Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2015 om 10:13

Dansen op een begraafplaats

Ik lees net dat Karavaan een dansvoorstelling gaat geven op de algemene begraafplaats in onze stad. Daar is veel verontwaardiging over. Respectloos en belachelijk dat hier toestemming voor is gegeven. Hoe zouden jullie het vinden als er een (volgens Karavaan juist wél respectvolle) dans wordt uitgevoerd mét publiek in de buurt van het graf van een geliefde?


heel raar

Hoe 'respectvol' ook, een begraafplaats is daar niet de plek voor. Daar moet je in alle rust terecht kunnen om het graf van een geliefde te kunnen bezoeken.
Dus ik zou er ook tegen protesteren.

Hanne.

Hanne.

22-05-2015 om 10:39

wel

Mij eerste reactie was dat ik vind dat het kan. Een begraafplaats is een plek waar je moet kunnen rouwen/herinneren en ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit fijn vinden (ik vind een begraafplaats juist beklemmend om de stilte en zou juist graag dansen/zingen oid).

Maar...ik zie dat het een week lang elke avond is. Dat vind ik te veel want zo ontneem je de mensen die rust willen hun mogelijkheden.

goed idee

Ik zou dat prima vinden. Eigenlijk een pracht idee. Er is veel troost te vinden in kunst. Die dans kan eigenlijk niet disrespectvol zijn, lijkt mij zo.

Mijntje

Mijntje

22-05-2015 om 10:56

dubbel

Als het in de buurt is van het graf van een bekende zou ik niet zelf gaan kijken denk ik. Lijkt me nogal raar als ze op het graf gaan dansen van familie. Ik mag dan wel hopen dat ze op de paden blijven. Als het een 'onbekende begraafplaats heb ik er geen moeite mee, als kijker.

Vanuit de overledenen gezien lijkt het me ergens wel een gezellig idee Wat ik zie bij in mijn schoonfamilie: er komt al zo weinig bezoek komt (alleen mijn schoonmoeder die het hele straatjes netjes bijhoudt).

maar

Er zijn zoveel plaatsen in de wereld waar je kunt zingen en dansen en lawaai maken en weet ik wat. Maar er zijn weinig plaatsen waar je echte stilte vindt en rust.
Ik heb geen geliefden liggen op een begraafplaats (in onze familie wordt iedereen verbrand, daar heb ik dan weer niks mee), maar ik kom graag op begraafplaatsen. Ik houd erg van de sfeer die er hangt, en van de stilte. Die vindt je bijna nergens, waarom moet nou ook dat weer stuk??

Hadewich

Hadewich

22-05-2015 om 11:05

ik...

Ik vind ook dat het kan, maar ben het eens met Hanne: een week lang iedere avond is te veel. Ook ik vind begraafplaatsen vaak beklemmend en dat snap ik ook wel, het is natuurlijk een plek met veel verdriet.

Maar ik zou het zelf fijner vinden als er na mijn dood gedanst wordt (liefst nog een vrolijke dans ook!) op de begraafplaats waar ik lig. Niet omdat ze dan blij zijn dat ik dood ben natuurlijk, maar meer omdat dat beter bij mij past, een vrolijke boel. Het lijkt me vreselijk als mensen jaar in, jaar uit komen rouwen bij mijn graf.

Katniss

Katniss

22-05-2015 om 11:09

Nee

Ik vind het bezwaar van een nabestaande genoeg om het niet te doen. Er zijn genoeg andere plekken waar het wel kan zonder mensen te kwetsen.

Mijntje

Mijntje

22-05-2015 om 11:12

idd

Als er nabestaanden bezwaar maken kunnen ze het idd niet doen.
Kunnen ze beter op een vuilnisstort gaan dansen, al stinkt het daar meer

Limi

Limi

22-05-2015 om 11:14

publiek?

Er wordt gedanst, er liggen graven, en dan moet er ook nog ergens publiek staan?
Ik denk niet dat er veel mensen op af komen, maar hoe houden ze die van de graven af?

Half a twin

Half a twin

22-05-2015 om 11:27

Veel gedachten, voor en tegen.

In gedachten sta ik inhet laantje waar mijn ene opa en oma begraven liggen en ik denk dan: Doen!!! Zo'n rijtje Ierse danseressen met tapschoenen en dan hoe harder stampen hoe beter. We zullen oma eens leren! Elke vinger die ik vroeger bewoog als ik bij haar was was haar teveel.
Langzaam loop ik door naar het laantje waar mijn andere opa en oma liggen. Dan denk ik: Als hetmet respect gebeurt kan het best, oma hhield van dans, dus een mooie laatste groet.
Dan llop ik naar de uitgang terug en loop langs het graf van mevrouw R, wie was mevrouw R? Hield zij van dans? Dan bedenk ik dat het niet kan, dansen op een begraafplaats. We weten misschien van 2 mensen of het zou kunnen maar van die andere 300 niet dus nee niet doen.

Het is

gewoon heel simpel. Het is een begraafplaats en daar komen dus regelmatig mensen om hun nabestaabdeb rouwen/herdenken/gedenken en/of even in alle rust en met alle respect stil te staan bij zaken van leven en dood.
In sommigen culturen en voor sommigen mensen zal een dansvoorstelling op zo'n plek best kunnen en ik neem heus aan dat het geen wilde, ruwe of oversekste dansen zullen zijn die daar worden vertoond. Ik denk alleen dat je op je vingers kunt natellen dat op een grote begraafplaats waar honderden zo niet duizenden mensen begraven liggen en dus nog meer nabestaanden die daar evt. een mening over hebben er gewoone en flink aantal zal zijn die die voorstelling ongepast vindt. Dan doe je dat dus gewoon niet.

mijk

mijk

22-05-2015 om 11:41

en als het nou niet die week een bijzonder moment is.

Trouwdag verjaardag dag van overlijden dan moet je op de begraafplaats je eigen moment kunnen hebben zonder groot iets. Ken ook maar weing begraaf plaatsen waar zo veel plek is eigenlijk....

Mijk

mijk

mijk

22-05-2015 om 11:47

hoe meer ik er over nadenk

Hoe minder ik het vind. Hoe mooi en respectvol je iets ook wil maken je gebruikt de begraafplaats gewoon als decor en dat vind ik niet kunnen. Daarvoor is het voor te veel mensen een belangrijke plek..

Mijk

Jaina

Jaina

22-05-2015 om 11:48

Nee

Het is prima als je zelf wil dansen voor het graf van een geliefde als eerbetoon. Echter een profesionele voorstelling op een begraafplaats vind ik niet kunnen. Niet alle nabestaanden willen dit. Sommigen zullen het mooi vinden maar sommige nabestaanden zullen er bezwaar tegen hebben. Zoiets moet je alleen doen als alle nabestaanden het er mee eens zouden zijn. Dat krijg je nooit dus vooral niet doen. Dat is een kwestie van respect hebben voor mensen die hier op tegen zijn. Zeker bij mensen wier verdriet nog zeer rauw is kan ik me goed voorstellen dat dit net even verkeerd valt.

Juno

Juno

22-05-2015 om 11:51

Nee

Ik vind het niet kunnen. Je kan op genoeg plekken dansen en als je persé tussen zerken wil dansen dan huur je er maar een stel bij de plaatselijke toneelvereniging en ga je op het marktplein dansen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-05-2015 om 12:21

Nee

Het zou van mij best mogen, maar blijkbaar zijn er mensen die er wat op tegen hebben. En dat is voor mij dan voldoende reden om te vinden dat ze een andere lokatie moeten zoeken.

Elke

Elke

22-05-2015 om 12:35

Van mij...

Van mij zou het mogen, maar ik heb zelf niks met begraafplaatsen. En ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat ze willen gaan doen. Het is een heel emotionele plek, dus het kan volgens mij heel mooi zijn!

Ik neem aan dat er door de dansers en het publiek respectvol met de graven wordt omgegaan. En als het in de avond is heeft het gewone begraafplaatsbezoek er geen last van.

Maar goed, ik vind wel dat bezwaar van familie zwaar zou moeten wegen.

Violetta

Violetta

22-05-2015 om 12:42

Bezwaar

Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben maar of je het nou wel of niet iets vindt, de organisatie had van tevoren kunnen bedenken dat hier bezwaar tegen zou komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2015 om 13:20

En ik: ja van mij mag het

maar als anderen het niet willen, weegt dat zwaarder. Dat is hier aan de orde, dus de burgemeester zou er goed aan doen door de goedkeuring in te trekken.

Niet ver van de algemene begraafplaats is de katholieke begraafplaats en die ligt in een stadspark. In dat stadspark is ruimte voor dans én publiek. Ik vind, ihkv de bezwaren, dat ze de voorstelling daar moeten houden met de duidelijke boodschap dat dit de voorstelling voor de begraafplaats is. Als de doden er al iets van mee moeten krijgen, lukt dat ook wel van die afstand .

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2015 om 13:25

Ik denk

dat veel mensen hier ook geschokt door zijn vanwege het ongewone. Als het normaal was geweest om te dansen en muziek te maken op een begraafplaats had er vast geen haan naar gekraaid, maar wij hebben de traditie dat het stil en ingetogen hoort te zijn. Dan is het schrikken als er opeens gedanst wordt. Als ik op een begraafplaats zou komen waar iemand zomaar aan het dansen en muziek maken is zou ik ook wel even moeten nadenken over hoe ik dat vind.

Leuk idee

Ligt aan de begraafplaats denk ik.
Ik kan er wel een paar verzinnen waar een dansvoorstelling heel goed kan.
Het staat of valt met ruimte.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2015 om 13:47

Tussen de graven door

Ik begrijp dat het tussen de graven door is. Wel op de graspaden volgens mij. Als het zo duidelijk wordt afgesproken, dus dat je kunt weten dat het is, zou ik er ook echt geen moeite mee hebben. Maar ik kan me wel voorstellen dat je lichtelijk van slag raakt als je er niets van weet en je overleden ... wilt bezoeken. Dan valt het toch wat rauw op je dak volgens mij.

Tussen de graven door...

Ik ben er tegen want tijdens de begrafenissen neem ik ook wel eens waar hoe men, om even vooraan te staan, zonder pardon op de grafsteen van een ander stapt. Naar een dans kijken is voor de toeschouwers helemaal afleidend. Ik vermoed dat door de dans nog vaker op een graf van een ander wordt gestaan.

Ik heb geen moeite met een begeleidende dans en muziek, maar dan wel op een geschikte ruimte.

tonny

tonny

22-05-2015 om 14:23

promotie

In elk geval is er nu volop promotie voor deze voorstelling die mensen voor 18,50 kunnen bijwonen.

Ik vind het een vreemd initiatief. Kunst raakt, kunst ontroert, kunst brengt verwarring - en smaken verschillen. De dansers zullen vast streven naar een respectvolle mooie uitvoering, maar wat de een passend en respectvol vindt, vindt de ander een aanfluiting.

Een begraafplaats is een plek van bezinning, gedachtenis en rust. Voor mijn gevoel past daar geen dansen tussen de graven door bij, alleen al omdat mensen die graven van geliefden komen bezoeken en erdoor overvallen kunnen worden.

Ben benieuwd hoe het kort geding verloopt.

Begraafplaats als decor

De begraafplaats diende als decor voor een rondreizend gezelschap, bizar. Dat een burgemeester daar een vergunning voor geeft.
Met publiek, heel commercieel eigenlijk €18,50 en daarom ontzettend fout naar mijn mening.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24071203/__Woede_om_dansshow_op_graf__.html

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2015 om 00:17

Wat ik dan wel weer jammer vind

is de agressie die losbarst. Doodsbedreigingen, hoe verzin je het? Ik heb ondanks dat ik ook wel vind dat er beter nagedacht had moeten worden over de keus om op de begraafplaats te gaan dansen, het gevoel dat er meer 'respect' in de Karavaan zat dan in de mensen die tekeer gingen tegen de voorstelling.

Bah

Een begraafplaats is er voor de nabestaanden, de doden hebben nergens last van, maar voor nabestaanden kan het erg belastend zijn om dit soort activiteiten op een voor hun emotionele plek plaats te laten vinden. Zeker als lompe bezoekers over de graven gaan lopen. Ik zag net een stukje van het stuk op tv, het was ook nog eens slechte dans en lelijke muziek.

skik

Katniss

Katniss

23-05-2015 om 20:50

Pfff

Ik zag net op tv een kort gesprekje met een tegenstander. Dat was toch wel een heel simpel typje dat het helemaal prima vond dat die dansers bedreigd werden. Op zich een terechte beslissing om het af te gelasten, maar wel een beetje jammer dat het vanwege de veiligheid van de organisatie was. Ook een beetje jammer dat de wethouder van Cultuur het had over 'burgers die de voorstelling niet begrijpen'. Ze begrijpen het wel, ze zijn het er alleen niet mee eens.

Rust

Ook als je meer dan een tokkie bent wil dat niet zeggen dat je niet kunt begrijpen dat er op een begraafplaats toch een zekere rust en respect heerst. Maar ik zie er al van komen dat ook een begraafplaats mee gaat doen met de flexibele drukte van de economie. Alleen al vanwege de kosten. Het moet wel rendabel blijven. Dus dit is gewoon even wennen.
Alleen als je genoeg geld hebt en in staat en bereid bent om daar voor te betalen hebben we straks nog een fatsoenlijke samenleving.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.