenkomen

Als ik kijk naar mezelf. Ik ben een vrouw die al bijna 20 jaar werkzaam is in de ICT. Veelal met alleen maar mannen gewerkt. Er zijn nu meer vrouwen te vinden in mijn vak, maar nog steeds zijn het veelal mannen.
Sommige mannen hebben erg veel moeite met mijn aanwezigheid. Ze kunnen het maar moeilijk accepteren dat ik hun uitleg niet nodig heb.

Daarnaast heb ik maandelijks last van penisnijd.

Niki73

Niki73

08-06-2016 om 11:50

Simpel

Het is heel simpel: kijk naar de statistieken en je ziet heel duidelijk dat vrouwen het moeilijker hebben in deze maatschappij. Op het vlak van werk en carriere, gezondheidszorg, (partner)geweld etc. Ja we maken vorderingen en het kan veel erger dan in Nederland, maar er is nog lang geen volledige gelijkwaardigheid.
Dat neemt niet weg dat mannen het op bepaalde vlakken dan weer moeilijker hebben dan vrouwen. Ik noem maar even de omgang met kinderen na een echtscheiding. Ook op dat vlak hebben we dringend meer gelijkwaardigheid nodig.

Tegelijkertijd: de maatschappij, dat zijn wij. Wij moeten er iets van zeggen als er seksistische opmerkingen gemaakt worden, wij moeten onze zonen en dochters op seksistische denkpatronen en gedrag wijzen en protesteren als er van hogerhand verschil tussen mannen en vrouwen wordt gemaakt. Steeds weer. Pas dan zal er echt iets veranderen.

Pirata

Pirata

08-06-2016 om 12:56

25 jaar

Ik werk al 25 jaar in de ict en ik heb me nog nooit gediscimineerd gevoeld. Ook niet positief gediscrimineerd trouwens.
Mijn zoon van 9 vindt wel dat meisjes stom zijn en niks kunnen. ☺

Niki73

Niki73

08-06-2016 om 13:16

ICT goede branche

In mijn branche (een vrij vrouwelijke) gaat het ook vrij goed. Mannen en vrouwen worden gelijk betaald. Maar: hoewel er zo'n 75% vrouwelijk personeel is, is het management overwegend mannelijk. Toch opmerkelijk.

Maar ik heb het over het algemeen, de grote getallen. Loonkloof, glazen plafonds e.d.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-06-2016 om 16:36

Klopt

Post #2 van Niki73 is helemaal waar. Je zult het vast niet altijd persoonlijk ervaren, maar over de gehele linie staan vrouwen nog altijd op een achterstand. Al was het maar door opmerkingen waarvan ik er laatst nog een mocht incasseren: 'Oh, heb je geen parttime dag? Dat zal wel zwaar zijn dan.' Ik denk dat mannen die zelden tot nooit te horen krijgen.
Maar ik lijd er niet onder. Laatst had ik een bespreking met drie mannen, ik was in the lead, maar dan ben ik niet te beroerd om de koffie in te schenken als niemand aanstalten maakt. Vooral omdat ik zelf erg graag koffie wil

Paddington

Paddington

09-06-2016 om 08:11

Herkenbaar

Vesper Lynd.

Wat ik ook zo bijzonder vind is dat mannen zeggen: ik heb papa-dag.

Vrouwen hebben geen mama-dag, want als je eenmaal mama bent, dan ben je dat elke dag.

Of: ik moet op mijn kinderen passen. Terwijl vrouwen zullen zeggen: mijn man is niet thuis.

De moeder van mijn ex ging er ook altijd vanuit dat ik, ondanks mijn 40 urige werkweek en avondschool, ook nog het hele huishouden deed. Het kon toch niet dat haar zoon naast zijn werk ook nog de was moest doen!

Niki73

Niki73

09-06-2016 om 09:29

Zwaar?

Ach ja. Ik werk ook fulltime. En ik ben gescheiden, dus ik moet om de week die fulltimebaan combineren met kinderen. Het is te doen, hoor. Zelfs zonder dat ik overspannen raak.

Al voordat mijn oudste geboren werd, werkten mijn ex en ik allebei 32 uur (4 dagen). Dat vond ik behoorlijk ideaal. Allebei even verantwoordelijk voor het huishouden de kinderen. Mijn ex heeft veel minpunten, maar dit had hij goed begrepen.

Hanne.

Hanne.

09-06-2016 om 09:39

Tja

Tja, of het discriminatie is of vooral een voorbeeld van hoe vastgeroest denkbeelden in mensen hun hoofd zitten, maar onderstaand gesprek (na de geboorte van mijn 2e kind) staat mij nog altijd bij.

Buurvrouw "En hoeveel ga je straks werken"
Ik "4 dagen"
Buurvrouw "Wat veel, dat zal vast zwaar zijn"
(tegen man) "En jij"
Man "4 dagen"
Buurvrouw "O wat heerlijk, dan heb je zo lekker veel tijd met je kind"

Niki73

Niki73

10-06-2016 om 12:20

Hilarisch!

Hahaha! Had je buurvrouw zelf door wat ze zei?

Hanne.

Hanne.

10-06-2016 om 12:51

nee

nee en tot de dag van vandaag vindt ze het zo knap dat ik werk en ouderschap kan combineren. Over mijn man heeft ze dat nog nooit gezegd

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-06-2016 om 12:57

Ook een leuke

Ik kreeg van een leerkracht (v) eens te horen dat ik niet wist wat mijn kind bezig hield omdat ik teveel werkte. Dat was niet eens onaardig bedoeld, het was een oprechte constatering. De leerkracht in kwestie kwam notabene regelmatig klagen dat ze zo graag meer dan twee dagen wilde werken. Maar dat kon niet omdat haar man zzp'er was (ja, bijzondere verklaring).

Paddington

Paddington

10-06-2016 om 12:58

Dat wat Hanne

zegt is zo herkenbaar. Zodra je gescheiden bent is het niet meer vreemd dat je als vrouw fulltime werkt.

@Niki73, wat ik voornamelijk erg vervelend vond dat ik iedere keer werd aangesproken op zaken die zij vond dat ik moest doen. Mijn ex ging dat overnemen en zich heel zielig voelen met zo'n luie vrouw.

Li

Li

10-06-2016 om 16:14

Luie vrouw

Ja, dat had ik ook met mijn schoonfamilie! Die vonden dat ik mijn man niet goed "verzorgde". Dat ik ook een flink bedrag per maand binnen bracht in het gezin, deed er niet toe. Geld dat vrouwen binnen brengen is "voor de leuke extraatjes". Terwijl man en ik toch echt samen het gezin onderhouden.

Pirata

Pirata

10-06-2016 om 18:05

ook al niet

Niemand heeft ooit zulke opmerkingen tegen mij gemaakt. Misschien durven ze niet. Alleen stond er een keer in een schoolverslag dat vader en moeder van die lange dagen op het werk maakten (ha, ik ben deeltjder notabene en papa is vrijdag vrij).
Misschien straal ik uit dat ik geen moederlijk type ben?

Pirata

"Misschien straal ik uit dat ik geen moederlijk type ben?" Ik herken wat Hanne zegt. Geen idee of ik er uitzie als een moederlijk type. Maar wat ik wel heb gemerkt is dat mijn 32/34 urige werkweek anders werd bekeken nadat ik gescheiden was. Toen was het opeens ok. Misschien dat ik na de scheiding opeens een meer moederlijk uitstraling had

meer is minder

Ik bedoel dat ik na scheiding een minder moederlijke uitstraling had en dat het begrijpelijk werd gevonden dat ik niet atlijd na schooltijd thuis was voor mijn kinderen.
Wat mij betreft ben ik dezelfde moeder gebleven. Maar als gescheiden vrouw heb ik een excuus voor veel werken.

nog steeds onduidelijk

Het is mij duidelijk geworden dat ik maatschappelijk gezien meer excuus heb om veel uur te werken. En dat terwijl er aan mij wel of niet "moederlijke uitstraling" echt niks is veranderd. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat Pirata bedoelt met moederlijke uitstraling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.