Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vicky

Je kunt een heel draadje volmaken met mensen voor wie het erg is. Sterker nog, behalve de supermarkten, de maaltijdbezorgers en de pakjesdiensten ken ik niemand die niet ergens last van heeft. Iedereen wordt hierdoor getroffen, met uitzondering dan van genoemde sectoren. Oh nee, ik vergeet de vastgoedsector nog. Die maakt ook nog gewoon winst, ook de vastgoed voor de retail (leve de overheidscompensatie voor de vaste lasten).

Zullen we ze gaan opnoemen, met alle klachten erbij? Gezellig. Begin maar.

Tsjor

Ondertussen

is China het enige grote land waar de economie afgelopen jaar is gegroeid. Dankzij de effectieve bestrijding van de uitbraak door zeer strenge maatregelen. Maar ja, wij zijn China niet.

Tsjor

Guera

Guera

18-01-2021 om 10:10

Emma

Eerder in deze draad werd gezegd:
Zo min mogelijk verplaatsingen en contact met anderen.
Geen bezoek ook niet van 1 of 2 mensen indien niet nodig ook al is het binnen de regels
Daarom ageer ik ook op werken op kantoor
En dat maakt hele verhaal zo complex.
Niemand kan bepalen wat nodig is voor ander
En ondertussen rommelen wat aan in Nederland

@Emma

@Emma

18-01-2021 om 10:12

Tsjor

Er wordt wel gewerkt aan zgn 'hybride onderwijs' (zie google): afhankelijk van de te leren stof of de werkvorm al of niet online, of via streaming in meerdere ruimtes. Maar daar moet inderdaad wel rust voor zijn en niet dit.
Er zijn scholen waar alle lessen al standaard worden gestreamd want er zijn altijd wel kinderen die ziek zijn of in qarantaine zitten. Die doen op het scherm van de leerkracht gewoon mee (een andere device dan die met het digibord). Dat is een klein begin.

@Emma

@Emma

18-01-2021 om 10:15

Guera

Ja het is rommelen, we leven niet in een dictatuur. Er zijn ergere dingen dan een paar mensen op kantoor die er anders aan onderdoor gaan.

Hybride

De term 'hybride' is in mijn beroep ook al tegengekomen, als dé oplossing. Zonder verder enige toelichting. We gaan 'hybride'. Ik vond het een goedkope, nietszeggende oplossing.
Een online les vraagt bij mij een heel andere voorbereiding en lesopzet dan een fysieke les, maar dat kan ook aan mijn soort onderwijs liggen. 'Live-stream' kan wellicht goed als je een eenduidige groep hebt, dat weet ik niet.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2021 om 10:24

Guera

Avondklok tot 4 u snachts watvoor zin heeft dat? Een gemiddelde jongvolwassene komt dan pas thuis.===

Echt? Ook nu alles dicht is? Dat riekt dan toch naar bijeenkomsten van meer dan 2 mensen...

Slechte ervaringen

Overigens zijn er in mijn soort onderwijs in het verleden al scholen geweest die uitsluitend online les gaven. Daar kwam een groot probleem bij: fraude. Je kon heel vele cursisten inschrijven, zonder dat duidelijk was of die cursisten ook echt les kregen. Nu hebben we veel restricties over het aantonen van aanwezigheid etc.
Het tweede probleem heb ik zelf gezien: de resultaten waren erbarmelijk slecht.
Vandaar dat online eigenlijk niet meer mocht, maar ja, nu dus weer wel. Met allerlei restricties en extra 'bewijslast'.

Tsjor

@Emma

@Emma

18-01-2021 om 10:28

Tsjor

Hybride goedkoop? Het is maar hoe je instelling er tegenaan kijkt. Bij ons wordt er serieus over gesproken en in geīnvesteerd, bij jullie blijkbaar niet.

Pennestreek

Pennestreek

18-01-2021 om 10:35

Guera

was het allemaal maar zo simpel.

Ik ken verschillende stellen die allebei thuis moeten werken en die ook nog pubers hebben die online les hebben. En die hebben niet voldoende ruimte om allemaal op een eigen plek rustig te werken. Dat is niet te doen, die mensen worden gek van het op elkaars lip zitten. Dus waar mogelijk werken zij toch op kantoor. Zouden ze die ruimte niet hebben, dan lopen er onherroepelijk huwelijken stuk. Om nog maar te zwijgen over de relatie ouders/kinderen die nogal onder druk staat hier en daar.

Ikzelf werk op kantoor omdat mijn werkgever (zorg) nooit geïnvesteerd heeft in thuiswerkfaciliteiten. Dat zouden we nu halsoverkop natuurlijk wel kunnen doen, maar dat geld kan dan dus niet besteed worden aan de zorg. Vindt de werkgever niet wenselijk. En ik eerlijk gezegd ook niet. Er worden nu, met de Britse variant op komst, wel nog strengere regels ingevoerd mbt bezetting en gebruik van mondneusmaskers. En even voor de goede orde: ondanks al die maanden gewoon op kantoor werken door iedereen is er hier nergens een uitbraak onder het personeel geweest. We hebben hier dan ook ruim voldoende desinfectiegel en maskers en er wordt ook al sinds het begin van de pandemie heel veel getest (op eigen kosten en via een eigen netwerk). Dat werkt dus al bijna een jaar heel prima.

Dus ja, we rommelen wat aan in Nederland. Maar een complete lockdown inclusief avondklok zie ik toch niet zitten. Omdat het virus dan nog steeds niet verdwenen is, dat hebben we inmiddels wel ervaren. Het enige echt effectieve zou dan zijn een wereldwijde lockdown van 3 weken, maar dat is natuurlijk echt niet haalbaar. Dus laat ons dan maar een beetje aanrommelen, zolang de zorg het nog aankan.

Niet in geld

maar te simpel gezien de aard van het onderwijs. Bij ons wordt er verder niets in geïnvesteerd trouwens.

Tsjor

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-01-2021 om 10:38

Groep 8

Over 1,5 maand moet groep 8 zijn ingeschreven op het VO.
Ik heb een kind in groep 8. Die makkelijk leert, op een goede bs zit en een geweldige meester heeft.
Mijn zoon zit nu thuis te rommelen met oefencito’s. Want de M8 moet gemaakt worden. Of dat nog kan, geen idee. En hoe die gemaakt zullen worden? De E7 is hier gewoon maar niet meegeteld. Maar voor sommige kinderen zijn die cito’s echt belangrijk voor het eindadvies.
In een aantal gemeentes gaat groep 8 gewoon naar school, want het is een belangrijke tijd nu.
In onze gemeente heeft de burgemeester?? besloten dat het niet mag, zo staat in de brief van het schoolbestuur. Bezopen vind ik het!!!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2021 om 10:45

Tsjor

In China wordt ongehoorzaamheid neergeknuppeld. Daar is het virus ook het land nog niet uit en zou het mij niks verbazen als een aantal werknermers daar getest en wel, hier en daar op een soort campussen moeten wonen. Dat is normaal al niet ongebruikelijk. Ik begrijp bovendien dat het virus wat in Wuhan rondging een trager verspreidingstempo had dan de variant die in Europa terecht is gekomen. Ik ben benieuwd waar het onderzoeksteam waar Marion Koopmans deel van uit maakt mee thuiskomt.

Guera

Guera

18-01-2021 om 10:50

Kaaskopje

Nee hoor.
Geen feestjes
Zoon van 17 spreekt soms af met 2 vrienden.
Gamen, bordspellen etc
Hij is dan rond 2 uur vask thuis.
Met avondklok zie ik voor me dat dan dus 4 uur wordt
Of hij blijft slapen
Wat is dan het nut precies van de avondklok?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-01-2021 om 11:03

Thuis werken

Bij ons is thuiswerken verplicht, tenzij je in een cruciaal proces zit én je werk niet thuis gedaan kan worden. Niet cruciaal en je werk niet thuis kunnen doen, dan krijg je vrijstelling van werkzaamheden. Waar mogelijk wordt vervangend werk gezocht wat je wel thuis kunt doen. In zeer uitzonderlijke gevallen van psychisch lijden door thuis werken kun je een of twee dagen op kantoor werken, maar dat moet dan via de arbo-arts.
Ik snap wel dat het voor een normaal bedrijf niet te doen is om mensen een jaar lang betaald thuis te laten zitten zonder werk. Hopelijk komen er op korte termijn sneltesten, die je dan bij de voordeur van je werk kunt doen. Ik ben er meer dan klaar mee, maar om nou via de arbodienst te gaan, vind ik ook een brug te ver.

Jaha

Beetje sneu ook wel want als hij zijn beroep niet meer mag uitoefenen kan hij ook geen duizenden ontheffingen van de mondkapjesplicht meer leveren.

En uiteraard zijn dokters ook gewone mensen die blijkbaar ook ten prooi kunnen vallen aan fabeltjesfuiken en complotjes.
Je denkt goed onderwijs, en zeker academisch onderwijs, kan je daar toch wat tegen beschermen, maar zo werkt het blijkbaar niet?

Zus

Zus

18-01-2021 om 11:42

aanrommelen

Wat zo lastig is dat je regels, zeg eigenlijk liever richtlijnen, ons zouden moeten helpen om te weten hoe je moet voorkomen het virus te verspreiden. Juist omdat er nog weinig zeker is, zoals in hoeverre je makkelijk buiten besmet kunt worden, moeten we allemaal de richtlijnen interpreteren. Sommige mensen kunnen er slecht tegen dat het niet eenduidig is of achteraf niet blijkt te kloppen. En nemen we elkaar ook daarom de maat. De een interpreteert het wat ruimer dan de ander. Ijkt mij niet slechter of beter, want er spelen altijd andere factoren mee. Zoals je leeftijd, inschatting van de kans dat je besmet raakt, in hoeverre het contact zelf van belang is. Allemaal legitiem, maar maakt het verschillend. Onzekerheid is ook iets waar men slecht mee om kan gaan. Heel logisch en menselijk. Dus ja, aanrommelen is wat we doen, maar we doen ons best.

Tango

Tango

18-01-2021 om 11:43

Annej

Ik kan je echt meestal wel volgen en begrijpen wat je zegt. En dit begrijp ik ook:
'Onderwijs vind ik wel een recht ja, maar schoolplicht dus echt niet'.
Onderwijs hoeft niet altijd op school, als dat in het belang van het kind is.
Maar ik begrijp dus echt niet dat je nu weer met jouw verhaal komt over jouw zoon die ging overgeven op school etc. en door de directeur werd gedwongen om naar school te komen. Ik heb met mijn zoon een soortgelijke situatie meegemaakt, maar ik zou er niet over denken om dit door te trekken naar het gesprek wat hier loopt over wel of niet de scholen sluiten. Omdat ik denk dat voor het overgrote gedeelte van de kinderen en jongeren geldt dat het met hen wel goed gaat op school en dat school voor hen belangrijk is voor zowel hun leer- als sociale prestaties.
Die andere kant zie ik hier dus ook. Dochter van 19 zit op MBO en heeft alleen maar online les, je ziet de motivatie per week minder worden. Ze mist het contact met klasgenoten tussendoor en alleen al het ritje met de auto of OV naar school. Voor het grootste deel van de kinderen is dit absoluut schadelijk en alles bij elkaar duurt het al veel te lang.

Vicky

Vicky

18-01-2021 om 11:54

Gut Tsjor

'Je kunt een heel draadje volmaken met mensen voor wie het erg is. Sterker nog, behalve de supermarkten, de maaltijdbezorgers en de pakjesdiensten ken ik niemand die niet ergens last van heeft. Iedereen wordt hierdoor getroffen, met uitzondering dan van genoemde sectoren. Oh nee, ik vergeet de vastgoedsector nog. Die maakt ook nog gewoon winst, ook de vastgoed voor de retail (leve de overheidscompensatie voor de vaste lasten).

Zullen we ze gaan opnoemen, met alle klachten erbij? Gezellig. Begin maar.'

Gut, wat een kinderachtige reactie.
Maar ja, dat was mischien te verwachten van iemand die denkt dat een gezonde samenleving alleen behoefte heeft aan treinen die op tijd rijden.

Zonnehoed

Zonnehoed

18-01-2021 om 11:54

Kans

Is deze situatie nou niet bij uitstek een kans om het onderwijs landelijk op een hoger plan te tillen? Als nou een aantal topvakdocenten per niveau en jaarlaag een online lesprogramma ontwikkelen met interessante filmpjes en extra uitleg, waar alle scholen gebruik van maken, draagt dat ook nog eens bij aan gelijke kansen voor de leerlingen. Op school kan dan veel meer worden ingezet op individuele begeleiding. En leerlingen die om wat voor reden dan ook thuis zitten, kunnen gewoon het programma blijven volgen.

Vicky

Niks kinderachtigs aan. De ellende is daarvoor te groot.

'Maar ja, dat was mischien te verwachten van iemand die denkt dat een gezonde samenleving alleen behoefte heeft aan treinen die op tijd rijden.' Heb ik daar iets over gezegd?

Tsjor

Ja Tango

Het punt is dat het allemaal zo weinig creatief is. Of je gaat naar school of niet. En nu vraagt het onderwijs een creatieve oplossing.

Het is even niet anders en het is voor iedereen zaak om wandelingen en ritjes zelf op te zoeken en eventueel samen met iemand te doen.

Het valt niet mee. Maar het is niet anders. 'absoluut schadelijk'. O, vast. Maar is er dan geen mouw aan vast te breien. Bijvoorbeeld een wekelijks zoomgesprekje met een aantal klasgenoten met of zonder de mentor of zo?

Echt. Iedereen op die leeftijd zit online, ook sociaal, dat kun je toch beter benutten?

ABsoluut schadelijk. Het is een pandemie. Echt, deal ermee. Nou ja, beetje hard misschien, maar omdat het erg is wil dat toch niet zeggen dat je de pandemie maar even moet negeren want het is absoluut schadelijk voor de kinderen om daar wel rekening mee te houden?

Zonnehoed

Zoiets denk ik ook. Ik denk dat het op een belangrijk bezwaar stuit: de pluriformiteit in het onderwijs en de mogelijkheid voor ouders om te kiezen. De angst voor 'staatsonderwijs' zit hier diep.
Maar als je eenmaal begonnen bent met zoiets lijkt het me ook goed mogelijk om verschillende richtingen uit te werken.
Ik hoop dat er zo'n inspanning komt.

Tsjor

Angela67

Angela67

18-01-2021 om 12:04

het was er niet

in het onderwijs en onder stress worden zaken meestal niet beter.
het zal wel zo zijn dat mensen die slimme oplossingen hebben bedacht, daar de ruimte voor krijgen én het aan collega's kunnen overdragen, iets kunnen bewerkstellingen in hun cirel van invloed.
Maar zolang schoolbesturen nog aan het roer staan van aantal fundamentele processen vallen er onderwijsmensen om/buiten de boot (omdat ze niet goed geholpen of gehoord worden) en degene die al creatief waren worden het nog meer.
gr Angela

Jo Hanna

Jo Hanna

18-01-2021 om 13:05

Prioriteiten stellen

We praten hier met z'n allen vaak lekker langs elkaar heen. En als het dan begint te schuren, gaan we elkaar beschuldigen, of met retoriek punten scoren. Maar een kernpunt is denk ik: mensen leggen de nadruk ergens anders, vinden dat de prioriteit ergens anders zou moeten liggen. En dat is nou eenmaal hoe het is, en wat gezond is, en mag, in een democratie.

Als je vindt dat de scholen open moeten blijven, vind je níet noodzakelijkerwijs dat het verder allemaal maar hetzelfde moet blijven, dat je Covid maar moet laten rondrazen en dat er dan maar mensen dood moeten vallen. Dan vind je bijvoorbeeld dat je uit moet gaan van open scholen, dat andere maatregelen die waarde moeten ondersteunen, binnen dat kader moeten passen, en erop gericht moeten zijn dat mogelijk te maken, zonder dat de pandemie alle ruimte krijgt. Als je 'scholen open' écht als uitgangspunt neemt, en dat is door de overheid gezegd, dan timmer je een ánder totaalpakket aan maatregelen in elkaar. Maar ze doen dus gewoon niet wat ze zeggen. Want ze hebben opnieuw de boel op zijn beloop gelaten tot het niet meer anders kón.

Ik vind op dit moment niet dat de scholen open moeten omdat dat simpelweg niet kán. Er is geen mate van controle middels de andere maatregelen die het openen van scholen mogelijk maakt. Maar ik kan daar wel wat van vinden. Ik kan wel vinden dat dat een flutsituatie is. Ik kan ook vinden dat dat betekent dat de overheid in dit opzicht niet gehandeld heeft naar wat ze beweerden dat hun basiswaarden waren.

Dat wil ook verder niet zeggen dat ik als persoon, of welke persoon dan ook, de situatie 'juist' beoordeel(t). Er zijn vast een heleboel belangen van mensen en groepen die ik totaal niet in beeld heb en die ik dus per definitie niet als prioriteit stel. Ook die mensen en groepen worden daar, ook begrijpelijk, boos over.

Mijn boosheid op de overheid wordt overigens wel wat getemperd door het feit dat wereldwijd alleen de overheden die zeer repressief optreden écht controle krijgen over het virus. Maar evengoed zijn er wel een paar dingen waarvan ik niet begrijp dat het er zo labbekakkerig aan toe gaat.

Weten we nou echt nog steeds niet waardoor deze pandemie wordt gedreven? Is inderdaad de belangrijkste factor is dat mensen 'toch met z'n achttienen Sinterklaas vieren', zoals de burgemeester van Amersfoort zich in een interview liet ontvallen? Of verspreidt het zich wél voornamelijk één op één, wat in strijd zou zijn met de 'vroege' onderzoeksresultaten die wezen op assymetrische verspreiding. En als dat eerste het geval is, dat er nog steeds superspreader-events plaatsvinden, waarom nagelen ze die dan niet keihard aan de schandpaal genageld? Nu blijft het bij een lauw 'foei' voor 'iedereen die zich nog niet goed genoeg aan de regels houdt', waardoor iedereen die zich 120% aan de regels houdt, anderen die zich 99% aan de regels houden de maat gaat nemen. Dat schiet toch niet op.

En waarom het zo sloom gaat met dat vaccineren, vind ik ook niet uit te leggen. Wij lopen ver achter bij veel andere landen. Mijn idee dat wij in Nederland over het algemeen onze zaakjes behoorlijk goed georganiseerd hebben, loopt hier wel een flinke deuk op. Het is zó'n belangrijk, doorslaggevend element in het geheel en het komt nauwelijks van de grond. Hoe komt dat toch?

vlinder72

vlinder72

18-01-2021 om 13:09

Guera

Klopt. Dat doet mijn 18 jarige zoon ook. Hij spreekt met 2 vrienden en dan spelen ze spelletjes. Hij heeft ook al gezegd dat die lockdown zinloos is want dan komt hij inderdaad later thuis.

Of ze sporten bij ons in de tuin met losse gewichten maar dat is overdag.

Ik ga het hem zeker niet ontzeggen. Hij heeft het zwaar. Nog nooit uitgeweest want 18 geworden tijdens lockdown. Eerstejaars HBO. Hij kent daar bijna niemand. Kwam maar 1x per week op de campus. Nu weer alles stopgezet. Geen rijles meer. Bijbaan in horeca gestopt. Voetbal ligt al maanden stil. Sportschool gesloten. Wintersport vakantie geannuleerd. Hij is bij vlagen heel, heel somber. Ik ga hem niet ook zijn weinige contactmomenten ook nog ontzeggen. Het zijn allemaal keurige jongens die zich verder overal aanhouden.

En hij heeft ook echt minder dan zijn broers van 16 en 11 en 15 jarige zus. Die gingen tenminste nog naar school en mochten/mogen blijven sporten. Jongste traint nu 5x in de week omdat de trainers dat leuk vinden. Hebben de kinderen tenminste nog wat te doen zeggen ze.

Triva

Triva

18-01-2021 om 13:17

Ano

Los van de rest van je tekst, waar ik het wel mee eens ben:

"Wat als ik de buurvrouw met asthma besmet voor wie ik regelmatig een klusje doe of de boodschappen haal? "

Waarom houd je niet minstens 5 m afstand als je dat klusje doet?

Hangkous

Hangkous

18-01-2021 om 13:28

Omdat....

Heel simpel gezegd het in sommige huizen gewoon niet kan om zoveel afstand te houden?
De bewoners van de flat hier tegenover hebben en woonkamer die met zo groot is als de slaapkamer van de pubers hier thuis. Afstand houden is daar bijna onmogelijk.

Guera

Guera

18-01-2021 om 13:49

Johanna

Je verwoodt het beter dan ik. Dank! Zo ervaar ik het inderdaad

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.