Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Violetta

Violetta

22-01-2016 om 15:37

Boete voor te weinig porto betaald.

Vandaag kreeg ik een kaartje van Post.NL met daarop de vraag of ik 2,19 euro wilde betalen omdat er op een brief die ik onlangs had ontvangen te weinig postzegels zaten (dus niet een brief die ik zelf had verstuurd.
Via de link kon ik zien dat het een verjaardagskaart was van een hoogbejaarde tante die er (per abuis?)een decemberzegel op had geplakt ipv een gewone zegel en dat was precies 9 cent te weinig. Inclusief administratiekosten werd dat die 2,19. Ik heb het maar netjes betaald maar vind het eerlijk gezegd wel een beetje raar. Wat zou er gebeurd zijn als ik het niet had betaald? En is iedereen zo eerlijk om het te betalen terwijl jezelf niet de fout hebt gemaakt?

Ja, ik

Ik betaal als een ander een vergissing heeft gemaakt. Ik vertel de zender ook niet dat diegene het vergeten was omdat dit zo incidenteel is.
Ik lees wel eens dat mensen de daaropvolgende aanmaniningskaarten van de post weggooien. Maar ik heb geen behoefte aan zo'n kaart en wil ook niet herinnert worden aan de vergissing van een ander. Helemaal niet als diegene wel de moeite genomen mijn verjaardag niet te vergeten.

Als we beginnen over eerlijk, kan je nog wel een dag zoet zijn met zaken die helemaal niet eerlijk aanvoelen en dieper in de buidel tasten.

Postbode

Postbode

22-01-2016 om 16:03

hoe het werkt

Je krijgt 1x zo'n kaart en 1x een herinnering en dan is het afgelopen. Je krijgt die kaart niet als de afzender bekend is.

Je krijgt 2x zo'n kaart (tenminste, ik kreeg hem twee keer) maar ik heb niet betaald omdat ik werkelijk geen flauw idee had waar het over kon gaan. Ik krijg sowieso al nauwelijks post meer, eigenlijk alleen post met stempels van een frankeermachine, van bedrijven dus. Kan me niet voorstellen dat die te weinig frankeren. Vroeger plakten ze het strafportokaartje direct op het te weinig gefrankeerde stuk, dan wist je tenminste waar het over ging.

skik

Postbode

Postbode

22-01-2016 om 21:55

skik

Je had gewoon met de code kunnen zien hoe het er uit zag hoor.

Postbode

Postbode

22-01-2016 om 21:56

en daarbij

er op plakken kan niet als het een door jou verzonden stuk was.

Ely

Ely

22-01-2016 om 23:11

Nou

Kreeg ik laatst ook zo'n kaartje. Alleen stond mijn naam er bijzonder verkeerd op. Met veel herrie op de achtergrond en een borrel teveel op had t misschien mijn naam geweest, zoiets. En ik heb ook geen recente post ontvangen op die naam. De code gaf een blanco beeld, herhaaldeijk geprobeerd. Één keer een kaart gehad. Niks meer gehoord. Had er een raar gevoel bij.

Postbode

Sturen ze dan een kaartje naar zowel de afzender als de ontvanger?

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2016 om 14:08

Het is helemaal terecht

dat de post het normale bedrag voor een postzegel wil ontvangen, maar aan een kant denk ik dan 'neem je verlies'. Al die energie en ook kosten om een betalingsherinnering te versturen voor een paar dubbeltjes loont niet erg lijkt mij.

Postbode

Postbode

23-01-2016 om 14:12

reactie

Ze sturen alleen naar de geadresseerde als de afzender niet bekend is.

Kaaskopje: daarom gaat er dus een heel groot bedrag overheen. In dit voorbeeld dus 2,19 waar het 9 cent te weinig is. Je verlies nemen, wat denk je dat er dan gebeurt als iedereen weet dat postnl toch altijd zijn of haar verlies neemt? Wie betaalt er dan nog de volledige porto?

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2016 om 14:50

Postbode

Zolang ze de moeite niet nemen om daadwerkelijk dat bedrag van iemand los te krijgen, wat naar mijn idee het geval is, dan is het toch ook loos gedreig? Ik vind het sowieso niet netjes dat ze de kosten verhalen op iemand die de fout niet gemaakt heeft. Je krijgt niet de gelegenheid om te zeggen dat je de post niet wilt accepteren, dus wordt je voor het blok gezet. En ik weet het, waar gáát het over, een paar dubbeltjes, maar het systeem is wat krom.

Maar zoals man zegt: dit is een eeuwenoude discussie.. Hij schrok wel van de hoogte van de boete. In 'zijn tijd' was het hooguit een dubbeltje.

Postbode

Postbode

23-01-2016 om 16:16

gedreig

Je kunt het loos gedreig noemen maar als ze helemaal niets meer doen plakt niemand meer wat op. Zolang deze manier genoeg oplevert gaan ze er mee door.

Verder: logisch dat ze de kosten verhalen op jou want als ze dat niet zouden doen zou iedereen dus een kaart versturen zonder postzegel en zonder afzender. Precies hetzelfde dus. Je mag de post overigens wel weigeren, er staat namelijk een stempel op 'porto gecontroleerd' of iets dergelijks en dan moet je het dus niet open maken.

http://www.postnl.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen/bezorging-en-ontvangst/portokosten-betalen/Waarom-moet-ik-portokosten-betalen-als-iemand-mij-ondergefrankeerde-post-stuurt.html

Fiorucci

Fiorucci

23-01-2016 om 16:39

Nakijken

Kijk het even goed na hoor, ik moest laatst 6 euro betalen, op de foto zag ik dat t poststuk gewoon voldoende gefrankeerd was. Ik heb eeb klacht ingediend en hoefde niet te betalen.

Zegel (ot)

Ik vind de nieuwe variant postzegel ook een mislukking. Het getal 1 of 2 , zegt mij minder dan de waarde van de zegel. Lang leve de zegels van vroeger, waarbij je veel eenvoudiger kon nagaan hoeveel erbij moest.

postbode

postbode

23-01-2016 om 17:55

flanagan

Uit wat je zegt is duidelijk af te leiden dat je het niet begrijpt. Vroeger moest je opzoeken hoeveel cent er op moest en bijplakken zo nodig. Nu hoeft dat niet meer en kijk je alleen naar het gewicht. Max 20 gr is altijd een 1 ook al heb je die 1 vijf jaar geleden gekocht.

Postbode

Op de website staat inderdaad dat ze altijd geldig zijn en dat men niet hoeft bij te betalen. Nu ben ik geen postbode en stuur ik maar een paar keer per jaar een kaart. Maar bedankt voor de informatie.

Hoezo eerlijk?

Ik stel geen kratjes bier verdekt op onder mijn winkelwagentje, als de cassiere iets vergeet aan te slaan maak ik haar daar op attent, ja zelfs een dubbeltje teveel geef ik meteen terug. Een briefje van honderd ook, al zou ik dan wel een klein stemmetje de kop in moeten drukken dat je daarmee ook zelf hele leuke dingen kunt doen.

Maar ik pieker er niet over tijd en moeite steken in iets dat ik zelf niet veroorzaakt heb, dat verder in het algemeen ook weinig noemenswaardigs aan mijn levensvreugde toevoegt en waarvan ik weet dat de administratiekosten een veelvoud bedragen van het gevraagde bedrag.

Bij mij verdwijnen die kaartjes gewoon bij het oud papier. Het lijkt me ook stug dat de Post.NL ook maar wettelijk een poot heeft om op te staan (joehoe Temet, Lavell).

En anders ben ik desnoods bereid ervoor te zitten. Principekwestie

Puck

Puck

25-01-2016 om 09:52

Genoeg oplevert?

Ik betwijfel of het genoeg oplevert. Kenfan gooit de aanmaningen weg, ik weiger ze om dezelfde reden ook te betalen. Dat is dus al 2x 2,19 incasso/administratiekosten die iemand gemaakt heeft voor 18 cent te weinig gefrankeerd. Voordat dat genoeg oplevert bij de anderen die wel braaf betalen ben je heeeeel wat aanmaningen verder. Ik betwijfel of het genoeg oplevert.

Postbode

Postbode

25-01-2016 om 11:50

natuurlijk niet

Het levert natuurlijk niet veel op, ik betaal ze ook niet maar daarom gaat de prijs van de postzegels ook steeds verder omhoog.

Kenfan: natuurlijk wil je niet betalen voor de fout van een ander maar als postnl niet meer probeert jou er voor op te laten draaien zal niemand meer zijn adres op een brief zetten als afzender en altijd te weinig of geen porto betalen.

Ik vermoed ook wel dat het eens afgelopen is met die portokaarten maar dan zullen ze wel wat anders verzinnen. Ze zijn helaas verplicht de brieven te bezorgen maar ik denk dat ze er wel naar toe gaan dat je een bericht krijgt dat je, tegen betaling, de post kunt ophalen bij een postbalie bij de AH of Bruna.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2016 om 07:43

Wat is de waarde van 1 eigenlijk, of 2?

Ik heb echt nooit meer postzegels in huis, maar als ik goed zoek wel kinderpostzegels. Ik plakte voorheen altijd de waarde van het actuele tarief erbij, maar met die 1 en 2 zou ik het niet weten.

postbode

postbode

30-01-2016 om 08:41

waarde is niet van belang

http://www.postnl.nl/versturen/postzegels/hoe-frankeren/

Ze blijven altijd geldig voor de juiste waarde. Om ze te kopen ben je alleen steeds meer geld kwijt.

Nieke

Nieke

30-01-2016 om 09:41

Toevallig

Toevallig deze week ook weer eens zo'n kaartje gekregen voor 'n brievenbuspakje. Het was 'n betaalverzoek voor 6,95 plus administratiekosten (totaal 8 zoveel). Gelukkig was ik alert door dit draadje, want het pakje was wel degelijk gefrankeerd!

Waarschijnlijk vond de machine dat de envelop toch iets te dik was (het is gemeten en gewogen op een postagentschap en ook gewoon door de brievenbus gegooid) en dat het eigenlijk een pakje had moeten zijn. Op de site stond trouwens dat er geen porto was betaald, maar er zat wel degelijk een sticker op voor 3,75.. duidelijk te zien op de foto.

Dit betaalverzoek gaat dus gewoon de prullenbak in. Leuk geprobeerd, Post NL...

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2016 om 15:49

Ja maar postbode

Waarmee moet ik een kinderpostzegel uit een jaar waarin nog niet met 1 of 2 werd gewerkt, aanvullen om geen boetekaart op mijn geweten te krijgen? Een postzegel uit 2000 is toch niet opeens waardeloos?

Postbode

Postbode

30-01-2016 om 15:57

bedoel je dat Dan moet je dus gewoon even opzoeken wat de huidige prijs van de 1-postzegel is en die is (schrik niet): 73 cent.

http://www.postnl.nl/zakelijke-oplossingen/post-versturen/tarieven/tarieven-post-en-postzegels/

Kijk wel goed naar de prijs van die kinderpostzegel en reken niet met het extra te betalen bedrag erbij. Tjonge dan zijn ze wel al heel lang niet meer bij jou aan de deur geweest met die kinderpostzegels!

mama van twee

mama van twee

30-01-2016 om 17:53

Klopt niet postbode

Van de Postnl site:

Sinds 1 november 2013 is het niet meer mogelijk om post of pakketten te frankeren met postzegels in Nederlandse guldens. Deze zegels zijn vanaf die datum niet meer geldig.

Dus ook de kinderpostzegels uit 2000 zijn niet meer geldig, dus bijplakken kan niet.

Postbode

Postbode

30-01-2016 om 17:56

aha

Ja maar dat stond niet in de oorspronkelijke vraag. Wie weet was die 2000 maar een voorbeeld en gaat het om zegels uit 2002 en later?

toevallig ook gehad deze week

Ik kreeg een boete voor iets wat ik verzonden had en waarop ik mijn adres als afzender had gezet. Bij het bekijken van het poststuk online bleek het gewoon keurig binnen de afmetingen te zijn en juist gefrankeerd. Ik heb even gebeld en gevraagd aan de medewerker of hij met me mee wilde kijken. Hij zag ook niets afwijkends en ik hoef niet te betalen. Er is zeker een overijverige medewerker aan het controleren geslagen...

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2016 om 08:37

Haha, ja was een voorbeeld

Ik wist niet dat die door de gulden/euro ongeldig waren verklaard . Maar je mag dus tot de waarde bijplakken. Jee, wat is het duur geworden. Maar ik neem aan dat we ons dat zelf hebben aangedaan met internet en minder post.

Postbode

Postbode

02-02-2016 om 08:59

en met het niet betalen van boetes (wat ik zelf ook doe natuurlijk).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.