Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2014 om 00:18

Dekker neemt publieke omroep op de schop

Wat vinden jullie daarvan?

http://www.nu.nl/politiek/3901854/dekker-neemt-publieke-omroep-schop.html

Hoog tijd.

Iedere Nederlander wordt verplicht te betalen voor programma's al Boer zoekt vrouw, Lingo, legio andeee onzin en bij te dragen aan het salaris van 4 ton van meneer de Leeuw. Ik pas daar voor.

De publieke omrope heeft amper nog een publieke rol. De enige programma's die goed bekeken worden zijn platte amusementsprogramma's die net zo goed door de commercielen gemaakt kunnen worden.

Tv is sowieso een uitstervend medium. Veel jongeren hebben niet eens een TV-abonnement meer, die kijken alles via internet, HBO, Netflix.

vlinder72

vlinder72

14-10-2014 om 12:30

Terecht

Een publieke zender lijkt mij meer dan genoeg.

bij Pauw

Staatssecretaris Dekker was bij Pauw aan tafel. En ik ben best gevoelig voor de argumenten: Cultuur, Nederlands taalgebied dat je wil beschermen, het moet een bijdrage leveren meer dan alleen amusement.
Soort BBC maar dan vanwege het Nederlands ook culturele producties; Engelsen kunnen hun producties wereldwijd wel verkopen.
En ook zou er meer regionaal aanbod op de publieke zendtijd komen.
Kijk, dat vind ik allemaal niet gek als 'Boer zoekt vrouw' ook maar mag blijven. En de kinderprogramma's die ook niet allemaal educatief zijn maar wel weer verantwoord.
Maar er wordt tegelijk met een derde gekort op het budget dat teruggebracht wordt tot 600 miljoen.
Als dat maar goed gaat. Ik wil namelijk ook graag Argos, Tegenlicht, Andere Tijden, Metropolis, Spoorloos en nog zo wat van die dure programma's. En Pauw natuurlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2014 om 14:00

Ik krijg er een beetje het gevoel bij

als bij dat het spoor officieel geen staatsbedrijf meer is, net als de post, zorgverzekeraars meer met elkaar moesten concurreren om de kosten te doen dalen etcetera. Waarom zou je het van het belastinggeld doen, als bedrijven die alleen belangrijk vinden of het commercieel gezien interessant is het ook kunnen doen?

Wij kijken naar verhouding heel vaak naar de publieke omroep. Ik prefereer nog steeds Jeroen boven Umberto (waarmee ik niet zeg dat Umberto geen leuke televisie levert), VPRO programma's zijn vaak pareltjes en foei! dan durft de NPO ook nog geld te besteden aan zoiets onzinnigs als spelletjes en humor waar we gewoon zonder leermomentjes tot ons te krijgen naar mogen kijken. Ik vind dat het al met al een vreemde wending krijgt zo.

Bij ons thuis wordt nog steeds naar de tv zelf gekeken. En als het niet letterlijk via de tv wordt gekeken, dan via een app waarmee je óók tv kunt kijken, zoals op dat moment wordt uitgezonden. Ik ben een rare, maar ik kijk graag naar programma's die op een bepaald moment door de zenders worden aangeboden en niet allemaal via programma gemist, internet of Netflix. Netflix zal hier mogelijk nog wel een keer komen, maar het heeft geen haast. Ik ben lang niet altijd verrukt van wat de commerciële zenders uitzenden. Ik kan mij persoonlijk niets voorstellen bij een televisieweek die alleen bestaat uit SBS 6 of RTL 4. Zonder publieke omroepen, vrees ik dus het ergste van wat we dan voortaan moeten kijken. Minder niet leerzaam vermaak in het publieke omroep-aanbod vind ik dus al niet zo'n fantastisch idee (hoewel ik daar zelf niet altijd naar kijk), laat staan het afschaffen van de publieke omroep. Maar dat zal wel een erg fossiele opvatting zijn.

En omroep Max

http://www.parool.nl/parool/nl/31000/HAN-LIPS/article/detail/3765588/2014/10/10/De-liedjes-bij-Met-het-mes-op-tafel-zijn-puur-cult.dhtml

En 'met het mes op tafel' eindelijk een tempo dat ik nog wel bij kan houden.

Die zie ik nog niet zo snel bij de commerciëlen.
Hoewel ik 'koffietijd' ook wel kan waarderen.

Nederland als huiskamer, schuif maar even aan.

Alsof 'Zeskamp' niet meer mag. En hoe moet het dan met het songfestival?

bibi63

bibi63

14-10-2014 om 15:21

op zich

vind ik zeker dat de NPO er voor moet zorgen dat er ruim voldoende aanbod is aan cultureel, educatief, documentaires enz. Maar ik vind wel dat wij ook 'recht' hebben op soorten van gewoon vermaak (spelletjes, serie, film enz) zonder gedoemd te zijn constant onderbroken te worden door reclame. Heerlijk zo'n KRO (engelse) detective!
En verder vind ik vooral dat ook aan de ouderen gedacht moeten worden. Die kunnen het amusement op de commercielen vaak niet volgen ivm de snelheid, flitsendheid en gericht op het jongere publiek. Ouderen zijn niet echt de doelgroep van de commercielen, dus die vallen dan dus buiten de boot.
Ik ben het er dus niet mee eens, wel uiteraard dat cultuur en educatie voorop moet staan.
Bibi

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-10-2014 om 15:39

het mag best wat minder

Het mag best wat minder met de publieke omroep. Helemaal verdwijnen moet het niet. Programma's als Boer Zoekt Vrouw, 3opReis of Wie is de Mol mogen van mij weg. Niet dat ik ze niet graag kijk (integendeel), maar ik vind het niet nodig dat we dat soort programma's uit onze publieke middelen betalen. Voor een aantal zal wel animo zijn vanuit de commerciële omroep, maar mocht niemand ervoor willen betalen, dan dus niet. Het is geen overheidstaak dit soort programma's in de lucht te houden.

Anders vind ik dat voor bijvoorbeeld het nieuws, educatieve programma's en reportages. Ik vind dat de overheid (en daarmee wij als belastingbetaler) een verantwoordelijkheid hebben in een objectieve en betrouwbare nieuwsvoorziening. Programma's als Lingo zou je ook nog wel onder 'educatief' kunnen scharen. Ik heb begrepen dat dit voor veel ouderen hun portie dagelijkse hersengymnastiek is (of was, het is toch al van de buis?).

Een of maximaal twee publieke kanalen zijn volgens mij meer dan genoeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2014 om 17:50

IJsvogeltje

Programma's als Boer Zoekt Vrouw, 3opReis of Wie is de Mol mogen van mij weg. ===

Waarom? Ik leer ontzettend veel van 3opreis en ook van Wie is de Mol?. Dat wie is de Mol in spelvorm is gegoten, maakt het ook nog 'spannende' tv. Ik heb niet het geld om dat soort landen te bezoeken, dus ben ik blij om toch via de tv in zo'n land te mogen rondkijken. De vorm waarin het gegoten is staat me ook aan en dat kan ik niet altijd zeggen van hoe commerciële zenders met dit soort programma's omgaan. Boer zoekt vrouw en Heel Holland Bakt vind ik ook heerlijke programma's om naar te kijken en ik vind het totaal geen probleem dat dat deels van de belasting wordt bekostigd. Ik vind het passen bij de publieke zender.

Zeg nou zelf, een zender als SBS, is dat nou een geruststelling voor mensen die schrikken van de plannen van Dekker? Op commerciële zenders, dus ook RTL4, hangt een informatief programma aan elkaar van het noemen van bedrijven. Het gaat niet om de leuke of interessante informatie, het gaat om het noemen van de bedrijven. Ik kijk het af en toe omdat ik toch die beelden van de provincie wil zien, of toch wil zien welke beesten ze in het programma hebben, maar ik vind het eigenlijk armoe zoals het aangeboden wordt.

Barvaux

Barvaux

14-10-2014 om 18:07

Kaaskopje

Je moet nog één regel verder lezen...

Die programma's zijn zo populair dat als ze niet meer op de NPO mogen ze wel door de commerciëlen worden overgenomen. Ik zie zelf ook niet zo in waarom we met z'n allen betalen voor een paar mensen die de wereld afstruinen. Hoeft niet (en 3opreis is het favo programma van die van 15 hier), kan best commercieel.

Love at first Kiss

En dan komen ze nu met 'Love at first Kiss'. Het is toch van de zotte...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-10-2014 om 19:36

Kaaskopje

Ik vind het ook leuke programma's hoor. En ja, 3opReis is hartstikke leuk (en leerzaam). Maar dat betekent niet dat ik vind dat dat collectief betaald moet worden. Onze overheid kan het geld maar 1 keer uitgeven. Er moet zwaar worden bezuinigd op zorg en onderwijs en nog veel meer zaken. Zaken die ik vele malen belangrijker vind dan een programma als Boer Zoekt Vrouw. Er gaat enorm veel geld naar onze publieke omroep. Dus ja, dan mag de 'franje' er best wel af. Als we dat niet doen, zal er trouwens gewoonweg nog meer bezuinigd moeten worden op basics als zorg. Geen optie, wat mij betreft.

Katniss

Katniss

14-10-2014 om 20:49

Tja

Er worden wel ergere dingen van ons belastinggeld betaald, en ik vond de minister gisteren wel erg narrig en saai overkomen. Ik kijk eigenlijk vooral naar de publieke omroep, ook de amusementsprogramma's, en vind de meeste commerciëlen vreselijk irritant.

bibi63

bibi63

14-10-2014 om 21:22

en onze oudjes dan

Mogen die niet meer 'rustig' tv kijken (ja ook naar wat amusement....)
Bibi

Meer regionaal aanbod?

We hebben toch al ca. 15 regionale omroepen die door belastinggeld gefinancierd worden? Meer dan voldoende regionaal aanbod lijkt me.

skik

waarom 3 zenders?

Het kan toch best een zendertje minder? Heel veel is veel van hetzelfde, ook bij NPO. Bij de commercielen mag het dan soms te veel gesponsord zijn, bij de publieken ligt de politieke kleur er soms duimendik bovenop.

Amusementsprogramma's mogen best wat mij betreft als het geld wat daarmee verdiend wordt maar terug geïnvesteerd wordt in de commercieel minder aantrekkelijke programma's en niet om een topsalaris van de presentator mee te financieren. Balkenende norm, zou ik zeggen, en als je meer wilt ga je maar voor RTL werken.

Regionalen hebben hun eigen zenders, dus die hoeven wat mij betreft niet op NPO.

Lucerna

Lucerna

15-10-2014 om 15:32

Regiozenders

Hebben vaak de functie van "rampenzender". In de categorie: als de sirene gaat, sluit dan ramen en deuren en zet de locale zender aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2014 om 00:26

Barvaux en IJsvogeltje

Ik ben het niet met je eens. Dat een programma op de commerciële kán wil niet zeggen dat het daardoor net zo'n prettig programma zal blijven.

Ik ben inmiddels van de generatie waar omroep Max zich op richt. Misschien zitten we nog wat op de ondergrens, maar om eerlijk te zijn vind ik dat ze hele leuke programma's brengen, ik ben vorig jaar dan ook lid van de omroep geworden. Mijn eerste lidmaatschap van een omroep, puur om de omroep te steunen.

Zo kijk in in de zomer graag naar een programma waarin een stelletje senioren met de caravan door een land trekt, waarbij je als kijker mag meegenieten van het gedoe op de camping en de uitjes die ze ondernemen. Dit soort programma's worden er niet leuker op bij een commerciële omroep. Dat er reclame nodig is om de zendtijd en programma's te kunnen betalen, dat snap ik, maar ze weten een programma van 20 minuten op te rekken naar 50 minuten door de reclameblokken en herhalingen van wat er voor de reclameblokken te zien was. Stel je voor dat je door die 8 minuten reclame vergeet waar het programma ook weer over ging... Bij Max krijg ik ook 50 minuten van dat programma, maar dan zijn die 50 minuten wel helemaal gevuld met die rondreizende senioren.

Wat betreft onze belastingcenten... vandaag het nieuws gezien? Miljarden verspilling door gebrekkige kennis van ICT. Hoe dom wil je het hebben van 'onze' belastingcenten? Ik heb zo mijn twijfels of de gewenste besparing door het schrappen van NPO-zendtijd iets uitmaakt voor de zorgkosten e.d..

Barvaux

Barvaux

16-10-2014 om 09:26

tja

Wij volgen een paar series op de commerciëlen maar noway dat ik naar reclame ga zitten kijken. We nemen alles op en kijken het later.

bibi63

bibi63

16-10-2014 om 21:38

decoder

Je kan het ook anders oplossen. Iedereen die naar publieke omroep wil kijken (én het huidige aanbod wil houden) kan kiezen voor een decoder incl. abonnementsgeld. Dat geld gaat naar de publieke omroepen. Wie er niet naar kijkt betaalt niet, wie er wel naar wil kijken betaalt ervoor. Dan is er een keuze en gaat het niet van het algemene belastinggeld. Dan is er geen gezeur en is het een kwestie van vraag en aanbod.
Bibi

Precies

Zo is het in de meeste landen opgelost. Wie kijkt, betaalt. Er is geen land waar kabeltelevisie zo goedkoop is als NL.

Wikka

Wikka

16-10-2014 om 22:05

vroeger, democratie, natie, versplintering

Zo ging het vroeger, de omroepen werden betaald uit het kijk- en luistergeld. Wie geen tv had, betaalde geen kijkgeld.
Maar dat werd te omslachtig, tv's werden goedkoop en alom tegenwoordig, tv kwam op andere schermen (computers), toen is het via de belastingen gedaan.

Bezwaar van het voorstel van Bibi is dat de bedoeling van de publieke omroep juist is om een nationaal groepsgevoel te bevorderen, of ten minste een gemeenschappelijk podium. Dit is een heel fundamenteel aspect van de natiestaat.
Het voorstel van Bibi zal juist versplintering bevorderen: ieder voor zich.

Bovendien gaat een democratie er van uit dat we allemaal samen betalen voor het gemeenschappelijk goed en voor minderheden. En niet ieder voor zich.
Het is juist de taak van de publieke omroepen om enerzijds een gemeenschappelijke grond te bevorderen, en anderzijds kleine minderheden aan podium te geven die dit anders zelf nooit zouden kunnen doen/betalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2014 om 00:08

Barvaux

Wij slaan ook veel reclame over, vaak doordat we altijd wel een paar keer pauzeren om het een of ander, maar ik neem echt niet alles op. De praktijk leert dat ik niet zo vaak aan opgenomen programma's toe kom. Zouden bedrijven trouwens altijd maar door blijven gaan met reclame maken op tv? Als iedereen de reclame negeert, wie bereik je dan met je dure zendtijd?

Stel dat ik alleen kom te staan, dan zou ik met gemak de meeste zenders die ik nu heb de deur uit kunnen doen en mij tevreden voelen met de publieke zenders en een páár commcerciële.
Een programma als Boer zoekt Vrouw, je houdt ervan of niet, maar het is in mijn ogen wel 'nette' tv (ietwat tuttig gezegd, ik kom even niet op een beter woord). Ik vind programma's die draaien om daten, relaties, seks, reality-tv e.d. op de commerciëlen vaak zo plat. Ik verbaas me soms echt over de smaak van veel Nedelanders.

bibi63

bibi63

17-10-2014 om 09:15

ben het wel met je eens wikka

Ik heb er zelf ook geen enkel probleem mee, dat ik dat via de belasting betaal. Per slot van rekening kijk ik ook. Wel kan ik me voorstellen dat mensen die daar nooit naar kijken daar mee moeite mee hebben. Maar goed, op zich met z'n allen betalen voor maatschappelijke voorzieningen, ook al maak je er geen gebruik van, vind ik op zich prima. Maar dan vind ik wel dat het iets voor iedereen moet zijn, voor elk wat wils, dus ook wat amusement.
Bibi

Barvaux

Barvaux

17-10-2014 om 09:46

kaaskopje

Geen idee hoe jouw discussietechniek heet (stropop of zo) maar het is heel vreemd dat je na mijn reactie zegt, dat jij echt niet alles opneemt en daar ook geen tijd voor hebt en dat je 'programma's die draaien om daten, relaties, seks, reality-tv e.d. op de commerciëlen vaak zo plat vindt'.

Tja, wat wil je nu precies tegen mij zeggen? Wij volgen Elementary, Expeditie Robinson, en nog een paar programma's. Vast heel plat en niet bij te houden als je dat 'allemaal' opneemt.

Wie zegt nu dat ze BZV helemaal onder de seks gooien als dat naar SBS6 gaat? Wie zegt dat Wie is de Mol opeens heel anders wordt? De slechtste chauffeur gaat nu toch ook naar de commerciëlen? Het ergste daarvoor is vooral het gemis van de presentator.

Ik zeg niet eens dat dat perse van mij moet of iets dergelijks maar sommige programma's kosten gewoon erg veel geld om te maken en ik betwijfel of dat nog steeds bij de publieke omroepen hoort.

Verder: ik vind het prima dat er apparaten komen die geld kosten waarbij je de reclame kunt doorspoelen en waarbij je goedkoper uit bent als je naar de reclame kijkt. Daar wordt vaak over gesproken en lijkt me prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2014 om 20:43

Barvaux

Ik heb nu éindelijk maar eens opgezocht wat een stropop is. Beter laat dan nooit. Daar kun je uit afleiden dat ik in mijn reactie niet bewust stropop-gesprekstechniek toepaste.

Jij zei: Wij volgen een paar series op de commerciëlen maar noway dat ik naar reclame ga zitten kijken. We nemen alles op en kijken het later.

Ik reageer daarop met: Wij slaan ook veel reclame over, vaak doordat we altijd wel een paar keer pauzeren om het een of ander, maar ik neem echt niet alles op.

Misschien had ik beter het volgende kunnen zeggen: Wij slaan ook wel eens reclame over. Wij doen dat vooral als we ergens hebben gepauzeerd. Even naar de wc, thee zetten of de was ophangen en je kunt weer twee reclameblokken skippen. Maar wij nemen echt niet alles op vanwege de reclame. Als de Voice is, wil ik de Voice kijken en niet pas de dag erna.

Het komt er ongemerkt op neer dat de industrie het mooi voor elkaar heeft. Ze zorgen er eerst voor dat de kijker geïrriteerd genoeg raakt over al die reclame dat ze er een oplossing voor willen en vervolgens wordt die oplossing massaal aangeboden. Best slim.

Wat betreft platte tv, dat is smaak. Jouw gevoel voor wat plat is, is misschien anders dan hoe ik dat zie.

Barvaux

Barvaux

20-10-2014 om 22:46

Gelachen

Wat hebben we hier gelachen om de aflevering van Koefnoen van zaterdag. Daar hebben ze geweldig op in gesprongen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.