Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Krisje

Krisje

20-08-2017 om 11:26

Cassière wil geen alcohol afrekenen

Ik las dit artikel http://www.ad.nl/buitenland/aldi-in-northampton-als-caissienegrave-re-geen-alcohol-af-wil-rekenen-hoeft-dat-niet~ac2055ef/.

Volgens mijn man staat de medewerkster in haar recht, wegens haar geloofsovertuiging mag ze dit weigeren. Ik denk dat dat niet zo is. Wie weet dit?


Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2017 om 02:01

Yvan

Ik begreep wel wat je bedoeling was, maar ik vond je link niet passen. Eén Nederlandse verkrachter is wat het is: 1 Nederlandse verkrachter. Ik vermoed dat men in Portugal zo wijs is om daar niet een heel volk op aan te kijken.

Verder is het misschien een goed idee om je direct tot BeetjeAnders te richten, dan dat via mij te doen.

Wat je laatste link betreft: dat is geweldig natuurlijk. Hopelijk geeft dit geen problemen in de toekomst, want helaas roept een initiatief als dit wel tegenstand en woede op.

Kaaskopje

Op hem reageer ik toch niet meer, hij is een ruziezoeker.
Iemand mag een andere mening dan ik er op na houden maar dat heeft hier niets meer mee te maken.

Jouw woorden: Wat je laatste link betreft: dat is geweldig natuurlijk. Hopelijk geeft dit geen problemen in de toekomst, want helaas roept een initiatief als dit wel tegenstand en woede op.

Het lijkt wel alsof emancipatie en vooruitgang haram is voor velen en wat me het meest zorgen baart is dat het juist bij de jonge generatie lijkt dat de roep om strikte naleving van de koran dan wel hun interpretatie daarvan luider wordt.
Normaliter is het de jeugd die versoepeling en vernieuwing zoekt, lijkt me ook logisch.

Hier een mooie docu over een Marokkaans-Nederlandse vrouw die vecht voor haar gezin en wel het juk van zich probeert af te gooien. Soms zijn het n.b. 2 van haar zoons die daar tegen protesteren.

https://www.npo.nl/2doc-nazihas-lente/30-07-2017/VPWON_1281265

Sorry kaaskopje...

Je krijgt nogal wat over je heen: nu zijn er al twee waarvoor je als relais mag/moet dienen...

En toch wel vreemd hoor BeetjeAnders,

dat u de dialoog weigert, terwijl u anderen veroordeelt die (vermeend) de dialoog weigeren...

Dat u eerst de indruk wil wekken dat "al die moslims van hetzelfde laken een pak zijn", terwijl u nu de diversiteit onder hen lijkt te benadrukken... (prima idee overigens).

Weet u eigenlijk zelf nog wel, tot welk gedachtegoed u zich bekent?

Laatste bericht aan Yvan

Meerdere mensen hebben al aangegeven dat ze jouw wijze van discussie voeren zeer onaangenaam vinden.
Hoe kan het toch zijn dat jij desondanks stug door gaat met modder gooien. Zou het KUNNEN zijn dat als meerdere mensen moeite met je hebben dat er iets schort aan jouw respect naar anderen toe?
Je mag zeggen dat je vindt dat ik fout zit. Prima! Maar doe het netjes!
Dat is wat beschaafde mensen doen namelijk.
Want momenteel ben je een bully.

Ik weiger me laten proppen in het ultra rechtse vakje.
Ik kan praktisch alle thema's van diverse kanten bekijken. Op deze manier relativeer ik. En jij? Kan jij dat ook?
Naast zwart en wit bestaat er ook nog zoiets als grijs namelijk. Serieus.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2017 om 16:12

Yvan

Wat #94 betreft ervaar ik dat niet zo hoor . Ik loop hier al een hele tijd mee en ben wel wat gewend. Maar nu ervaar ik het dus echt niet zo.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

28-08-2017 om 16:24

BeetjeAnders

Alles wat aandacht krijgt, groeit. En negatieve aandacht is ook aandacht.

Li

Li

28-08-2017 om 17:01

Tsja

Als Yvan het verschil niet snapt tussen terrorisme en "gewone" criminaliteit, dan ben je snel uitgepraat, vrees ik.

@ Li

Onderwijs me! Ik leer graag bij.
Om de zaken overzichtelijk te maken: laten we de daad en het motief apart beschouwen. Vertel eens?

@ #98

U valt in herhaling. Ik begrijp dat wel: eens je een goed zinnetje gevonden hebt, is het moeilijk om dat weer los te laten.

Li

Li

28-08-2017 om 22:52

Nou ja,

je zegt het zelf al. Het motief dus. Plus dat aanslagen meestal veel meer slachtoffers eisen dan "gewone" misdaden. Maar dat motief is het belangrijkste: de maatschappij willen ontwrichten, politieke doelen proberen te bereiken. En dat geeft het sneeuwbaleffect dat we nu zien.

Jackie

Jackie

29-08-2017 om 00:09

verschil

Ik denk niet dat de verkrachter in Portugal de misdaad pleegde uit naam van het Nederlandse Koninkrijk en dat de daad is geinspireerd door de Nederlandse cultuur. Dat is het belangrijkste verschil tussen hem en een terrorist. Er zit geen ideologie achter. Want als dat zo zou zijn, en hij (stel) een verklaring af zou hebben gelegd dat hij het 'voor Nederland' zou hebben gedaan, ja dan zouden er denk ik wel een hoop Nederlanders zich haasten om zich publiekelijk te distantieren van hem.

Overigens (@BeetjeAnders) vind ik helemaal niet dat je van andere moslims tegengeluid mag verwachten. Ik begrijp dat zo'n aanslag bang maakt en mensen zich zorgen maken over hoe het nou zit. Maar aan één uitleg heb je genoeg lijkt mij. Hoezo wordt de moslimgemeenschap opgezadeld met de taak om het volk na elke gebeurtenis gerust te stellen met "nee wij keuren dit óók af hoor"? Het is niet zo dat er een dag komt waarop ze gaan zeggen: "ja deze aanslag past wél binnen de islam!", of is dat waar mensen bang voor zijn? Ze willen dan even checken: are you stil with us, moslims?
Oh by the way: ik snap dat je dat gesis naar vrouwen zat bent maar spreek dan wel de sissers aan als sissers en niet als moslims want de Surinamers en Antillianen kunnen er ook wat van.

Ontopic: Ervan uitgaande dat er wel cassieres zijn die weigeren drank af te rekenen (wat me heel sterk lijkt, heb genoeg hoofddoekjes achter de kassa gezien en heb nog nooit zoiets meegemaakt) vind ik het nogal raar dat de moslima in kwestie daar wel is gaan werken. Het maakt niet uit of JIJ de fles drank afrekent of je collega; als je een werknemer bent van laten we zeggen AH dan sta jij ook voor hetgeen waar AH voor staat. En dat is dat varkensvlees en drank mag. Als cassiere of vakkenvuller kan je lekker jezelf voor de gek houden door niet er aan mee te werken maar de klant koopt toch zijn drank wel. Bij jouw winkel. En met het geld verdiend aan o.a. drankverkoop betaalt de AH jou je salaris. Weigeren het vak te vullen of het product af te rekenen is ook maar schijnprincipieel.

Jackie

Duidelijk verhaal. Ben het (bijna) geheel met je eens.
2 dingen:
Het publiekelijk en masse afkeuren is ook een signaal binnen hun eigen gelederen dat het beslist niet oké is om aanslagen te plegen. Alle beetjes helpen. Het zou een mooi statement zijn en een wapen minder voor ultra rechts. Niet iedere keer nee maar één keer zou mooi zijn.
Ten tweede hadden we het hier over moslims. Ik weet dat ook Surinamers (heb 2 jaar in Suriname gewerkt) en Antillianen goede sissers zijn en heb nooit beweerd dat alléén moslims dit doen. Het was meer bedoeld als optelsom.

Sally & Li

Sally MacLennane: Je hebt helemaal gelijk, ben er ook goed klaar mee.

Li: Het valt niet mee om waanzin aan een trol uit te leggen

De rest laat ik over aan het forumbeheer.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2017 om 00:48

Sissen en fluiten

Vinden jullie eigenlijk dat er verschil is tussen nagefloten worden en sissen?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2017 om 00:50

Jackie

Ik ben het met je eens hoor. Ga daar niet werken als je niet alles wilt doen. Geen idee wat het UWV daarmee doet overigens.

Kaaskopje

Hmm daar zeg je wat.
Fluiten klinkt misschien wat vrolijker dan sissen.
Dat sissen associeer ik met geniepig.

Jackie

Jackie

29-08-2017 om 05:14

Maar wat er binnen de gelederen allemaal wordt besproken kunnen miet-moslims toch nooit meten. Reken maar dat het elke keer weer leeft in elke moskee en en elk moslimgezin. Er wordt genoeg over gepraat. Velen zijn ook bezorgd en bang en willen geruststelling. En dat mogen ze prive zoeken, ik vind niet dat ze verantwoordelijk zijn om ook de Nederlandse niet-moslims gerust te stellen door dat allemaal publiekelijk te doen.

Li

Li

29-08-2017 om 09:31

Jackie

Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Probleem is dat moslims worden opgevoed met "wij zijn beter dan de ongelovigen". Christenen, joden en boeddhisten natuurlijk ook, maar gezien de krijgshaftige aard van de islam heeft dat een desastreuze uitwerking. Dus daar is wel wat werk aan de winkel. Kinderen moeten weerbaar worden gemaakt tegen idioten die ze als kanonnenvlees willen gebruiken. Hopelijk is dat al aan de gang. Als ik moslim was, zou ik ook niet willen dat mijn kinderen tegen zo'n idioot aanliepen.

Ik denk dat we ze daarbij vooral kunnen helpen door rare figuren en geld van rare regimes buiten te houden. Dan kunnen ze nog op internet ergens tegenaan lopen, maar dat hou je toch.

Jesse_1

Jesse_1

29-08-2017 om 11:21

Schijnprincipieel

hmm, dat vind ik nou niet. Het kan toch zijn dat je dat zo voelt? Ik weet niet exact wat de Koran of de Islam voorschrijft.

Zo had ik een moslim-collega die de in zijn standaard-kerstpakket ontvangen fles wijn door de gootsteen spoelde. "Goh, wat zonde", zei ik, "zou je het dan niet beter aan een collega kunnen geven?"
Maar nee, zo werkt dat niet, als het aan een collega zou geven, zou hij alcohol weggeven en dat was tegen zijn/Islam-principes.

In die zin kan ik me voorstellen dat je dus ook geen alcohol zou verkopen aan iemand.

Dit overigens los van de discussie of je vanwege geloofsovertuiging een deel van je werkzaamheden mag weigeren uit te voeren en of je dan in dienst zou moeten treden bij de supermarkt (of: in een functie waarin je geacht wordt dingen te doen die tegen je overtuiging in gaan).

"Het valt niet mee om waanzin aan een trol uit te leggen"

Wilt u mij dat eens wat meer in detail uitleggen?
Ik weet dat "waan" en "magisch denken" bestaan.
Waanzin valt overigens nauwelijks uit te leggen (daarom is het overigens "waan"-"zin", een al even eh... waanzinnig substantief als "vol"-"ledig".
Ik weet ook dat, in sommige gevallen, zeer zeker niet hier, de vermeende "waanzin" van een onwelgevallige mening wel vaker afgedaan wordt als ... tja... "waanzin" hè.
Dat is een zwaktebod natuurlijk, dat wel vaker zijn oorsprong vindt in een gebrek aan rationele argumenten.
Hetzelfde geldt overigens voor schijnargumentaties die pogen de dialoog uit de weg te gaan op grond van argumenten over "vorm", "stijl" en "(on)geliefdheid".
Dit soort discussies brengt inderdaad al snel een zekere polarizering teweeg. Die leidt er wel vaker toe, dat de ene "waanzinnig" geacht wordt en de andere een "fascist".
Ik ben een ouwe vent. Soms moet een mens al eens een stapje achteruit zetten. Is dat ook uw ervaring?

Jackie

Jackie

29-08-2017 om 13:49

Jesse

Nou ik snap je collega wel. Als je gelooft dat iets niet mag, dan is het ook logisch dat je er geen deel van wilt uitmaken als iemand anders het doet. Dan heb jij er aan bijgedragen dat iemand anders het wel drinkt en daarom kiest hij er voor om dat niet te doen. Om precies die reden vind ik dus dat het niet uitmaakt of je nou wel of niet die drank afrekent, die drank wordt daar toch wel verkocht, en indirect werk je daar aan mee. Je werkt voor een bedrijf dat o.a. drank verkoopt. Je moet er óf niet werken, óf er geen probleem van maken. Je kan niet lid zijn van de NSDAP en zeggen: maar ik heb die joden niet zélf vermoord. (Oke lugubere vergelijking, maargoed.)

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2017 om 15:52

Kinderen moeten weerbaar worden gemaakt tegen idioten die ze als kanonnenvlees willen gebruiken.===

Hoe wil je kínderen weerbaar maken tegenover volwassenen? "Ik doe het niet, doe het maar lekker zelf!"?

Ik denk dat de méést ouders ook niet wilden dat hun kind naar IS-land af zou reizen, of zich in Brussel of Barcelona te pletter zouden rijden. Wat je niet weet kun je ook niet voorkomen.

Ik ben met je eens dat donaties van foute schenkers tegengehouden moeten worden, net als 'onderricht' van foute imams e.d., maar dat gaat niet zomaar, je kunt niet klakkeloos verbieden daar moet een zeer goede reden voor zijn. Het zou fijn zijn als dat ook doorgetrokken wordt naar alle bedenkelijke partijen en niet alleen islamitische.

Jesse_1

Jesse_1

29-08-2017 om 16:57

Jackie

Ik snap mijn collega ook wel. Maar in die redenatie kan ik ook begrijpen dat iemand de alcohol niet zélf wil verkopen.
Iemand werkt daar, is niet degene die de beslissing heeft genomen dat er bij dat bedrijf alcohol wordt verkocht.

Maar, ik vind dus dat je de functie niet aan zou moeten nemen, als je niet bereid bent om alles te doen wat bij je functie hoort.

Xenofobie, kan dat hier wel? Is dat niet tegen de wet?

"Probleem is dat moslims worden opgevoed met "wij zijn beter dan de ongelovigen". Christenen, joden en boeddhisten natuurlijk ook, maar gezien de krijgshaftige aard van de islam heeft dat een desastreuze uitwerking. Dus daar is wel wat werk aan de winkel.".

Sommigen, die dit soort generaliserende, schandelijke, xenofobe plattitudes hier durven neer te schrijven, menen anderen lessen te moeten/kunnen geven in "redelijkheid", weg van sommigen's vermeende "waanzin".
Er is maar één passende reactie op dat soort, makkelijk genoeg weerlegbare, intellectueel onwaardige onzin: plaatsvervangende schaamte.

Nederland is altijd al een van de toonaangevende intellectuele centra van West-Europa geweest. De Nederlanders hebben alle redenen om erg trots te zijn op Erasmus, Spinoza, Multatuli...
Hoe betreurenswaardig, dat dat intellectueel niveau niet gehandhaafd kan worden door sommigen, die hun banaal en nergens op gebaseerd meningetje ten beste menen te moeten geven.

De sociologen zijn het er al lang over eens: de "middenklasse" is "ahistorisch en anti-intellectueel".

Sommigen, waaronder ik, menen dat dat geen "noodlot" hoeft te zijn en dat mensen/individuen perfect in staat zijn, dat collectief opgedrongen stempeltje te overstijgen.

Anderen dan weer, doen erg hard hun best om aan te tonen dat het in werkelijkheid nog veel erger is...

Li

Li

29-08-2017 om 19:52

Yvan

Onder een steen geleefd de laatste tijd? Lees eens een boek of artikel over de islam. Het zal je goed doen.

Mijn excuses

dat ik wat verder ga dan wat je zoal in de Margriet en de Telegraaf leest.
Ik weet ook wel wat lekker hapklaar leesvoer voor bij de strijkplank is.
Zoals ik ook wel weet welke nonsens beter bij de strijkplank blijft en wat anderzijds zijn plaats kan hebben in een volwaardige discussie onder volwassenen.
Tip: als het kan geschreven worden op de achterkant van een postzegel, is het wellicht inhoudelijk verwaarloosbaar...

@ #117

Nee hoor. En ik wed dat ik veel meer "mee" ben dan u, mevrouw.

Li

Li

29-08-2017 om 20:13

Nou

Doe eens eens eens suggestie dan. Wat is volgens jou een goed boek over de politieke islam?

Wat hebt u

op dat vlak zoal gelezen, de laatste tijd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.