Off-topic discussies
Stampertjebloempje
05-06-2020 om 13:19
Corona en 1,5 m doe jij het wel of niet?
De protesten op de Dam, waren totaal niet gehandhaafd en over 1,5 m afspraak was geen sprake. Wel moeten wij 1,5 m afstand houden van onze dierbaren, is een terrasje pikken of een restaurant bezoeken er ook niet meer spontaan bij, loopt de zorg te rennen om patiënten met het coronavirus beter te maken enz enz. Grote kans dat er straks weer een nieuwe piek gaat komen vanwege het protest op de Dam, ik ben er wel bang voor. Ik hoor van steeds meer mensen dat ze soepeler omgaan met de 1,5 m maatregel. De buurvrouw die tot afgelopen maandag echt panisch was en zelfs haar kinderen niet met anderen buiten liet spelen en (Volgens mij ) ook niet naar school liet gaan. Heeft nu zo iets van ach: niemand houdt zich er aan dus waarom zou ik moeilijk doen. Gisteren had ik een afspraak en bij het weggaan, vroeg ik: geven we elkaar een hand? Waarop hij zei:ja hoor, ik vind het allemaal onzin is geworden (met in het achterhoofd de protesten op de Dam etc). Ik zelf vind het heel moeilijk, ik ben er ergens wel mee eens dat de 1,5 m maatregel nergens op slaat, want in het ene land moet je bijv maar 1 m afstand houden, in het andere 2 etc. Dus wat klopt?
Mijn ouders (70+) zitten in de risicogroep en vooral mijn vader heeft een slecht immuunsysteem. Maar ook aan hen zie ik steeds vaker hoeveel moeite het kost om afstand te houden van hun eigen kinderen. Ik zelf ben nog wel wat voorzichtig. Maar mijn ouders willen dan toch even een kleine aanraking doen, over de rug aaien etc. Gewoon naast mij zitten op een kleine bank (zonder aanraking) etc. Ik zelf heb (zover ik weet) geen corona en was ook regelmatig mijn handen, hoest in elleboog en ook uit de buurt van anderen. Boodschappen karren etc. ontsmet ik goed.
Gisteren gewoon naast een vriendin in de auto gezeten.
Hoe gaan jullie er nu mee om? Zijn jullie er soepeler in geworden of nog steeds streng voor jezelf? Ik ben vooral voorzichtig om er voor te zorgen dat mijn ouders het niet krijgen.
Pennestreek
11-06-2020 om 13:59
Hangkous
Als het goed is, is dat ijzertje goed te buigen bij de neus. Als je het masker goed aansluit, en je dan de bril over het kapje heen zet onder de ogen, sluit het goed af en beslaat de bril minder.
En anders toch een ander kapje zoeken dat wel goed past. Ik heb er inmiddels verschillende gehad (werk in de zorg en we hebben ze echt overal vandaan gehaald, dus al verschillende versies op mijn gezicht gehad - wel allemaal medisch) en de ene blijft veel beter zitten dan de andere. Ik vind het prettig als ze goed onder mijn kin zitten, dan schuiven ze niet zo snel naar boven. Dat doen ze bij mij, bij een collega zakken ze juist weer snel af. Het is dus heel persoonlijk.
Hangkous
11-06-2020 om 14:10
Ook afhankelijk van de bril
===Als het goed is, is dat ijzertje goed te buigen bij de neus. Als je het masker goed aansluit, en je dan de bril over het kapje heen zet onder de ogen, sluit het goed af en beslaat de bril minder.====
Met mijn bril op mijn gezicht gaat dat goed. Bij dochter niet. Die heeft een wat forse neus in een klein gezichtje. Mijn hoofd met papa's neus zeg maar. We gaan dit weekend kapjes maken.
Zonnehoed
11-06-2020 om 22:28
Perron
Op het perron hoef je nog geen mondkapje, dus dan kan ze zien in welke trein ze stapt.
Pluk
12-06-2020 om 22:43
Petitie
middelbareschoolvolledigopen.petities.nl
Alleen voor de middelbare school. Heeft iemand al een petitie gevonden voor het mbo, hbo en universiteit?
Leen13
12-06-2020 om 22:57
Hmmmm..
Het lijkt me beter dat alle scholen hun vaardigheden om online onderwijs te geven aanspreken en verder veilige uren op school in een veilig gebouw weten aan te bieden.
De rest is wensdenken en je hebt je prioriteiten niet op orde. Neem me niet kwalijk maar dat virus is niet weg.
Dat wordt nog spannend dit najaar. Een deel van de bevolking wil gewoon weer 'normaal' en een deel blijft voorzichtig en een beroep doen op voorzorgsmaatregelen.
Gelukkig hebben wij tot nu toe geen probleem. Zoon hoeft weinig op de universiteit te zijn. Hij gaat om met een vaste groep vrienden die handen wassen, afstand houden en boodschappen doen voor hun oudere grootouders en ouders.
Dochter heeft haar werk terug in een vakzaak waarvan de voordeur permanent open staat en voor de zaak instructies voor de klanten en in de zaak looproutes en beschermingsmateriaal.
Mijn vrijwilligerswerk is nog online. Hopelijk blijft het zo want ook daar tekent de 'kloof' zich af.
Ik hoop toch op het gezonde verstand en de mate van digitalisering die hier toch als hoog wordt gezien voor Europese begrippen.
Leen13
12-06-2020 om 23:07
De petitie in Trouw
https://www.trouw.nl/opinie/laat-pubers-snel-weer-naar-school-gaan-dat-hebben-ze-nodig~b1607495/
"De middelbare scholen moeten na de zomervakantie weer volledig opengaan, bepleiten psychiater Mascha ten Doesschate en kinder- en jeugdpsychiater Peter Deschamps."
Niet goed opgelet bij ziekteleer? Epidemie? Pandemie? De prioriteit wordt gelegd bij de (subjectieve) sociaal emotionele ontwikkeling. Schoolgang zou daarvoor noodzakelijk zijn.
Dat blijf ik toch echt wel een zwaktebod vinden. Bovendien kunnen kinderen die sociaal emotioneel 'uitgedaagd' zijn toch al naar school.
Ja
14-06-2020 om 21:37
Ik houd me bijna altijd keurig aan de regels. Oké, in de supermarkt passeer ik wel eens iemand op 1m en ik ben met met mijn gezin (4 personen) bij mijn ouders op bezoek geweest in de tuin, terwijl mijn vader vanwege zijn leeftijd net in de risicogroep valt.
En ik neem een vriendinnetje van mij dochter 1x in de week mee in de auto, terwijl ze schuin achter me zit.
Ik heb totaal geen moeite met de afstand. Bij juist blij dat ik buiten mijn gezin niemand hoef aan te raken. Mag van mij altijd zo blijven.
Leen13
14-06-2020 om 22:35
Auto
Zoon heeft een vriend met een cabriolet. Komt dat nu even goed uit.
En anders zou ik gewoon de ramen tegen elkaar open zetten.
MarSy
15-06-2020 om 21:23
Auto
Kost jè 400 euro boete, bij 3 of meer mensen uit verschillende huishoudens.
Overigens moeten die pubers natuurlijk weer gewoon naar school, sociaal emotionele ontwikkeling is helemaal niet subjectief, hoort bij gezond opgroeien
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.