Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Babette

Babette

07-01-2021 om 11:31

de term vroegâh....?

Ik vraag me al een tijdje af waarom zoveel mensen het woord 'vroegâh'/"vroeguh' (en allerlei andere spellingsvarianten) gebruiken? Is het woord 'vroeger' niet afdoende, of komen die mensen allemaal uit de regio Den Haag? Snap het niet zo goed en vind het ook eigenlijk altijd een beetje stom staan in de tekst, het voegt niets toe.

Vicky

Vicky

07-01-2021 om 11:33

Tja

Ik ben Hagenees ...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-01-2021 om 11:39

Hahaha

Grappige vraag. Ik vat het op als een manier om wel over vroeger te kunnen praten maar niet zozeer op de manier dat je vroeger alles beter vond. Het heeft iets schertsend en daardoor wat minder de lading dat je het hebt over ‘de goede oude tijd’. Zoiets. Ik gebruik het zelf ook wel eens maar echt mooie woorden vind ik het niet.

Lou

Lou

07-01-2021 om 12:03

Belegen grap

Ik denk dat het ooit grappig was bedoeld. Zo van: kijk mij eens zelfspot hebben, ik heb heus wel door dat ik nu heel suf over vroeger zit te vertellen maar ik wil het toch maar even zeggen.

Nu is er daarentegen al een tijdje niks meer aan, gewoon een stomme spelling

Pirata

Pirata

07-01-2021 om 12:10

nâh jâh

Mag dat ook al niet meer? Tjonguh

@Emma

@Emma

07-01-2021 om 12:56

Vroegâh

Ik heb dat woord net gebruikt in het draadje over sociale huurwoningen. Ik gebruikte de term zo om aan te geven dat het toch wel lang geleden was in de goeie ouwe tijd dat een gewone sterveling nog voor zijn dood een sociale huurwoning kon bemachtigen.
Ik bedoel oprecht te zeggen dat ik van de oude garde ben met dat woordje zonder een hele uitleg te geven. Dat komt dus bij jou niet over.
Het voegt dus we iets toe wat mij en een heleboel anderen betreft. Verder ben ik geen Hagenees.

40er

40er

07-01-2021 om 12:58

Haagse Harry

Ik ken het uit de strips van Haagse Harry. Gekregen van een vriendin, nadat ik haar een boekje in plat Twents kado had gedaan.

Pirata

Pirata

07-01-2021 om 13:29

Den Haag

Ik ben wel Haags van geboorte... dus mag het dan wel?

Jo Hanna

Jo Hanna

11-01-2021 om 16:37

die gebruik je als je niet oud wil zijn

Da's mijn eerste associatie. Ik gebruik het (gewone) woord 'vroeger' wel eens, tegen mijn kinderen. En dan heb ik altijd de neiging om me te verontschuldigen. Ik voel me dan zo'n ouwe sok die naar het verleden verwijst, zoals ik me dat van (ja, daar komt 'ie!) vroeger herinner, zoals mijn vader en moeder en opa en oma deden. Als je er een beetje een grapje van maakt, laat je zien dat het niet zo ernstig moet worden opgevat, dat je gewoon nog jong en fris bent.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-01-2021 om 18:09

Jo Hanna

Dat is 'm denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.