Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

De sluiting van Philip Morris

De fabriek van Philip Morris gaat dicht. Op Nu.nl staat dit:

"De sluiting van de fabriek is volgens Philip Morris te wijten aan de zware economische omstandigheden, het overstappen van consumenten op goedkopere producten zoals shag en de toename van illegale sigarettenhandel"

Mij lijkt een belangrijke reden dat steeds minder mensen roken. Maar daarover geen woord. Zie ik het goed dat PhM dit bewust niet aanvoert omdat ze daarmee toegeven dat de hele tabaksindustrie eigenlijk op termijn ten dode opgeschreven is, en ze nu nog proberen om voor de industrie gunstige maatregelen voor elkaar te krijgen, of ben ik nu te wantrouwend?
Zie ook dit: "Met name het Europese fiscale beleid is volgens de sigarettenfabrikant een "vruchtbare bodem" voor illegale handel. "Helaas doen nieuwe regels voor de industrie, zoals de ondanks aangenomen Europese Tabaksproductenrichtlijn, niets om dit groeiende probleem aan te pakken", zegt Drago Azinovic, president van Philip Morris Europa"

Als een boekhandel sluit is een deel van de verklaring dat er minder boeken worden verkocht, maar als een sigarettenfabriek sluit mag je niet zeggen dat er minder tabak wordt verkocht?

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

04-04-2014 om 12:29

Nou

Ik weet het niet. Volgens mij is het aantal rokers ten opzichte van 10 jaar gelden niet zo heel erg veel gedaald. Het zweeft al jaren ergens tussen de 25 en 30 procent. Verder zijn sigaretten de laatste jaren peperduur geworden, dus overstap naar shag (waarmee je ook met zo'n apparaatje en sigarettenhulsen zelf sigaretten kan maken) komt vaak voor. Verder gaat het redelijk goed met de elektronische sigaret, dus ik geloof wel degelijk dat er minder 'luxe' sigaretten verkocht worden, ondanks dat het aantal rokers niet zo heel erg veel is gedaald. Wbt illegale sigarettenhandel, geen idee hoe dat zit.
Maar hoe dan ook, wat maakt het uit. De fabriek verkoopt blijkbaar te weinig sigaretten om rendabel te zijn, dus gaat sluiten. Ik vind het niet zo'n raar bericht.
Gr. Bibi

pardoes

pardoes

04-04-2014 om 12:53

persbericht

Dit is het persbericht dat Philip Morris heeft verspreid. Ze spreken daarin oa van 'maatschappelijk ontwikkelingen' (zal neem ik aan om minder roken gaan), maar benadrukken dat het fiscaal en regelgevend beleid hen de das heeft omgedaan.
http://www.omroepbrabant.nl/media/uploads/pdf/FINAL_Press_Release_Philip_Morris.pdf

En temet, je kunt op basis van een artikel dat nu.nl zelf heeft geschreven, natuurlijk nooit concluderen dat een fabrikant bepaalde dingen niet heeft gezegd. Je kunt alleen concluderen dat nu.nl er niets over heeft geschreven

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2014 om 13:40

Sneu voor de fabrikant

maar een goed teken, lijkt mij. Elk nadeel heb se voordeel. De economische crisis als het nadeel, minder sigarettenverkoop het voordeel. Ik neem aan dat een deel van de klanten van duurdere sigaretten overgestapt is naar goedkopere rookwaar, maar het kan toch niet anders dan dat de afgenomen hoeveelheid rokers ook zijn weerslag heeft op het al dan niet succesvol zijn als tabaksfabrikant?

Misschien moeten de andere fabrikanten nadenken over alternatieven vóór ze de tent moeten sluiten. Theebuiltjes in de vorm van sigaretten of zo)

Hombre

Hombre

04-04-2014 om 14:07

1200 dure werknemers op straat

Productie in het oostblok of Azie is vast een stuk goedkoper. Het is maar sterk de vraag of de vraag naar tabak wereldwijd afneemt, en daar is zo'n tent als Philip Morris toch van afhankelijk.

Wat mij betreft mag dat hele bedrijf failliet, want dat was het merk dat mijn stiefvader rookte, zelfs nadat ze terminale longkanker bij hem geconstateerd hebben.

Eigenlijk is het een criminele organisatie die qua slachtofferaantallen aan de absolute top staat.

Ah, toch nog een beetje goed nieuws:

"World tobacco production peaked in 1997 at over 9 million tonnes and has since declined by almost a quarter to 7.1 million tonnes in 2009. - See more at: http://www.tobaccoatlas.org/industry/growing_tobacco/text/#sthash.5YAi2dNs.dpuf"

Winst (dus geen omzet) 8,58 miljard dollar

Productie wordt verplaatst naar landen waar niet gestaakt wordt voor een iets hoger loon. De jaarwinst over 2013 is astronomisch.

Philip Morris heeft 2014 afgesloten met een winstdaling van ruim vijf procent omdat het concern wereldwijd minder rookwaar verkocht. De Amerikaanse sigarettenfabrikant dook net onder de twee miljard dollar (1,46 miljard euro) winst. Een jaar eerder was de winst nog 2,1 miljard dollar. Dat blijkt donderdag uit de vierdekwartaal- en jaarcijfers.
Het concern achter onder meer Marlboro boekte een omzet van 7,8 miljard dollar. Philip Morris produceerde 223,2 miljard sigaretten, vier procent minder dan een jaar eerder. Om de volumedaling te compenseren, voerde het bedrijf de prijzen op. Ook werden er kostenbesparingen aangekondigd. Bij Philip Morris Nederland dreigden vorige maand stakingen om een cao-conflict. Eind januari bereikten de partijen een akkoord.

Over heel 2013 boekte Philip Morris 8,58 miljard dollar winst, 2,5 procent minder dan het jaar ervoor. Exclusief belastingen behaalde het concern een jaaromzet van 31,2 miljard dollar. Naast de volumedaling ging een deel van de winst in rook op vanwege de ongunstige koers van de dollar.

2,35 miljoen per dag?

Het kan bijna niet kloppen die 8,58 miljard winst, dat zou 858 000 000 : 365 = 2,35 miljoen dollar winst per dag zijn.
Ik zal wel een nul verkeerd hebben.

Fiorucci

Fiorucci

05-04-2014 om 09:47

Ik....

Ik heb begrepen dat het voor dit bedrijf kiezen was: de fabriek in ZuidEuropa sluiten of deze fabriek. Men koos voor deze fabriek, vanwege de enorm slechte economische situatie in Zuid Europa.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-04-2014 om 11:08

Aantal rokers

In het jeugdjournaal werd gisteren gezegddat het aantal rokers was afgenomen van 30% in 2000 tot 19% nu.

Suze

Suze

05-04-2014 om 11:15

Overcapaciteit

Fiorucci, ik hoorde juist dat er in heel Europa overcapaciteit was en dat juist de fabriek in Nederland zoveel produceerde als de overcapaciteit en dat het daarom logisch was deze fabriek te sluiten.

In elk geval, ik ben zelf zeer tegen roken, maar vind het wel heel erg voor al die gezinnen van mensen die daar werken en hun baan kwijt zijn, alsook anderen (toeleveranciers, middenstand in Bergen op Zoom) die zeer geraakt worden door deze fabriekssluiting. Echt erg hoor voor die hele omgeving.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.