Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

corona-app of niet, en waarom?


Temet

Temet

21-10-2020 om 08:31 Topicstarter

Kouf

Ja, dat is wel een probleempje inderdaad. Over politiek Den Haag dan maar?

Het komt natuurlijk nooit uit, voor degenen die die monarchie wel prima vinden. Als alles goed loopt moet je niks veranderen want alles loopt toch goed, en als het slecht loopt moet je niks veranderen want nu is het crisis.

Zo'n overgang - waar ook nog eens een grondwetswijziging voor nodig is, en dat gaat zomaar niet - daar gaat natuurlijk wel even overheen. Als je het netjes doet tenminste. Maar in een tijdsbestek van 7-10 jaar moet zoiets toch wel te regelen zijn. En dan kan je best nu al beginnen.

Aan de andere kant: wie weet zijn de inleidende verkenningen achter de schermen al begonnen, in geheim overleg tussen WA en Rutte. Maar ik vermoed zomaar van niet.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

21-10-2020 om 09:10

Isella

Er zijn er genoeg geweest die weldegelijk afstand hebben gedaan van hun troonsmogelijkheid. Ik kan genoeg redenen verzinnen waarom ik het niet zou willen als ik Amalia was. Je moet het maar kunnen hoor dat je nooit eens gewoon naar Griekenland kan zonder gezeik, altijd op je woorden moet passen, sommige mensen hebben gewoon een eigen mening die ze ten alle tijden willen uiten. Wellicht vindt ze een leuke partner m/v die zijn werk in een ver buitenland heeft.

Jesse_1

Jesse_1

21-10-2020 om 12:03

Rutte en wat hij vertelt

Rutte is verantwoordelijk voor het doen en laten van de koning en hij mag zich er niet over uitlaten. Hij mag de koning nooit openlijk afvallen.
Het is dus ook mogelijk dat hij het afgeraden heeft, maar dat WA het verkeerd ingeschat heeft en toch is gegaan. Kan hè?!

Overigens vind ik het volstrekt begrijpelijk dat er niet naar buiten is gebracht dat de twee oudste dochters nog in Griekenland zaten. Niet alleen omdat het een privézaak is, maar ook vanwege de veiligheid. Natuurlijk worden te beveiligd, maar het is toch anders als je weet dat ze daar zitten èn dat je weet dat ze met een lijnvlucht terug naar NL gaan.

Nog los van de misser die de media hebben gemaakt trouwens; ze probeerden nog een relletje te ontketeken omdat ze WA zonder mondkapje in de auto hadden zien thuis komen en daarnaast zat 'prinses Alexia' met mondkapje - wat dus prinses Ariane geweest moet zijn.

Isella

Isella

21-10-2020 om 13:14

Betrokken maar niet onfeilbaar

Goede speech van de koning, met een zielig kijkende 😩 Maxima ernaast. De laatste zin vond ik wel mooi: we zijn betrokken maar niet onfeilbaar. Toch toegeven dat ze zich hebben vergist. Dat vind ik heel goed van hem. Ben nog steeds tegen het instituut van een koningshuis, maar niet tegen hem als persoon.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-10-2020 om 14:13

Stiekem

Het zou ook zomaar kunnen dat WA dacht er wel even tussenuit te kunnen piepen zonder het met de premier te overleggen. Ook dat zou Rutte voor zich kunnen houden.

Volgens mij was het een Telegraaf journalist die ontdekte dat er een vlucht naar Griekenland gepland stond. Vervelende persmuskiet

(zie Volkskrant column Max Pam)

Temet

Temet

21-10-2020 om 14:34 Topicstarter

Ik kan me niet voorstellen dat de premier niet op de hoogte wordt gesteld als het staatshoofd het land verlaat. Er kan van alles gebeuren onderweg, je wilt toch wel ruwweg een idee hebben waar die man uithangt.

Mijn gok is overigens de volgende. Rutte heeft de neiging om regels en normen te dicteren voor De Ander. Voetbalsupporters, uitkeringsgerechtigden, allochtonen (invechten), nou ja, voor groepen waar hij zelf niet bij hoort en zijn netwerk ook niet. Dan heeft hij in abstracto een idee van Wat er Moet en dat verkondigt hij met grote stelligheid.

Maar gaat het om iemand met wie hij persoonlijk een goed contact heeft, dan luistert het allemaal niet zo nauw. Meerdere malen is gebleken dat Rutte de normen voor zijn vrienden en relaties een stuk minder strak ziet dan voor De Ander. En het kan haast niet anders of hij heeft een redelijk contact met de koning. Mijn gok is dat WA Rutte wel op de hoogte heeft gesteld van de vakantie, maar dat Rutte er geen kwaad in zag. Want hij ziet geen kwaad bij de mensen die redelijk dichtbij hem staan. Alleen bij De Burger in het algemeen.

Groeten,

Temet

AnneJ

Jij ziet nogal meerwaarde van koningshuis voor ons land. "En je knaagt niet aan de stabiele pijlers van de samenleving en de democratie"
Persoonlijk vind ik Duitsland een meer stabiele samenleving. Een land zonder koningshuis dat zowel een humaner vluchtelingenbeleid heeft, de coronacrisis beter heeft aangepakt en het economisch zeker niet minder doet dan Nederland.

En verder eens met alles wat Temet in dit draadje zegt

Duitsland

Waar ze de Rijksdag bestormd hebben? Daar zijn die scheldende en bedreigende wappies bij Pieter Omtzigt nog stampvoetende kleuters bij.

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 15:43

AnneJ

Je vindt een klein groepje rechtsextremisten een goede indicator van hoe goed een land geregeerd wordt? Bizar.

Losse hand Elena

Het was een losse opmerking van Alkes, zonder onderbouwing, een mening. Daar heb ik een losse opmerking tegenover gezet. Het is geen diepgaande analyse.

Iemand?

Heeft iemand al ge"inventariseerd hoe presidenten met de maatregelen omgaan? In vergelijking met koningen?

Tsjor

Vorsten.nl podcast

Titel: Corona ontziet ook de royals niet. De verslaggeefster heeft toespraken van zoveel mogelijk koningshuizen beluisterd. Behalve als ze onbegrijpelijk waren, want niet ondertiteld zoals de Denen.

Veel verbindende toespraken: we doen het samen, we komen er samen doorheen.
WA: "het coronavirus kunnen we niet stoppen, het eenzaamheidsvirus wel".

Presidenten hebben een dubbele taak: maatregelen afkondigen en verbinden.

In een monarchie is die taak uitgesplitst. Rutte staat persconferenties te geven over welke maatregelen nu weer, WA verbindt.

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:39

Nee AnneJ

'Presidenten hebben een dubbele taak: maatregelen afkondigen en verbinden.'

Ook in republieken hebben ze een premier naast de president.

Holy

Holy

21-10-2020 om 16:46

Ja maar

'WA verbindt.' is hem dat ooit wel verteld dat hij deze taak heeft?

Anecdotisch

https://nos.nl/collectie/13847/artikel/2347407-franse-premier-castex-lapte-eventjes-coronaregels-aan-z-n-laars

In Frankrijk is het toch echt Macron die de verbindende toespraken houdt. De premier is blijkbaar geen groot licht?

Maar ik snap het principe.

Temet

Temet

21-10-2020 om 17:03 Topicstarter

AnneJ

Zoek anders mijn posting over het verschil tussen een parlementair en een presidentieel stelsel nog eens terug (ben nu zelf even te lui om het nummer terug te zoeken)

Het hoofd van de regering doet het afkondigen. Soms is dat een president (Macron), in een parlementair stelsel is dat de premier (Merkel)

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 17:08

Lol

'De premier is blijkbaar geen groot licht?'

Onze koning ook niet ...

zebra

zebra

24-10-2020 om 10:37

gisteren

heb ik hem geïnstalleerd, ik woon in een regio waar relatief weinig besmettingen zijn dus vandaar dat ik hier zo laat mee ben.

Wel

Na beraad met mijn kinderen heb ik het gedaan.
De app moet de laatste check zijn of ik wel of niet naar mijn ouders ga.

Hoe lang

Ik vraag me af: hoe lang blijft zo'n melding in de app staan? Ik heb de app niet, want mijn telefoon is te oud (geen 6X geloof ik). Maar ik kreeg een melding van de GGD. Op basis daarvan de nodige maatregelen genomen. Daarna is dat dan ook weer weg. In dit geval was het snel, al na 2 dagen waren de 10 dagen voorbij.
Maar als je zo'n app hebt, wanneer verdwijnt die melding dan? Ik kan het niet vinden in alle informatie.

Tsjor

Temet

Temet

24-10-2020 om 13:27 Topicstarter

Tsjor

Mij lijkt het logisch dat de melder ook meteen een datum van het bewuste contact vermeldt. Dan weet je meteen wanneer de tien dagen beginnen te lopen.

Groeten,

Temet

Maar

De informatie die de GGD geeft is duidelijk. Maar weet die app dat?

Tsjor

Meer gebruikers

Ik heb die app wel, maar mijn sportinstructeur niet. En die heeft twee dagen na de training een positieve test gehad. Van de sportschool kreeg ik wel een keurig mailtje daarover, maar voor die verzonden is en ik hem gelezen heb ben je zo al weer wat dagen verder. Als zij die app ook had gehad, had ik vier dagen eerder geweten dat ik in (zij het niet nauw) contact geweest was met iemand met corona.

skik

ElenaH

ElenaH

24-10-2020 om 13:54

Temet

'Mij lijkt het logisch dat de melder ook meteen een datum van het bewuste contact vermeldt. '

Dat kan toch helemaal niet? De melder geeft alleen aan dát er een positieve testuitslag is, en dan gaat er een signaaltje naar alle nauwe contacten. Het is niet zo dat de melder een uitgebreid berichtje kan sturen.

tsjor (nog over koning)

"Heeft iemand al ge"inventariseerd hoe presidenten met de maatregelen omgaan? In vergelijking met koningen?"

Ik las dat Frank-Walter Steinmeier in quarantaine ging nadat lijfwacht positief was getest. Lijkt mij goed. Sergio Mattarella heb ik niks bijzonders kunnen vinden.

Dat zijn presidenten met louter/vooral ceremoniële functie en dus goed vergelijkbaar met onze koning
Als je Trump of Marcron bedoelt dan heb je het niet over het vervangen van een monarch door een president maar over een compleet ander staatsbestel.

Emmawee

Emmawee

24-10-2020 om 15:37

Skik

Als... Je sportinstructeur en jij allebei je telefoon bij je zouden dragen en aan zouden hebben staan bij het sporten wel.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

24-10-2020 om 17:13

inmiddels wel

al is het niet uit volle overtuiging. Ik zie het als een steentje bijdragen.

Emmawee

Maar dan moet de instructeur de app hebben. Ik heb mijn telefoon altijd bij me, ik zag dat de instructeur haar telefoon ook bij zich had, ze gebruikte die voor de muziek.

skik

ElenaH

ElenaH

24-10-2020 om 18:30

Skik

Maar stond je op minder dan 1,5 meter van de instructeur gedurende minimaal 15 minuten? Anders zou je alsnog geen melding hebben gekregen.

ElenaH

Nee, dat niet, we staan in afgeplakte vakken en daar blijft de instructeur buiten. Maar ben dan wel ruim een uur in één ruimte met haar geweest. De info op de website van de rijksoverheid over de coronamelder is niet heel specifiek over afstand en tijd: "CoronaMelder stuurt u een bericht als u enige tijd in de buurt bent geweest van iemand die besmet is met het coronavirus."

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.