Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2017 om 10:26

(Christelijke) feestdag inleveren voor 5 mei?

Deze vraag kwam ik tegen. Wat vinden jullie?


Vans

Vans

05-05-2017 om 10:35

Prima plan

Tweede Pinksterdag kunnen we best missen. Daar is volgens mij ook niet veel Christelijks aan. Net als tweede Paasdag, maar die is voor de meubelboulevards.

Nee voor mij niet

Voor mij hoeft het niet, dan hadden ze dat al jaren eerder moeten laten bestaan.

Kaplablokje

Kaplablokje

05-05-2017 om 10:49

Prima

alle 'tweede' dagen zijn inderdaad nergens voor nodig - behalve tweede kerstdag, want die is om de vrede binnen families te bewaren.

Gewoon erbij

http://www.nu.nl/ondernemen/3698550/nederlanders-hebben-minste-vakantiedagen-west-europa.html

Vergeleken met de rest van Europa hebben we het minste aantal feest- en vakantiedagen. Kan best een dag bij.

"Nederlanders hebben de minste vakantiedagen van West-Europa. Met in totaal 28 vrije dagen, waaronder feestdagen en wettelijk bepaalde vakantiedagen, staat Nederland helemaal onder aan de lijst.
Dat laat adviesbureau Mercer dinsdag weten.

Het lage aantal vrije dagen komt vooral doordat er slechts acht nationale feestdagen zijn in Nederland. Finnen hebben niet alleen de meeste vakantiedagen (39), maar ook de meeste feestdagen (15)."

Triva

Triva

05-05-2017 om 10:58

tja

Loopt er ook al niet een discussie voor het inleveren van die dag voor bijv suikerfeest? Het probleem rond suikerfeest is dat het niet één dag is en dat bijv de Turken een dag eerder met dat feest beginnen dan de Marokkanen.

Inleveren voor 5 mei hoeft niet van mij. Het wordt, als pasen laat valt een opeenstapeling van losse vrije dagen eind april/begin mei en 5 mei valt ook wel eens in het weekend of op hemelvaartsdag, dat probleem heb je niet met tweede paasdag of tweede pinksterdag. Oja moest 1 mei ook niet vrij zijn (zoals een groot deel van Europa?).

Om er nu na ruim 75 jaar opeens een vrije dag van te maken vind ik wel vreemd. Ik heb ook eigenlijk nooit iets gedaan op deze dag in zake van ergens naar toe gaan. Ik heb niets met festivals dus dan moet er wel een andere invulling aan gegeven worden en ik ben bang dat het dan weer een slap aftreksel wordt van het opnieuw in de uitverkoop gooien van de rommel die niet op koningsdag is verkocht.

Triva

Triva

05-05-2017 om 11:02

o en

ik heb inderdaad maar 20 vrije dagen van mijn werk omdat dat minimaal is. Ik heb liever dat dát aantal omhoog gaat. Als je moslim bent en je dus ook andere dagen vrij wil ivm je feestdage houd je weinig dagen over en zit je verplicht thuis met alle christelijke feestdagen waar je niets aan hebt (tenzij er dan wel werk is natuurlijk maar veel bedrijven zijn dan dicht).

Feest vandaag

http://www.bevrijdingsfestivals.nl/festivals

In het hele land zijn bevrijdingsfestivals. Er is wel wat te doen. En inderdaad is het op veel plaatsen vaak ook nog een verkoopdagje en als je dat aanstaat is daar ook niets mis mee.

Het lijkt wel of het wat meer leeft. Misschien wel in het kader van opkomend Europees nationalisme. Of juist meer vanwege de huidige oorlogen waar wij hier mee te maken krijgen door de berichten en de vluchtelingen.
Ik zie dit jaar ook veel meer vlaggen in mijn straat. Gisteren halfstok, vandaag vol aan het wapperen.

Triva

Triva

05-05-2017 om 11:19

Annej

ja, daarom zei ik al, ik heb niets met festivals en wil niet weer langs kleedjes lopen. Met andere woorden: als het een landelijke vrije dag wordt mag er wel meer variatie in komen qua organisatie.

Ik zou bijv graag naar een bijeenkomst gaan waar nog in de ik-vorm over de oorlog gepraat wordt voor zolang dat nog mogelijk is maar dat hoort weer meer bij 4 mei.

Feest

Je kunt ook zelf iets organiseren. Tegenwoordig zijn we de participatiemaatschappij. Nou ja, flauw eigenlijk, maar een tweede Koningsdag kan ingevud worden zoals je zelf wil en met elkaar organiseert. Als iedereen vrij is komt er misschien ook meer van de grond.
Ik mis nog bijvoorbeeld een botenparade. Dansen en dansles op straat zou ook leuk zijn. Koren met bevrijdingsliederen of gewoon liederen uit die tijd die buiten optreden.
Ze vragen ook altijd vrijwilligers bij de bevrijdingsfestivals en dat heb ik vroeger wel gedaan, dan ben je al lekker bezig op zon dag.

En wat is er mis met een extra familiedagje? Bij elkaar struinen of gewoon op bezoek gaan.
Ik ga vanavond al op bezoek maar zou het best leuk vinden om nu al even ergens te gaan koffiedrinken in de buurt en dan zou het echt wel leuk zijn als er ook activiteiten zijn, voor kinderen of anders waar je even kan gaan kijken.

Voor mij is 5 mei wel een feestdag. En ik vind vrijheid ook niet vanzelfsprekend. Voor mij is het ook een dag om bij stil te staan.

Kaplablokje

Kaplablokje

05-05-2017 om 12:08

Ik ben al vrij

Op Bevrijdingsdag, dus dat is voor mij niet de reden om er een vrije dag van te maken. Wat dat betreft zou ik de te ruilen dag willen houden. Wel is voor mij belangrijk dat het wat mij betreft de eerste dag zou zijn die in aanmerking zou komen om een nationale feestdag te zijn. Het is een belangrijke dag voor ons land, die in het teken staat van democratie en mensenrechten, religieus neutraal. Ik heb niet zoveel met het koningshuis, maar Koningsdag zou de tweede dag zijn. Dan Sinterklaas en vervolgens Nieuwjaarsdag, alhoewel dat altijd een deceptie is. En dan Kerstmis en Pasen. Pinksteren en Hemelvaart zijn wat mij betreft niet zo nodig als feestdagen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2017 om 13:07

Festivals

Bij ons wordt jaarlijks een groot bevrijdingsdagfestival gehouden. Als je daarbij wilt zijn kost het je een verlofdag. Van mij hoeft er niet per se geruild te worden met een tweede Pinksterdag, een dag extra zou ook aantrekkelijk zijn uiteraard. Maar dat gaat ondernemend Nederland niet leuk vinden.

Wat Suikerfeest betreft, zou je kunnen overwegen, als land zijnde, om een flexibele feestdag in te bouwen. Wil je vrij voor Suikerfeest, dan kan dat. Wil je met bomen knuffelen op een dag, of 1 mei vrij zijn, prima. Iedereen één dag die naar eigen wens ingevuld kan worden. Het risico daarvan is wel, dat een bedrijf met personeelstekort kan komen te zitten, als iedereen dezelfde dag vrij wil hebben, daarom lijkt een ruil met een tweede Pinksterdag bijvoorbeeld handiger.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2017 om 13:10

Oh te snel weggeklikt

Handiger als je het puur over 5 mei hebt.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2017 om 13:12

Kaplablokje

Hemelvaart vind ik wel belangrijk om vrij te houden. Er zijn nog steeds mensen die op zo'n dag naar de kerk willen.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-05-2017 om 13:13

Kaaskopje

Lijkt me fantastisch, flexibele feestdagen. Kun je eindelijk een met je kinderen naar de efteling op een echt stille dag! Laten we van alle feestdagen felxibele feestdagen maken.

Eigenlijk is een flexibele feestdag dan een vrije dag waarop je je kinderen ook mee mag nemen. Ook leuk voor vakanties!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2017 om 13:26

Pinksteren

Ik heb er ook 'last van', maar vreemd eigenlijk dat de meeste mensen (dat idee heb ik) Pinksteren er maar een beetje bij vinden bungelen. Terwijl het voor het christelijke geloof naar mijn idee nóg belangrijker is dan de geboorte van Jezus. Maar goed, de tweede dag is extra en dus zonder christelijke waarde, vind ik. Ik heb zelden mensen betrapt op een groot familiefeest met gourmet op tweede Pinksterdag. Veel meer waarde dan een vrije maandag heeft het voor de meesten niet, volgens mij. In tegenstelling tot tweede Kerst- en Paasdag. Als je standaard vrij hebt op 5 mei, heb je ook niet dat ouders moeten werken en kinderen naar een opvang moeten. Scheelt toch weer.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2017 om 13:34

Ad Hombre

8 Oktober is voor een flink aantal Alkmaarders een populaire dag om naar de Efteling te gaan. Maar ja, voor ouders is dat wel een gewone verlofdag, de kinderen hebben vrij. Je zou als werkgever een onderzoekje kunnen doen naar hoe mensen een flexibele vrije dag zouden willen besteden. Als blijkt dat de verdeling dusdanig is dat het de bezettingsgraad niet in de weg zit, zou het een proef waard kunnen zijn.

Triva

Triva

05-05-2017 om 13:41

waarde

'Terwijl het voor het christelijke geloof naar mijn idee nóg belangrijker is dan de geboorte van Jezus.'

Nou, Pasen is de allerbelangrijkste dag in het christendom. Kerst is eigenlijk amper van belang, was het vroeger ook veel minder (kerstboom is heidens).

Ik begrijp niet goed waarom Hemelvaart wel vrij moet zijn (om naar de kerk te gaan zeg je) en dan Goede Vrijdag weer niet (gaan ze ook naar de kerk). Op tweede paasdag en tweede pinksterdag wordt er amper kerkgegaan.

Kaplablokje

Kaplablokje

05-05-2017 om 13:55

Goede Vrijdag ben ik dan weer wel graag vrij (in theorie om naar de Matthaus Passion te luisteren, zij het dat dat met kinderen niet lukt. Dit jaar hebben identiteitskaarten aangevraagd. Ook nuttig.)

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2017 om 14:02

Triva

Als de Heilige Geest niet was uitgestort over al bestaande gelovigen, was het met de verspreiding van het Christendom misschien niet zo voorspoedig gegaan.

"Op de Eerste Pinksterdag zaten de gelovigen in een huis. Ineens hoorden ze een stormgeluid en zagen ze vlammen boven hun hoofden verspreidden. Op dat moment wisten ze dat God hun de Heilige Geest had geschonken. Plots konden de volgelingen in allerlei vreemde talen praten en vertelden ze iedereen over Gods grote daden. 3000 mensen werden overtuigd en sloten zich diezelfde dag nog aan bij de kerk, wat wordt gezien als het ontstaan van de kerk." van https://www.quest.nl/artikel/wat-vieren-we-eigenlijk-met-pinksteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2017 om 14:04

Triva

Over Goede Vrijdag heb ik nog niet nagedacht, maar inderdaad, als je dan naar de kerk wilt, zou een vrije dag wel prettig zijn. Dus Goede Vrijdag vrij en tweede Paasdag afschaffen? Heb je toch dat langere weekend.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-05-2017 om 15:24

Die 'tweede dagen'

de dagen na Kerstmis, Pasen en Pinksteren zijn nergens in de wereld Christelijke feestdagen. Echt een Nederlands ding is dat. Die zijn dus op zich makkelijk in te ruilen voor een andere vrije dag.

Blijft er nog de meer principiële discussie of er voor gekozen wordt om 5 een jaarlijkse vrije nationale feestdag te maken. En zo ja of dat vanuit een bestaande vrije dag moet (ruilen van bv Tweede Pinksterdag naar Bevrijdingsdag) of dat er een extra dag vrij voor komt. Aangezien mensen in Nederland in totaal helemaal niet zoveel vakantiedagen schijnen te hebben in vergelijking met ons omringende landen, zou ik het niet gek vinden dat we er één bijkrijgen.

Aagje

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-05-2017 om 15:41

Nee

Ik ben altijd al vrij op 5 mei, en voor de dagen die je mist kun je alsnog zelf vrij nemen.

Triva

Triva

05-05-2017 om 15:46

kaaskopje

Goede Vrijdag en Pasen zijn toch echt de belangrijkste christelijke dagen. Als Jezus niet voor onze zonden was gestorven kon je nooit zomaar naar de hemel en daar is Pinksteren dus echt helemaal niks bij.

Op Goede Vrijdag stierf Jezus voor onze zonden aan het kruis. Hij maakte de weg naar de troon van God weer open. En God Zelf wilde niets liever dan een open weg waarop Hij ons, als Zijn kinderen, zou kunnen verwelkomen. Toch was ook Goede Vrijdag slechts een stap in het verlossingsplan van God, zoals Kerstfeest dat ook was. Want na Goede Vrijdag kwam al snel Pasen. En op Pasen stond onze Heiland op uit het graf en overwon daarmee de dood. Daarmee ruimde Hij voor ons, gelovigen, opnieuw een barrière op. Ook wij zullen eens opstaan uit ons graf.

Met Pasen denken wij eraan dat Jezus op de derde dag, gerekend vanaf Goede Vrijdag, opstond uit het graf en daarmee de dood overwon. De overwinning van de dood is een belangrijke gebeurtenis in het verlossingswerk van Jezus, een belangrijke gebeurtenis voor de mensheid.

Pasen is het feest van de opstanding uit het graf en daarom spreken me meestal van het Paasfeest. Het evangelie van Gods reddingplan stopte niet na Goede Vrijdag. De overwinning op de dood hoorde daarbij. Want zonde en dood hebben een relatie met elkaar. Daarvoor moeten we terug naar het begin. In Romeinen 5 : 12 staat: Door één mens(Adam, de eerste mens) is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd.

In de strijd om op te staan en te blijven staan laat God ons niet maar wat aanmodderen. Jezus’ taak op aarde was na Zijn opstanding vrijwel volbracht. Hij zou daarna weer teruggaan naar de hemel . Maar wat zou er terecht komen van Gods reddingsplan, als Jezus terug zou gaan en de mensen aan hun lot zouden worden overgelaten? En daarom moest ook het Pinksterfeest nog komen. God heeft echt alles gedaan om ons te redden en om ons op koers te houden.

http://www.gelovenisleven.nl/paasfeest.htm

Eigenlijk gek dus dat we niet eens vrij zijn op Goede Vrijdag!

Pleidooi voor Pinksteren

Het is jammer dat Pinksteren vaak zo in de vergetelheid zit. Het is het feest van de uitstorting van de heilige geest. De inspiratie maar ook de verbinding. Net zo goed een mysterie als de opstanding van Christus. Gods geest die over de wateren zweeft naar Gods geest die uitgestort wordt over de mensen. Het geheim van het leven.
Religie betekent verbinding en voor mij is Pinksteren het feest van de verbinding. Het in de wereld gaan en verbinding zoeken. Ook al spreek je verschillende talen je begrijpt elkaar door de geest.
Ik heb een pinksterweekend meegedaan aan een internationale wedstrijd en voorafgaand aan de wedstrijd was er een dienst buiten op de tribunes. Het was heel bijzonder om in een aantal verschillende talen dezelfde gezangen mee te zingen en je daarmee verbonden te voelen.

Waar ik gewerkt heb kreeg je altijd wel vrij als er op die dagen kerkelijke verplichtingen waren. Zelfs, of misschien juist wel, in de zorg. Je brak gewoon even uit je werk om op de zondagochtend naar de kerk te gaan. Soms juist handig om dan een aantal patiënten mee te nemen.
Maar vaak zijn die verplichtingen toch niet een hele dag. Behalve bij de orthodoxen is Goede Vrijdag een dienst die je s'avonds bezoekt. Net als Oudjaar dat ook een avonddienst kent bij veel richtingen.

Ik denk wel dat de tolerantie wat afgenomen is sinds er meerdere religies meedingen naar vrijstelling van werkzaamheden. Hoewel dat plaatselijk nogal kan verschillen hoe er omgegaan wordt met suikerfeest of andere feestdagen.
En omdat er steeds krapper gepland moet worden zal het ook niet meer altijd mogelijk zijn om mensen vrij te stellen.

Vroeger kon je ook nog vrij krijgen voor vrijwilligerswerk en dat is op een gegeven moment wel afgeschaft. Ook vrij nemen voor wetenschappelijk onderzoek en dergelijken doe je maar in je vrije tijd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-05-2017 om 16:26

Ook nee

Ik ben ook alrijd vrij op 5 mei. En ik lever liever deze vrije dag in dan Tweede Pinksterdag of een van de andere Tweede feestdagen of Hemelvaart.
Ik vind het wel fijn, zo'n extra dag vrij na een feestdag. En qua spreiding door het jaar vind ik het ook wel prettiger.

Ik geloof ook niet dat vrij op 5 mei nu nog iets gaat toevogen aan het gevoel van vrijheid. Dat wordt gewoon een tweede ga naar de meubelboulevard en het tuincentrum dag.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2017 om 16:33

Triva

Ja, je hebt gelijk, zonder de dood van Jezus ook geen Heilige Geest dat is zo. Laat ik het er dan op houden dat de 'gift' van de Heilige Geest aan de gelovigen een flinke 'boost' gaf voor de verspreiding van het geloof. Volgens het verhaal dan.

Ik ben met je eens dat het wonderlijk is dat Goede Vrijdag niet als vrije dag, zodat je naar de kerk kunt gaan, bij het paasweekend is getrokken.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2017 om 16:39

Ginny

Ik geloof dat ik het niet met je eens ben. Bevrijdingsdagfestivals worden goed bezocht. Als op zo'n dag de winkels dicht zouden blijven, zodat hun personeel ook mee kan feesten, zou de meubelboulevard ook geen attractie meer zijn. Dat op tweede paas- of pinksterdag alles open is, maakt mij echt niet (meer) uit. Dat laat alleen maar zien dat het geen andere betekenis heeft dan 'vrije dag'.

Triva

Triva

05-05-2017 om 16:55

kaaskopje

Die festivals worden drukbezocht omdat scholieren en studenten vrij hebben.

Ik geloof niet dat alle volwassenen die nu geen vrij hebben dan ook naar die festivals gaan. Als ze dat namelijk heel erg leuk vinden némen ze gewoon een vrije dag. Ik geloof ook niet dat die festivals opeens 10x zo druk bezocht worden als 5 mei op een zaterdag valt.

Meubelboulevard dus...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2017 om 19:54

Triva

Zeker weten doen we het allemaal niet, maar ik hoef alleen maar in ons eigen park te kijken om te zien dat er juist volwassenen op af komen. En nee, ze nemen er geen vrije dag voor, maar gaan wel als ze vrij hebben. Dus is het op een zaterdag ook drukker dan op een dinsdag.

Ik zit terwijl ik dit typ naar het verslag van de festivals te kijken en luisteren op NPO1 en ik zie zowel jong publiek als iets ouder, dus ook mensen met kleine kinderen. En in Amsterdam zie ik ook een gevarieerd publiek, dus ook jong en ouder door elkaar.

Het totaal is ongeveer 1 miljoen mensen die op de festivals af komt, in alle soorten en maten. De rest werkt, zit in een attractiepark, op een meubelboulevard of gewoon op de bank of computerstoel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-05-2017 om 12:50

Festival

Begin jaren '80 ging ik voor het eerst naar Bevrijdingspop in Haarlem. Dat was toen vrij kleinschalig, je zette je fiets tegen een boom en ging zitten. Misschien stond er wel een kraampje met drinken en chips, maar het was nogal kneuterig gezellig Tijdens mijn middelbare schooljaren gingen we ieder jaar wel. Een vriendin woonde om de hoek dus dan gingen we 's avonds daar eten en daarna weer naar de Hout.
Een jaar of 10 geleden ben ik nog een keer naar Bevrijdingspop geweest. Wat een verschil met vroeger. Om het hele park stonden dranghekken, beveiliging, en je mocht niet meer je eigen eten en drinken mee. Verplicht drankjes kopen voor minimaal 3,50. Ook waren er wel 30 kraampjes met eten, drinken en zooi, en kinderactiviteiten. Het is veel meer een gezinsgebeuren dan 35 jaar geleden toen er vooral scholieren en studenten stonden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.