Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bruiloftslocatie: beperkte plaatsen

Hi allemaal,

Ik zit al een tijd met een enorme spagaat in m’n hoofd, wil daarom graag weten wat jullie kijk is op deze kwestie.

Na lang zoeken heb ik mijn droomlocatie gevonden. Het is niet perfect (welke locatie is dat wel..), maar de hele sfeer & omgeving is precies iets wat bij mijn verloofde en mij past.

Helaas is het (enige) nadeel van die locatie ook direct nu het knelpunt bij de gastenlijst.
Voorop gezet: mijn verloofde en ik willen geen sowieso geen poespas & grote bruiloft, wij houden zelf meer van een intieme, klein feest. Dat sluit goed aan bij de gekozen locatie, want die biedt voor de ceremonie plek voor slechts een klein aantal gasten. Alleen familie en beste vrienden dus.

Het probleem is nu dat er een aantal goede vrienden zijn (van hem) die we in principe ook graag bij de ceremonie willen hebben. Alleen is er dan geen plek meer voor hun partner. Dit is geen kwestie van principe of budget, het past gewoon echt niet.

Ik ben heel erg van de “ons bruiloft, onze wensen”, want wil ervoor waken dat de bruiloft een evenement wordt waarbij we iedereen willen pleasen. Bovendien zien we die partners van die vrienden nooit, sommigen heb ik zelfs nooit ontmoet. Dus in mijn hoofd was het simpel: die vrienden uitnodigen als daggast en dan hun partner vanaf dinner + feest.. Wat ik zelf eigenlijk al vrij sympathiek vind haha.

Maar heb wat lopen googlelen en reacties over “koppels opslitsen” op verschillende sites gelezen, waardoor ik nu toch heel erg ga twijfelen. Er wordt behoorlijk fel op gereageerd.

Is het echt zó onbeschoft? Andersom zou ik het namelijk snappen, maar dat ligt misschien aan mij. Eigenlijk zit ik nu in een driespagaat:
- die vrienden niet als daggast uitnodigen, maar als avondgast samen met hun partners
- die partners toch wel als daggast uitnodigen, waardoor ik moet wijken naar een andere locatie (al vind ik dit wel van de zotte: wij moeten onze droomlocatie laten varen om mensen uit te nodigen die zich anders achtergesteld voelen)
- die vrienden als daggast en hun partners als avondgast. Wel vooraf met die vrienden al bespreken dat de locatie erg beperkt is qua plekken en desnoods hun zelf de keus geven hoe ze uitgenodigd willen worden? Misschien blijkt wel dat ze het allemaal begrijpen en dan was mijn hele getob voor niks .

Ik vind het lastig hoor... hoe ver ga je om je gasten te pleasen, maar hoe blijf je tegelijkertijd dichtbij jezelf en je eigen wensen...

vlinder72

vlinder72

31-08-2020 om 08:01

Tja

Hou er dan wel rekening mee dat niet iedereen doorheeft dat de uitnodiging alleen zonder partner is en dat de partner wel mee zal komen.

En een aantal genodigden die het wel door hebben zullen de ceremonie overslaan en pas later samen met de partner komen (ivm onhandig gedoe mbt reizen etc).

Persoonlijk zou ik of de ceremonie dan heeeeel klein houden of een grotere gelegenheid kiezen omdat dat ook ivm corona verstandig is. Hoe meer ruimt des te beter.

Zonnehoed

Zonnehoed

31-08-2020 om 08:07

Ander programma?

Aan het einde van de middag het officiële gedeelte met een klein gezelschap, daarna feest voor iedereen. Overigens zou ik zelf helemaal niet naar een feest met veel mensen willen nu...

ElenaH

ElenaH

31-08-2020 om 08:24

Wat wil je?

De vraag is wat jij belangrijker vindt: deze locatie of het aanwezig zijn van die vrienden (plus partner). Dat bepaalt welke keuze je maakt.

Wat me opvalt, is dat het nu alleen afhangt van vrienden van je verloofde. Kunnen er misschien ook vrienden van jou geschrapt worden?

Angela67

Angela67

31-08-2020 om 08:32

andersom

kun je opnieuw beginnen en vaststellen met wie *jullie* de dag willen doorbrengen.
want je maakt er een dag van omdat je het met anderen wilt vieren.
niet omdat je naar een droomlocatie wilt want dan kun je ook met z'n 2-en trouwen.
dus een kritische blik naar elkaar en elkaars gasten-wensen, een lijst maken en dan pas een locatie zoeken. Als je zulke heftige droom-reacties hebt op een locatie en er gebeurt iets anders waardoor het moet veranderen, dan ben je ook nog eens extra heftig teleurgesteld lijkt me. Dus geef mensen voorrang boven andere keuzes, want met die mensen wil je nog jaren verder, de locatie is eenmalig.
ik zou het ook erg ingewikkeld vinden als mijn aanstaande - om mij een plezier te doen - mijn vriendenkoppels zou willen opsplitsen. Ik denk dat dat nog wel een dingetje zou kunnen zijn...
gr Angela

Optie 3

Trek je niet aan wat op sites staat geschreven; dat heeft toch veelal een hoog ‘kat’-gehalte.

Het is jullie dag en jullie lokatie; door Corona zijn jullie genoodzaakt de veiligheid van de uitgenodigden te waarborgen, normaal was iedereen uitgenodigd. Dat mag een partner zich best realiseren.

Mogelijk dat er vrienden zijn die besluiten met partner ‘s avonds te komen. Maar dat heb jij dan weer te respecteren.

Angela67

Angela67

31-08-2020 om 08:51

als ik een voorbeeld lees zoals dat van jou bijvoorbeeld dan krijg ik een beetje het onaardige gevoel dat gasten slechts de aankleding zijn van een droomlocatie.
En ja, dat zegt ook iets over hoe belangrijk ik het zou vinden en natuurlijk is het 'jullie dag' maar nogmaals: als je het wilt vieren met anderen dan moet je daarmee laten zien dat je blij bent dat zij er zijn, niet dat je je droomlocatie hebt kunnen huren.
gr Angela

Miekemieke

Miekemieke

31-08-2020 om 08:56

moeilijk

Het is vreselijk lastig om stellen op te splitsen niet iedereen heeft 2 auto's. Daar moet je wel rekening mee houden. Bovendien is juist de trouwceremonie een soort van openbaar gebeuren.
Veel kans dat er veel minder gasten komen vanwege de corona, zelf zou ik alleen naar de ceremonie gaan.

Guera

Guera

31-08-2020 om 09:16

wanneer?

iedereen heeft het over corona. Wanneer is de bruiloft dan?

Mijntje

Mijntje

31-08-2020 om 09:17

familie

En jouw eigen vrienden, komen die dan ook zonder partner?
Je kan op die lokatie ook alleen met directe familie komen (broer/zussen, ouders) en op een andere locatie een feest waar meer mensen kunnen komen, voor zover dat nog kan in deze tijd. Dat kan je anders ook later doen. Je kan ook precies 1 of 2 of 3 jaar na je huwelijk een feest geven met alle vrienden, als jullie dan nog samen zijn
Ik begrijp niet waarom je op internet opzoekt wat anderen ervan vinden. Er zullen altijd wel mensen beledigd zijn, wat dat betreft kan je beter niks organiseren
Ik vind dat je helemaal niemand hoeft te pleasen. Trouwen stelt ook weer niet zo heel veel voor, maak het niet te groot. Iedereen begrijpt dat feestjes nu niet kunnen.

Vaag

Daggasten zijn normaal gesproken de directe familie (ouders, grootouders, broers, zussen met aanhang en kinderen, peetouders) en beste vrienden met aanhang.

Als die vrienden voor je toekomstige man zo belangrijk zijn dat hij ze als daggast wil, dan is het toch bijzonder dat jij hun partners niet ontmoet hebt?

Aan de andere kant, hij mag uitnodigingen wie hij wil zolang het past, maar waarom moet hij de +1 schrappen bij zijn vrienden. Zijn er aan jouw kant mensen die je kunt schrappen als daggast.

Lou

Lou

31-08-2020 om 11:45

De verloofde

Ik mis wat je verloofde ervan vindt. Het zijn zijn vrienden over wie jij twijfelt of je ze kunt splitsen van hun partners toch? Je verloofde zal wel weten bij welke koppels dat misschien hard aankomt, of juist niet. Hij kent ze beter dan jij.

Verder zou ik de gedachtengang van Angela volgen: even terug naar waarom je ook alweer mensen uitnodigt. Om samen deze dag mee te vieren. De mensen zijn belangrijker dan de locatie. Of niet? Als dat niet zo is, kun je misschien beter nóg minder mensen uitnodigen overdag. Dus jouw optie 1. Heel klein en knus, en dan pas 's avonds een wat groter gezelschap, dan hoef je ook niets te splitsen. Wat zou je verloofde daarvan vinden?

Overigens zou ik het zelf niet zo erg vinden om een deel van een bruiloft met en een ander deel zonder mijn man bij te wonen. Maar ik zou het wel onpraktisch vinden, tenzij de locatie toevallig op fietsafstand zou zijn.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

31-08-2020 om 13:35

'mijn droomlocatie'

Zoals je erover schrijft, is voor jou vooral de locatie ontzettend van belang. Dat kan, het is vast iets heel speciaals. Ga daar trouwen met alleen intimi die samen kunnen komen, voor zover zij koppels zijn.

Koppels uit elkaar halen zou ik niet doen. Het komt onaardig over; en het ene koppel wel 'half' uitnodigen en het andere niet,. dat voelt ook raar in een vriendenkring die hopelijk nog jaren zal bestaan (weet ik van de generatie van mijn kinderen waarin nu geregeld trouwfeesten zijn).
Daarnaast is koppels doelbewust splitsen ook onpraktisch - tenzij alle niet-genodigden helften met elkaar kunnen meerijden.

Als je deze vraag aan Beatrijs voorlegt, zal ze ongetwijfeld zeggen: wees royaal in je uitnodiging (dus ook partners uitnodigen die je (nog) niet kent, óf houd het klein. Overgeslagen worden is voor de meeste mensen geen fijn gevoel.

Kortom: zorg dat je het samen eens bent! Voor jou zijn sommige genodigden van groot belang, andere minder, en andersom, zo is dat nu eenmaal.

cora

cora

01-09-2020 om 12:35

Rev16

Ik zie dat de meeste reacties ertoe neigen om te zeggen dat het not done is om koppels op te splitsen in de uitnodiging. Als tegenwicht dan even mijn duit in het zakje. Ik begrijp uit het eerste bericht dat het om partners van vrienden gaat, die ts zelf niet of nauwelijks kent. Ware ik zo'n partner, dan zou ik het geen enkel punt vinden om mijn partner alleen naar de bruiloft van zijn/haar vrienden t laten gaan. Sterker nog; ik zou blij zijn niet een hele (mid)dag deel te hoeven zijn van een feestje van mij nagenoeg onbekende mensen. En ik denk zo dat mijn partner het ook geen probleem zou vinden om zonder mij zich in zijn vriendenkring te begeven.
Belangrijkste vraag is wel, wat vindt ts' aanstaande ervan?

Angela67

Angela67

01-09-2020 om 13:41

inderdaad

als mijn partner uitgenodigd zou worden voor een bruiloft van iemand waar ik alleen de man een beetje van ken omdat het een goede vriend is van mijn partner, dan hoef ik echt niet bij een kleine bruiloft te zijn!
gr Angela

Angela67

Angela67

01-09-2020 om 13:42

dat klinkt een beetje onaardig maar ik bedoel dus juist dat ik het als niet-uitgenodigde niet raar zou vinden en me niet 'vergeten' zou voelen. Maar . . . het is natuurlijk een tricky methode om koppels zo 'in te delen'.
gr Angela

Triva

Triva

01-09-2020 om 17:34

Hmm

Ik vind het prima dat mijn man alleen gaat maar dan moet er tijd zijn om mij op te halen.

Toch vind ik dat daggasten mét partner horen te zijn. Ik zou deze vrienden dus niet voor de hele dag uitnodigen.

Jasmijn

Jasmijn

01-09-2020 om 17:55

logistiek onhandig

Het is volgens mij al gezegd, ik zou het vooral logistiek onhandig vinden. Partner mag overdag en hoe kom ik dan 's avonds nog op het feestje? Ook al hebben we 2 auto's dan is het nog niet handig om met 2 auto's te moeten gaan, moeten we allebei BOB zijn.

Prima

Ik vind het prima als mijn man ergens zou worden uitgenodigd maar ik niet. Of ik dan later op de dag nog ga hangt vooral af van of dat qua vervoer en oppas mogelijk is. Mocht het niet mogelijk zijn voor mij om alsnog te komen dan blijf ik thuis en dan kan hij op het feest blijven. Zowel man als ik zijn allebei wel eens zonder partner uitgenodigd. Dat ging dan echt om mensen die de ander niet kende (collega's, vriend van heel vroeger....). Vonden we allebei geen probleem. Het is inderdaad niet echt gebruikelijk want de meeste uitnodigingen zijn altijd met partner.

Triva

Triva

01-09-2020 om 19:40

Kyana

Collega's als daggast? Dan zijn het vrienden geworden, denk ik?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-09-2020 om 20:07

Gekkigheid

Nee, je kunt niet een persoon als daggast uitnodigen en de partner alleen voor het feest. Als wij zo’n uitnodiging zouden krijgen zou of alleen de daggast gaan, of we komen samen naar het feest. We zouden er wel wat van vinden en roddelen over hoe ongepast het is.

Angela67

Angela67

01-09-2020 om 20:24

phryne

dat hangt voor mij toch echt af van hoe hecht de vriendschap is....
Echter: als iemand overduidelijk vanuit locatie-overwegingen maar de helft uitnodigt overdag en op de grotere locatie de rest, dan denk ik: waarom nodig je gasten uit dan? trouw in hele kleine kring op een superlocatie en geef een feest elders voor tout le monde.
gr Angela

Poms

Poms

01-09-2020 om 20:33

Mijn duit

Toen ik een paar jaar geleden trouwde nodigde we iedereen voor het hele program uit. Dus trouwen, borrel en diner. Er was beperkt plek (50 man geloof ik) dus we hebben geen collega’s uitgenodigd en geen partners van vrienden. Simpelweg omdat we allebei geen zin hadden in mensen op onze bruiloft die we niet kende. Daar heeft echt niemand een probleem van gemaakt. Ik ken ook veel partners van m’n vrienden helemaal niet eigenlijk ...

Andersom zou ik ook helemaal geen zin hebben in een bruiloft van mensen die ik niet ken. En m’n partner zou ook niet willen dat ik mee zou gaan naar een huwelijk van zijn vrienden die ik niet ken. Haha. Lekker overzichtelijk wel.

Adelaide

Adelaide

01-09-2020 om 20:39

Blij

Ik zou al lang blij zijn als ik niet word uitgenodigd op een bruiloft van een vriend of vriendin van mijn man waar ik bijna niemand ken. Maar dat komt ook een beetje omdat ik niks met bruiloften heb.

Maar ik deze tijd is het toch goed te verdedigen dat je niet veel mensen kunt uitnodigen? En dat je er daarom voor kiest om meer vrienden uit te nodigen en niet hun onbekende partner? Voor elke onbekende moet je een vriend van de lijst schrappen.

Ik zou dan trouwens niet naar het feest komen als overdag-niet-uitgenodigde.

Lou

Lou

01-09-2020 om 21:47

Phryne

"We zouden er wel wat van vinden en roddelen over hoe ongepast het is."

Echt, ongepast? Ik zou het niet zo'n punt vinden hoor. En ik kan me er ook nog wel in vinden ook: alleen de mensen uitnodigen die je echt kent. De meeste partners zijn waarschijnlijk zelfs blij dat ze niet mee hoeven. Daar achteraf dan over gaan roddelen omdat je het ongepast vindt, dát is pas onaardig. Om niet te zeggen: ongepast.

niet ongepast

Ik vind het niet ongepast om (niet bekende) partners van vrienden niet uit te nodigen. Eerlijk gezegd voel ik me weleens wat ongemakkelijk op een bruiloft waar ik als partner van vriend kom terwijl ik bruidspaar nauwelijks ken (in deze situaties waren partners wel uitdrukkelijk uitgenodigd)

Triva

Triva

01-09-2020 om 22:35

Alkes

En haal nu even alle (4) ontkenningen uit je eerste zin

Triva

"Ik vind het gepast om bekende partners van vrienden uit te nodigen." Zoiets?

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-09-2020 om 09:29

Tja

Dat mag alleen bij dubbele ontkenningen.
Anders krijg je dus een compleet andere zin.

koffie

koffie

02-09-2020 om 15:22

Kan wel, maar in coronatijd?

Ik zou het geen probleem vinden om zonder partner te gaan (of hij zonder mij). Mits het echtpaar inderdaad alleen goed bevriend is met de ene, en de ander eigenlijk niet kent.

Maar.... als tegen die tijd nog coronamaatregelen gelden, mag je alleen met je eigen huishouden bij elkaar zitten. En moet je 1.5 m afstand houden tov de rest. Dat is minder prettig als je alleen bent, want dan kun je met niemand echt praten.

Hier

Nodigden we alleen mensen uit die wij allebei kenden en waar we veel mee omgingen, dus geen partners van collega's of vrienden.

Ik zou de partners helemaal niet uitnodigen, samen wel duidelijk over zijn voorafgaande aan de uitnodiging.

Hier gaf dat problemen, ik ging er vanuit als er op de envelop 1 naam staat de ontvanger snapt dat dus de partner niet mee gaat, helaas was dat niet zo, waren er mensen beledigd dat hun partner niet mocht komen en kwamen ze niet!! Maakte mij verder niet uit, hun probleem en niet die van mij, maar ik.vond het wel bijzonder: alsof ik op mijn eigen bruiloft niet mag kiezen wie er komt!!!

Ben zelf vaak genoeg zonder partner op een bruiloft geweest inderdaad alleen mijn naam op de envelop

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.