Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Carnaval - verschillen

Naar aanleiding van de provinciekwis in een andere draad ben ik benieuwd naar de daar genoemde verschillen in carnaval vieren. Het is weliswaar niet de tijd van het jaar ( inmiddels Pasen) maar wie kan er uit eigen ervaring wat over vertellen?

Maastricht

Maastricht

27-03-2016 om 23:43

Maastricht

In Maastricht is carnaval als vanouds een gigantisch openbaar gebeuren. Het hele openbare leven ligt plat, alles gebeurt op straat. Het is niet alleen zuipen en hossen. Ook veel maatschappijkritiek en humor over actuele onderwerpen. Op een manier die je in het noorden niet zo gauw tegenkomt., veel satire. In andere delen van Zuid-Limburg niet zo op straat. Niet alleen voor het gewone volk. In de bovenlaag is er het zegn "Ezeltjesbal": men gaat gemaskerd naar het feest en aan het eind zie je wie je te pakken had. Ik weet niet wat daar nu nog van over is, maar het is/was een rijke traditie.
Mijn ervaring als kind en adolescent: veel relaties eindigden en begonnen met carnaval. En dan alleen bij je eigen mensen. Buitenstaanders uit "Holland" kwamen daar nooit tussen

Hortensia

Hortensia

28-03-2016 om 11:12

van horen zeggen

Ik was afgelopen jaar vlak voor "de elfde van de elfde" een paar keer "onder de mensen" in Limburg (tussen Vierlingsbeek en Venlo). Wat zij mij vertelden was tamelijk unaniem: in Brabant is carnaval vooral boerenkielen en simpele carnavalskleding, in Limburg is de kleding uitgebreider. Ook wordt er in Limburg meer gespot met "de hoge mensen". Denk dan bijvoorbeeld aan de politiek (zowel plaatselijk als in de hele wereld).

In Venlo dragen ze allemaal hoedjes, kreeg ik ook te horen.

De grens ligt ook niet precies op de grens van Brabant en Limburg.

Verder veranderen Brabanders hun plaatsnaam met carnaval, iets dat ook elders in Nederland voorkomt (zelfs in Flevoland). Maar niet in Limburg.

En Limburgers hebben "buutreedners" (ik weet niet hoe je dit schrijft maar dat is een soort stand up comedian).

Volgens de Limburgers die ik sprak gaan "Hollanders" liever naar Brabant om te carnavallen, omdat ze het Limburgse carnaval toch niet begrijpen. Ik ben juist heel nieuwsgierig geworden naar die Limburgse carnavalsvieringen, met name van Venlo!

linda

linda

28-03-2016 om 11:35

plat

En in Limburg neemt de eigen taal en tradities een belangrijke rol in. Iedere plaats heeft ieder jaar een carnavalslied in de eigen taal. Een liedje van al die liedjes wint het Limburgs vastelaovesleedjes konkour (lvk), een enorme happening. Ook zijn er op veel plaatsen lokale tradities, zoals het mooswief die wordt opgetakeld aan het begin van de carnaval in Maastricht, ganstrekken in Grevenbicht (maar dat is verboden inmiddels, geloof ik), appelesiene sjmiete in Sittard, Zoepkoel in Venlo en op diverse plekken Auw wieverbal en ook op verschillende plekken komt de blauwe schuit langs.
Ook in Limburg heb je wel andere namen voor plaatsnamen, bv Geleen Waereldsjtad (daar worden altijd veel grapjes over gemaakt), Valkenburg Bokkeriek, Sittard Marotteriek, Venlo Jocus Riek etc maar Maastricht niet.

In bergen op zoom

Heeft iedereen een stuk vitrage om, als een soort van alternatieve sjaal. Heel bijzonder. Volgensmij doen ze dat nergens anders.

Maastricht

Maastricht

28-03-2016 om 12:34

Bal

Ja, dat auw wieverbal Linda! Misschien verwar ik het wel met Ezeltjesbal.....

Brianna F

Brianna F

28-03-2016 om 13:08

en in Limburg

Niet te vergeten de boerenbruiloft waarbij op carnavalsdinsdag 2 mensen in de onecht worden verbonden. Men heeft een hele "familie" waarvoor een vereniging de mensen aanlevert. Ouders van bruid en bruidegom, ceremoniemeester, veldwachter, getuigen, suikertante, etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.